Center speaker in op of TV meubel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvc_
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-08 22:50
Ik zoek een?
Advies voor plaatsing (nieuwe) center speaker

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Vooral home cinema zaken (90% films en series, 10% muziek)

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn huidig TV meubel bestaat uit 3 x Ikea Besta meubel (zie hier) met enkel planken in iedere kast.
Mijn TV staat mooi in het midden en tussen de voet daarvan past mijn Samsung center speaker.
Deze speaker is een "overblijfsel" van een home cinama set en is slechts 9cm hoog. De afstand tussen de voet van mijn TV en het scherm zelf is +- 10cm. Is dus ideaal qua hoogte.
De nieuwe center speaker die ik voor ogen heb is de volgende:
https://www.hificorner.nl/dali-spektor-vokal.html
Maar die is (net zoals bijna alle andere "deftige" center speakers) > 15cm hoog en past dus niet meer op het meubel zelf.
Ik was dus van plan de deze speaker op de "hoogste" plank van de middelste kast te zetten.

Nu vroeg ik mij af of dit wel een goed idee is. Gaat dit een negatieve invloed hebben op de klank (aangezien hij nu in kast komt te zitten)? Zoja, wat zou een alternatief zijn? Andere type speaker? Andere locatie voor de speaker?

Beste antwoord (via wvc_ op 13-04-2019 19:40)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:33
wvc_ schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:49:

[...]

Zoiets had ik inderdaad in gedachte. Ik heb voorlopig nog geen kinderen, zou dus moeten meevallen ;)
Is je kast (of het deel waar je speaker staat) open achteraan?
Nee de kast is gesloten (natuurlijk wel met een gat voor de kabels.)

Ik luister zelf meer muziek dan dat ik film kijk en dan staat de center uit, dus qua dreunen of resoneren ondervind ik persoonlijk geen problemen.

Edit:
Net even thuis een beter foto gemaakt:
Centerspeaker2

[ Voor 18% gewijzigd door DonJunior op 01-04-2019 16:03 ]

*sowieso

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:12
Alternatief voorbeeld.

Hang je tv op en zorg voor 6cm extra ruimte voor je speaker :-)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Zoiets dus?

CenterSpeaker

Enige nadeel dat ik heb ondervonden is dat met kids liggen er houten puzzels en boekjes op de plank eronder.. soms rammelt er wel eens een puzzel tegen de kast en dat kan wel irritant zijn ja.

Je moet er gewoon voor zorgen dat de center speaker niet te diep in de kast staat. Zoals op de foto hierboven zie je dat de mijne eigenlijk te diep staat (lang leve diezelfde kinderen die er nogal eens tegenaan willen leunen).. Als je er voor zorgt dat de stofkap buiten de kast steekt, dan gaat je geluid sowieso niet 'in de kast' spelen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvc_
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-08 22:50
LuisjeNL schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:39:
Alternatief voorbeeld.

Hang je tv op en zorg voor 6cm extra ruimte voor je speaker :-)
Bedankt voor het meedenken.
Ik heb een soort van ambilight opstelling, TV aan de muur hangen is dus niet echt een oplossing in mijn geval.
DonJunior schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:20:
Zoiets dus?

[Afbeelding: CenterSpeaker]

Enige nadeel dat ik heb ondervonden is dat met kids liggen er houten puzzels en boekjes op de plank eronder.. soms rammelt er wel eens een puzzel tegen de kast en dat kan wel irritant zijn ja.

Je moet er gewoon voor zorgen dat de center speaker niet te diep in de kast staat. Zoals op de foto hierboven zie je dat de mijne eigenlijk te diep staat (lang leve diezelfde kinderen die er nogal eens tegenaan willen leunen).. Als je er voor zorgt dat de stofkap buiten de kast steekt, dan gaat je geluid sowieso niet 'in de kast' spelen.
Zoiets had ik inderdaad in gedachte. Ik heb voorlopig nog geen kinderen, zou dus moeten meevallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:12
Miss even een foto van je opstelling uploaden, dan zien we wat de situatie is :-)

Lichtpuntje...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
wvc_ schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:49:

[...]

Nee de kast is gesloten (natuurlijk wel met een gat voor de kabels.)

Ik luister zelf meer muziek dan dat ik film kijk en dan staat de center uit, dus qua dreunen of resoneren ondervind ik persoonlijk geen problemen.

Edit:
Net even thuis een beter foto gemaakt:
Centerspeaker2

[ Voor 18% gewijzigd door DonJunior op 01-04-2019 16:03 ]

*sowieso

Pagina: 1