De tuin gaat binnenkort (gedeeltelijk) op de kop. Nu willen we op termijn achter in de tuin ergens een tuinhuis/chalet gaan plaatsen. Afstand vanaf het woonhuis zal ongeveer 50-60 meter zijn.
In het tuinhuis zal in ieder geval het volgende komen:
- Drinkwater
- Waterafvoer/riool -- ligt er al
- Stroom, wellicht op het dak van het huisje ook nog zonnepanelen
- Netwerk/UTP kabel
Nu leek het mij handig om nu men toch aan het graven is gelijk zaken voor te bereiden op deze toekomstige uitbreidingsplannen.
Electriciteit/netwerk
Is het handig om een buis in de grond te leggen waar je later evt draden door heen kan trekken? Voordeel is dat je later makkelijk kan uitbreiden, nadeel is dat als er iets mis gaat je er moeilijk bij kan.
Ik dacht om zoiets in de grond te leggen:
https://www.kabel24.nl/Fl...0mm-diameter-rol-50-meter
En dan gelijk bij de aanleg YMvK-mb kabel 5x2,5 er in te plaatsen.Of is het beter om gelijk 5x4,0 er in te stoppen? Lijkt mij dat het niet nodig is om dan een grondkabel te nemen?
Voor netwerk, stop ik er ook gelijk CAT7 kabel in.
Drinkwater:
Tyleen buis lijkt mij voldoende, maar wat voor een doorsnede? Gezien het prijsverschil maakt het mij niet heel veel uit om in plaats van 25 mm bijvoorbeeld 32 mm te leggen. Geldt hierbij ook 'the bigger, the better'?
In het tuinhuis zal in ieder geval het volgende komen:
- Drinkwater
- Waterafvoer/riool -- ligt er al
- Stroom, wellicht op het dak van het huisje ook nog zonnepanelen
- Netwerk/UTP kabel
Nu leek het mij handig om nu men toch aan het graven is gelijk zaken voor te bereiden op deze toekomstige uitbreidingsplannen.
Electriciteit/netwerk
Is het handig om een buis in de grond te leggen waar je later evt draden door heen kan trekken? Voordeel is dat je later makkelijk kan uitbreiden, nadeel is dat als er iets mis gaat je er moeilijk bij kan.
Ik dacht om zoiets in de grond te leggen:
https://www.kabel24.nl/Fl...0mm-diameter-rol-50-meter
En dan gelijk bij de aanleg YMvK-mb kabel 5x2,5 er in te plaatsen.Of is het beter om gelijk 5x4,0 er in te stoppen? Lijkt mij dat het niet nodig is om dan een grondkabel te nemen?
Voor netwerk, stop ik er ook gelijk CAT7 kabel in.
Drinkwater:
Tyleen buis lijkt mij voldoende, maar wat voor een doorsnede? Gezien het prijsverschil maakt het mij niet heel veel uit om in plaats van 25 mm bijvoorbeeld 32 mm te leggen. Geldt hierbij ook 'the bigger, the better'?