Vraag

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 13:06
Mijn vraag
Is het onderstaande mogelijk/functioneel? En dan bedoel ik een WiFi signaal van begane grond tot nok én naar de (aangebouwde, maar gescheiden door fixe muur, inclusief spouw) praktijkruimte?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik wil voor mijn nieuwe woning graag een stabiel netwerk opbouwen. Hieronder heb ik getekend wat ik wil hebben, met bestaande routers e.d. Het oranje logootje vertegenwoordigd het modem. Gele lijnen zijn vaste netwerkdraden van modem naar router(s) en de groene zijn bedraadde verbindingen van apparatuur naar routers.

https://tweakers.net/ext/f/1LLDr8cfm8a38CSfOqXJ1Ajl/thumb.png

Woning is uit 1995 en gebouwd uit gewapend beton en kalkzandstenen (incl. isolatie van muren). Muur tussen huis en praktijk Is zo’n 40 cm dik.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ziggo moet nog om, dus daar hangt het even op, haha ;)

Verdere bedrading aanleggen is in principe “not done” 😉

[Voor 11% gewijzigd door ralphilosophy op 30-03-2019 11:12]

“The greatest teacher, failure is”

Beste antwoord (via ralphilosophy op 12-04-2019 18:38)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:18

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ralphilosophy schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 09:56:
Mijn vraag
Is het onderstaande mogelijk/functioneel? En dan bedoel ik een WiFi signaal van begane grond tot nok én naar de (aangebouwde, maar gescheiden door fixe muur, inclusief spouw) praktijkruimte?
Nee, dat is niet functioneel.
Dan gaat het in principe niet werken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:44
Ondanks dat er veel cruciale informatie ontbreekt (grote van huis, bouwjaar, dikte muren, met of zonder ijzer) kan kan niemand je vertellen of het wel of niet (goed) gaat werken, dat is altijd een kwestie van uitproberen.

Maar ik verwacht dat je nog wel wat op de eerste moet plaatsen.

• drie van acht
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Je hebt maar één NATrouter nodig. Dat is je ziggo CPE, die is naast modem ook router (en AP, en DHCP-server, en...).

Zo te zien aan de "draadloze apparaten" waar netwerk aan hangt probeer je een "stabiel netwerk" te bouwen met een wifi backbone. Andersom ben je beter af: Draadjes naar strategische punten, daar hang je APs op. Of (nouja, en) je trekt gelijk kabeltjes naar de vaste apparaten, of naar een switch om een stel apapraten tegelijk te bedienen.

Dit is ook wel een goed moment om je af te vragen of je een gescheiden gastnetwerk wil, en/of een gescheiden netwerk in je praktijk. Als ja, dan heeft dat gevolgen voor de soort apparatuur die je nodig hebt.

• ralphilosophy
drie van acht schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 10:43:
Je hebt maar één NATrouter nodig. Dat is je ziggo CPE, die is naast modem ook router (en AP, en DHCP-server, en...).

Zo te zien aan de "draadloze apparaten" waar netwerk aan hangt probeer je een "stabiel netwerk" te bouwen met een wifi backbone. Andersom ben je beter af: Draadjes naar strategische punten, daar hang je APs op. Of (nouja, en) je trekt gelijk kabeltjes naar de vaste apparaten, of naar een switch om een stel apapraten tegelijk te bedienen.

Dit is ook wel een goed moment om je af te vragen of je een gescheiden gastnetwerk wil, en/of een gescheiden netwerk in je praktijk. Als ja, dan heeft dat gevolgen voor de soort apparatuur die je nodig hebt.
Het Ziggo-gevalletje gebruik ik momenteel in brugmodus inderdaad. Ik realiseer me dat de meeste apparaten die ik heb wat overtrokken zijn.

Ik gebruik zo menig apparaat als acces point maar zou er mogelijk nog één op de eerste nodig hebben? Omdat de Ubiquiti (met voorbedachte reden) in de hal is geplaatst en de zolder ook open is leek me dat er weinig storing zou zijn door plaatsing naast het trapgat van beiden...

Een apart netwerk voor praktijk (al dan niet met gastnetwerk) is een optie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:18

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ralphilosophy schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 09:56:
Mijn vraag

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:08
trek AUB bekabeling...

als je nu al geeft dat het zo'n fikse muur/vloer is ga je zoveel verlies hebben dat het grote kans hopeloos onstabiel is ..
ik heb al plekken gezien waar 1 gewapende vloer al 0.0 signaal doorkomt.. laat staan 2 naar boven toe

het kan werken, maar wifi versterken blijft onbetrouwbaar als de pest.. (als je al met het snelheidverlies kan leven...)

geef aub je centen aan een electricien die dat proper kan oplossen ! er is altijd wel een weg...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je echt geen zin in Ethernet trekken (wat verreweg beste *en* goedkoopste optie is), kun je allicht gebruik maken van andere aanwezige infra:

- is er een vaste telefoon aanwezig in de praktijkruimte? Dan kun je meestal een netwerkkabel trekken door dezelfde buis.
- is er coax (TV-kabel) aanwezig? Dan kun je MoCA gebruiken.
- geen van dat alles, wel flink budget en behoefte aan hoge snelheid en betrouwbaarheid? Dan kun je POF door de stroombuizen laten trekken. Volle Gb voor zeer forse prijzen.

Ik noem powerline (PLC) zeer bewust niet, want dat is net zoals WiFi een best-effort protocol over een gedeeld medium die flink vuil is. Geen idee wat voor apparaten er in de praktijk staan, maar bij tandartsspullen kun je uitgaan van genoeg verstoring op stroomnet tussen de 2MHz en 68MHz dat geen enkele PLC-verbinding gaat vliegen.
In ieder geval wil je een praktijk niet afhankelijk maken van best-effort gedeelde verbindingen als PLC en WiFi. Zorg gewoon voor een betrouwbare verbinding.

Soittakaa Paranoid!

• DeComponeur
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:58

DeComponeur

♫ KLNKRWG

Tja, je wilt een stabiel netwerk en geen kabels willen trekken... :?
Ik denk dat @dion_b gelijk heeft, even goed voorbereiden en je bent de rest van de tijd dat je er woont (werkt) verzekerd van een 'lekkere' verbinding. Doe dat nou maar, een Hilti komt overal makkelijk doorheen :+
En anders laat je het doen, de praktijkruimte kun je ongetwijfeld zakelijk afschrijven...

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ga op zoek naar een goede installateur die trekt de kabels eventueel door de spouwmuur heen. Natuurlijk kan het theoretisch werken wat je getekend hebt. En misschien werkt het eerst ook nog maar mits je in vrijstaand in het bos woont, kan dat ook zomaar ineens over zijn.
Als je perse een mesh netwerk wilt opzetten zou ik dat met laten doen en heb je meer AP's nodig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ralphilosophy
Freee!! schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 11:17:
[...]

[...]

De reden dat het niet werkt is dat de Airports zó gemaakt zijn dat ze niet onder een Amplifi HD willen dienen _/-\o_
Je krijgt het werkend door naast je Amplifi-wifi een Airport-wifi te hanteren, maar dat is niet zo gunstig. Althans, niet mijn wens.

Uitkomst is de ruiling van de Amplifi HD voor de versie met twee versterkers en de Airport TimeCapsule bedraad aangesloten als chique switch mét HD :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:53

FreakNL

Well do ya punk?

Frogmen schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:28:
Ga op zoek naar een goede installateur die trekt de kabels eventueel door de spouwmuur heen. Natuurlijk kan het theoretisch werken wat je getekend hebt. En misschien werkt het eerst ook nog maar mits je in vrijstaand in het bos woont, kan dat ook zomaar ineens over zijn.
Als je perse een mesh netwerk wilt opzetten zou ik dat met laten doen en heb je meer AP's nodig.
Je bedoelt tenzij ipv mits.
https://onzetaal.nl/taaladvies/mits-tenzij/

Maar je hebt gelijk, niet aan dit soort houtje-touwtje oplossingen (alhoewel, was het maar een touwtje) beginnen...

[Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 12-04-2019 19:31]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee