Oplossing voor bagage op de fiets

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik fiets voor woon-werk zo'n 24 km enkele reis op een MTB met elektrische ondersteuning.
Ondanks de ondersteuning span ik me regelmatig flink in en kom daarbij aan met een totaal bezwete rug omdat ik een zware rugzak (regelmatig >8/9 kg) draag (de MTB heeft (nog) geen bagagedrager).

Nu ben ik op zoek naar een oplossing om mijn rugtas op een andere manier te vervoeren dan op mijn rug.
Douchen op locatie is niet mogelijk (en zou ook zoveel tijd kosten dat ik net zo goed heel rustig aan zou kunnen doen om niet/minder te zweten).

Ik zat zelf te denken om een Thule Tour Rack te kopen aangezien deze op de achterbrug van een MTB bevestigd kan worden:
Afbeeldingslocatie: https://cdn1.static-tgdp.com/ui/productimages/approved/std.lang.all/68/34/556834_sized_600x450_rev_1.jpg

Ik heb daarbij echter wel wat bedenkingen op opmerkingen, zoals:
- Vanwege de stabiliteit wil ik mijn rugtas graag aan de bovenkant (in het midden dus) bevestigen en niet éénzijdig aan de zijkant.
- De rugtas mag absoluut niet van de drager afvallen (ook als ik met hoge snelheid over een hobbel knal), gezien er o.a. een laptop in zit.
- Ik rijd met een kruissnelheid van zo'n 38 km/u en regelmatig 40+, luchtweerstand is dus een issue. Vanuit dat perspectief is de tas op de rug wel de beste optie.

Welke oplossingen zouden er nog meer mogelijk zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

https://www.fietstas.com/...edal-commut-53309867.html misschien?

Of die drager die je voorstelt gecombineerd met zo'n rek waarmee je tas rechtop kan staan?

Lichtere laptop aanschaffen of minder meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Beekforel schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:08:
https://www.fietstas.com/...edal-commut-53309867.html misschien?

Of die drager die je voorstelt gecombineerd met zo'n rek waarmee je tas rechtop kan staan?

Lichtere laptop aanschaffen of minder meenemen?
Die tas wordt dus eenzijdig opgehangen, waardoor m'n fiets uit balans wordt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@gop1 Lijkt me een goed optie. Dit vermindert zweten op je rug omdat je geen rugzak draagt. iets minder inspannen, en kom je frisser op het werk.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Moeilijke combinatie van requirements, maar een kinderzitje met zadelbuisbevestiging voldoet aan alle eisen (Marktplaats!).

Persoonlijk zou ik voor een enkele of dubbele fietstassen gaan (verdelen van bagage).
Borging is belangrijk. Daar kwam Mrs. Rukapul achter met de laptoptas onder de snelbinder + spin op de e-bike. Hij deed het nog wel, maar je kon dwars door het apparaat heenkijken :P

[ Voor 52% gewijzigd door Rukapul op 31-03-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

gop1 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:12:
[...]

Die tas wordt dus eenzijdig opgehangen, waardoor m'n fiets uit balans wordt gebracht.
Ah dat bedoelde je met zijkant. Twee van die tassen dan maar? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:51
Wat zit er in je rugzak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
In ieder geval altijd een Laptop van 3,5 kg met oplader (formaat koelkast), daarnaast een map, noteblok, schrijfgerei, eten voor een hele dag, boeken etc. Daarnaast ook de oplader voor m'n fiets, klein gereedschapssetje voor noodgevallen, verlichting etc. Soms ook kleding en andere spullen voor als ik elders overnacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik heb sinds 2007 al een krat-achtig rek op mijn bagagedrager gemonteerd, ivm 2x18 km werk v.v....
de tas staat dan vrijwel pal & centraal achter je onderrug.
Wel goed vast zetten, zeker als je vaak en flink uit het zadel gaat, maar alles is beter dan op de rug.... is mijn ervaring (helaas ook geen douche optie, alleen washandje....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het kost wel 120 euro, maar hier kan 8 tot 16,5 liter in.
Afbeeldingslocatie: https://hollandbikeshop.com/img/prod/ortlieb-bikepacking-f9901-zadeltas-8-16-5l-grijs-zwart-4013051041577-3-l.jpg
Ah, ik zie nu max 5 kilo.

[ Voor 6% gewijzigd door Soldaatje op 31-03-2019 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:17
Soldaatje schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:48:
Het kost wel 120 euro, maar hier kan 8 tot 16,5 liter in.
[Afbeelding]
Ah, ik zie nu max 5 kilo.
Dit icm minder meenemen...?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
Gewoon op zoek naar een rugzak met voldoende ventilatie.

Hier zijn er een aantal met goede rug ventilatie:
https://www.rugzak.com/rugventilatie

Zoeken op rug ventilatie, of ventilerend rugpand.

Zou wel even uitproberen voordat je koopt, zit wel een hoop verschil in. Sommige zijn echt stukken beter als andere.
Ik gebruik zo'n tas ook als ik ga mountainbiken, en dan valt het zweten heel erg mee.

Kom tijdens het rondkijken ook deze tegen toevallig:
https://www.lidl-shop.nl/...ugzak-16-liter/p100233938
Als je het goedkoop wil uitproberen. Meestal is het ook wel redelijk goed spul.

Anders zou ik naar een bagagedrager kijken met 1 vaste tas aan beide kanten. (op de bovenkant blijft nooit zitten, en ik snap heel goed dat je niet al het gewicht aan 1 kant wil) Maar als ik weet hoe dat er soms aan toe gaat op een mountainbike, vraag ik me heel erg af hoe lang dat echt goed blijft zitten. Dat moet wel echt heel stevig spul zijn.

[ Voor 58% gewijzigd door WEBGAMING op 31-03-2019 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:49
Een fietskarretje er aan hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
WEBGAMING schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:25:
Gewoon op zoek naar een rugzak met voldoende ventilatie.

Hier zijn er een aantal met goede rug ventilatie:
https://www.rugzak.com/rugventilatie

Zoeken op rug ventilatie, of ventilerend rugpand.

Zou wel even uitproberen voordat je koopt, zit wel een hoop verschil in. Sommige zijn echt stukken beter als andere.
Ik gebruik zo'n tas ook als ik ga mountainbiken, en dan valt het zweten heel erg mee.

Kom tijdens het rondkijken ook deze tegen toevallig:
https://www.lidl-shop.nl/...ugzak-16-liter/p100233938
Als je het goedkoop wil uitproberen. Meestal is het ook wel redelijk goed spul.

Anders zou ik naar een bagagedrager kijken met 1 vaste tas aan beide kanten. (op de bovenkant blijft nooit zitten, en ik snap heel goed dat je niet al het gewicht aan 1 kant wil) Maar als ik weet hoe dat er soms aan toe gaat op een mountainbike, vraag ik me heel erg af hoe lang dat echt goed blijft zitten. Dat moet wel echt heel stevig spul zijn.
Bedankt voor de tip. Heb even gekeken naar mijn huidige rugtas, die is 25l groot (Case Logic 16" Laptoprugzak) en die is soms al aan de krappe kant. 16 liter is dus te klein en er past waarschijnlijk geen laptop in. Maar het concept is het proberen waard.
Op het zweten na is een tas op je rug denk ik toch de meest stabiele en veilige optie. (Oké, misschien is het ook beter voor je onderrug om niet constant een zware tas op je rug te dragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Rugzak vind ik ook verreweg de beste optie, vooral omdat het op je lichaam zit, en met je mee beweegt. Als jij je gewicht verplaatst, beweegt die rugzak gewoon lekker mee. Je merkt natuurlijk dat je iets bij hebt, maar omdat het op je rug hangt, merk je veel minder van dat gewicht.
Als je van alles aan je fiets gaat hangen, zit dat gewicht ineens op je fiets, en moet je dat verplaatsen. Het is wel te doen, maar helemaal als je van doorrijden houd, is dat gewoon geen fijne optie. (en vaak niet stevig genoeg)
En een elektrische fiets is al zwaar genoeg van zichzelf.

Er zijn er zat te koop, als ik jou was zou ik even een Bever binnenlopen als je die in de buurt hebt, en een paar tassen uitproberen. Als je hem even aan hebt, merk je ook wel een beetje wat het beste aanvoelt op je rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

WEBGAMING schreef op zondag 31 maart 2019 @ 16:51:

Als je van alles aan je fiets gaat hangen, zit dat gewicht ineens op je fiets, en moet je dat verplaatsen. Het is wel te doen, maar helemaal als je van doorrijden houd, is dat gewoon geen fijne optie. (en vaak niet stevig genoeg)
En een elektrische fiets is al zwaar genoeg van zichzelf.
??? Dat gewicht zit toch altijd ergens en moet mee..... het kan hooguit uitmaken waar je het prettig vind waar het zwaartepunt zich bevindt... maar dan zou ik dat liever wat lager willen hebben dan hoger... imho blijft het totale gewicht dat "mee" moet toch constant? Anders leg eens uit hoe dat volgens jou exact zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
route99 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:32:
[...]
??? Dat gewicht zit toch altijd ergens en moet mee..... het kan hooguit uitmaken waar je het prettig vind waar het zwaartepunt zich bevindt... maar dan zou ik dat liever wat lager willen hebben dan hoger... imho blijft het totale gewicht dat "mee" moet toch constant? Anders leg eens uit hoe dat volgens jou exact zit.
Je word gewoon een stuk minder wendbaar en lomper van een hoop gewicht aan je fiets, met een rugzak heb je dat veel minder.
Je gebruikt je eigen gewicht om door de bocht te komen, dus je verplaatst je gewicht toch, als je een rugzak om hebt, komt die gewoon mee. Daar merk je eigenlijk maar weinig van.
Als je gewicht aan je fiets hebt hangen ga je je gewicht verplaatsen, en dan moet je de fiets nog om duwen, om het zo maar even te zeggen. Dat is inderdaad een stuk erger als het gewicht hoog zit, maar als het laag zit merk je dat ook nog steeds heel goed.
Ook is de boel veel voorspelbaarder met het gewicht vast op je rug. Als je bijvoorbeeld een laptop in de tas hebt zitten, en die begint te bewegen in de tas, gaat je fiets rare dingen doen. Als dat op je rug gebeurt is er niks aan de hand.

Het klinkt allemaal relatief klein, en dat is het ook wel, maar als je van doorrijden houd, en dus 30-40 rijd, worden dat soort dingen wel erg belangrijk.

Het is natuurlijk ook niet voor niets dat sportfietsen zo licht mogelijk zijn, dat is vanzelfsprekend gewoon beter, maar helpt ook een hele hoop met de wendbaarheid.

[ Voor 24% gewijzigd door WEBGAMING op 31-03-2019 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

WEBGAMING schreef op zondag 31 maart 2019 @ 18:15:
[...]
Het klinkt allemaal relatief klein, en dat is het ook wel, maar als je van doorrijden houd, en dus 30-40 rijd, worden dat soort dingen wel erg belangrijk.
Dat is tuurlijk duidelijk want daar ging het om, maar als het zweten op de rug teveel wordt... zul je toch wat anders moeten doen.... en lager lijkt me dan altijd beter....
Het is natuurlijk ook niet voor niets dat sportfietsen zo licht mogelijk zijn, dat is vanzelfsprekend gewoon beter, maar helpt ook een hele hoop met de wendbaarheid.
Het 1e deel vd zin is hier niet .van toepassing... het is een keuze waar het gewicht dan moet zitten, veel lichter wordt het niet anders was die rugzak ook kleiner geworden en dat heb ik niet gelezen, het is zoeken naar de juiste balans daarin....
Op een super lichte race face heb je ook nog andere voordelen oa berg op... maar dat was het thema imho niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Lager is dan inderdaad wel altijd beter.

Ts heeft de tas genoemd, dat is gewoon een "normale" rugzak. Een rugzak die ventilatie heeft scheelt in mijn ervaring echt een hele hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien eens kijken of je wat minder mee kan nemen, 8kg aan spul elke dag verslepen is best een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Die laptop lader kan je gewoon op je werk laten natuurlijk. En wellicht valt er nog meer te winnen qua gewicht? Wat Fable dus zegt ^^

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 31-03-2019 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:09:
Fiets je met je 'gewone kleren' aan?
Dus 's winters een gewone winterjas enzo? Dan heeft zo'n geventileerde rugtas ook weinig zin, lijkt mij.

Ik fiets zelf +/- 5 km woon-werk met een rugtas. Ik merk dat ik mijn schouders toch meer gespannen houdt dan wanneer ik gewoon een rondje fiets.

Ik zou (zeker met het gewicht van die laptop) voor mooie fietstas gaan.

Mocht je het gewicht mooi verdeeld willen hebben over links en rechts, kan je trouwens ook nog een schooltasdrager overwegen.
Ik fiets inderdaad met m'n gewone kleding aan. Ik draag wel altijd redelijk getailleerde kleding om de luchtweerstand te beperken. Een geventileerde rugzak zal dan over m'n jas heen zitten en ik kan me voorstellen dat het dan weinig zin heeft :)

Een schooltasdrager is inderdaad ook wel interessant ja, dat is eigenlijk precies waar ik in eerste instantie eigenlijk naar zocht, kende de term niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Niet dat ik zoveel ervaring heb met alle verschillende rugzakken, maar het type zoals van de Lidl die hierboven is gelinkt is in mijn ervaring wel beter dan een reguliere rugzak, maar niet veel beter. Hetgeen wat echt goed werkt voor mij is één met een net bij je rug, zoals: https://www.futurumshop.n...-rugtas-donkerblauw.phtml. Nu weet ik niet hoe het bij elke rugzak is die dit heeft, maar ik ga er van uit dat net als bij degene die ik heb de rugzak dus enorm hol is, zodat er lucht tussen je rug en de rugzak is. Dat maakt hem niet bepaald handig voor zaken als laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Ernemmer schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:12:
Misschien eens kijken of je wat minder mee kan nemen, 8kg aan spul elke dag verslepen is best een hoop.
en
FreakNL schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:19:
Die laptop lader kan je gewoon op je werk laten natuurlijk. En wellicht valt er nog meer te winnen qua gewicht? Wat Fable dus zegt ^^
Geloof me, ik neem echt alleen het hoognodige mee, tot op het aantal pennen in m'n etui aan toe heb overbodig gewicht verwijderd. Zelfs overbodige pasjes en muntgeld haal ik uit m'n portemonnee.
Oplader kan niet op werk/school blijven gezien ik die thuis ook gewoon nodig heb.
Ik zou nog m'n multitool thuis kunnen laten gezien ik deze nog nooit nodig gehad heb, maar als ik dan toch een keer pech onderweg krijg en ik nog 15 km moet zal ik toch blij zijn dat ik hem bij me heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gop1 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:29:
[...]
en
[...]
Geloof me, ik neem echt alleen het hoognodige mee, tot op het aantal pennen in m'n etui aan toe heb overbodig gewicht verwijderd. Zelfs overbodige pasjes en muntgeld haal ik uit m'n portemonnee.
Oplader kan niet op werk/school blijven gezien ik die thuis ook gewoon nodig heb.
Ik zou nog m'n multitool thuis kunnen laten gezien ik deze nog nooit nodig gehad heb, maar als ik dan toch een keer pech onderweg krijg en ik nog 15 km moet zal ik toch blij zijn dat ik hem bij me heb.
Een 2e oplader thuis zou wel makkelijk zijn iig.
Standaard oplader kost je geen rib uit je lijf ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
YakuzA schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:40:
[...]

Een 2e oplader thuis zou wel makkelijk zijn iig.
Standaard oplader kost je geen rib uit je lijf ;)
Heb het ding even gewogen, hij weegt om precies te zijn 824 gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Laptop ook op het werk laten, scheelt je zo 4 kg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Das toch weer bijna een kg.

Vraag aan IT een 2e lader. Ik heb er ook een paar, superhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LNDN
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-08 13:42
Ik denk dat je moet kijken naar de politiebike voor een goed alternatief, maar dan moet je wel én een nieuwe tas en de drager kopen. Ook moet je zelf even kijken of de tas eventueel groot genoeg is.

Topeak MTX hangend of vast
Topeak MTX Trunk Bag EX

https://www.politiefiets.nl/Beekbike-Bikepatrol-Mountainbike

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

* Damic tipt @McGryphon jij hebt toch wel ervaring met dingen op je fiets te vervoeren :+

[ Voor 5% gewijzigd door Damic op 31-03-2019 21:11 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Damic schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:11:
* Damic tipt @McGryphon jij hebt toch wel ervaring met dingen op je fiets te vervoeren :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZjJEcOU.jpg

En een nieuwe variant (gelast ipv gebout, koker ipv L-profiel) staat op de planning :+

Moet je wel net zin hebben om zelf uit schrootstaal wat te knutselen, heb je ook wat 8)

[ Voor 11% gewijzigd door McGryphon op 31-03-2019 21:29 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mijn mini krat houder valt wel een stuk minder op..... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
LNDN schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:07:
Ik denk dat je moet kijken naar de politiebike voor een goed alternatief, maar dan moet je wel én een nieuwe tas en de drager kopen. Ook moet je zelf even kijken of de tas eventueel groot genoeg is.

Topeak MTX hangend of vast
Topeak MTX Trunk Bag EX

https://www.politiefiets.nl/Beekbike-Bikepatrol-Mountainbike
Meest bruikbare tip tot nu toe, bedankt. Ga hier serieus naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LNDN
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-08 13:42
gop1 schreef op maandag 1 april 2019 @ 00:59:
[...]

Meest bruikbare tip tot nu toe, bedankt. Ga hier serieus naar kijken.
Vergeet niet het antwoord als beste antwoord (tot nu toe) te markeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Alles met snelbinders zou ik achterwege laten. Dan valt de tas er al snel af als je over een bultje/stoeprand oid rijdt. Die Topeak-oplossing (drager + tas die vastklikt) lijkt mij ook wel geschikt, alleen vraag ik mij af of de bevestiging aan de zadelpen stevig genoeg is. Ik denk dat het geheel dan gaat draaien naar links of rechts. Ik zou kijken of er ook iets bestaat met bevestiging aan de achteras/frame, zodat het niet kan bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
LNDN schreef op maandag 1 april 2019 @ 01:11:
[...]

Vergeet niet het antwoord als beste antwoord (tot nu toe) te markeren.
Heb hem gepind, markeren kan alleen bij een vraagtopic. Heb er inmiddels ook naar gekeken, het is een ideaal systeem, ware het niet dat Toppeak geen laptoptassen in hun assortiment heeft. :|
Pagina: 1