Ik heb van een kennis een oude 'game' PC meegekregen (waar hij wel even zijn videokaart uit heeft gehaald helaas
) die volgens hem instabiel is. Er staat Windows 7 op, en op een willekeurig moment (kan na 1 uur zijn, maar kan ook na 9 uur zijn) loopt het complete systeem vast. Je ziet zelfs het NUMLOCK lampje niet meer aan en uit gaan als je op Numlock drukt.
Het gaat om het volgende systeem:
Mobo: pricewatch: Asus Z97-A
CPU: pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed (Boxed cooler)
RAM: pricewatch: Kingston HyperX Fury blu HX313C9FK2/8
PSU: pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W
SSD: pricewatch: WD Blue 2,5" (2018), 320GB (8MB cache)
Case: pricewatch: Fractal Design Define XL R2 Black Pearl
Ik heb Hirens Boot erbij gepakt, en de ViVard surface scanner gebruikt om alle sectors van de schijf te scannen, hierbij zijn geen damaged sectors gevonden.
Daarna heb ik Memtest86+ gedraaid, die heeft 7 passess gedaan en geen fouten gevonden.
Ik heb zelf ook getest, en gemerkt dat het systeem inderdaad op schijnbaar willekeurige momenten uitvalt. Dit is onafhankelijk van load, en de temperaturen op dat moment zijn ook niet te hoog.
Vraag 1: Kan ik daaruit dan concluderen dat het moederbord wellicht defect is?
Vraag 2: Is Hirens Boot nog steeds 'the way to go' om (de stabiliteit van) systemen te testen? Of zijn er inmiddels al nieuwere tools uit?
Het gaat om het volgende systeem:
Mobo: pricewatch: Asus Z97-A
CPU: pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed (Boxed cooler)
RAM: pricewatch: Kingston HyperX Fury blu HX313C9FK2/8
PSU: pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W
SSD: pricewatch: WD Blue 2,5" (2018), 320GB (8MB cache)
Case: pricewatch: Fractal Design Define XL R2 Black Pearl
Ik heb Hirens Boot erbij gepakt, en de ViVard surface scanner gebruikt om alle sectors van de schijf te scannen, hierbij zijn geen damaged sectors gevonden.
Daarna heb ik Memtest86+ gedraaid, die heeft 7 passess gedaan en geen fouten gevonden.
Ik heb zelf ook getest, en gemerkt dat het systeem inderdaad op schijnbaar willekeurige momenten uitvalt. Dit is onafhankelijk van load, en de temperaturen op dat moment zijn ook niet te hoog.
Vraag 1: Kan ik daaruit dan concluderen dat het moederbord wellicht defect is?
Vraag 2: Is Hirens Boot nog steeds 'the way to go' om (de stabiliteit van) systemen te testen? Of zijn er inmiddels al nieuwere tools uit?
https://freight.associates