Aanleggen stroom+water+ netwerk tuinhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:21
De tuin gaat binnenkort (gedeeltelijk) op de kop. Nu willen we op termijn achter in de tuin ergens een tuinhuis/chalet gaan plaatsen. Afstand vanaf het woonhuis zal ongeveer 50-60 meter zijn.

In het tuinhuis zal in ieder geval het volgende komen:
- Drinkwater
- Waterafvoer/riool -- ligt er al
- Stroom, wellicht op het dak van het huisje ook nog zonnepanelen
- Netwerk/UTP kabel

Nu leek het mij handig om nu men toch aan het graven is gelijk zaken voor te bereiden op deze toekomstige uitbreidingsplannen.

Electriciteit/netwerk
Is het handig om een buis in de grond te leggen waar je later evt draden door heen kan trekken? Voordeel is dat je later makkelijk kan uitbreiden, nadeel is dat als er iets mis gaat je er moeilijk bij kan.
Ik dacht om zoiets in de grond te leggen:
https://www.kabel24.nl/Fl...0mm-diameter-rol-50-meter

En dan gelijk bij de aanleg YMvK-mb kabel 5x2,5 er in te plaatsen.Of is het beter om gelijk 5x4,0 er in te stoppen? Lijkt mij dat het niet nodig is om dan een grondkabel te nemen?

Voor netwerk, stop ik er ook gelijk CAT7 kabel in.

Drinkwater:
Tyleen buis lijkt mij voldoende, maar wat voor een doorsnede? Gezien het prijsverschil maakt het mij niet heel veel uit om in plaats van 25 mm bijvoorbeeld 32 mm te leggen. Geldt hierbij ook 'the bigger, the better'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:49

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Gewoon een wachtbuis leggen idd.

Maar waarom zo een dikke kabel? Zolang je niet van plan bent om daar een hele keuken en wasmachines aan te hangen zou ik gewoon xvb 3x2.5 trekken.

Water net hetzelfde, gewoon een kraantje of komt er een hele douche/bad/keuken in? Anders zou ik gewoon een 16mm alpex buis trekken.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
En wel een afsluiter in de woning en een manier om de waterleiding schoon te krijgen. Want 60 meter dood water is vragen om problemen met legionella.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Jellabie schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:25:
Gewoon een wachtbuis leggen idd.

Maar waarom zo een dikke kabel? Zolang je niet van plan bent om daar een hele keuken en wasmachines aan te hangen zou ik gewoon xvb 3x2.5 trekken.

Water net hetzelfde, gewoon een kraantje of komt er een hele douche/bad/keuken in? Anders zou ik gewoon een 16mm alpex buis trekken.
Misschien komt er inderdaad een klein keukentje en wellicht ook een douche met doorstroomverwarmer zodat we het eventueel apart kunnen gaan verhuren aan vakantiegangers, zijn allemaal nog vage plannen, maar beter er op voorbereid zijn dan later tot de ontdekking te komen, "hadden we maar..." en dan de boel weer open moeten trekken. Extra kosten voor dikker/groter etc zijn nu € 100 - € 150
Señor Sjon schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:17:
En wel een afsluiter in de woning en een manier om de waterleiding schoon te krijgen. Want 60 meter dood water is vragen om problemen met legionella.
Check!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:36

St@m

@ Your Service

Señor Sjon schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:17:
Wat zou een manier zijn? Ik ga aankomende weken zelf ook bezig met een nevelsysteem. Afsluiter in de woning heb ik wel, maar hoe voorkom ik eventuele legionella? Waterleiding zal alleen maar in de zomer gebruikt gaan worden zeg maar.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:08

vectormatic

Warlock of the doorlock

@BB-One Als je iets met zonnepanelen wil gaan doen, let even op wat de regels zijn kwa aansluiten, voor zover ik weet moeten panelen tegenwoordig altijd op een eigen groep, en moet je dus potentieel twee groepen naar het tuinhuisje leggen ipv 1.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:22
Voor water heb je over die lengte wel wat drukverlies, dus afhankelijk van de lokale waterdruk en het gewenste debiet kan je mss better wat dikkere buis nemen. Er bestaan ontwateringsventielen die bij wegvallen waterdruk het water uit de leiding laten, maar een afsluitkraan en aftapkraantje werken even goed. Maar waarom zou je je zorgen maken over legionella in een ondergrondse leiding (je steekt die diep genoeg tegen vorst, dus komt nooit op temperatuur waarbij legionella vermenigvuldigd).

Voor electriciteit: als je geen 3 fasen nodig hebt, hoef je die niet te leggen. In België mag je gemengde kringen gebruiken, dus stopcontacten en verlichting op zelfde kring (mits alles in 2.5mm² ligt). Als je binnenkort nog zonnepanelen wil leggen, kan het wel nuttig zijn om die bedrading al meteen te voorzien.

Die rode mantelbuis: als je het type neemt dat glad is van binnen werkt dat veel gemakkelijker. Ook de buis zo recht mogelijk leggen (dus indien mogelijk in (kruip)kelder vertrekken op de gewenste diepte) geeft veel gemak.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Tyleen 25 is prima.
Op 12bar 50 liter water per seconde
Op 4 bar nog steeds genoeg voor 4x douche in 4 badkamers...

Niet druk maken over legionella.. is een koud water leiding naar een doorstroom boiler... Afsluiter zou ik wel doen. Met een aftap mogelijkheid erachter. Kan je na de zomer het water geheel afsluiten en leeg krijgen ( de aftap is extra gemoedsrust)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 243894

Ik heb zelf ook een tuinhuis met deze voorzieningen, staat wel dichter bij de woning (zo'n 20 meter)

Ik heb hiervoor bij de aanleg van de tuin een extra PVC leiding (dikwandig) voorzien. Er lopen er maw 3 parallel naast elkaar:
1x PVC 50 mm afvoer kraanwater (naar riool zeg maar)
1x PVC 50 mm afvoer hemelwater (naar regenwaterput dus)
1x PVC 50 mm wachtbuis voor toevoer elektriciteit/water (hierin zit vervolgens 1 Alupex buis 20mm en 1 x installatiedraad xvb 3x2,5mm²

De eerste 2 lopen onder de oprit door tot aan de straat/regenwaterput, de 3° gaat aan het huis de kruipkelder in en komt uit in de technische ruimte waar de meters/zekeringen etc hangen.

Ik heb de leidingen wel door de buis getrokken bij aanleg, een alupex buis krijg je nl niet de boch om in een wachtbuis wegens te stijf. Ik weet niet of je dat probleem ook hebt met tyleen buis.

Als je het nu puur als wachtbuis legt, en gezien de toch behoorlijke lengte, zou ik eerder kiezen voor zo'n mantelbuis van 63 of zelfs 75mm diameter ipv 50mm. die laatste heeft een binnendiameter van slechts 43mm, en dan wil het wel eens krap worden als je er een alupex of tyleen van 25mm doorheen wil in combinatie met XVB en Cat7

En zorg dat je bochten met een grote radius legt, geen te scherpe knikken of je gaat serieus vastlopen bij het trekken laten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Anoniem: 243894 schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:50:
Ik heb zelf ook een tuinhuis met deze voorzieningen, staat wel dichter bij de woning (zo'n 20 meter)

Ik heb hiervoor bij de aanleg van de tuin een extra PVC leiding (dikwandig) voorzien. Er lopen er maw 3 parallel naast elkaar:
1x PVC 50 mm afvoer kraanwater (naar riool zeg maar)
1x PVC 50 mm afvoer hemelwater (naar regenwaterput dus)
1x PVC 50 mm wachtbuis voor toevoer elektriciteit/water (hierin zit vervolgens 1 Alupex buis 20mm en 1 x installatiedraad xvb 3x2,5mm²
Niet eens bij stilgestaan, je kan natuurlijk water en stroom inderdaad door 1 buis laten lopen... Dan kan alupex ook.
De eerste 2 lopen onder de oprit door tot aan de straat/regenwaterput, de 3° gaat aan het huis de kruipkelder in en komt uit in de technische ruimte waar de meters/zekeringen etc hangen.

Ik heb de leidingen wel door de buis getrokken bij aanleg, een alupex buis krijg je nl niet de boch om in een wachtbuis wegens te stijf. Ik weet niet of je dat probleem ook hebt met tyleen buis.

Als je het nu puur als wachtbuis legt, en gezien de toch behoorlijke lengte, zou ik eerder kiezen voor zo'n mantelbuis van 63 of zelfs 75mm diameter ipv 50mm. die laatste heeft een binnendiameter van slechts 43mm, en dan wil het wel eens krap worden als je er een alupex of tyleen van 25mm doorheen wil in combinatie met XVB en Cat7

En zorg dat je bochten met een grote radius legt, geen te scherpe knikken of je gaat serieus vastlopen bij het trekken laten....
Gelukkig kan het in één rechte streep, exacte plek van het huisje is nog niet bekend, maar dat gaat wel lukken, plus dat ik dan de alupex er inderdaad bij de aanleg er al in ga stoppen. 75 mm is inderdaad dan misschien handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
naftebakje schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:25:
Voor water heb je over die lengte wel wat drukverlies, dus afhankelijk van de lokale waterdruk en het gewenste debiet kan je mss better wat dikkere buis nemen. Er bestaan ontwateringsventielen die bij wegvallen waterdruk het water uit de leiding laten, maar een afsluitkraan en aftapkraantje werken even goed. Maar waarom zou je je zorgen maken over legionella in een ondergrondse leiding (je steekt die diep genoeg tegen vorst, dus komt nooit op temperatuur waarbij legionella vermenigvuldigd).

Voor electriciteit: als je geen 3 fasen nodig hebt, hoef je die niet te leggen. In België mag je gemengde kringen gebruiken, dus stopcontacten en verlichting op zelfde kring (mits alles in 2.5mm² ligt). Als je binnenkort nog zonnepanelen wil leggen, kan het wel nuttig zijn om die bedrading al meteen te voorzien.

Die rode mantelbuis: als je het type neemt dat glad is van binnen werkt dat veel gemakkelijker. Ook de buis zo recht mogelijk leggen (dus indien mogelijk in (kruip)kelder vertrekken op de gewenste diepte) geeft veel gemak.
Ik verwacht eerder dat de waterleiding ook ergens omhoog moet het tuinhuisje in en daar wordt het wel 25+ graden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:22
Señor Sjon schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:03:
[...]Ik verwacht eerder dat de waterleiding ook ergens omhoog moet het tuinhuisje in en daar wordt het wel 25+ graden. ;)
Als je zo paranoia wil zijn (nofi, vrije keuze), kan je dat laatste metertje in koper leggen.
Voorzie ook een dak voor de kans dat er een vliegtuig uit de lucht valt 8)7

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:02

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

BB-One in "Aanleggen stroom+water+ netwerk tuinhuis" (...)

In het tuinhuis zal in ieder geval het volgende komen:
- Waterafvoer/riool -- ligt er al

(...)
Is dit een HWA (Hemelwater afvoer) of echt een rioolaansluiting?
BB-One schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:27:
[...]

Riool.
De regen gaat gewoon de tuin in, zonde om dat weg te laten stromen. :)
En terecht! :)

[ Voor 27% gewijzigd door De_Koele_Man op 01-04-2019 15:32 ]

Meh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
naftebakje schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:08:
[...]
Als je zo paranoia wil zijn (nofi, vrije keuze), kan je dat laatste metertje in koper leggen.
Voorzie ook een dak voor de kans dat er een vliegtuig uit de lucht valt 8)7
Laten we het op beroepsdeformatie houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
De_Koele_Man schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:14:
[...]

Is dit een HWA (Hemelwater afvoer) of echt een rioolaansluiting?
Riool.
De regen gaat gewoon de tuin in, zonde om dat weg te laten stromen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-07 13:21
Gewoon een dikke PVC rioolpijp leggen naar je kruipruimte, her en der in de tuin een aftakking (handig voor een vijverpomp o.i.d.) en daar een aantal goede nylon draden in een lus doorheen leggen zodat je eventuele uitbreiding er goed doorheen kan trekken.
Gladde buis is verreweg het fijnste als je er iets doorheen moet trekken.

[ Voor 12% gewijzigd door Pizza_Boom op 01-04-2019 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-07 15:16
naftebakje schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:25:
Voor electriciteit: als je geen 3 fasen nodig hebt, hoef je die niet te leggen.
TS wil voorbereiden op een doorstroomverwarmer tbv douchen; die dingen trekken makkelijk 11kW. Dus 5 aderig is zo'n slecht idee nog niet. Wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk alle 5 de aders gaat gebruiken natuurlijk.
Pagina: 1