Rijexamen in nederland behaald, bijschrijven in buitenland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-06 22:43
Ik wist de titel niet beter te omschrijven, maar we zitten met een probleem.

Ik denk dat ik het beste kan opsommen wat er de afgelopen tijd gebeurt is:

-Mijn vrouw was met haar motorrijbewijs bezig toen we nog in Nederland woonden.

-I.v.m. het moeten wachten op een gezondheidsverklaring moest ze een half jaar wachten totdat ze examen kon doen

-In de tussentijd zijn we verhuisd naar het buitenland (en daarmee uitgeschreven uit NL).

-Hier in Ierland accepteert het NDLS vervolgens de uitslag van het CBR niet en weigeren ze deze categorie bij te schrijven. Dit doen ze alleen met een echtheidsverklaring van het RDW (CBR wordt niet erkend, enkel RDW)

-Het RDW weigert een echtheidsverklaring af te geven waar de categorie A op staat (Op een echtheidsverklaring staan alleen de categorien die op je rijbewijs staan/gestaan hebben, niet de categorieren waar je een examen voor gehaald hebt.

-Opnieuw inschrijven in NL is lastig, je moet minstends 6 maanden ingeschreven staan om een nieuwe rijbewijs aan te vragen

Al met al een enorm lastige situatie, het Ierse NDLS wijst naar het RDW en het RDW zegt simpelweg, doen/kunnen we niet.

Ook gevraagd bij het ministerie van buitenlandse zaken, die wijzen naar het RDW, gevraagd bij de ambassade, ook die wijzen naar het RDW.

Als iemand nog tips heeft, heel graag....
(Alle lessen en examens opnieuw doen in Ierland is natuurlijk geen oplossing).

[ Voor 3% gewijzigd door Wannial op 31-03-2019 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-06 10:11
Een eu rijbewijs is toch minstens in heel de eu geldig of mis ik iets? Welke uitslag bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Dat is correct, het NL rijbewijs omruilen voor een IE rijbewijs is het probleem ook niet.
Het probleem is de in Nederlands behaalde A categorie te laten BIJSCHRIJVEN op het nieuw aan te vragen rijbewijs in Ierland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-06 13:55
Klopt het volgende? Ik lees het nu alsof je vriendin na de gezondheidsverklaring, toen jullie al in Nederland waren uitgeschreven (en dus geen nieuws rijbewijs kon aanvragen met eventueel bij te schrijven categorieën), alsnog het examen hebben gedaan? Zonde zeg! :-(

Heb je al een klachtenprocedure geprobeerd bij het RDW? Dat ze een handmatige verklaring maken ipv één die nu uit het systeem komt? Het lastige zal waarschijnlijk zijn dat alles in het systeem wordt gelogd als je het rijbewijs hebt aangevraagd, het "geslaagd" zijn blijft immers ook maar drie jaar in het systeem van CBR staan (en gezondheid maar 1 jaar).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Klopt, ze was met haar rijbewijs bezig toen we nog in NL waren, echter tijdens het wachten op de gezondheidsverklaring zijn we naar het buitenland gegaan. Toen de gezondheidsverklaring eenmaal binnen was is ze terug gevlogen en heeft het examen gedaan (en gehaald). We realiseerden echter pas te laat dat we deze uitslag nergens op een rijbewijs konden laten zetten.

Ik heb ze al gevraagd of ze schrijftelijk iets konden betekenen voor ons, hier werd echter gezegd, doen we niet, wat uit het systeem komt is wat je kan krijgen, dit passen we niet aan.

Niet geprobeerd via een klachtenprocedure, dit zou ik nog eens kunnen doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Wannial op 31-03-2019 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Waarom niet gewoon daar het examen halen? Ik neem aan dat ze de regels weet en dat ze de taal goed beheerst? Het kost misschien wel iets meer, maar het scheelt weer een hoop bureaucratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Omdat het systeem hier anders werkt dan in Nederland, je krijgt hier een learners permit en moet daar minstends een half jaar mee rondrijden voordat je een examen mag inplannen. Je kan niet zomaar zeggen dat je een examen komt doen en daarmee klaar.

[ Voor 28% gewijzigd door Wannial op 31-03-2019 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:12

Yucon

*broem*

Is er een manier om dat papiertje officieel te laten vertalen? Die mogelijkheid heb ik nog niet zien noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
Er nu aan denkende, in plaats van het examen opnieuw te doen, bij de examen centrale (RSA) vragen wat zij kunnen doen als we de Nederlandse examenresultaten tonen, wellicht dat ze het kunnen omzetten in een equivalent, of ze haar een verkort traject kunnen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Yucon schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:32:
Is er een manier om dat papiertje officieel te laten vertalen? Die mogelijkheid heb ik nog niet zien noemen.
Welk papiertje, want het RDW geeft in eerste instantie al de verklaring niet af dat ze haar A categorie op het rijbewijs mag hebben. (en dat willen ze zien hier)

De uitslag van het RDW hebben we al (officieel) laten vertalen, deze wordt niet geaccepteerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Wannial op 31-03-2019 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Wannial schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:32:
Er nu aan denkende, in plaats van het examen opnieuw te doen, bij de examen centrale (RSA) vragen wat zij kunnen doen als we de Nederlandse examenresultaten tonen, wellicht dat ze het kunnen omzetten in een equivalent, of ze haar een verkort traject kunnen aanbieden.
Creatief d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Wannial schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:33:
[...]

Welk papiertje, want het RDW geeft in eerste instantie al de verklaring niet af dat ze haar A categorie op het rijbewijs mag hebben. (en dat willen ze zien hier)

De uitslag van het RDW hebben we al (officieel) laten vertalen, deze wordt niet geaccepteerd.
De uitslag van het CBR. Maar goed, als ze die instantie als zodanig niet accepteren wordt het bij nader inzien sowieso niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-06 17:59
Het CBR en RDW zijn niet verantwoordelijk voor de uitgifte van een rijbewijs. Dat is de gemeente. Zij controleren alleen of je volgens het RDW recht hebt op de verschillende categorieën.
Volgens mij kun je bij de gemeente een rijbewijs aanvragen als je in de 365 dagen voorgaand aan de aanvraag de helft in Nederland hebt gewoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 19:32
Wannial schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:24:
Omdat het systeem hier anders werkt dan in Nederland, je krijgt hier een learners permit en moet daar minstends een half jaar mee rondrijden voordat je een examen mag inplannen. Je kan niet zomaar zeggen dat je een examen komt doen en daarmee klaar.
In Ierland gelden dezelfde regels voor het motorrijbewijs als in Nederland. Dus A direct vanaf 24.
En je hoeft ook geen half jaar rond te rijden.
Na het theorie examen en een praktijk op de parkeerplaats (gelijk aan am examen) krijg je de learners permit. Dan mag je meteen een examen inplannen.

Examen voor niks gedaan dus. Jammer. Nog een keertje doen.

Met de learners permit mag je overigens alleen niet op de motorway en geen passagiers mee. Geen beperking op het vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door RocketKoen op 31-03-2019 20:39 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
.Maarten schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:36:
Het CBR en RDW zijn niet verantwoordelijk voor de uitgifte van een rijbewijs. Dat is de gemeente. Zij controleren alleen of je volgens het RDW recht hebt op de verschillende categorieën.
Volgens mij kun je bij de gemeente een rijbewijs aanvragen als je in de 365 dagen voorgaand aan de aanvraag de helft in Nederland hebt gewoond.
Je dient in het jaar an de aanvraag 185 dagen in Nederland te moeten wonen, (niet de afgelopen 365 dagen). Al zal dat laatste ook lastig worden, want ze is al 7 maanden uitgeschreven.

De vraag bij de gemeente ligt ook uit wat zij nog kunnen betekenen, echter nog geen antwoord ontvangen.

En je hebt gelijk dat de gemeente verantwoordelijk is voor de aanvraag, maar het RDW is de enige erkende instantie als het gaat om de informatie met betrekking tot de echtheid en bevoegdheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
RocketKoen schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:38:
[...]

In Ierland gelden dezelfde regels voor het motorrijbewijs als in Nederland. Dus A direct vanaf 24.
En je hoeft ook geen half jaar rond te rijden.
Na het theorie examen en een praktijk op de parkeerplaats (gelijk aan am examen) krijg je de learners permit. Dan mag je meteen een examen inplannen.

Examen voor niks gedaan dus. Jammer. Nog een keertje doen.
Dan hoor ik graag hoe, want de informatie die we kunnen vinden is dat je toch echt eerst 6 maanden een learners permit moet hebben voordat je een examen mag inplannen

http://www.rsa.ie/en/RSA/...ists/The-Motorcycle-Test/
Since December 2007 you cannot take a driving test for at least six months after getting your first learner permit.
Maar zoals hier aangegeven, gaan we navragen bij het RSA of er een speciaal traject te volgen is gezien ze haar examen etc allemaal al behaald heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Wannial op 31-03-2019 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 19:32
Wannial schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:41:
[...]

Dan hoor ik graag hoe, want de informatie die we kunnen vinden is dat je toch echt eerst 6 maanden een learners permit moet hebben voordat je een examen mag inplannen

http://www.rsa.ie/en/RSA/...ists/The-Motorcycle-Test/

[...]

Maar zoals hier aangegeven, gaan we navragen bij het RSA of er een speciaal traject te volgen is gezien ze haar examen etc allemaal al behaald heeft.
Ik had mijn info van https://www.ndls.ie/how-t...gory-to-a-driving-licence
Daar staat niks over 6 maanden wachten.
En met zo'n learning permit mag je nog best veel. Waarschijnlijk sneller dan iets bij het cbr gedaan krijgen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
RocketKoen schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:24:
[...]

Ik had mijn info van https://www.ndls.ie/how-t...gory-to-a-driving-licence
Daar staat niks over 6 maanden wachten.
En met zo'n learning permit mag je nog best veel. Waarschijnlijk sneller dan iets bij het cbr gedaan krijgen.
Er staat niets bij het NDLS, maar wel bij het RSA, (bij het RDW staat ook geen informatie over hoe je een examen inplant, daar kijk je voor bij het CBR)
http://www.rsa.ie/en/RSA/...fe-Driving1/6-Month-Rule/

Je zal zien dat er best veel stappen nodig zijn als je je er verder in verdiept, het is een erg tijdrovend proces.
Daarnaast gaat in Ierland niets snel, alleen al een afspraak bij het NDLS moet je meestal een maand op wachten. (Die afspraak staat dan ook al, de 2e ondertussen, maar proberen we in de tussentijd elke andere mogelijkheid).

[ Voor 44% gewijzigd door Wannial op 31-03-2019 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Wannial schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:24:
Wat is het probleem? Ze tuft gewoon 6 maand rond met L erop en dan doet ze gewoon examen?

Buiten dat je geen autosnelweg mag doen (binnenweggetjes zijn toch leuker) en niemand achterop (ben jij passagier mss?)

Ik zie het probleem niet echt, die 6 maand mag ze tenminste rijden (met beperkingen), beter dan niet rijden?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zoals ik ‘t lees heeft ze ook in NL nooit een rijbewijs gehad met daarop een stempeltje (datum) bij de voertuig categorie “A” (en dus is er simpelweg niets aanwezig om over te zetten).

Leuk dat ze in NL lessen heeft gevolgd maar die medische keuring zal niet voor niets noodzakelijk zijn geweest?

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 01-04-2019 00:32 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
azz_kikr schreef op maandag 1 april 2019 @ 00:16:
[...]
Wat is het probleem? Ze tuft gewoon 6 maand rond met L erop en dan doet ze gewoon examen?

Buiten dat je geen autosnelweg mag doen (binnenweggetjes zijn toch leuker) en niemand achterop (ben jij passagier mss?)

Ik zie het probleem niet echt, die 6 maand mag ze tenminste rijden (met beperkingen), beter dan niet rijden?
Je mag dus dingen niet, zoals je zelf al aangeeft, op de snelweg komen. Laten we nu net motoren hebben om juist dat te doen (woon/werk verkeer).
wimmel_1 schreef op maandag 1 april 2019 @ 00:25:
Zoals ik ‘t lees heeft ze ook in NL nooit een rijbewijs gehad met daarop een stempeltje (datum) bij de voertuig categorie “A” (en dus is er simpelweg niets aanwezig om over te zetten).
Correct, maar ze heeft wel haar examen gehaald, en is dus bevoegd deze categorie te rijden zodra hij op het rijbewijs staat. Er is dus simpelweg wel iets om bij te schrijven.
Leuk dat ze in NL lessen heeft gevolgd maar die medische keuring zal niet voor niets noodzakelijk zijn geweest?
Zulke reacties mag je best achterwege laten, de reden van de keuring doet er niet toe in dit verhaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Wannial op 01-04-2019 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-06 10:11
Maar je bent toch gewoon nog Nederlander, met rechten zoals een NL rijbewijs, je hebt een bsn, etc? Waarom kan je nu niet bij CBR/RDW een rijbewijs verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:25
Kun je niet gewoon alleen het examen doen? Edit: ik zie nu dat dit niet kan.

Met deze partijen communiceren is namelijk echt vreselijk en in vrijwel alle situaties wordt er vanuit gegaan dat je al een rijbewijs hebt, terwijl je nu alleen een bewijs hebt dat je vriendin het examen succesvol heeft afgerond. Helaas wordt die uitslag weer niet geaccepteerd in Ierland.
pennywiser schreef op maandag 1 april 2019 @ 18:26:
Maar je bent toch gewoon nog Nederlander, met rechten zoals een NL rijbewijs, je hebt een bsn, etc? Waarom kan je nu niet bij CBR/RDW een rijbewijs verkrijgen?
Je moet in het afgelopen jaar minimaal 184 dagen in Nederland hebben gewoond.

[ Voor 117% gewijzigd door NotSoSteady op 01-04-2019 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
pennywiser schreef op maandag 1 april 2019 @ 18:26:
Dit werkt voor een id kaart en paspoort zo, voor een rijbewijs helaas niet. Rijbewijzen worden uitgegeven door het rdw, niet door de overheid. (daarom kan de ambassade ook niets doen voor me).

@NotSoSteady legt het ook goed uit, normaal heb je idd al een rijbewijs en ruil je die om, geen probleem. Maar die categorie.... Wat een ellende, zeker met dit soort instanties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35
De minimale gemeentelijke inschrijfduur geldt ook voor het verlengen van een NL rijbewijs? Ik kon de 184 dageneis daarvoor niet vinden.

Je zou anders je even bij familie kunnen inschrijven, rijbewijs verlengen en weer uitschrijven.

Makkelijkst is echter om het examen in Ierland nogmaals te doen. Eventueel na een handvol lessen. Zoveel mag dat niet schelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 01-04-2019 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Rukapul schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:10:
De minimale gemeentelijke inschrijfduur geldt ook voor het verlengen van een NL rijbewijs? Ik kon de 184 dageneis daarvoor niet vinden.

Je zou anders je even bij familie kunnen inschrijven, rijbewijs verlengen en weer uitschrijven.

Makkelijkst is echter om het examen in Ierland nogmaals te doen. Eventueel na een handvol lessen. Zoveel mag dat niet schelen.
Het zijn 185 dagen, zie hier
https://www.rdw.nl/nrd/so...85-dagen-eis-bij-aanvraag

Betreffend examen opnieuw doen in Ierland, zie alle andere berichten hierboven, dat is ook 185 dagen (learner permit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Kun je niet in Ierland vragen om de learner period over te slaan omdat je al dit bewijs vanuit NL hebt en direct examen te doen?
Doe je beiden water bij de wijn, hoewel deze bureaucratie never nooit in NL zou werken, ik weet niet hoe schappelijk ze in Ierland zijn?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
True schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:34:
Kun je niet in Ierland vragen om de learner period over te slaan omdat je al dit bewijs vanuit NL hebt en direct examen te doen?
Doe je beiden water bij de wijn, hoewel deze bureaucratie never nooit in NL zou werken, ik weet niet hoe schappelijk ze in Ierland zijn?
Daar ga ik morgen inderdaad voor bellen, zien of ze een verkort traject kunnen aanbieden ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:02

Tomatoman

Fulltime prutser

|:( Wat een bureaucratisch gelazer zeg. In het beste geval komt het allemaal snel goed. Het slechtste geval is niet dat je vrouw de learner period moet doorlopen, maar is nog vervelender: iedereen houdt haar aan het lijntje, het lijkt allemaal goed te komen, maar over een paar maanden blijkt ze toch de learner period te moeten doorlopen en vervolgens examen te moeten doen.

Om deze situatie te voorkomen kan ze overwegen om nu alvast die learner period in te laten gaan, parallel aan de pogingen om alsnog op basis van het Nederlandse examen het rijbewijs toegekend te krijgen of een verkort traject te doorlopen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ze is geslaagd voor het examen, om een rijbewijs te ontvangen voor die categorie. Daar moet je met in acht neming van verhuizen niet te lang mee wachten. zoals ik het lees heeft ze al examen gedaan voordat er een medische verklaring was uitgegeven. (onderzoek maar eens, of dat wel toegestaan is) VvG= verklaring van geschiktheid, en beide worden geregistreerd door de RDW => https://www.rijksoverheid...erste-rijbewijs-aanvragen

Register info: https://www.rdw.nl/partic...n-het-rijbewijzenregister
VvG https://www.rdw.nl/partic...wijs/medisch-geschiktheid

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Hackus schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:58:
Ze is geslaagd voor het examen, om een rijbewijs te ontvangen voor die categorie. Daar moet je met in acht neming van verhuizen niet te lang mee wachten. zoals ik het lees heeft ze al examen gedaan voordat er een medische verklaring was uitgegeven. (onderzoek maar eens, of dat wel toegestaan is) VvG= verklaring van geschiktheid, en beide worden geregistreerd door de RDW => https://www.rijksoverheid...erste-rijbewijs-aanvragen

Register info: https://www.rdw.nl/partic...n-het-rijbewijzenregister
VvG https://www.rdw.nl/partic...wijs/medisch-geschiktheid
Waar heb je vandaan dat ze het examen gedaan heeft voordat ze de verklaring had? Er staat duidelijk dat ze moest wachten om het examen te doen vanwege de verklaring, maar dat we in de tussentijd al verhuisd waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ga je in Ierland trouwens ook gelazer met die medische verklaring krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
Yucon schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:02:
Ga je in Ierland trouwens ook gelazer met die medische verklaring krijgen?
Nee, dat is hier gelukkig veel makkelijker.(is ook het enige wat makkelijk gaat hier). Bij de huisarts binnen stappen en 10 min later sta je al weer buiten. In Nederland kan dat alleen hij een speciale erkende rdw arts (waar je dus maanden op moet wachten) , hier dus bij elke random huisarts.

(dit hebben we al geregeld overigens (en moet later weer opnieuw omdat dit maar 1 maand geldig is) , omdat ze 2 weken terug bij de ndls is geweest met de vertaalde rdw uitslag en alle andere formulieren om het rijbewijs aan te vragen, maar dit werd dus afgewezen)

[ Voor 27% gewijzigd door Wannial op 01-04-2019 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je al uitgeschreven bent uit NL, heeft examen doen weinig nut. beter had ze bij ouders of zo ingeschreven blijven staan tot het rijbewijs daadwerkelijk was afgegeven. beetje slechte planning dan, en vooraf niet geïnformeerd hoe en wat. je kunt een schriftelijk verzoek doen bij de RDW om de gegevens uit rijbewijsregister
'officieel' op papier te zetten, misschien dat men dat accepteert in land waar je nu woont.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35
Tomatoman schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:40:
|:( Wat een bureaucratisch gelazer zeg.
Ik heb de Europese richtlijn die hieraan ten grondslag ligt erbij gepakt en het is overduidelijk kafkaesk 8)7 Genoeg gevallen namelijk waar de letterlijke interpretatie tot een onwerkbare situatie leidt:
Voor de toepassing van deze richtlijn wordt onder „gewone verblijfplaats” verstaan de plaats waar iemand gewoonlijk verblijft, dat wil zeggen gedurende ten minste 185 dagen per kalenderjaar, wegens persoonlijke en beroepsmatige bindingen of, voor iemand zonder beroepsmatige bindingen, wegens persoonlijke bindingen waaruit nauwe banden blijken tussen hemzelf en de plaats waar hij woont.
De uitwerking in de Nederlandse wet is blijkbaar nog strikter:
1
Onverminderd het tweede en derde lid dient de aanvrager, indien de aanvraag betrekking heeft op:
1°.
de afgifte van een rijbewijs aan een aanvrager aan wie nog niet eerder een rijbewijs is afgegeven voor de rijbewijscategorie waarop de aanvraag betrekking heeft,
[...]
op het moment van de aanvraag in Nederland woonachtig te zijn en tevens hetzij in de onmiddellijk aan de aanvraag voorafgaande periode van één jaar ten minste 184 dagen in Nederland woonachtig te zijn geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Rukapul schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:50:
[...]

Ik heb de Europese richtlijn die hieraan ten grondslag ligt erbij gepakt en het is overduidelijk kafkaesk 8)7 Genoeg gevallen namelijk waar de letterlijke interpretatie tot een onwerkbare situatie leidt:

[...]

De uitwerking in de Nederlandse wet is blijkbaar nog strikter:

[...]
Een grote klote situatie dus, caught in a web of bureaucracy. Apart overigens dat jouw link zegt in het afgelopen jaar, en de RDW zegt in het jaar van de aanvraag. Heerlijk tegenstrijdig allemaal.
Pagina: 1