Verzenden op eigen risico? Dacht het even niet. Toch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John de Groot
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2021
Mogguh,

Ik zie in elke advertentie dat mensen te vaak zeggen verzenden op eigen risico, terwijl het toch echt de verantwoordelijkheid is van de verzender tot het pakketje bij de geadresseerde goed aankomt (of niet). Hoe kan het dat bijna iedereen gewoon zegt op eigen verantwoording? Dat kan toch helemaal niet?

Niet dat ik een probleem heb oid maar lijkt mij toch echt de verantwoording van de verzender en niet de koper? Graag uitleg hoe dit precies zit. Ben benieuwd namelijk....

grtz Mayooo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Het lijkt mij dat het maar net is wat je afspreekt eigenlijk. Als beide partijen akkoord gaan dat de verzending op risico van de koper is, dan lijkt me daar weinig mis mee.

Wat veel verkopers (ikzelf vaak ook) echter willen is dat mensen het komen ophalen, zodat er überhaupt geen risico is qua verzendingen die kapot gaan of vermist raken.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 11:15
Lijkt me vrij simpel als verkoper bied ik opties, onverzekerd en verzekerd. Waarbij ik aan geef dat onverzekerd het risico voor de koper is. Dit kan prima zo lang het voor levering duidelijk is, lijkt mij.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tussen particulieren is die zin voldoende om het risico bij de koper te leggen ja. Als je koopt van een bedrijf gelden er andere regels.

https://blog.iusmentis.co...bij-particuliere-verkoop/

[ Voor 29% gewijzigd door ArthurMorgan op 30-03-2019 18:46 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik geef altijd de keuze tussen ophalen of verzending op eigen risico. Ik heb namelijk liever dat je het ophaalt zodat je kan zien dat er geen verborgen defecten/schades zijn. Bij verzending is het risico dan niet voor mij aangezien ik je dan de keuze heb gegeven om het persoonlijk op te komen halen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-10 12:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zie deze blog van Arnoud Engelfriet:

https://blog.iusmentis.co...bij-particuliere-verkoop/

Het komt erop neer: Bij particuliere verkoop kan je afspraken maken over de levering en is het niet zo (zoals bij verkoop door bedrijven aan particulieren) dat de verzending altijd onder risico van de verkoper valt.

[ Voor 43% gewijzigd door JvS op 30-03-2019 18:51 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

Als particulier mag je inderdaad afspreken wat je wilt, daar zijn geen regels voor. Als het voor beide partijen maar duidelijk is. En zoals @ArthurMorgan aangeeft geldt dit niet voor bedrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John de Groot
Ok, thanks all voor de antwoorden.

grtz Mayooo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 13:51
Voor zover ik weet is dit niet zo. @piet snot heet dit wel eens tot aan de rechtsbijstand moeten spelen en die gaven aan dat verzender ook tussen prive personen verantwoordelijk is.

De PostNL (bij verzekerd en aangetekend verzenden) verzekering keert tevens ook uit richting de verzender. (En dus niet de ontvanger) Mits je een factuur / inkoopverklaring hebt. Je bent dan sowieso wel de marge en verzendkosten kwijt.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verkoper moet natuurlijk wel een deugdelijk artikel leveren(als afgesproken) en degelijk verpakken met duidelijke adressering. Met 'verzenden op eigen risico', wordt meer bedoelt met schade eo vermissing, dat alleen de voorwaarden gelden van gekozen verzendoptie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Operations schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:43:
Voor zover ik weet is dit niet zo. @piet snot heet dit wel eens tot aan de rechtsbijstand moeten spelen en die gaven aan dat verzender ook tussen prive personen verantwoordelijk is.
Dat heb je dan mis. Als ik als verzender zeg "verzending voor eigen risico" en jij gaat daar mee akkoord, dan ligt hiermee het risico bij jou als koper. Zo simpel is het. Spreek je dit echter niet af, dan ligt de verantwoordelijkheid voor de verzending inderdaad bij de verkoper.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2019 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hackus schreef op maandag 15 april 2019 @ 21:25:
Verkoper moet natuurlijk wel een deugdelijk artikel leveren(als afgesproken) en degelijk verpakken met duidelijke adressering. Met 'verzenden op eigen risico', wordt meer bedoelt met schade eo vermissing, dat alleen de voorwaarden gelden van gekozen verzendoptie.
Ik heb in het verleden nog wel eens videobanden en dvd's verkocht via marktplaats. Ik adviseer ze altijd om gewoon voor pakketverzending te gaan (à €6,50 verzendkosten) maar vaak hopen mensen een paar euro's te besparen en mag ik het zo inpakken dat het door de brievenbus past. Vooral in het geval van videobanden (die passen inclusief verpakking vaak nét niet door de brievenbus) betekent dit dat ik de hoes van de band open moet doen en dan in een bubbeltjesenvelop. Tja, het risico op beschadiging tijdens transport is dan flink aanwezig. Dan zeg ik ook altijd: ik wil het best zo verzenden dat het door de brievenbus past, maar dan wel op jouw risico. Vaak genoeg meegemaakt dat er dan dingen kapot zijn en dat mensen dan alsnog gaan lopen zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-10 17:09
John de Groot schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 19:26:
Ok, thanks all voor de antwoorden.

grtz Mayooo
Is er een reden dat je afsluit met Mayooo? Het is John toch?... gewoon nieuwsgierig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John de Groot
Het is beide..haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
En het is ook offtopic @WouterL

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:52:
[...]

Ik heb in het verleden nog wel eens videobanden en dvd's verkocht via marktplaats. Ik adviseer ze altijd om gewoon voor pakketverzending te gaan (à €6,50 verzendkosten) maar vaak hopen mensen een paar euro's te besparen en mag ik het zo inpakken dat het door de brievenbus past. Vooral in het geval van videobanden (die passen inclusief verpakking vaak nét niet door de brievenbus) betekent dit dat ik de hoes van de band open moet doen en dan in een bubbeltjesenvelop. Tja, het risico op beschadiging tijdens transport is dan flink aanwezig. Dan zeg ik ook altijd: ik wil het best zo verzenden dat het door de brievenbus past, maar dan wel op jouw risico. Vaak genoeg meegemaakt dat er dan dingen kapot zijn en dat mensen dan alsnog gaan lopen zeuren.
Afgezien van dit geval dat op uitdrukkelijk wens van de koper woedt gehandeld, laat ik verkopers die standaard al hun verantwoordelijkheid afschuiven, links liggen. Als ontvanger kun je ook niet bij de transporteur aankloppen omdat je geen overeenkomst met ze hebt.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 10:54

Jrz

––––––––––––

Ik hou niet van versturen. Ophalen of langs brengen. PostNL is een wanpartij, en ik heb geen zin in mensen die zeggen dat iets niet is aangekomen of beschadigd is tijdens transport etc. Wil je het alsnog verstuurd hebben? Prima, maar kosten + risico voor jou. En als je zelf het contract hebt met de transporteur kan je ook bij hun aankloppen met problemen.

[ Voor 1% gewijzigd door Jrz op 17-04-2019 16:30 . Reden: eenpartijstelsel -> wanpartij autocomplete 8)7 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Pagina: 1