Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is nou het moederbord stuk, of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-11 23:37
Ik heb van een kennis een oude 'game' PC meegekregen (waar hij wel even zijn videokaart uit heeft gehaald helaas :P ) die volgens hem instabiel is. Er staat Windows 7 op, en op een willekeurig moment (kan na 1 uur zijn, maar kan ook na 9 uur zijn) loopt het complete systeem vast. Je ziet zelfs het NUMLOCK lampje niet meer aan en uit gaan als je op Numlock drukt.

Het gaat om het volgende systeem:
Mobo: pricewatch: Asus Z97-A
CPU: pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed (Boxed cooler)
RAM: pricewatch: Kingston HyperX Fury blu HX313C9FK2/8
PSU: pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W
SSD: pricewatch: WD Blue 2,5" (2018), 320GB (8MB cache)
Case: pricewatch: Fractal Design Define XL R2 Black Pearl

Ik heb Hirens Boot erbij gepakt, en de ViVard surface scanner gebruikt om alle sectors van de schijf te scannen, hierbij zijn geen damaged sectors gevonden.
Daarna heb ik Memtest86+ gedraaid, die heeft 7 passess gedaan en geen fouten gevonden.

Ik heb zelf ook getest, en gemerkt dat het systeem inderdaad op schijnbaar willekeurige momenten uitvalt. Dit is onafhankelijk van load, en de temperaturen op dat moment zijn ook niet te hoog.

Vraag 1: Kan ik daaruit dan concluderen dat het moederbord wellicht defect is?
Vraag 2: Is Hirens Boot nog steeds 'the way to go' om (de stabiliteit van) systemen te testen? Of zijn er inmiddels al nieuwere tools uit?

https://freight.associates

Verwijderd

Hoe komt het dat je de voeding niet verdenkt?

• Daffie
@Verwijderd Omdat het niet uit lijkt te maken wat de load van het systeem is. Soms loopt 'ie na 2 uur vast terwijl hij gewoon idle in Windows staat, en laatst had ik 3DMark in loop gedraaid, en daar komt hij zonder problemen doorheen, om vervolgens een x uur later (idle of niet) weer vast te lopen.

Bovendien, als de voeding stuk zou zijn, dan lijkt het mij niet voordehand liggend dat het systeem 'op zich' blijft draaien, echter alleen volledig vasthangt? Als de voeding stuk is lijkt het mij toch dat deze BSOD of gewoon uitvalt o.i.d.?

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Daffie schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 18:26:
@Verwijderd Omdat het niet uit lijkt te maken wat de load van het systeem is. Soms loopt 'ie na 2 uur vast terwijl hij gewoon idle in Windows staat, en laatst had ik 3DMark in loop gedraaid, en daar komt hij zonder problemen doorheen, om vervolgens een x uur later (idle of niet) weer vast te lopen.

Bovendien, als de voeding stuk zou zijn, dan lijkt het mij niet voordehand liggend dat het systeem 'op zich' blijft draaien, echter alleen volledig vasthangt? Als de voeding stuk is lijkt het mij toch dat deze BSOD of gewoon uitvalt o.i.d.?
Het ene moment heb je het over 'uitvallen', het andere moment over 'vastlopen'. Maakt nogal wat uit.

Ik verdenk overigens toch gewoon die voedig. Maar het kan ook zo wezen dat de VRM's instabiel zijn geworden (is het systeem overklokt?). Ook daardoor kan je CPU hangen. Of lekkende elco's (dat laatste zou met een visuele inspectie van het moederbord makkelijk na te gaan moeten wezen).

Wil verder niet vervelend doen, maar trek nou niet direkt conclusie over de voeding, alleen omdat jij denkt dat ie een BSOD zou moeten geven bij instabiliteit. Gewoon testen (met een andere voeding), dan weet je het zeker.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

De 4790K is helemaal niet met koeler geleverd, en de stock koeler is echt niet voldoende. Schroef er eens iets fatsoenlijks op.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:00
nelizmastr schreef op zondag 31 maart 2019 @ 10:10:
De 4790K is helemaal niet met koeler geleverd, en de stock koeler is echt niet voldoende. Schroef er eens iets fatsoenlijks op.
Haswell kwam wel inclusief koeler. Vanaf Skylake heeft Intel de boxed koeler voor K cpu's afgeschaft.
Dat de boxed niet voldoende is voor een 4790K ben ik het eens.

[ Voor 8% gewijzigd door Uszka op 31-03-2019 10:36 ]

• Daffie
albatross schreef op zondag 31 maart 2019 @ 04:56:
[...]

Het ene moment heb je het over 'uitvallen', het andere moment over 'vastlopen'. Maakt nogal wat uit.

Ik verdenk overigens toch gewoon die voedig. Maar het kan ook zo wezen dat de VRM's instabiel zijn geworden (is het systeem overklokt?). Ook daardoor kan je CPU hangen. Of lekkende elco's (dat laatste zou met een visuele inspectie van het moederbord makkelijk na te gaan moeten wezen).

Wil verder niet vervelend doen, maar trek nou niet direkt conclusie over de voeding, alleen omdat jij denkt dat ie een BSOD zou moeten geven bij instabiliteit. Gewoon testen (met een andere voeding), dan weet je het zeker.
Ik geef inderdaad aan dat het systeem vastloopt, en dat mijn vermoeden is dat als de voeding de boosdoener is, dat het systeem dan niet zou vastlopen maar uitvallen.

Mag ik vragen waarom je de voeding verdenkt? In mijn ervaringen maakt het niet uit of het systeem kort of lang aan staat, en of het systeem onder flinke load staat (bijv met Prime95) of gewoon idle is. Ik begrijp niet zo goed hoe je dan de voeding kan verdenken; of is die randomness juist een indicator dat het de voeding kan zijn?
Uszka schreef op zondag 31 maart 2019 @ 10:35:
[...]

Haswell kwam wel inclusief koeler. Vanaf Skylake heeft Intel de boxed koeler voor K cpu's afgeschaft.
Dat de boxed niet voldoende is voor een 4790K ben ik het eens.
Hier zit inderdaad gewoon de originele boxed koeler op. Het lijkt me persoonlijk sterk dat de CPU koeler vervangen het probleem oplost. Het systeem valt op schijnbaar willekeurige momenten uit, dus ook als de PC urenlang idle heeft gestaan en de temperaturen van de CPU nooit boven de 40 graden uitgekomen zijn (gemeten met RealTemp).
Dat het slim is om er een fatsoenlijke aftermarket koeler op te zetten, ben ik het zeker mee eens. Maar ik zou graag eerst het euvel vinden wat het systeem onstabiel maakt.

• albatross
Daffie schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:13:
[...]

Ik geef inderdaad aan dat het systeem vastloopt, en dat mijn vermoeden is dat als de voeding de boosdoener is, dat het systeem dan niet zou vastlopen maar uitvallen.

Mag ik vragen waarom je de voeding verdenkt? In mijn ervaringen maakt het niet uit of het systeem kort of lang aan staat, en of het systeem onder flinke load staat (bijv met Prime95) of gewoon idle is. Ik begrijp niet zo goed hoe je dan de voeding kan verdenken; of is die randomness juist een indicator dat het de voeding kan zijn?

[...]

Hier zit inderdaad gewoon de originele boxed koeler op. Het lijkt me persoonlijk sterk dat de CPU koeler vervangen het probleem oplost. Het systeem valt op schijnbaar willekeurige momenten uit,
Zie, hier heb je het dus ook weer over uitvallen. :) Het is niet handig om die termen bij voortduren door elkaar te halen. Maar goed, we gaan er dan maar gewoon even vanuit dat je systeem hangt (en niet uitvalt).

Over de voeding gesproken, het is een beetje een fabel om te denken dat een voeding alleen bij (bijna) maximale belasting instabiel zou kunnen wezen. Je zou eens met AIDA64 of iets dergelijks moeten kijken of basis 'rails' voltages ueberhaupt fluctueren en/of te veel afwijken.

Zoals ik al zei, ook moederborden kunnen stuk; vooral de VRM's (zeker bij overklokte systemen). Maar meestal is het toch gewoon je voeding (en die is ook het makkelijkst te verwisselen).

Probeer ook gewoon eens Windows opnieuw te installeren (op een andere schijf, dan), en kijk of het probleem nog steeds voorkomt (je systeem hing immers niet tijdens een langdurige Memtest86 sessie). Reset de BIOS ook eens een keer; wellicht heeft er ergens een overklok profiel aangestaan (en ASUS heeft er een handje van NB/SB, etc, forst te overvolten in zulke gevallen).

Kortom, gewoon een process of elimination.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• albatross
Daffie schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:13:
[...]

Ik begrijp niet zo goed hoe je dan de voeding kan verdenken; of is die randomness juist een indicator dat het de voeding kan zijn?
Die randomness zegt op zichzelf overigens bar weinig (kan van alles wezen, ook het OS). Maar vastlopen van je CPU (ongeoorloofde fluctuaties vallen daar ook onder) duidt toch vaak op een spanningsprobleem. Maar goed, zoals ik al zei, je zult gewoon dingen 1 vooor 1 uit moeten gaan sluiten.

Vastlopers zijn sowieso lastig te troubleshooten. Ook je video-driver zou kunnen hangen, bijv (dan lijkt het ook of je systeem hangt: het scherm kan immers niet meer geupdate worden). Kan me niet meer herinneren of Windows 7 ook TDR ondersteunt, maar het kan zeker geen kwaad ook eens de laatste video-drivers te installeren. En kijk na een vastloper ook eens in de Event Manager. Vond er ten tijde van het 'hangen' iets plaats dat je een clue zou kunnen geven?

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51
Dat zorgt niet voor instabiliteit, hooguit throtteling.

Ik zou toch ook beginnen met de voeding. Vaak vallen ze totaal uit, maar het kan ook zo zijn dat hij gewoon het voltage net niet lekker levert, waardoor de boel vastloopt.
Je hebt soms hele rare kuren met slechte voedingen.

• Daffie
Bedankt voor alle tips zover.

Ik was sowieso van plan om een SSD te gaan gebruiken i.p.v. die rare 320GB 2,5" HDD :P
Dus ik ga er zometeen een nieuwe SSD in plaatsen, daar Windows 10 op zetten, en 'm dan eens een poos aan laten staan. Dan heb ik in ieder geval de opslag en het OS uitgesloten. Mocht ie dan nog steeds raar blijven doen (reële kans), dan vervang ik de voeding.
Will keep you posted!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:59

Onbekend

...

Ik heb het zelfde probleem met mijn pc.
Deze heeft ook Windows 7, en heeft ook de processor Intel Core i7-4790K met de standaard koeler. Ook mijn geheugen draait dual channel, maar dan met twee reepjes van 8GB.
Maar het merk van mijn ram-geheugen en moederbord is totaal anders. En ik heb een ssd als primaire schijf en daarnaast een normale harde schijf.

Bij mijn pc heb ik het probleem ongeveer 1x per maand. De pc wordt ineens erg langzaam en binnen 4 seconden reageert hij niet meer. Het Num-Lock-lampje is niet meer uit te schakelen en het scherm wordt niet meer ververst. Als ik op de resetknop klik, kan hij geen opstartschijf meer vinden. Alleen met de power-knop de pc uitschakelen en inschakelen werkt wel en Windows start zonder problemen op. Er is geen blauw scherm geweest en ook niks daarvan in de logs te vinden.

Zelf denk ik dat de processor hier de oorzaak van is omdat ineens het scherm en ssd-activiteit stopt, maar ik heb het nooit kunnen uitsluiten.

@Daffie
Kan je ook precies beschrijven wat er gebeurt (en niet gebeurt) zodra het systeem vast loopt? En komt dat redelijk overeen mijn mijn ervaringen?

[ Voor 5% gewijzigd door Onbekend op 31-03-2019 16:15 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1