Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BesmettePC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-04-2020
Ik heb de Nokia 1 gekocht maar ik stuit meteen op een hindernis waar ik niet over heen kom, zodat ik jullie hulp nodig heb. Direct toen ik de telefoon de eerste keer aanzette meldde hij dat een systeemupdate (van zo'n 800 MB) moet worden gedownload en na een paar minuten was al mijn beltegoed (prepaid) van 15 euro op (ik neem aan daaraan want verder heb ik de telefoon nog helemaal niet gebruikt)... Toen ik een nieuw beltegoed van € 20 had gekocht en de telefoon weer aanzette kreeg ik geen melding meer dus ik dacht dat de update was gedownload, maar hij blijkt op de achtergrond nog steeds te downloaden en de 20 euro waren opnieuw binnen een paar minuten op terwijl hij volgens mij nog niet eens 1/3 van de systeemupdate heeft gedownload...

Nu zegt de telefoon zelf al dat je beter Wifi kunt gebruiken om updates te downloaden dus ik naar alle (onbeveiligde) Wifi hotspots in de stad maar dat blijkt ook geen oplossing: er is praktisch geen verbinding te krijgen en als die wel lukt dan is de verbinding slecht en valt de verbinding na een paar tellen weer weg. Zelfs als ik in een tentje ga bivakkeren bij een hotspot dan weet ik zeker dat hij 24 uur later hooguit nog maar een fractie van de 800 MB heeft gedownload (ondanks de 4G).

Betekent dit dat prepaid beltegoeden gewoonweg niet bruikbaar zijn op smartphones omdat bij elke update de telefoon een bodemloze put wordt die heel je bankrekening opslurpt? Of kan ik wel degelijk de update binnen krijgen zonder honderden of duizenden euro's aan beltegoed te spenderen?

En als ik speciaal voor de update een abonnement neem voor bv. 2 GB / maand (ik zou denken dat ik dan die 800 MB voor slechts een paar euro moet kunnen binnenhalen), zal het mij dan wel lukken? Of is er ook dan een addertje onder het gras en moet ik evengoed honderden euro's betalen voor elke update (voor 'roamingskosten' of zo)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 16:21
Ik heb al jaren een 200MB abbo, en haal de updates altijd gewoon via Wifi binnen. Heeft je toestel tijden de setup niet om wifi-parameters gevraagd toevallig?

-> Mijn gastenwifi staat altijd open hoor ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Meester_J op 01-04-2019 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, toch via WiFi. Nogal wiedes. :)

En dan moet je misschien maar even een buurpersoon of vriend(in) vragen om daar Wifi te lenen.
Download over 4G is alleen aan te raden als je een brede bundel hebt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:29
Euh en waarom niet thuis, bij vrienden / familie / buren, op t werk, in de bieb of waar dan ook een beetje stabiel internet opzoeken en via de WiFi downloaden?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:00

g0tanks

Moderator CSA
Je hebt geen toegang tot een fatsoenlijk wifi-netwerk? Is dat mogelijk in Nederland anno 2019?

Heb je al in de instellingen gekeken of je kan instellen dat updates alleen over wifi mogen worden binnengehaald? Op menig Android-telefoon kan dat gewoon. Zou vermoeden dat het op een Nokia 1 ook moet kunnen, ook al is het besturingssysteem Android Go.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 18:19
School / werk / Mc Donalds, overal is prima wifi tegenwoordig. Een hoop winkels bieden het ook al gratis aan. Als je het niet kan vinden zoek je echt niet goed genoeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
Oke, ik begrijp uit al jullie reacties dat het toch via Wifi moet. Even voor mijn begrip: het is wel normaal dat het downloaden van een update via het mobiele netwerk zo enorm veel geld kost (bij prepaid)?

Ik zal op zoek moeten naar een goed Wifi-netwerk.

Wat betreft de laatste vraag: ik kan niet de instelling vinden om het mobiele netwerk uit te schakelen zodat ik ook alleen via Wifi lijk te kunnen als het beltegoed op is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
BesmettePC schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:47:
Oke, ik begrijp uit al jullie reacties dat het toch via Wifi moet. Even voor mijn begrip: het is wel normaal dat het downloaden van een update via het mobiele netwerk zo enorm veel geld kost (bij prepaid)? [...]
Dat is maar net wat je per MB betaalt. De update wordt er niet groter of kleiner van. 8)7

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Oke, ik begrijp uit al jullie reacties dat het toch via Wifi moet. Even voor mijn begrip: het is wel normaal dat het downloaden van een update via het mobiele netwerk zo enorm veel geld kost (bij prepaid)?
Dat kun je toch prima zelf uitrekenen?
Je weet wat een MB kost (of kunt hier achter komen) en dan het beltegoed delen door bedrag per MB. Dan heb je antwoord op je vraag.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Een prepaid-sim is niet gemaakt voor veel datagebruik. Daarvoor zijn data-abonnementen.

Vaak kost het één tot enkele centen per MB. Bij een update van 800 MB jas je er dus zo 8 euro doorheen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
g0tanks schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:50:
[...]

Een prepaid-sim is niet gemaakt voor veel datagebruik. Daarvoor zijn data-abonnementen.

Vaak kost het één tot enkele centen per MB. Bij een update van 800 MB jas je er dus zo 8 euro doorheen.
Voor misschien 250 MB (van de 800 MB) ben ik anders nu al 35 euro kwijt... zijn dat dan roamingskosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 09:23

jeka

Support your local club.

Thuis geen wifi? Op het werk? School?

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
BesmettePC schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:51:
[...]

Voor misschien 250 MB (van de 800 MB) ben ik anders nu al 35 euro kwijt... zijn dat dan roamingskosten?
De kosten kunnen sterk verschillen per provider. Totdat je ons vertelt wat voor prepaid je hebt kunnen wij hier weinig over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
g0tanks schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:52:
[...]

De kosten kunnen sterk verschillen per provider. Totdat je ons vertelt wat voor prepaid je hebt kunnen wij hier weinig over zeggen.
Vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

BesmettePC schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:51:
[...]

Daar is geen sprake van in Nederland. Tenzij je een buitenlandse sim hebt :?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Een Vodafone prepaid rekent €0,10 per MB. Dat had je makkelijk zelf kunnen opzoeken.

250 MB kost dus €25 en komt wel enigszins overeen met die €35 die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
g0tanks schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:53:
[...]

Een Vodafone prepaid rekent €0,10 per MB. Dat had je makkelijk zelf kunnen opzoeken.

250 MB kost dus €25 en komt wel enigszins overeen met die €35 die je noemt.
Dit is mijn eerste smartphone dus wees mild voor mij... :(

Ik weet nu wel weer waarom ik jaren geen smartphone wilde: altijd moeten opladen, altijd moeten betalen, altijd gezeik... :( Maar ik hoor nu wel tot de huidige, hippe generatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
Maar ik heb wel weer wat geleerd van jullie reacties; misschien ga ik het nog eens door krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Als je veel data gebruikt dan kan je beter een abbonement nemen. Je hebt bijvoorbeeld al 3 GB per maand voor 9 euro per maand.

[ Voor 5% gewijzigd door Alexxxxxxxxxx op 01-04-2019 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
Alexxxxxxxxxx schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:59:
Als je veel data gebruikt kun je beter een abbonement nemen. Je hebt bijvoorbeeld al 3 GB per maand voor 9 euro per maand.
Het punt is: afgezien van die updates gebruik ik de telefoon nauwelijks en zou ik misschien toe kunnen met 20 euro beltegoed per jaar. Maar als ik elke maand een update van 800 MB moet downloaden dan heb ik - zo begrijp ik van jullie - of een goed Wifi-netwerk of een abonnement nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
@BesmettePC je hebt thuis geen internet dan? :?

Hoe zit je nu op Tweakers dan, zonder beltegoed?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
Xander schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:02:
@BesmettePC je hebt thuis geen internet dan? :?

Hoe zit je nu op Tweakers dan, zonder beltegoed?
Ik zit achter een pc (haha, ik ben van de oude stempel)! :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
BesmettePC schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:05:
[...]

Ik zit achter een pc (haha, ik ben van de oude stempel)! :) :)
En hoe kom je aan internet op je PC? Met een inbelmodem? :?

Iedere hedendaagse aanbieder van internet thuis levert toch standaard wel een router met wifi anno 2019?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
Xander schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:06:
[...]

En hoe kom je aan internet op je PC? Met een inbelmodem? :?

Iedere hedendaagse aanbieder van internet thuis levert toch standaard wel een router met wifi anno 2019?
Wat is een router? :? Volgens mij heb ik die niet. Het gaat allemaal met snoertjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
@BesmettePC wat voor een internetabonnement heb je thuis? En welke apparaten gebruik je daar precies voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
Inmiddels heb ik op internet gevonden hoe ik de mobiele data kan uitschakelen (voor de volgende keer als ie weer een update heeft en hij in één klap al mijn beltegoed wil opslurpen). Zo zie je maar: ik leer het wel maar dat van die update heeft me wel veel leergeld gekost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:08
Updates van je besturingssysteem en updates van grote apps eigenlijk alleen downloaden via wifi. Als je nu bekabeld internet hebt, is de kans ook groot dat er wifi op die router zit, laat even weten bij welke provider je zit?

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:43
Als je een eigen vast internetabonnement hebt, dan staat je wifinaam en wachtwoord op de onderkant van het modem. Dit is het kastje dat het internet signaal uit je televisie kabel of telefoonkabel haalt en dan doorstuurt naar je computer.

Het modem zit waarschijnlijk aan de straatkant van je huis in de woonkamer, of hij zit in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BesmettePC
Wildfire schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:36:
Ik vermoed ook gewoon een flauwe 1 april grap. Kijk ook eens naar de registratiedatum van het account, 1 april vorig jaar. En dan op 1 april dit jaar dit topic. :?
Dat is eigenlijk wel grappig maar het is toch geen 1 april-grap. Zoals ik al schreef: dit is mijn eerste smartphone, er zit overigens geen handleiding bij de telefoon (Nokia 1) en direct toen ik 'm aanzette - dus zonder dat ik het apparaat kon leren kennen - werd ik al geconfronteerd met de update en kwam ik in de problemen.

Jullie (inhoudelijke) reacties zijn overigens verhelderend zodat ik er nu wel uit ga komen. Daarvoor allen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
BesmettePC schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:50:
[...]

Jullie (inhoudelijke) reacties zijn overigens verhelderend zodat ik er nu wel uit ga komen. Daarvoor allen bedankt!
Maar ga je er ook aan uitkomen hoe je thuis gratis onbeperkt updates kunt downloaden?

Anders moet je misschien even inhoudelijk reageren op de vragen die hier aan jou gesteld worden, zoals deze van mij:
Xander schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:09:
@BesmettePC wat voor een internetabonnement heb je thuis? En welke apparaten gebruik je daar precies voor?
Met meer info krijg je nuttigere hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zou zeggen maak een foto van de modem/router. (kastje waar de internetkabels beginnen) De meeste providers bieden tegenwoordig een router en modem in 1 aan. Dus waarschijnlijk heb je ook WiFi. In ieder geval aan de hand van enkele foto's valt vast te bepalen of je WiFi kunt instellen.

Let er op dat je mobiele data uitzet op je telefoon. Dat kan ergens in de instellingen onder sim-kaarten (dacht ik). Ook kun je in de play store instellen dat updates van apps alleen via WiFi gedownload mogen worden. Dit is belangrijk om te doen, omdat prepaid internet erg veel geld kost per MB. Het is bruikbaar om even te checken welke trein je moet hebben of zo, maar verder is het veel te duur.

Ik zou een club als student aan huis inschakelen. Ik merk dat je er weinig verstand van hebt. Een club als student aan huis kan er voor zorgen dat je WiFi hebt (en als dit niet mogelijk is met de huidige apparatuur) in ieder geval adviseren welke apparatuur je nodig hebt en deze aansluiten en instellen. Als de WiFi correct is ingesteld kunnen ze je uitleggen hoe je de smartphone gebruikt. Hoe je verbinding maakt met WiFi, hoe je er voor zorgt dat je geen internet gebruikt van je prepaidtegoed e.d. Het zal zeker niet gratis zijn, maar iedere keer 35 euro kwijt zijn om updates te installeren schiet ook niet op. Houd er wel rekening mee dat je het een student niet makkelijk maakt als digibeet. Een student zal toch moeten weten waar ze de apparatuur kunnen vinden in jouw huis en als jij dat zelf ook niet weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
Xander schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:54:
[...]

Maar ga je er ook aan uitkomen hoe je thuis gratis onbeperkt updates kunt downloaden?

Anders moet je misschien even inhoudelijk reageren op de vragen die hier aan jou gesteld worden, zoals deze van mij:

[...]

Met meer info krijg je nuttigere hulp.
Dat gaat wel goed komen want ik weet dat ik Wifi kan krijgen als mijn internet. Dat heb ik eerder niet gedaan omdat ik niet wist waar ik Wifi voor nodig zou hebben. Maar ik ga nu morgen bellen dat ze mij Wifi moeten geven, want nu begrijp ik dat je Wifi nodig hebt voor updates op je smartphone! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
BesmettePC schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:59:
[...]

Dat gaat wel goed komen want ik weet dat ik Wifi kan krijgen als mijn internet. Dat heb ik eerder niet gedaan omdat ik niet wist waar ik Wifi voor nodig zou hebben. Maar ik ga nu morgen bellen dat ze mij Wifi moeten geven, want nu begrijp ik dat je Wifi nodig hebt voor updates op je smartphone! :)
Als ik het goed begrijp heb je nu al internet waarmee je nu op tweakers komt. Ik zou even goed kijken of je het zelf kunt regelen of een monteur nodig hebt. Als je het niet zelf kunt, even goed kijken wat een monteur kost. Student aan huis is vaak goedkoper, tenzij er een aansluitservice bij jouw abonnement zit. Wat ik zou doen is gewoon een router kopen. pricewatch: Asus RT-AC1200G Plus is prima. Als je deze in de verpakking laat zitten, kun je samen met de student kijken of je deze nodig hebt, of dat het modem dat je van de provider gekregen hebt, ook een wifi-signaal kan uitzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:@BesmettePC om de reacties die je nu gekregen hebt in de toekomst te voorkomen, is het handig om eerst wat eigen onderzoek te doen, voordat je een topic opent. Tevens is het handig om ook bij antwoorden die je niet helemaal begrijpt eerst even Google te raadplegen, voordat je een vraag terug stelt.

Mocht je nog hulp nodig hebben bij het opzetten van een Wifi netwerk, maak dan even een nieuw topic aan. Deze gaat in ieder geval op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.