Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:30
Mijn vraag:

Ik zoek een leuke crop-sensor camera. Ik heb twee jaar lang de A7R mark 3 gebruikt met verschillende lenzen (op dit moment 16-35 f2.8 gm, 70-200 f2.8 gm en 85mm f1.4). Met doel als zoveel mogelijk avontuur/landschapsfoto te maken en uiteindelijk door ook mijn centjes te verdienen. Echter heb ik een heel mooi aanbod gekregen qua werk waar ik stiekem al jaren naar uitkijk. Dit betekent dat ik komende jaren heel wat minder vrije tijd heb om avontuurlijk reisje te maken. Daarnaast merk ik ook dat ik langzaam beu werd om alle spullen continue overal op de berg heen te slepen (vooral de 70-200 GM + statief etc. zijn een pain in the ass).

Conclusie: De gewicht van de huidige apparatuur + komende periode minder tijd voor fotografie = zonde van deze set. Fotografie vind ik alsnog heel leuk en met name mirrorless. Dus ik heb wat zitten kijken en bijv. de fuijifilm X-T3 heeft wel mijn aandacht. Wat ik zoek is zo veel mogelijk power in z'n klein mogelijk jasje met evt. upgrade mogelijkheden (= verwisselbare lenzen).

Wat ik fijn vind:
- Ingebouwde Timelapse app (vond ik zo fijn aan de a7s maar echt triest dat de a7r mark III dit niet meer heeft).
- Mogelijkheden om foto's te maken via je smartphone (dus je zet camera op statief, gaat poseren, kijkt op je telefoon of alles goed ingesteld staat, zo nodig pas je de iso en diafragma aan op je telefoon en maakt de foto).
- Eye auto-focus
- En lenzen mag niet te veel wegen / te groot zijn (zeg maar de compromis tussen kwaliteit en gewicht).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ook een reden, mijn computer is verouderd. De 42 megapixel was killing. Op de moment geen budget voor een PC upgrade. Ik gebruik gewoon lightroom.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Fujifilm X-T3 + XF16mm F1.4 R WR + FUJINON XF56mm F1.2 R
- Pansonic DMC GX9 (maar deze sensor is kleiner volgens mij?).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:17

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat je vraag nu precies is kan ik niet helemaal duidelijk vinden maar wat ik er van maak is dat je een lichtere, kleinere set wilt met behoud van zoveel mogelijk kwaliteit (lijkt me) en of je op de goede weg ben?

Ik ben zelf vorig jaar van een oude Canon 5DII naar een Fuji X-T2 overgestapt met ook als belangrijk punt de grote en gewicht.

Om even je 'vind ik fijn punten' af te gaan vanuit Fuji.
- Timelapse in de app heeft Fuji dacht ik niet (kijk ik zo even na) maar kan geloof ik wel vanuit de body.

- Foto's via je smartphone, check. Gebruik ik zelf ook af en toe :)

- Eye-AF heeft de X-T3 al weet ik niet hoe goed die is. Grote kans dat hij sowieso minder is als Sony want die zijn zo'n beetje de voorloper daar in :)

- Lenzen, mooie is dat de 16/1.4 en 56/1.2 nog vrij chunky lenzen zijn binnen het Fuji-X ecosysteem maar wel ook twee pareltjes.
Ivm. FF lenzen zijn ze wel vrij compact nog en mocht je echt klein willen gaan zijn er nog een 16/2.8 en 50/2, die passen letterlijk in je handpalm. Lever je wel wat lichtsterkte in maar hebben wel weathersealing (WR bij Fuji).
Mijn X-T2 met accu, extra accu, 2 geheugen kaartjes en 3 lenzen waar ik vorig jaar mee begon wegen minder dan de 5DII en mijn toen meest gebruikte lens (Sigma 35/1.4) :+

Wat verder nog te zeggen over Fuji, vind zelf de combi Lightroom en Fuji RAW's niet de beste maar het is te doen.
Zelf gebruik ik ook Capture One er naast wat ivm. Lightroom een stuk sneller en lichter is en aanvoelt. zelfs op mijn Core-M laptop is het nog te doen :+

Over de Panasonic kan ik weinig zeggen, ja de sensor is iets kleiner (cropfactor 2x vanaf FF en Fuji 1,5x vanaf FF).
De voor- en nadelen daarvan houd ik even in het midden, genoeg online over te vinden en voor je het weet ontketen ik een offtopic discussie.
Vast wel iemand die over Panasonic/de GX9 wat nuttigs kan vertellen voor je :)

Edit: bijna vergeten.... gefeliciteerd met je nieuwe baan natuurlijk :Y)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
sapphire schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:41:
Wat je vraag nu precies is kan ik niet helemaal duidelijk vinden maar wat ik er van maak is dat je een lichtere, kleinere set wilt met behoud van zoveel mogelijk kwaliteit (lijkt me) en of je op de goede weg ben?

Ik ben zelf vorig jaar van een oude Canon 5DII naar een Fuji X-T2 overgestapt met ook als belangrijk punt de grote en gewicht.

Om even je 'vind ik fijn punten' af te gaan vanuit Fuji.
- Timelapse in de app heeft Fuji dacht ik niet (kijk ik zo even na) maar kan geloof ik wel vanuit de body.

- Foto's via je smartphone, check. Gebruik ik zelf ook af en toe :)

- Eye-AF heeft de X-T3 al weet ik niet hoe goed die is. Grote kans dat hij sowieso minder is als Sony want die zijn zo'n beetje de voorloper daar in :)

- Lenzen, mooie is dat de 16/1.4 en 56/1.2 nog vrij chunky lenzen zijn binnen het Fuji-X ecosysteem maar wel ook twee pareltjes.
Ivm. FF lenzen zijn ze wel vrij compact nog en mocht je echt klein willen gaan zijn er nog een 16/2.8 en 50/2, die passen letterlijk in je handpalm. Lever je wel wat lichtsterkte in maar hebben wel weathersealing (WR bij Fuji).
Mijn X-T2 met accu, extra accu, 2 geheugen kaartjes en 3 lenzen waar ik vorig jaar mee begon wegen minder dan de 5DII en mijn toen meest gebruikte lens (Sigma 35/1.4) :+

Wat verder nog te zeggen over Fuji, vind zelf de combi Lightroom en Fuji RAW's niet de beste maar het is te doen.
Zelf gebruik ik ook Capture One er naast wat ivm. Lightroom een stuk sneller en lichter is en aanvoelt. zelfs op mijn Core-M laptop is het nog te doen :+

Over de Panasonic kan ik weinig zeggen, ja de sensor is iets kleiner (cropfactor 2x vanaf FF en Fuji 1,5x vanaf FF).
De voor- en nadelen daarvan houd ik even in het midden, genoeg online over te vinden en voor je het weet ontketen ik een offtopic discussie.
Vast wel iemand die over Panasonic/de GX9 wat nuttigs kan vertellen voor je :)

Edit: bijna vergeten.... gefeliciteerd met je nieuwe baan natuurlijk :Y)
Bedankt voor je reactie! Dat klopt. Zo licht en klein mogelijk met behoudt van zoveel mogelijk kwaliteit (en ook lichtsterkte). Als ik kijk, maak ik 80% van de foto's op 16-35mm lengte (x 1.5 = 24-52mm op crop). Ik had een kleine voorkeur voor astrofotografie (naja niet zo professioneel, maar heb een keer wel de melkweg vastgelegd zonder gedoe met darkframes). Dus vandaar dat ik lichtsterkte ook belangrijk vind. En voor de 56 wil ik lichtsterkte ook voor de bokehhh :+ :9 . Mogelijk dat ik ook voor de 16-55mm F2.8 R ga i.c.m. een Samyang 12mm F2.0)

Ik weet nu stiekem al dat FujiFilm wel gaat winnen maar ik sta nog altijd open voor alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:17

sapphire

Die-hard pruts0r

Volgens mij moet je delen door 1,5. Dus 16-35 op FF word 10,6 - 23,3mm op crop. En laat Fuji nou toevallig een 10-24mm hebben, alleen wel F/4 :+

Die Samyang is een vaak genoemde no-brainer voor astrofotografie op Fuji inderdaad.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:22
FireBladeX schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 17:39:
[...]

Bedankt voor je reactie! Dat klopt. Zo licht en klein mogelijk met behoudt van zoveel mogelijk kwaliteit (en ook lichtsterkte). Als ik kijk, maak ik 80% van de foto's op 16-35mm lengte (x 1.5 = 24-52mm op crop). Ik had een kleine voorkeur voor astrofotografie (naja niet zo professioneel, maar heb een keer wel de melkweg vastgelegd zonder gedoe met darkframes). Dus vandaar dat ik lichtsterkte ook belangrijk vind. En voor de 56 wil ik lichtsterkte ook voor de bokehhh :+ :9 . Mogelijk dat ik ook voor de 16-55mm F2.8 R ga i.c.m. een Samyang 12mm F2.0)

Ik weet nu stiekem al dat FujiFilm wel gaat winnen maar ik sta nog altijd open voor alternatieven.
Lichtsterkte is een combinatie van sensor en lens. Als je de melkweg wil vastleggen op dezelfde manier en met dezelfde kwaliteit als de A7R3+16-35/2.8, dan heb je voor de Fuji een 10-24 f/1.8 nodig...
Kortom: je moet lichtsterkte laten vallen t.o.v. je huidige setup. Niets mis met wat je nu hebt uitgekozen, maar je gaat inleveren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
FireBladeX schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 17:39:
[...]

Als je 80% op 16-35 schiet en je wilt een lichtere setup, waarom neem je dan niet alleen de 16-35 f2.8 mee, of ruil je die om voor een 16-35 f4? Ook de 70-200 f2.8 kun je wellicht omruilen voor de f4-variant.
Ik heb het vermoeden dat je redenen zoekt om over te stappen naar Fujifilm. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
Universal Creations schreef op zondag 31 maart 2019 @ 11:35:
[...]

Lichtsterkte is een combinatie van sensor en lens. Als je de melkweg wil vastleggen op dezelfde manier en met dezelfde kwaliteit als de A7R3+16-35/2.8, dan heb je voor de Fuji een 10-24 f/1.8 nodig...
Kortom: je moet lichtsterkte laten vallen t.o.v. je huidige setup. Niets mis met wat je nu hebt uitgekozen, maar je gaat inleveren.
Daar ben ik mij bewust van. Dat blijft de minpunt (voor mij) voor crop-sensor. Maar op dit moment kan ik het niet verantwoorden omdat ik letterlijk 2 foto's van het melkweg heb gemaakt in 2 jaar tijd.
Kwintessens schreef op zondag 31 maart 2019 @ 11:46:
[...]

Als je 80% op 16-35 schiet en je wilt een lichtere setup, waarom neem je dan niet alleen de 16-35 f2.8 mee, of ruil je die om voor een 16-35 f4? Ook de 70-200 f2.8 kun je wellicht omruilen voor de f4-variant.
Ik heb het vermoeden dat je redenen zoekt om over te stappen naar Fujifilm. ;-)
Zoals hierboven, het gaat om meerdere factoren opgeteld. Het is niet alleen een lichtere setup. Het is ook dat ik veel minder tijd heb om met fotografie aan de slag te gaan. I.c.m. dat ik bijna nooit de 42 megapixels kan verantwoorden etc.

Ik heb eventueel ook gekeken naar de Sony A6500. Want de X-T3 heeft namelijk geen in-body stabilisation. Dat vind ik wel een gemis. De A6500 wel, maar die heeft dan weer geen 16-55 F2.8 lens. Nu nog geen haast (moet eerst nog mijn 70-200 gm verkopen) mogelijk dat ondertussen of Fujifilm met een nieuwe camera komt (X-H2) met stabilisatie of Sony met een 16-55 F2.8 lens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:22
Misschien een rare suggestie: A7III met Tamron 28-75 f/2.8
Weegt hetzelfde en is even groot als een X-T3 met 16-55 erop, maar wel een stop lichtsterker.
En een 85/1.8 erbij om de 56/1.2 na te bootsen.

[ Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 31-03-2019 14:01 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
Universal Creations schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:00:
Misschien een rare suggestie: A7III met Tamron 28-75 f/2.8
Weegt hetzelfde en is even groot als een X-T3 met 16-55 erop, maar wel een stop lichtsterker.
En een 85/1.8 erbij om de 56/1.2 na te bootsen.
Niet eens zn hele slechte suggestie. Ik kan inderdaad even wachten dat er een leuke deal komt met de a7iii. Of mogelijk de a7s (mn oude camera) i.c.m. leuke groot-hoek (zoom lens). Of gewoon terug naar voetzoom en de batis 18mm halen. Ik heb nog namelijk een Samyang 85mm f1.4 liggen

[ Voor 4% gewijzigd door FireBladeX op 31-03-2019 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Ik blijf het idee houden dat je gewoon graag een nieuwe camera wil. En dat snap ik niet. Je hebt een prachtset, als de objectieven te zwaar zijn, kun je ze vervangen door minder lichtsterke varianten. En als je computer niet goed genoeg is voor de 42MP-bestanden, is het dan niet handiger om alleen de 70-200 op te geven voor een snellere computer?
Pagina: 1