Doe even je huiswerk, dan had je kunnen lezen dat AEG Industrial Solar een opgekochte merknaam is, die niets meer met de oude AEG te maken heeft. Behalve de naam suggestie. Het is inderdaad Chinees spul, maar niks mis mee: de hardware is wel prima. Als ze goed zijn aangesloten, prima!
Wij hebben ook AEG Solar panelen, en een AS-IR01 inverter. Via Bongo. Erg tevreden over Bongo, beetje jammer dat zij ook een beetje de pineut zijn van alle door AEG Solar gemaakte problemen.
De installateur van AEG Solar zelf heeft mij van alles verweten dat de WifiStick niet werkt (ik had mijn Wifi te dicht gezet, te goed beveiligd). Helaas, dat was aanvankelijk ook zo, maar toen ik de boel wagenwijd open zette kreeg hij het nog niet aan de praat en kreeg ik nog steeds het verwijt dat ik ergens toch nog iets dicht had staan.... Beetje jammer, meneer, nee.
Ik heb daarna ooit een kort onderzoekje gedaan, en kwam er achter dat de Wifi200 stick wel degelijk op het lokale net via Wifi kon worden aangesloten, maar er fouten zaten in de software die onder andere hoofdletter problemen kende in wachtwoorden en SSID, en als ik me wel herinner was er iets met het omdraaien van wachtwoord en de SSID, maar ik weet het niet meer precies. Te lang geleden en ook niet meer heel relevant voor mij (ik gebruik dat niet, hij werkt bij ons als lokale monitor, dus niet op de Wifi) ;-)
Zonder enige communicatie kregen we de WifiNG ofwel de Wifi300.2 stick opgestuurd. Nooit iets mee gedaan, omdat deze geen lokale monitoring meer mogelijk lijkt te maken. En alleen maar remote, via een portal dat in China staat. Daar had ik niet zo een behoefte aan.
De app geeft me redelijk inzicht in de opbrengst, maar natuurlijk de bekende problemen (die je ook op andere sites kunt lezen):
- grafiekjes kloppen niet
- na maandovergang oude statistieken kwijt van vorige maand
- geen inzicht in het moment (details van de dag)
- regelmatig uitvallen van de Wifi-toegang (en de dag er op is ie er meestal wel weer)
- zeer slechte documentatie (wat betekenen die knoppen in het bedieningspaneel? Wat doen ze precies?)
- etc
Op dit moment, 5 januari 2021, heb ik sinds het nieuwe jaar geen enkel signaal meer van het ding, dus zo maar eens een reset uitvoeren in de hoop dat dat helpt. Ik hoop dat het niet ligt aan een botte software switch. Vertrouw dit zooitje voor geen meter.
Gelukkig, er IS een oplossing: YouLess. Die heb ik er tussen gehangen om de boel te monitoren, en dat werkt tenminste. SUPER. Ook de ondersteuning vanuit YouLess is echt een verademing!
Vragen? Contacteer me gerust via de prive-tamtam.