Welke snelheid geldt er *op* een kruispunt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:06
Hoi allen,

Ik ben een beetje benieuwd naar hoe de verkeersregels precies van toepassing zijn *op* een kruising (qua maximale snelheid in km/u) zoals hier:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6yqzCcF.png
Rood=70 (*? - zie rest van de post)
Groen=50 (*? - '')

Ben hier namelijk al 2 jaar lang nieuwsgierig naar en misschien kan ik wat duidelijkheid krijgen :)

Stel ik rij van A naar E, natuurlijk vertraag je voor de bocht, maar:
  • je mag officieel 50 rijden (op het G stuk, omdat je links af slaat)
  • of toch officieel 70 (aangezien voor en na de kruising het 70 is)
? Normaliter zou ik zeggen dat 70 dan wettelijk mag, want van A naar B mag dat in ieder geval wel, dan geldt *op* de kruising 70 (vziw, je zult in ieder geval geen boete krijgen voor 20 te hard).

Maar als 70 mag dan krijgen we een erg rare situatie: Als van A naar E 70 mag, dan mogen de auto's van C naar E toch ook 70 *op* de kruising? (natuurlijk max 50 *tot* dat de kruising begint). Maar officieel krijgen auto's van C pas een 70 bij tussen E en F. Dus *op* de kruising mogen ze officieel max 50 rijden.

Stel: een agent gaat op punt E een mobiele flitser neerzetten (mag niet want er staan al flitsers bij de kruising, maar laten we even aannemen dat het mag), moet die agent dan kijken waar de auto vandaan komt en telkens de instelling veranderen (flitsen op 70 als van A, flitsen op 50 als van C)?

Lijkt mij een beetje raar als je op 1 dezelfde weg stuk auto's kan hebben met verschillende maximumsnelheden?

[ Voor 3% gewijzigd door grasmanek94 op 01-04-2019 11:12 ]

Beste antwoord (via grasmanek94 op 02-04-2019 18:47)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:52

JdM

Humbled

Als Oom agent op punt E een flitser neer zet en er maakt er 1tje bezwaar tegen zijn boete voor een te hoge snelheid, dan kunnen ze gerust alle vastgestelde snelheidsovertredingen doorscheuren (pun-intended)
Je aanname dat je maar met 50 op het g-stuk mag is niet correct, je mag rijden zo hard als het staat aangegeven vanuit de richting waar je vandaan komt in dit geval, 70 dus.
Overigens is artikel 5 altijd van toepassing, je kunt er dus wel degelijk een bekeuring voor krijgen als het gevaar oplevert.
Ik heb jaren rijles gegeven in Ehv, ik ken de situatie. Je wil echt niet weten hoeveel verkeerssituaties er zijn in Ehv (en in NL algemeen), die "technisch gezien" niet helemaal waterdicht zijn. De vraag is echter ook, of het wat uitmaakt en in de door jou geschetste situatie, maakt het eigenlijk niet veel uit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-06 14:27
Snelheidslimieten vallen terug op standaarden na een kruispunt tenzij anders aangegeven. Als ik het een beetje goed begrijp is C->E dan ook terug 70 na het kruispunt, dus gelijke snelheid. Indien het wel aangegeven staat na het kruispunt geldt dat uiteraard ook voor de weggebruikers komende van A, ook al is het maar voor een paar tientallen meters.

edit: ik weet niet of deze regel in NL ook geldt. En eigenlijk weet ik ook niet welke limieten er _op_ het kruispunt gelden. Het lijkt me dat dit verkeerstechnisch verschillende kruispunten dicht bij elkaar zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door zwiep op 01-04-2019 11:30 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:52

JdM

Humbled

Als Oom agent op punt E een flitser neer zet en er maakt er 1tje bezwaar tegen zijn boete voor een te hoge snelheid, dan kunnen ze gerust alle vastgestelde snelheidsovertredingen doorscheuren (pun-intended)
Je aanname dat je maar met 50 op het g-stuk mag is niet correct, je mag rijden zo hard als het staat aangegeven vanuit de richting waar je vandaan komt in dit geval, 70 dus.
Overigens is artikel 5 altijd van toepassing, je kunt er dus wel degelijk een bekeuring voor krijgen als het gevaar oplevert.
Ik heb jaren rijles gegeven in Ehv, ik ken de situatie. Je wil echt niet weten hoeveel verkeerssituaties er zijn in Ehv (en in NL algemeen), die "technisch gezien" niet helemaal waterdicht zijn. De vraag is echter ook, of het wat uitmaakt en in de door jou geschetste situatie, maakt het eigenlijk niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Ik zou denken dat of de bocht bij F niet veilig genoeg bevonden is om 70 te rijden, of de invoegstrook te kort is om op E terecht te komen met 70.

Het zou ze sieren om het invoegend verkeer een eigen strook te geven zodat zij veilig op baan E ook weer kunnen versnellen.

Dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van het hoeveelheid verkeer wat van F en E vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:15
Fore! schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 18:31:
Ik zou denken dat of de bocht bij F niet veilig genoeg bevonden is om 70 te rijden, of de invoegstrook te kort is om op E terecht te komen met 70.

Het zou ze sieren om het invoegend verkeer een eigen strook te geven zodat zij veilig op baan E ook weer kunnen versnellen.

Dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van het hoeveelheid verkeer wat van F en E vandaan komt.
F heeft ook een eigen invoegstrook, die even later overgaat in een uitvoegstrook.
https://goo.gl/maps/qG28MmrP5gr

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:02
Fore! schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 18:31:
Bocht F kun je makkelijk met 100 doorheen als je wilt. Is een flauwe bocht. Alleen zit er een fietsers oversteekplaats zonder stoplicht dus daarom waarschijnlijk 50.

Staat er bij A niet een bord 50 als je linksaf gaat? Kom er bijna dagelijks maar weet het eigenlijk niet. :X Komt denk ik omdat ik altijd moet stoppen daar. ;)

Punt E zal denk ik niet snel een mobiele flitser staan aangezien er bij A al een vaste staat. En daar wordt veelvuldig geflitst. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:06
Nou ik heb A->G->E->F een keertje met (bijna)~70 genomen en is best normaal en veilig te doen als er geen fietsers zijn. Wat @JdM schrijft zal denk ik wel wettelijk kloppen alleen weet ik niet welk artikel daarbij hoort. Alleen van C naar F mag dus max 50 tot het 70 bord. Misschien dat iemand ooit dit aan een rechter vraagt, dan zou ik graag het antwoord willen weten haha.

[ Voor 15% gewijzigd door grasmanek94 op 02-04-2019 18:48 ]

Pagina: 1