Nieuwe GPU voor gaming pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-01 21:02
Afgelopen weekend heeft mijn GTX970 zichzelf opgeblazen. Na wat random black screens was ik de temperatuur aan het monitoren, en hoewel die niet boven de 50 graden is uitgekomen, verraadt de distincte brandlucht die van de GPU vandaan komt en het feit dat de PC niet meer aan gaat met de GPU in het stroomcircuit voldoende. Er moet dus een nieuwe GPU komen.

Ik heb een complete waterkoelingsloop in het systeem, en wil eigenlijk de nieuwe GPU ook weer in die waterkoelingsloop opnemen. Er moet dus naast een GPU, ook een waterblock komen. De rest van het systeem is als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8P67 EVO€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Obsidian 800D€ 0,-€ 0,-
1EK Waterblocks EK-Supreme HF - Acetal+Nickel€ 0,-€ 0,-
1XSPC RX360€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 46,49€ 46,49
1XFX Black Edition 750W€ 0,-€ 0,-
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 46,49

Zoals je ziet is het best een oud beestje, en zou er eigenlijk een hele hoop geüpgrade mogen worden. Nu is daar momenteel het geld niet voor, en lijkt het me voldoende om nu de GPU te upgraden, en zodra één van de andere componenten het op geeft voor een nieuwe set MoBo+CPU+RAM te gaan, mits die niet een te grote bottleneck gaan vormen. De i7 2600k loopt al een jaar of 7 stabiel op 4,5GHz, dus is iets rapper dan stock (3.4GHz). Over of dit een bottleneck gaat worden ook graag jullie mening.

De PC is mijn normale workstation waar ik ook op game. Momenteel is dat Fifa 19, Forza Horizon 4 en Cities Skylines. Op termijn wil ik ook titels als Anno 1800, The Elder Scrolls VI, Cyberpunk 2077, etc. Ik ben best een beetje een graphicsslet dus het op low kunnen draaien zal niet genoeg zijn. Ik game op 2560x1440 en er hangt een tweede scherm aan van 1920x1080 waar tijdens het gamen nog wel eens video op gekeken wordt.

Het budget ben ik nog niet helemaal over uit, maar ik ben me ervan bewust dat ik met deze eisen niet voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten. Ik ben me er ook van bewust dat er misschien andere dingen geüpgrade moeten worden om de GPU bij te kunnen benen. De 8GB RAM begint ook wel erg krap te worden.

In de 3-400 euro prijsklasse had ik al de GTX1660Ti gezien, die een redelijke improvement over mijn oude GTX970 zou zijn, maar ook niet een enorme. Ook worden daar volgens mij geen waterblocks voor gemaakt. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar iets meer dan dat, maar wel rond dat prijspunt. Ik zit de afgelopen jaren niet meer zo veel in het wereldje en ben dus benieuwd wat er allemaal mogelijk is en welke dingen ik over het hoofd heb gezien.

Alle reacties

• Rettsu
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-01 15:23
Tussen de 3-400 euro kan je ook een mooie 1060 aanschaffen, het is niet een mega upgrade maar er is wel een verbetering. Dan ben je 300 - 400 euro kwijt incl waterblock.
Als je iets hoger zou gaan, bijv een 1070 dan zou je boven de 400 komen incl waterblock.
Met wat zoeken op reddit is er wel wat te vinden voor waterblocks op een RTX-serie van een Franse Fabrikant.

Persoonlijk vind ik 8GB te weinig, upgrade dit naar evt 16GB, dit helpt al enorm veel. Zeker bij de nieuwe AAA titels.

EDIT:

Je kan natuurlijk ook onder de Tweakers Forum: Cooling kijken, misschien dat iemand meer ervaring heeft met de nieuwe RTX kaarten qua cooling.

[ Voor 13% gewijzigd door Rettsu op 01-04-2019 16:09 ]

You can be a king, or a streetsweeper.. but everybody is dancing with The Grim Reaper - Robert Alton Harris

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-01 21:02
Ik heb ondertussen mijn oude GTX480 die nog in de kast lag gevonden, en gebruik die als tussentijdse oplossing terwijl ik kijk of ik een heel nieuw systeem ga bouwen of hier upgrades tegenaan ga gooien. Dit topic mag voor nu dus dicht, als ik iets nieuws ga bouwen zal ik een ander topic openen :)