Toon posts:

problemen met verwijzingen naar andere excel worksheets

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Momenteel sta ik voor een probleem waar ik niet direct uitgraak.. daarom dat ik hier even kom luisteren als mensen dit al tegengekomen hebben, en wat er mogelijks aan gedaan kan worden.

Ik spreek hier over het gebruik van VLOOKUP binnen excelsheets.
formule die hier gebruikt wordt:
=IF(G100=0;" ";VLOOKUP(G100;AndereWorkbook.xlsm!tabelAC;12;FALSE)).
Deze formule wordt doorheen de tabbladen meermaals gebruikt.

tot over een maand of 4 waren er geen problemen..
Nu de laatste tijd krijg ik continue problemen dat het deel "AndereWorkbook.xlsm" een #REF genereerd..
Alsof hij de file waar naartoe verwezen wordt niet meer kan vinden..
Alhoewel deze nog steeds op de juiste plaats binnen de mappenstructuur staat..

Relevante software en hardware die ik gebruik
Momenteel draait pc op Windows 10 enterprise

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

1e poging was via een Search and replace om de celreferentie eens volledig te vernieuwen.
Dit werkte in de 1e plaats, maar na verloop van tijd kwam ik terug in hetzelfde straatje.

2e poging die ik geprobeerd heb is via Excel Options naar Trust Center gaan, daar de "Enable automatic update for all Workbook Links" optie actief gezet.
Nogmaals zelfde liedje, werkte even, maar gaf daarna terug de #REF aan..

Momenteel ben ik een beetje ten einde raad waar het aan kan liggen..
Ik spreek hier inderdaad over een excelsheet die gegroeid is over tijd..
Dus heel veel info ( lees lijsten) met verwijzigen die goed moeten samenwerken om een deftig beeld weer te geven..
Momenteel zit ik dus vast aan deze setup, tot ik iets volledig nieuws kan aanmaken.
(Vermoedelijk liever via een database programma setup om gemakkelijker te werken..)
Excel blijft natuurlijk een rekenprogramma. :-)

Hopelijk kan ik hier toch aan wat verdere hulp graken.

met vriendelijke groeten
De Gruytter Bram
...

Beste antwoord (via Verwijderd op 02-04-2019 15:00)

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:38
Ik heb zelf ook slechte ervaringen met VLookups die in een ander bestand de gegevens moeten ophalen. Dat gaat vaak mis en kost veel resources (CPU/geheugen).

Ik ben nu een beginnend gebruiker van PowerQuery en denk dat daar de oplossing in ligt. Niet zozeer om de formules nu terug te halen, maar wel om het in de toekomst te voorkomen. Je kunt online zeker wel wat tutorials vinden om met PowerQuery te leren werken en onderstaande te realiseren.

De algemene werkwijze is dat je in je workbook waarin nu de Vlookups zitten een query aanmaakt die de gegevens uit je 'andere' of 'externe' spreadsheet ophaalt en includeert in je hoofdworkbook. Vervolgens zitten die gegevens er in en kun je een Vlookup binnen de workbook doen. Daarmee heb ik nog nooit gehad dat formules opeens #REF! werden. Door de query op een later moment te refreshen update je de gegevens in je hoofdworkbook naar de actuele stand van de externe workbook.

Je geeft niet aan met welke Excel je werkt, volgens mij zit PowerQuery vanaf 2016 ingebakken, maar kan ook al in 2013 zijn.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:38
Ik heb zelf ook slechte ervaringen met VLookups die in een ander bestand de gegevens moeten ophalen. Dat gaat vaak mis en kost veel resources (CPU/geheugen).

Ik ben nu een beginnend gebruiker van PowerQuery en denk dat daar de oplossing in ligt. Niet zozeer om de formules nu terug te halen, maar wel om het in de toekomst te voorkomen. Je kunt online zeker wel wat tutorials vinden om met PowerQuery te leren werken en onderstaande te realiseren.

De algemene werkwijze is dat je in je workbook waarin nu de Vlookups zitten een query aanmaakt die de gegevens uit je 'andere' of 'externe' spreadsheet ophaalt en includeert in je hoofdworkbook. Vervolgens zitten die gegevens er in en kun je een Vlookup binnen de workbook doen. Daarmee heb ik nog nooit gehad dat formules opeens #REF! werden. Door de query op een later moment te refreshen update je de gegevens in je hoofdworkbook naar de actuele stand van de externe workbook.

Je geeft niet aan met welke Excel je werkt, volgens mij zit PowerQuery vanaf 2016 ingebakken, maar kan ook al in 2013 zijn.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info. Powerquerry is zeker een piste die in eens ga onderzoeken. Versie van excel is zeker rescent genoeg dat deze powerquerry kan bevatten.. enkel de it-kant van het verhaal kan me nog parten spelen.. weet niet als it dit software-pakket aanbied. :-). Morgen eens navragen en ik plaats hoer zeker nog een reactie. :-)

Mvg bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Waarom alleen heren?
Verwijderd schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:25:
Ik spreek hier over het gebruik van VLOOKUP binnen excelsheets.formule die hier gebruikt wordt:
=IF(G100=0;" ";VLOOKUP(G100;AndereWorkbook.xlsm!tabelAC;12;FALSE)).
Deze formule wordt doorheen de tabbladen meermaals gebruikt.
Nu de laatste tijd krijg ik continue problemen dat het deel "AndereWorkbook.xlsm" een #REF genereerd..
Alsof hij de file waar naartoe verwezen wordt niet meer kan vinden.
1. In de formule hoort het volledige pad te staan (in mijn Excel 2010 althans). Als Excel het werkboek herkent, wordt dat pad, als je het niet vermeldt, doorgaans automatisch toegevoegd. Dus bijvoorbeeld:
code:
1
=IF(G100=0;" ";VLOOKUP(G100;'C:\Users\Jouw gebruikersnaam\Documenten\AndereWorkbook!tabelAC;12;FALSE))
2. Als die aanpassing niet helpt, vermeldt dan volledigheidshalve ook de naam van het blad in het andere workbook waarin zich tabelAC bevindt; bijvoorbeeld:
code:
1
=IF(G100=0;" ";VLOOKUP(G100;'C:\Users\Jouw gebruikersnaam\Documenten\[AndereWorkbook.xlsm]blad1'!tabelAC;12;FALSE))
3. tabelAC in het 'Andere workbook' moet een gedefinieerde naam zijn; is die naam niet (per ongeluk) uit het bestand verdwenen?

Hope this helps.