Schijf spint op maar doet verder niks

Pagina: 1
Acties:

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Iemand kwam met de vraag bij mij of ik bestanden van zijn defecte schijf kon halen. De beste man is "fotoslaaf" zoals z'n vrouw dat noemt. Dat betekent dat er een boel foto's op de schijf staan. Als deze gered kunnen worden zijn er in ieder geval 2 mensen erg blij.

De schijf waar het om gaat is een Seagate ST3500630AS, een Barracuda 7200.10 van 500GB.

De schijf heb ik in een externe behuizing aan mijn MacBook gehad. De schijf spint op en blijft dat ook netjes doen. Echter de schijf verschijnt niet in Schijfhulpprogramma, ook niet in Terminal via het "Diskuil list" commando.

Wat opvalt is dat de schijf wel draait maar dat er geen geratel te horen is. Meestal hoor je de leeskoppen wel ratelen wanneer een schijf begint draaien. Verder zijn er ook geen tikken te horen, helemaal niks. Alleen het gezoem van het draaien.

Dit betekent dat de schijf in ieder geval aardig in orde is, de voeding werkt maar daarna houdt het al snel op.

Iemand die hier een zinnige oplossing voor kan geven?

De "fotoslaaf" heb ik al een voorstel gedaan voor een back-up mogelijkheid die in ieder geval beter gaat werken dan 1 externe schijf.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

De vraag bij dit soort zaken is allereerst wat het hun waard is om de foto's terug te krijgen. En is dat voldoende om het professioneel te laten doen of moet een beunhaas het doen omdat die foto's geen echte waarde hebben?
Als ze het hun geld waard is, moet jij er verder met je vingers helemaal vanaf blijven, en moet het ding naar een professioneel datarecovery bedrijf. En anders... have fun :)

• sypie
  • Niet online
Wat ik probeer zal in ieder geval niet destructief zijn. Dus de schijf gaat niet open, in tegenstelling tot veel andere apparaten die hier binnen komen.

Hoeveel de gegevens waard zijn voor de fotoslaaf weet ik niet, zal ik na moeten vragen.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-12 15:57
Dat is altijd vraag nummer één voor dat je uberhaubt aan data recovery begint, je sloopt al snel meer dan je kan maken. En vooral met data zonder backup wil je daar niet zomaar mee kutten, ook niet zomaar aansluiten en kijken wat het doet ;)

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenBatt op 31-03-2019 21:51 ]

Specs!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
sypie schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:36:
De "fotoslaaf" heb ik al een voorstel gedaan voor een back-up mogelijkheid die in ieder geval beter gaat werken dan 1 externe schijf.
Als ik deze zinsnede lees:
Heeft de fotoslaaf nou nog alle originelen? Dan zou ik die alsnog backuppen en niets gaan recoveren.
Of is het zo iemand die zijn originelen op een externe harddisk zet die hij de naam "Backup" geeft "omdat hij dan een backup heeft"?

En de fotoslaaf moet m.i. even zeggen wat zijn foto's hem waard zijn: als dat in de buurt ligt van de 1000 Euro, raakte ik die externe harddisk niet eens aan: die ging linea recta naar een professioneel recoverybedrijf.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:22

MsG

Forumzwerver

Meestal probeert men het helaas eerst goedkoop op te lossen met een paar tooltjes, waarna er áls de buurjongen het tóch niet kan voor dat kratje pilsch er toch ineens een recoverybedrijf om de hoek moet komen, die door het gepruts van de buurjongen vervolgens weer significant duurder is geworden.

Het zou de controller kunnen zijn, maar het kunnen ook 1000 andere dingen zijn. Je bent niet per se pas destructief bezig als je hem open maakt. Ik zou eerst even goed polsen of ze echt niet een serieus bedrijf er naar willen laten kijken, en als je dat zwart op wit hebt er eventueel pas mee gaan proberen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook kijken of je dezelfde schijf kunt vinden en de printplaat overzetten, indien je handig bent.
Mogelijk dat de controller niet lekker is.

• sypie
  • Niet online
@Renault Ik heb geen idee wat de backup-strategie is geweest bij deze meneer. Hij komt toevallig op mijn pad omdat ik mijn motor van hem overgenomen heb, zo kwam het ook ter sprake. Aan tafel heb ik hem meteen geadviseerd om iets met een netwerkschijf te gaan doen, overal te bereiken vanuit huis én hij hoeft er niet mee te slepen. Uiteindelijk zal daar ook nog een backup van gemaakt moeten worden óf zal die NAS als backup moeten dienen. De aanschaf heeft hij in ieder geval gedaan (WD nogwat met 2 keer 4TB).

@MsG Het enige wat ik gedaan heb is de schijf opstarten en kijken of die bij mij in mijn DiskUtility verschijnt of in DiskDrill, een recovery programma. Die laatste is zeker geen heilige graal omdat die geen schijven kan vinden die DiskUtility niet laat zien.

Nadat mijn pogingen niet wilden slagen heb ik op internet even gezocht. DRN (Datarecovery Nederland) doet een gratis analyse en voor het recoveren betaal je minimaal €200, dit kan oplopen afhankelijk van hoe men de data kan recoveren. De beste man vond zijn foto's dat geld in ieder geval waard dus die weg gaan we in. De schijf ligt nu ergens aan de kant, te wachten tot ik tijd heb om die lang te brengen bij hun locatie hier in Zwolle.

@Verwijderd Mijn motto is dat alles waar een schroefje in zit ook uit elkaar kan. Toch doe ik dat in dit geval niet. Het zou mogelijk opgelost kunnen worden met een donor-printje. Maar dan moet ik die wel opsnorren en de kans op slagen blijft beperkt. Het meest vreemde is gewoon dat ik de leeskoppen niet hoor bewegen... Waar dat aan ligt blijft natuurlijk even gissen.

Al met al: de schijf gaat naar DRN de komende tijd, zij mogen zich er mee bezig houden.
Pagina: 1