Mikrotik (mAP lite) vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3_rotterdam
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-09 10:07
Hallo,

Regelmatig moet ik voor mijn service werkzaamheden een laptop verbinden met een apparaat via lan.
Tot op heden gebruik ik daar een lange cat5 kabel voor maar dit is niet altijd even praktisch. Omdat het om meerdere apparaten gaat, moet ik daarvoor iedere keer de netwerk settings aanpassen.
Zit te denken om een mAP lite aan te schaffen zodat het via WiFi kan.

Is het mogelijk om er een config/script in te zetten dat zoiets doet:

Mikrotik IP adres 192.168.95.222, ping naar 192.168.95.218, geen ping reactie dan volgende regel
Mikrotik IP adres 192.168.10.222, ping naar 192.168.10.205, geen ping reactie dan volgende regel
Mikrotik IP adres 192.168.0.2, ping naar 192.168.0.1, geen ping reactie dan volgende regel
Mikrotik IP adres 192.168.1.2, ping naar 192.168.1.2, geen ping reactie dan volgende regel
Mikrotik IP adres 10.1.1.222, ping naar 10.1.1.123, ping reactie, dus met het juiste apparaat verbonden.

Groeten,
Adri

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:06
Je zou toch ook gewoon meerdere ipadressen kunnen koppelen aan dezelfde poorten :)

dat kan ook op je PC, maar ook in de mikotik.

https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:IP/Address

[ Voor 16% gewijzigd door Paradox op 30-03-2019 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Welk OS draai je dan? Er zijn voor Windows zat 'network profile switcher' tools. Ook voor Linux kun je makkelijk zo'n script vinden of maken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarom onder Windows niet steeds makkelijk aanpassen?

http://techgenix.com/conf...netshcommand-lineutility/

Voor elke opdracht 1 cmd bestand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04
Als je een Mikrotik pakt dan hoef je toch helemaal geen extra config toe te voegen? Je laat de Mikrotik als client connecten met het netwerk van het apparaat en verbind je eigen laptop met een tweede netwerk op de mikrotik en vervolgens routeer je het verkeer tussen de 2 netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Draaien op de betreffende netwerken geen DHCP servers? Of ben je gebonden aan vaste IP adressen? Denk ik te makkelijk of is het voldoende om je mAP Lite in te stellen als accesspoint (uitgaande dat je een WiFi adapter in je laptop hebt)? En als ik je helemaal verkeerd begrijp, kan je uitleggen wat het probleem is (zonder in oplossingen te denken)!?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn oplossing zou zijn --als er geen DHCP oid aanwezig is, waarom eigenlijk niet?-- om een script te knutselen dat doet wat je wil, gewoon op je laptop. Desnoods iets dat een parameter pakt, want ik neem aan dat je wel weet op welke locatie je zit.

Zelfs op windows kun je met netsh en een batch file of zelfs een collectie klikbare shortcut-icoontjes best een eind komen. Dus waarom wil je graag een extra apparaat om mee te sjouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3_rotterdam
Bedankt voor de reactie's, misschien denk ik wel te moeilijk.

De Mikrotik heb ik nog niet aangeschaft, zat te denken aan de mAP lite vanwege de grote en de voeding.

Gebruik de laptop lan verbinding om een apparaat te configureren/testen. Het vervelende is dat het vandaag apparaat X is en morgen Y. Ieder soort apparaat heeft zijn eigen vaste IP adres (192.xxx 10.xxx 169.xxx 172.xxx) en er is geen DHCP server.

De laptop draait op windows 10 en gebruik netprofiler om snel te switchen en heb een stuk of 10 profiles gemaakt voor de 10 verschillende apparaten, dit werkt goed.

Wil echter niet iedere keer de Mikrotik opnieuw instellen, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
Waarom geef je de Mikrotik niet gewoon al die IP adressen op zn lan interface?

Op de Wifi geef je gewoon een eigen subnet die je NAT naar de LAN interface. Dan boeit het niet op welk IP ie bereikbaar is, je komt er toch wel. Gateway enz heb je niet nodig als je gewoon bij elk IP het juiste subnet opgeeft.

Aan je laptop kant hoef je dan ook niet met profielen te kloten, gewoon verbinden en connecten.De mikrotik is je gateway en die NAT het wel naar het betreffende subnet.

De mAP lite plak je op een powerbank, gooi je met een 1m UTP kabeltje op het device, en gaat zelf ergens lekker achter een burotje zitten en verbind op de wifi

[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 30-03-2019 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3_rotterdam
Klinkt simpel! Zal binnenkort het resultaat melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
@A3_rotterdam Waarom kan je die apparaten niet (evt in overleg met je klant) of aansluiten of een dhcp'd netwerk of ip's geven in een /16. Dus bv 192.168.0.x bij klant 1, 192.168.1.x bij klant 2 etc. Dan hoef je jezelf alleen een 192.168.x.x/16 toe te wijzen en klaar.

Je geeft al service op die apparaten en blijkbaar zijn ze veelal niet verbonden met een ander netwerk, dus welk ip adres ze dan exact hebben zou voor niemand wat uit moeten maken lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3_rotterdam
Ook Pimlie bedankt voor je reactie. Het gaat om apparaten aanboord van schepen (zwarte doos o.a.).
Deze moeten aan regels voldoen en daardoor zijn de IP adressen niet te wijzigen.
Heb net een mAP lite en een powerbank besteld en probeer er van de week mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
@A3_rotterdam Interessant, dat maakt het was lastiger dan ws. (offtopic, wat slaat zon zwarte doos op een schip allemaal op?)

Ben je niet bang dat het staal van het schip je WiFi signaal stoort? Als je de mAp (non-lite) had genomen had je iig nog een backup gehad met een kabel zonder dat je ook weer op je eigen laptop de netwerk instellingen moet veranderen.

En omdat je toch op een afgesloten netwerk zit, laat de Mikrotik een ip in een non-private ip range aan je laptop dhcp'en and configureer alle private ranges op je Mikrotik. Heb het zelf nooit geprobeerd maar je zou gewoon moeten kunnen verbinden vanaf een router met een /16 naar een apparaat met bv een /24 Dan zou je maar 3 ip ranges hoeven te configgen en niet elk ip voor elk apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3_rotterdam
@pimlie, beetje late reactie had het nogal druk de laatste maanden.
Wat ik wilde met de mAP lite is goed gelukt, heb meerdere ip adressen (>15) erin gezet en dat werkt tot nu toe goed.

Over de zwarte doos, deze slaat o.a. de radar beeld(en), microfoons & geluid van de marifoons op de brug en data (serieel, analoog en contacten) van verschillende sensoren op, denk aan roer/motor commando en reactie, alarmsystemen (bijv. brand detectors), waterdichte deuren, gps, diepte meters enz.
Deze data wordt minimaal 12 uur opgeslagen in een oranje protected capsule (2-8GB) die tegen brand en grote dieptes (6000m) kan.
Pagina: 1