Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• will1am
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-04-2019
Beste Tweakers,

Als grafisch vormgever gebruik ik mijn MacBook Pro voor mijn werk intensief. Ik draai hier Photoshop, Illustrator, InDesign en Final Cut Pro X op, altijd meerdere van deze tegelijk.
In de MacBook (Retina late 2013) zit een SSD van 256GB, 8 GB RAM en een 2,4 i5, zie overige specs https://support.apple.com...le=nl_NL&viewlocale=en_US

Graag wil ik alles wat soepeler laten draaien omdat hij regelmatig wat traag reageert wanneer er veel programma's geopend zijn. Zelf dacht ik er aan om sowieso het RAM naar 16GB te verhogen. Ook denk ik er aan om een nieuwe SSD er in te plaatsen zodat hij alles sneller kan lezen en schrijven. De snelheid en overige specs van de huidige SSD heb ik toegevoegd als bijlage.
De zoektocht naar de juiste SSD en RAM is voor mij lastig gezien je te maken hebt met meerdere aansluitingen, types etc., als een enigszins leek. Wat raden jullie aan om welke SSD en/of RAM aan te schaffen?

Voor het RAM kwam ik uit bij de OWC PC12800 DDR3L, maar ik begreep dat dat merk flink overpriced is.

Afbeeldingslocatie: https://william-hartman.nl/Schermafbeelding%202019-03-31%20om%2013.44.50.png

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-06-2024
Je processor is een dual core i5 op 2.4ghz, ik denk dat daar eerder je probleem zit als je ssd of niet genoeg ram.

Ik weet niet veel van macs maar er is vast een tooltje waarop je het gebruik van de ssd en het geheugen can controleren, ga daar eerst mee aan de slag voordat je een hoop geld uitgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:42
RAM is niet upgradebaar, dat zit vastgesoldeerd: https://nl.ifixit.com/Tea...13+Teardown/18695?lang=en
De SSD kan wel, maar je zult een (dure!) OWC SSD moeten kopen: https://nl.ifixit.com/Gui...013+SSD+Replacement/26811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is goedkoper over te stappen naar een nieuwer model. De MacBook Pro’s zijn niet economisch upgradebaar.

Zoek naar een 15” model met 16GB en 512GB SSD uit 2013, die heeft in elk opzicht meer power.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Wordt het voor iemand die werkt met een Apple niet tijd om een 6 jaar oude bak te vervangen? Tijd is immers geld, en gezien de huidige hardware in een MacBook pro loopt ie rondjes om je huidige. Even wat renderen in een van je gebruikte programma's gaat zowaar 2x zo snel.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• will1am
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-04-2019
millman schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:36:
Wordt het voor iemand die werkt met een Apple niet tijd om een 6 jaar oude bak te vervangen? Tijd is immers geld, en gezien de huidige hardware in een MacBook pro loopt ie rondjes om je huidige. Even wat renderen in een van je gebruikte programma's gaat zowaar 2x zo snel.
Theoretisch zou je denken dat hij afgeschreven is maar hij werkt nog best goed, voor mijn huidige werk (nog even) acceptabel.
nelizmastr schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:37:
Het is goedkoper over te stappen naar een nieuwer model. De MacBook Pro’s zijn niet economisch upgradebaar.

Zoek naar een 15” model met 16GB en 512GB SSD uit 2013, die heeft in elk opzicht meer power.
Tweedehands zijn deze modellen vooralsnog prijzig (refurbished). Dan kan ik beter een nieuwe kopen.
Je zou bijna denken dat je beter een oud model kunt kopen en deze te upgraden. Zijn er modellen waarbij wel het RAM te vervangen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:42
will1am schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:00: Zijn er modellen waarbij wel het RAM te vervangen is?
De 2012 niet-retina modellen waren de laatste waarbij het RAM user upgradeable was.
Pagina: 1