Toon posts:

Verwarrend Tellerrapport

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal geweldig, je kunt vanaf 1 januari 2019 een gratis tellerrapport opvragen bij de RDW: wat ik dus ook maar even gedaan heb... de tellerstand van mijn auto ( Suzuki Celerio ) is logisch en had ook niet anders verwacht.

Maar ik vind de geregistreerde km-standen wel enigszins verwarrend. De auto heeft 2 kentekenhouders voor mij gehad, waarvan ik er vanuit ga dat "Erkend Bedrijf" de dealer is?
  • Rechtspersoon 18-05-2015 t/m 31-03-2016
  • Erkend Bedrijf 31-03-2016 t/m 03-03-2018
  • Natuurlijk persoon 03-03-2018 t/m heden
Een rechtspersoon is een bedrijf heb ik begrepen: dus in net geen 10 maanden is er 34.529KM met de auto gereden. Die registratie vond plaats op 31-03-2016 en op 01-09-2017 werd precies dezelfde km-stand geregistreerd.

Kijkend naar de geregistreerde km-standen kan ik concluderen, dat de auto 2 jaar stil gestaan heeft.

Datum Tellerstand
  • 03-03-2018 34.592 km
  • 01-09-2017 34.529 km
  • 31-03-2016 34.529 km
  • 18-05-2015 15 km
In de periode van 31-03-2016 en 03-03-2018 is er welgeteld 63KM mee gereden, waarvan ik er zelf een aantal van heb gereden tijdens de proefrit. Dus de auto heeft bijna 2 jaar stil gestaan?

Is het normaal dat zo'n jonge auto bijna twee jaar stil staat? Of zie ik iets over het hoofd, wat niet in het tellerrapport vermeld staat? Er is trouwens niks met de auto aan de hand, dus ik geloof niet dat de teller terug gedraaid is.

Vind het alleen vaag dat een zo'n jonge auto schijnbaar twee jaar stil staat, voordat hij eindelijk aan een particulier verkocht wordt? Al heb ik destijds wel een goede prijs voor de auto betaald :)

PS via de RDW kun je zo'n tellerrapport van je eigen auto gratis opvragen.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Edit: nevermind, maar ik zou dit aanpassen:
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:17:
In de periode van 01-09-2017 en 03-03-2018 is er welgeteld 63KM mee gereden, waarvan ik er zelf een aantal van heb gereden tijdens de proefrit. Dus de auto heeft bijna 2 jaar stil gestaan?
Volgens jou toch juist tussen 31-03-2016 en 03-03-2018?

[ Voor 172% gewijzigd door S_Chief op 31-03-2019 22:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
S_Chief schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:19:
Edit: nevermind, maar ik zou dit aanpassen:

[...]

Volgens jou toch juist tussen 31-03-2016 en 03-03-2018?
Klopt, maar op 01-09-2017 is voor de 2e 34.529km als km-stand geregistreerd, terwijl de auto deze km-stand ookal op 31-03-2016 had. Heb het overigens aangepast.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarom vermeld je er niet even bij wát voor een merk en type auto het is? Het is vast geen 13 in een dozijn VW Golf 1.0 TSi? :o

Ik ken zulke auto's mét een gelijksoortige historie ook maar dat zijn vaak géén auto's welke jij en ik middels een werkgever kunnen leasen (Porsche 911 en dat soort 'speeltjes' bijvoorbeeld). Dat soort wagens worden wel ooit vaker door ZZP'ers (?) aangeschaft op "de zaak" waarna "de zaak" zomaar ineens failliet verklaard wordt (mismanagement?). Vervolgens kan 't daarna wel een tijdje gaan duren voordat zo'n wagen weer terug op de markt komt :9

Type én merk staan nú inmiddels wel vermeld in de OP (y)

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 31-03-2019 22:37 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Verwijderd

Topicstarter
wimmel_1 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:25:
Waarom vermeld je er niet bij wát het voor een auto is? Het is vast geen 13 in een dozijn VW Golf 1.0 TSi.....

Ik ken zulke auto's mét een gelijksoortige historie ook maar dat zijn vaak géén auto's welke jij en ik middels een werkgever kunnen leasen (Porsche 911 en dat soort 'speeltjes' bijvoorbeeld). Dat soort wagens worden wel ooit vaker door ZZP'ers (?) aangeschaft op "de zaak" waarna "de zaak" ineens failliet verklaard word (mismanagement?). Vervolgens dan kan 't wel een tijdje gaan duren voordat zo'n wagen weer terug op de markt komt.
Het is een Suzuki Celerio, dus geen Porsche of dergelijke. Maar ik heb net erbij gezet in de post :) Ik zie trouwens zo'n auto iedere dag bij een tankstation als leenauto staan, dus kan mij wel voorstellen waarom een Suzuki Celerio als rechtspersoon geregistreerd stond.

Zijn goedkope auto's om te rijden en in aanschafkosten. Daarom rij ik ook in deze auto, maar heb eigenlijk nooit het tellerrapport geraadpleegd omdat het tot voor kort niet gratis was.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Schot voor de boeg: Leasebak, 30k in een jaar mee gereden, toen ingeleverd bij leasemij en afgekocht. Leasemij kon hem for whatever reason niet als herinzetter kwijt en heeft hem verkocht, dubbele winst.
Niet courante auto dus duurde even voor er iemand om kwam. Vermoedelijk heeft de dealer het aangedurfd het ding goedkoop aan te kopen en gewoon in de voorraad te zetten tot er iemand (jij dus) om kwam.

Of hij was eigendom van een verhuurbedrijf die hem bijna niet verhuurd kregen, daarna verkocht aan de dealer en nu heb jij hem.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:17:
Er is trouwens niks met de auto aan de hand, dus ik geloof niet dat de teller terug gedraaid is.
Je suggereert hier een verband. Waarop is dit gebaseerd? Ik snap deze zin niet.

Hoi!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
wimmel_1 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:25:
Waarom vermeld je er niet even bij wát het voor een auto is? Het is vast geen 13 in een dozijn VW Golf 1.0 TSi? :o
Het is zeer exclusieve Suzuki Celerio :P

Hoge KM-standen in korte tijd kan betekenen dat het een huur- of lease-auto was.

Mogelijk dat de auto daarna gekocht is een door een handelaar, en vervolgens in een verdomhoekje heeft gestaan.
Misschien met een (kostbaar/tijdrovend) mankement?

Of met een verkeerd (lees: te hoog) prijskaartje.

Ik ken een handelaar die al 5 jaar een vrij gangbare Peugeot heeft staan die maar niet verkocht wil worden omdat die handelaar er (nog steeds) veel teveel voor vraagt in vergelijking met de overige aanbieders :o

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Eagle schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:35:
Schot voor de boeg: Leasebak, 30k in een jaar mee gereden, toen ingeleverd bij leasemij en afgekocht. Leasemij kon hem for whatever reason niet als herinzetter kwijt en heeft hem verkocht, dubbele winst.
Niet courante auto dus duurde even voor er iemand om kwam. Vermoedelijk heeft de dealer het aangedurfd het ding goedkoop aan te kopen en gewoon in de voorraad te zetten tot er iemand (jij dus) om kwam.

Of hij was eigendom van een verhuurbedrijf die hem bijna niet verhuurd kregen, daarna verkocht aan de dealer en nu heb jij hem.
Ik moest écht even gaan zoeken naar dat specifieke model Suzuki om er achter te kunnen komen wát het voor een auto is. Typische auto voor Top-Gear: "A Star in a Reasonably Priced Car.....".

Niks mis met de auto, dus!!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Verwijderd

Topicstarter
EWK schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:36:
[...]

Je suggereert hier een verband. Waarop is dit gebaseerd? Ik snap deze zin niet.
NAP is niet waterdicht: er zijn auto-eigenaars, die tussen de NAP registratie momenten de km-stand terug draaien. Dus dat is het verband. Maar ik heb de auto bij een Suzuki dealer gekocht, dus ik denk niet dat die zich met dat soort praktijken zouden bezig houden :X
The Eagle schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:35:

Dit klinkt wel logisch: daar had ik zelf natuurlijk nooit aan gedacht, dat ex-lease auto's na inlevering zolang bij een leasemaatschappij blijft staan. Het stelt mij wel gerust, want ik vond het echt enorm verwarrend.

Vind het trouwens wel positief als mijn auto in het eerste jaar 30k gereden heeft: meestal worden met dit soort auto's ontiegelijk weinig km's gereden, wat nooit ten goede komt voor de auto.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2019 22:47 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:41:
[...]

NAP is niet waterdicht: er zijn auto-eigenaars, die tussen de NAP registratie momenten de km-stand terug draaien. Dus dat is het verband.
Als je héél nieuwsgierig bent en een 10'tje over hebt, zou je nog een Carfax-rapport kunnen aanvragen.
Staat (vaak, maar niet altijd ;)) net even wat meer informatie in, bijv. mbt. onderhouds-/reparatie en apk-historie.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:41:
[...]

NAP is niet waterdicht: er zijn auto-eigenaars, die tussen de NAP registratie momenten de km-stand terug draaien. Dus dat is het verband. Maar ik heb de auto bij een Suzuki dealer gekocht, dus ik denk niet dat die zich met dat soort praktijken zouden bezig houden :X
Dat snap ik. Maar wat is het verband tussen een teruggedraaide kilometerteller en problemen met je auto? Ik praat het terugdraaien van kilometerteller niet goed hoor, maar ik zie het verband met dat je suggereert.

Hoi!

Verwijderd

Topicstarter
Iva_Bigone schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:46:
[...]

Als je héél nieuwsgierig bent en een 10'tje over hebt, zou je nog een Carfax-rapport kunnen aanvragen.
Staat (vaak, maar niet altijd ;)) net even wat meer informatie in, bijv. mbt. onderhouds-/reparatie en apk-historie.
Ik geloof het verder wel hoor: onderhoudsboekje was ookal ingevuld. Auto had zijn onderhoud gehad bij Motorhuis. Dus onderhoudshistorie is mij wel bekend :D
EWK schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:48:
[...]

Dat snap ik. Maar wat is het verband tussen een teruggedraaide kilometerteller en problemen met je auto? Ik praat het terugdraaien van kilometerteller niet goed hoor, maar ik zie het verband met dat je suggereert.
Mijn auto heeft geen problemen :) Maar bij auto's waar de km-stand van terug gedraaid is, krijgt de nieuwe eigenaar vaak al gauw met allerlei problemen te maken. Ik rij al ruim een jaar in de auto en km-stand staat nu bijna op 60.000km.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2019 22:54 ]

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-11 15:12
Auto's worden soms gewoon niet snel verkocht de oude auto van mijn ouders die is ingeruild heeft een jaar stilgestaan voordat die weer verkocht werd. Was niks mis mee verder. Zou je er niet druk om maken aangezien je er al een aantal maanden probleemloos mee rijdt.

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-11 13:31
Als het een huur of lease auto is geweest kan je dit in de onderhoudshistorie en/of het onderhoudsboekje vinden.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-11 18:04
BadEendTerror schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:18:
Als het een huur of lease auto is geweest kan je dit in de onderhoudshistorie en/of het onderhoudsboekje vinden.
Niet persé. "Wij" * Pizza_Boom heeft bij een autoverhuurbedrijf gewerkt hebben des tijds een hele serie auto's gehad die terug naar de dealer moesten voor onderhoud. Die auto's waren dan ook beschikbaar gesteld door desbetreffende dealer.
Einde van de maand is wel een typisch moment dat huurauto's eruit vliegen, zeker einde kwartaal is een typisch wisselmoment. Dat zou betekenen dat deze in januari op de schraplijst is gekomen, in februari uit de huurvloot is gegooid en terug is gehaald en dan per 1 maart van de weg moest zijn, om zo op 31 maart overgeschreven te kunnen worden.

• BadEendTerror
In het geval dat jij beschrijft klopt dat wel, maar als er in de situatie van de TS bij eerste eigenaar de naam van het huur of lease bedrijf staat weet je voldoende.
Erkend bedrijf duid niet perse op een dealer maar kan ook een gewoon garagebedrijf zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door BadEendTerror op 01-04-2019 10:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
BadEendTerror schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:31:
Jawel, want dan staat er bij eerste eigenaar de naam van het huur of lease bedrijf.
Dat word gewoon niet ingevuld in het onderhoudsboekje: zelfs ik heb mijn naam niet in het onderhoudsboekje ingevuld, als tweede eigenaar zijnde ;) Enige wat ik kan herleiden is dat motorhuis de eerste onderhoudsbeurt heeft uitgevoerd. Maar het maakt verder ook niet zoveel uit hoor, vond het alleen verwarrend dat er schijnbaar twee jaar niet in de auto gereden is.

Voor de rest vind ik dat eigenlijk positief: met 30k km's in minder dan 1 jaar tijd, heeft de auto waarschijnlijk vaak de autosnelweg gezien. En zal er weinig slijtage zijn opgetreden zijn. Kon mij alleen niet voorstellen dat zo'n jonge auto daadwerkelijk 2 jaar stil gestaan heeft: alhoewel, als ik zie wat ze voor een tweedehands auto van 1 jaar durven te vragen: dan begrijp ik wel dat die niet als warme broodjes over de toonbank gaan.

Als prijs verschil tussen nieuw en tweedehands maar € 2000 was geweest, dan had ik ook gewoon een nieuwe gekocht :+ Maar de auto was scherp geprijsd en scheelde zo'n € 5000 in vergelijking, met precies hetzelfde model nieuw kopen. Het is niet echt zo'n model dat om de paar jaar een facelift krijgt, zoals bij die 13 in dozijn Volkswagen Golfjes: nu staat nog steeds precies dezelfde Suzuki Celerio in de showroom, als in 2015.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2019 10:55 ]

• BadEendTerror
Mijn ervaring is dat dat meestal wel ingevuld word en mocht dat niet het geval zijn heb je altijd nog de onderhoudshistorie waar je dat aan kan zien. Maar die moet er dan wel apart bij zitten, kan je niet uit het onderhoudsboekje halen.

[ Voor 24% gewijzigd door BadEendTerror op 01-04-2019 11:15 ]

Pagina: 1