Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik woonde van 1 January tot 30 Juni 2016 in de Verenigde staten met mijn gezin.

Mijn Nederlandse inkomen in Nederland was van July tot December 2016 ongeveer 17.000 Euro. Hierdoor heb ik verschillende toeslagen gekregen.

Mijn gezamelijke toetsingsinkomen voor 2016 was ongeveer 52000 Euro doordat mijn inkomen in de US relatief hoog was. Het probleem is dat de kosten van levensonderhoud in de US veel hoger zijn. Hierdoor lijkt het dat ik een goed inkomen had maar werkelijk hadden we geen cent over eind van de maand. Onder andere door extreem hoge kosten van ziektekosten verzekering.

Hierdoor moet ik alle toeslagen van 2016 terug betalen en ik heb hierdoor financiele problemen.

Belastingdienst zegt dat ze hier niks aan kunnen doen.

Heeft iemand advies?

vr gr Martijn

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:31

Rmg

Betalingsregeling aanvragen lijkt me een goed begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:05
Dag Martijn,

De Belastingdienst/Toeslagen moet het door de inspecteur vastgestelde inkomen gebruiken bij de vaststelling van een toeslag. Daarbij dient uit te worden gegaan van een jaarinkomen waar ook het niet in Nederland belastbaar inkomen (ninbi) bij hoort.

Om die reden vrees ik dat er niet veel aan gedaan kan worden.

Wel eens met hierboven: als je inkomen te laag is om het bedrag binnen 24 termijnen terug te betalen en je hebt geen vermogen (auto, kunst, spaargeld) dan zou je in aanmerking kunnen komen voor een betalingsregeling naar draagkracht. Dit hangt echter wel van meerdere voorwaarden af (inkomen, inkomen partner, verschillende soorten vermogen, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Wat hierboven al wordt gezegd dus. Ik snap niet zo goed naar wat voor advies je op zoek bent? Feit is toch gewoon dat je de (ten onrechte) ontvangen toeslagen gewoon moet terugbetalen?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:05
Rmg schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:16:
Betalingsregeling aanvragen lijkt me een goed begin.
^^ dit dus.

https://www.belastingdien...toeslag_niet_terugbetalen

Het afdragen naar draagkracht zoals hierboven wordt genoemd is al snel niet mogelijk:

-Als jij meer dan €2269 aan bezittingen, zoals een auto, inboedel oid, hebt dan kan dat al niet.
-Als je overwaarde hebt op jouw huis.

meer info: Toeslagen - Persoonlijke betalingsregeling
Harrie_ schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:22:
Wat hierboven al wordt gezegd dus. Ik snap niet zo goed naar wat voor advies je op zoek bent? Feit is toch gewoon dat je de (ten onrechte) ontvangen toeslagen gewoon moet terugbetalen?
Goed punt hierboven ^^

Lijkt alsof je advies zoekt om het kwijt te laten schelden misschien? Zo ja: die optie is er voor zover ik weet niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Panini op 01-04-2019 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 16:14
Die toeslagen heb je zelf aangevraagd overigens, want dat moet je bewust zelf doen. Waarom heb je toen niet gerekend met je totale jaarinkomen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53
Als je voor 't hele jaar belastingplichtig gezien/gerekend wordt in Nederland voor 2016 zou je nog eens kunnen kijken naar je aftrekposten. Je dure ziektekostenverzekering in Amerika zou dan een aanzienlijke mindering van je berekende inkomen kunnen betekenen en tevens voor een teruggave kunnen zorgen van je Nederlandse inkomstenbelasting.

Uitleg van wet en regelgeving hier omtrent is nauwelijks te vinden. Ik zou op zoek gaan naar een belastingconsultant en het e.e.a. laten nakijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat TS volgens mij eigenlijk wil is dat de belastingdienst het jaar opdeelt in twee tijdvakken. Het ene tijdvak waarbij hij in Nederland woonde en toeslagen ontving, het andere voor de rest van het jaar waarin hij waarschijnlijk geen toeslag ontving en in het buitenland woonde.

Ik heb om een andere reden een soortgelijke discussie gehad en niets heeft mogen baten toen. Mijn boekhouder heeft destijds nog bezwaar aangetekend, maar het antwoord was kort en bondig, de belastingdienst bekijkt het inkomen op jaarbasis en bepaald daarmee het toeslag recht voor het hele jaar, punt.

Wat de meeste hoop geeft is (zoals hierboven ook gezegd) je aftrekposten opvoeren waardoor je dus wel recht hebt op toeslagen, hetgeen een goede belastingconsultent je uitstekend bij kan helpen. Ik kan mij alleen moeilijk voorstellen dat ziektekosten het verschil maken tussen 17k en 52k. De bijv. extreem hoge huur in NYC is natuurlijk niet het probleem van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Ik zie niet in waarom de amerikaanse ziektenkostenverzekering een aftrekpost zou zijn? We hebben het over premiebetalingen van de ziektekostenverzekering, niet ziektekosten zelf.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Señor Sjon
Even terugrekenen:
52k over heel 2016
17k over 2e helft 2016
35k dus verdient in de VS

De Zorgtoeslaggrens in 2016 voor gezinnen lag op 33.765 euro. Dat ligt onder je omgerekende jaarinkomen van 34k wat je op basis van de 2x 17k zou hebben gehad. Je had dus geen recht op zorgtoeslag.

Ik krijg het vermoeden dat je op basis van 17k jaarinkomen toeslagen hebt aangevraagd. Dan krijg je echt alles (kindgebonden budget, 1.038 kind 1, 1.866 kind 2, 2.150 kind 3), vrijwel maximale zorgtoeslag (1.905), eventueel huurtoeslag, etc. Met de definitieve aangifte wil de fiscus dat allemaal terughebben.

Zie de Toeslagenkaart (PDF)

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 01-04-2019 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Wat @Señor Sjon hierboven dus zegt. Klinkt heel lullig en valt ook onder de noemer 'mosterd na de maaltijd' maar kennelijk heeft TS dus toeslagen aangevraagd zonder op de hoogte te zijn van de implicaties van het buitenlandse inkomen en hier ook geen (professionele) hulp bij ingeschakeld?

Wat ik verder ook niet kan plaatsen is het argument van 'kosten van levensonderhoud in de VS'. Vanaf 1 juli woonde TS weer in Nederland en had dus geen last van de Amerikaanse kosten, 17k over een half jaar komt uit op 34k over een heel jaar en dat is zo ongeveer modaal. TS heeft dus over de 2e helft van 2016 buitenproportionele toeslagen ontvangen (in verhouding tot zijn maandelijkse inkomen) en dat geld is ook allemaal opgemaakt?

Toch wel een beetje een bizar verhaal dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Verwijderd Hij heeft waarschijnlijk wel de toeslagen voor heel 2016 ontvangen op basis van zijn opgegeven 17k verzamelinkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Verwijderd schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:14:
Hallo

Mijn Nederlandse inkomen in Nederland was van July tot December 2016 ongeveer 17.000 Euro. Hierdoor heb ik verschillende toeslagen gekregen.
Met 34.000 annualized krijg je toch niet veel toeslagen? Of had je die ontvangen op basis van een jaarinkomen van 17000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:02
Harrie_ schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:50:
Toch wel een beetje een bizar verhaal dit...
Waarom? Er is toeslag ontvangen waarop geen recht was. Volgens mij heel simpel. Dit had mijn inziens heel eenvoudig voorkomen kunnen worden.

In mijn omgeving ken ik ook gevallen die teveel kinderopvangtoeslag kregen. Wisten ze, maar deze niks. Met als gevolg dat alles terug moest. Maar ja, alles was al uitgegeven aan vakanties etc. En dus grote problemen.....

Ik weet niet wat het totaalbedrag is, maar je mag het waarschijnlijk gewoon in 24 maanden terug betalen. Met een modaal inkomen moet dat toch niet zo'n probleem zijn? Het is een zure appel, maar volgens mij wel een les voor de volgende keer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Met twee kinderen zit je zo op 5k netto terugbetalen als ik de toeslagenbrief bekijk. Dan komt er vaak nog rente overheen. Even voor de vuist weg gok ik op een bedrag van ~5.500-6.000 euro als er sprake is van 2 kinderen, maar geen huurtoeslag. Dat is 225-250 per maand. Tsja, het is aan de ene kant geld dat je al ontvangen en uitgegeven hebt. Hoe is 2017/2018 dan verlopen vraag ik me af? Veel mensen kijken niet om naar die toeslagen en laten het geld maar binnenrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Als je door vorderingen van de overheid onder het bestaansminimum uitkomt kun je een verzoek tot kwijtschelding aanvragen: verzoek berekening beslagvrije voet.

Mosterd na de maaltijd maar een emigratie en remigratie zouden zorgvuldig gepland moeten worden precies om dit soort dingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strafschop
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
gold_dust schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:49:
Als je door vorderingen van de overheid onder het bestaansminimum uitkomt kun je een verzoek tot kwijtschelding aanvragen:
Voor een toeslag kan je geen kwijtschelding krijgen.

Je mag het wel in maximaal 24 termijnen terug betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
strafschop schreef op maandag 1 april 2019 @ 18:06:
Voor een toeslag kan je geen kwijtschelding krijgen.

Je mag het wel in maximaal 24 termijnen terug betalen.
In reden 1. van de in te vullen pdf wordt expliciet "De Belastingdienst heeft mijn voorlopige teruggaaf of mijn voorschot huur-, zorgtoeslag of kindgebonden budget verrekend". In ieder geval is het de moeite waard, baat het niet dan schaadt het ook niet.

Edit: voor toeslagen lijkt het zo te werken: als je een laag inkomen hebt en toeslagen ontvangt wordt een vordering uit eerdere jaren verrekent met de huidige toeslagen die je nu krijgt, die worden dus lager. Als je door die lagere toeslagen onder het bestaansminimum uitkomt, dan kun je kwijtschelding aanvragen.

Dus: zorgen dat je inkomen op het minimum zit(en blijft), vraag alle toeslagen aan, vraag aan dat de terugvordering met je huidige toeslagen worden verrekend en vraag dan kwijtschelding aan met de pdf uit de link.

[ Voor 27% gewijzigd door gold_dust op 02-04-2019 07:15 ]

Pagina: 1