Desktop SSD in laptop

Pagina: 1
Acties:

• Rotary2
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-08 17:44
Hallo,

Enige tijd geleden vond ik een oude laptop die ik graag zou willen gebruiken voor eenvoudige taken. Het beestje is alleen al 9 jaar oud en is uitgerust met een 5400rpm HDD.
Om de laptop weer wat sneller te laten draaien zou ik deze graag willen vervangen voor een SSD. Nu zit er in mijn huidige desktop een 250gb SSD die ik ook zou willen vervangen door een NVMe versie.

Toen ontstond het idee om de oude SSD van de desktop over te zetten naar de laptop. Echter vraag ik me af of dit gaat werken zonder op één van de systemen opnieuw Windows te moeten installeren.

Zouden jullie mij hier iets over kunnen vertellen?

Alvast bedankt.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Nvme ssd kopen, klonen van Windows desktop ssd naar nvme.
Nvme in je desktop en testen of t goed werkt.
Ssd leeg maken, klonen van hd naar ssd via externe usb naar sata aansluiting.
Ssd in je laptop en klaar.

[ Voor 12% gewijzigd door keur0000 op 31-03-2019 13:18 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-12 17:54

r44

Heeft je laptop (van 9 jaar oud) wel een M.2 slot?

44

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Welke SSD heb je nu in je desktop zitten en welke laptop heb je?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Rotary2 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:13:
Hallo,

Enige tijd geleden vond ik een oude laptop die ik graag zou willen gebruiken voor eenvoudige taken. Het beestje is alleen al 9 jaar oud en is uitgerust met een 5400rpm HDD.
Om de laptop weer wat sneller te laten draaien zou ik deze graag willen vervangen voor een SSD. Nu zit er in mijn huidige desktop een 250gb SSD die ik ook zou willen vervangen door een NVMe versie.

Toen ontstond het idee om de oude SSD van de desktop over te zetten naar de laptop. Echter vraag ik me af of dit gaat werken zonder op één van de systemen opnieuw Windows te moeten installeren.

Zouden jullie mij hier iets over kunnen vertellen?

Alvast bedankt.
Je hebt waarschijnlijk Sata 150-300, dus duurder dan iets van Crucial BX500 heeft geen nut.
(zonder te weten welke laptop je nu hebt) NVMe moet je wel kunnen aansluiten, de kans dat een 9j oude laptop die aansluiting heeft acht ik klein.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Euh lees ik nu zo krom of de rest boven mij?

1. TS heeft een oude laptop met 5400rpm HDD.
2. TS heeft een Desktop met 2,5" SSD.
3. TS wil de 2,5" SSD van desktop naar laptop overzetten.
3. TS wil voor de deskto een NVMe bestellen (er vanuit gaande dat de Desktop voorzien is van een vrij recent moederbord).

Heb ik het zo goed?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

_Dune_ schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:33:
Euh lees ik nu zo krom of de rest boven mij?

1. TS heeft een oude laptop met 5400rpm HDD.
2. TS heeft een Desktop met 2,5" SSD.
3. TS wil de 2,5" SSD van desktop naar laptop overzetten.
3. TS wil voor de deskto een NVMe bestellen (er vanuit gaande dat de Desktop voorzien is van een vrij recent moederbord).

Heb ik het zo goed?
Ja, ik heb het niet goed gelezen. SSD van DT gaat naar LT, en in DT wil TS'er een NVMe SSD

@Rotary2 Welke Desktop PC heb je nu ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
- Ik vrees dat de 5400 rpm HDD in de laptop nog PATA is en geen SATA: dat zou TS als eerste moeten controleren (door bij Apparaatbeheer te kijken welke harddisk het is en even op internet bij de specificaties daarvan te kijken of het PATA is of SATA). PATA SSD's zijn niet echt goed betaalbaar/verkrijgbaar.

- Als in de laptop nu een SATA harddisk zit, kan je de 2,5" SSD waarschijnlijk probleemloos inbouwen in de laptop.

- je zult alle Windows versies opnieuw moeten installeren als je een nieuwe SSD gebruikt. UItzondering is mogelijk (je verstrekt onvoldoende gegevens) de Windows in de desktop: die zou je kunnen clonen naar de nieuwe SSD.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-12 16:39
Renault schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:28:
- Ik vrees dat de 5400 rpm HDD in de laptop nog PATA is en geen SATA
Lijkt me stug.
Ik heb een aantal jaar geleden iets vergelijkbaars gedaan.
Laptop uit 2009 had gewoon sata

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

GarBaGe schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:40:
[...]

Lijkt me stug.
Ik heb een aantal jaar geleden iets vergelijkbaars gedaan.
Laptop uit 2009 had gewoon sata
Sterker nog: SATA 3 is uit 2009 (al heeft een laptop uit 2009 eerder SATA 2). Rond die tijd was het al duurder om PATA in een laptop te gebruiken dan SATA, puur op waar de markt lag.

• Rotary2
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-08 17:44
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

De laptop is een Toshiba Satellite L670-136 met 5400 rpm HDD (320gb).

De huidige SSD die in de desktop zit is een Crucial BX (de oude zilveren versie met blauwe sticker).

Het moederbord van de desktop waar ik een NVMe drive in wil zetten is een MSI X99 SLI Plus.

Ik zou de bovengenoemde Crucial dus in de laptop willen zetten

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Rotary2 schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:59:
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

De laptop is een Toshiba Satellite L670-136 met 5400 rpm HDD (320gb).

De huidige SSD die in de desktop zit is een Crucial BX (de oude zilveren versie met blauwe sticker).

Het moederbord van de desktop waar ik een NVMe drive in wil zetten is een MSI X99 SLI Plus.

Ik zou de bovengenoemde Crucial dus in de laptop willen zetten
Dat gaat prima werken en je gaat ook gelijk genieten van het nieuwe leven dat je oude laptop krijgt, booten gaat stukken sneller en je hele systeem voelt jaren nieuwer aan.

Of je het verschil tussen een Sata SSD en een NVMe drive gaat merken bij huis tuin en keuken gebruik betwijfel ik maar vlotter is altijd beter! Pomp je veel grote videobestanden door je desktop dan merk je het waarschijnlijk wel iets.
Pagina: 1