Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is als volgt...
...
Ik ben urende zoekende geweest vanochtend, maar ook in de loop van afgelopen week... heb een leuke kastje er bij gekregen om voor de vrouwlief in elkaar te flansen... dit gaat om een ASrock 870 Xtreme3 moederbord wat best degelijk moet zijn met een AMD Phenom II X6 1090T Black Edition wat draait op 3.2GHz, en zoals velen doen beweren leuk over te clocken is maar wat totaal niet aan de orde is voor haar... Nu is mijn vraag dus, er zit een crappy DDR3 4GB geheugen in van Kingston 1333... Kan ik dit upgraden naar een Crucial/Corsair of G.Skill 1333 - evt een 1600 of liefst zelfs een DDR4? Verder had ik de twijfel tussen een 1030 en 1050 GTX videokaart voor Guild Wars 2, maar dat is meer iets wat we zelf wel kunnen op lossen zelfde als de SSD wat er nog in moet komen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Motherboard: ASrock 870 Xtreme3
Processor: AMD Phenom II X6 1090T BE 3.2GHz
Memory: 4GB DDR3 1333 Kingston (oldddddd en gaat vraag dus over)
HDD: 450gb oude meuk (word vervangen voor een SSD)
Graphics Card: 9600 GS Geforce (willen we vervangen voor 1030 of 1050...)
Powersupply: 550GS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Wat ik zoal bekeken heb is dan een G.Skill DDR3 Ripjaws X8gb 1600 MHz F3 12800 CL 10S 8GBXL of nog beter zou dan een DDR4 kunnen zijn als optie dat toe laat... en dan een Kingston A400 240GB SSD en dan of de 1050 of een 1030 kaartje maar dat is een optie wat we overwegen of de 1030 voor over een jaartje misschien 2 te gaan upgraden naar iets mooiers, of gewoon de 1050 en het er bij laten mits het enkele jaren zou verder kunnen...

Verder wou ik ieder een vriendelijke hallo toewensen O-) ;w ... kom ik er mee weg? _/-\o_ eerste post hier, kwam wel is op Tweakers maar goed, zou wel een excuus kunnen verzinnen maar alleeh waarom zouden we er om heen draaien ben eerlijk had hier nooit eerder een profiel nodig geacht, maar afijn hier ben ik 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08 12:32

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Het is een ddr3 plankje, daar gaat uiteraard geen ddr4 in ;)
Verder zal 1600 mhz geen meerwaarde hebben als je niet gaat overklokken :)
Dus 1333 zal prima voldoen, als je 1333c7 kan scoren zou het mooi zijn, heeft het iig snelle timingen.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:19
Ik weet niet waarom je dat kingston latje zo crappy vind. Is gewoon goed geheugen. En een goedkoop latje van 4GB is gunstiger dan een heel nieuw setje van 8. Die paar % verschil in prestatie merk je toch zo goed als niet. Vooral niet met zulke oude hardware. Het geld wat je bespaard zou ik in de videokaart of ssd stoppen. Ik zou niet voor de 1030 gaan. Die is wel heel minimaal. Gebruikte 970’s zijn tegenwoordig ook niet duur en passen ook prima bij zo’n systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is de leeftijd van die voeding?
Dit beestje had destijds al niet al te beste reviews, gemaakt door Seasonic, helaas niet hun beste staaltje.
Als het systeem nog een paar jaar mee moet gaan zou ik deze ook vervangen door een nieuwe, helemaal als je daar ook nog een recente videokaart aan gaat hangen met een PCI-e stroomaansluiting.
Verder kun je kijken of je bijvoorbeeld in V&A (Vraag en Aanbod) een ram kit van 8GB DDR3 kunt vinden, samen met de ssd zit je dan wel snor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

De Phenom II heeft geen geïntegreerde DDR4-geheugencontroller, dus al zou je dit op een AM4-plank kunnen prikken, zou het nog niet werken. DDR3 is je optie. De geïntegreerde geheugencontroller ondersteund max. DDR3 op 1333MHz en met een processor van deze leeftijd zou ik er ook geen sneller geheugen in doen. @.Maarten zegt het perfect. In alle eerlijkheid zou ik ook niks krachtigers dan een GTX970/R9 290 erin doen, is zonde geld, maar dat moet je zelf weten. Een dikkere kaart kan natuurlijk ook mee naar een volgend systeem.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:16
Je hebt nu voor de prijs van een gtx 1050 een rx 570 waarbij je ook nog es 2 games cadeau krijgt.:

pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 570 4GD5 (11266-14)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Baloes schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 17:17:
Je hebt nu voor de prijs van een gtx 1050 een rx 570 waarbij je ook nog es 2 games cadeau krijgt.:

pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 570 4GD5 (11266-14)
En de RX570 is ook nog een aardig stukje sneller dan de 1050 en 1050Ti.

@Verwijderd

Als ik het zo bekijk is het systeem weer goed genoeg voor de taak na het volgende:

1x 4GB DDR3-1333
1x SSD naar keuze
1x nieuwe voeding, ivm kosten is een CX450 of CX550 prima

Kan je gelijk ook een schone W10 erop knallen omdat W7 over 9 maandjes over en sluiten is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, sorry voor late reactie van mijn kant. Heb een 240GB SSD erin en 2x4gb 1666ddr3 geheugen voor leuke prijsje gefixed en voor 10 euro een GTX 8800 gescoort waarmee de behoeften voor vriendin gestolt zijn, maar nu hele ochtend al bezig geweest omdat moederbord code 85 geeft en dit iets met de bios moet zijn ivm DVI/HDMI kabel aansluiting of dergelijke, voor rest de tijd wat die draaide ging perfect...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:59:
en voor 10 euro een GTX 8800 gescoort waarmee de behoeften voor vriendin gestolt zijn, maar nu hele ochtend al bezig geweest omdat moederbord code 85 geeft en dit iets met de bios moet zijn ivm DVI/HDMI kabel aansluiting of dergelijke, voor rest de tijd wat die draaide ging perfect...
Ik geloof niet dat dit nou zo'n handige aankoop was. Een behoorlijk gedateerde kaart waar als ik mij goed herinner legio problemen mee waren.
Voor iets meer centjes had je een veel recentere kaart kunnen aanschaffen die bovendien betere ondersteuning levert. (dx) voor huidige games.
Wat betreft de GTX8800, zit daar een externe stroomaansluiting op, is deze aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De GTX 8800 Ultra heeft 2 externe stroomaansluitingen nodig, ik heb alles draaiende gekregen en draaide als perfect, tot die ineens zwart scherm geeft en een 0033 error, en daarna helemaal geen beeld meer met opstarten, terwijl daarvoor wel beeld had... heel vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze kaarten hadden destijds al een groot hitte probleem, ik kijk er niet van op dat een kaart die uit ca. 2007 stamt toch echt niet lekker meer is. Destijds ook ettelijke berichten langs zien komen over reflows van kaarten om het onvermijdelijke nog even uit te stellen. Na maximaal 1 jaar waren dergelijke kaarten definitief overleden.
Ik vrees dat je toch op zoek moet naar een andere kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op donderdag 4 april 2019 @ 22:09:
De GTX 8800 Ultra heeft 2 externe stroomaansluitingen nodig, ik heb alles draaiende gekregen en draaide als perfect, tot die ineens zwart scherm geeft en een 0033 error, en daarna helemaal geen beeld meer met opstarten, terwijl daarvoor wel beeld had... heel vreemd...
Is het een 8800GTX of een Ultra? Zit nogal verschil in ;)

De GTX naam was toen om aan te duiden dat het een beter model was dan de standaard (GT) en budget (GS) en low end (LE).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op donderdag 4 april 2019 @ 22:09:
De GTX 8800 Ultra ..... daarna helemaal geen beeld meer met opstarten, terwijl daarvoor wel beeld had... heel vreemd...
Niet echt, de 8000 serie is erg berucht vanwege defecten. Het is eerder een wonder dat die nog beeld gaf eerst. Heel veel kaarten gingen vrij snel kapot (na ongeveer 2,5 jaar , vaak nét buiten garantie).

Bovendien zijn die kaarten weinig interessant tegenwoordig, zit geen hardwaredecoder in voor video (althans, niet voor H.264) dus video afspelen gaat volop de CPU. Qua game performance doet mening instap/midrange kaart het ook beter.

Zat leuke 2e hands kaarten die sneller en betrouwbaarder zijn dan een 8800 (of de rebrands ervan, 9800 en GTS 240/ 250).
Guild Wars 2 is niet zo heel zwaar (als ik system requirements kijk), dus met zoiets als een Radeon 5770/6770/7770 moet je al een heel eind komen (zijn sneller dan 8800), of zoiets als GeForce 560 / 660 eventueel Ti variant ervan.

Modernere videokaarten is soms wel opletten dat die niet willen werken op oudere systemen, vanwege het hele legacy BIOS / UEFI verhaal. Dit speelt een beetje vanaf GeForce 900 serie en nieuwe of Radeon 200 serie en nieuwer.

@Verwijderd
Deze kaarten hadden destijds al een groot hitte probleem
Niet zozeer hitte, maar heat-cycles. Ik had zelf een 8800 GTS en werd nooit echt heel warm (denk zo'n 65 a 70ºC, warme zomer misschien warmer maar gemiddeld rond die temperaturen). Maar heat-cycles (opwarmen > afkoelen > opwarmen > afkoelen) hebben de kaart uiteindelijk het leven gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een GTX 8800 ULTRA
nelizmastr schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 07:54:
[...]

Is het een 8800GTX of een Ultra? Zit nogal verschil in ;)

De GTX naam was toen om aan te duiden dat het een beter model was dan de standaard (GT) en budget (GS) en low end (LE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar de kaart is verder perfect, het is de moederbord wat dus waarschijnlijk een DVI>HDMI kabel niet ondersteunt en een DVI>VGA ook niet en mijn monitor is VGA, videokaart 2xDVI... De code 85 komt vrij veel voor blijkbaar namelijk ...
Nemesizz schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:03:
[...]

Niet echt, de 8000 serie is erg berucht vanwege defecten. Het is eerder een wonder dat die nog beeld gaf eerst. Heel veel kaarten gingen vrij snel kapot (na ongeveer 2,5 jaar , vaak nét buiten garantie).

Bovendien zijn die kaarten weinig interessant tegenwoordig, zit geen hardwaredecoder in voor video (althans, niet voor H.264) dus video afspelen gaat volop de CPU. Qua game performance doet mening instap/midrange kaart het ook beter.

Zat leuke 2e hands kaarten die sneller en betrouwbaarder zijn dan een 8800 (of de rebrands ervan, 9800 en GTS 240/ 250).
Guild Wars 2 is niet zo heel zwaar (als ik system requirements kijk), dus met zoiets als een Radeon 5770/6770/7770 moet je al een heel eind komen (zijn sneller dan 8800), of zoiets als GeForce 560 / 660 eventueel Ti variant ervan.

Modernere videokaarten is soms wel opletten dat die niet willen werken op oudere systemen, vanwege het hele legacy BIOS / UEFI verhaal. Dit speelt een beetje vanaf GeForce 900 serie en nieuwe of Radeon 200 serie en nieuwer.

@Verwijderd
[...]

Niet zozeer hitte, maar heat-cycles. Ik had zelf een 8800 GTS en werd nooit echt heel warm (denk zo'n 65 a 70ºC, warme zomer misschien warmer maar gemiddeld rond die temperaturen). Maar heat-cycles (opwarmen > afkoelen > opwarmen > afkoelen) hebben de kaart uiteindelijk het leven gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Dus het is een Geforce 8800 Ultra? De GTX en Ultra zijn aparte uitvoeringen van de 8800 ;)

https://www.geforce.com/h...top-gpus/geforce-8800-gtx

https://www.geforce.com/h...p-gpus/geforce-8800-ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Verwijderd schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:08:
Ja maar de kaart is verder perfect, het is de moederbord wat dus waarschijnlijk een DVI>HDMI kabel niet ondersteunt en een DVI>VGA ook niet en mijn monitor is VGA, videokaart 2xDVI... De code 85 komt vrij veel voor blijkbaar namelijk ...

[...]
Je moederbord heeft niets te maken met DVI/VGA ondersteuning als je een externe videokaart gebruikt. Je hebt geen onboard video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uhm de moederbord doet een error code 85 dat komt omdat de videokaart 2 x DVI ondersteuning only heeft... google maar op de ASrock 870 Extreme3 error code 85, krijg het niet gefixed...
noguru schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:42:
[...]

Je moederbord heeft niets te maken met DVI/VGA ondersteuning als je een externe videokaart gebruikt. Je hebt geen onboard video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De gehele 8000 serie van Nvidia is kort gezegd meuk, samen met de 9000 serie en de 200-serie tot en met de GTS250. Allemaal problemen met loslatend soldeer. De 8800GTX en Ultra hadden er het snelst last van, maar ik heb het ook gezien bij "lagere" kaarten en iets van 10 jaar geleden is mijn GTS250 ook op die manier aan zijn einde gekomen.

Ga er echt maar vanuit dat je videokaart hemelen is. Sowieso is het geen interessante kaart meer, ik betwijfel of je drivers kan vinden voor W10, zelfs W8.1 kan wel eens moeilijk worden. De CPU zelf komt nog wel een beetje mee in games die de cores goed gebruiken, een R9 290 is een prima vriendje qua videokaart, en die kaarten kosten geen drol meer. Dingen als de HD7870/R9 270 of de HD7950/7970/R9 280 zijn ook leuk als je minder wil uitgeven.

Hou overigens rekening met het feit dat dit mobo niet geweldig goed bij een 1090T past, de stroomvoorziening is wat karig. Stock moet het wel goed gaan door de heatsinks, maar een overclock zal het mobo niet trekken.

Qua geheugen gewoon een extra 4GB of 8GB plankje erbij prikken, geheugensnelheid boeit niet bij Phenom II. En zoals gezegd alleen DDR3, DDR4 past alleen met een hamer, en zal ook niet werken.

Overigens is error code 85 bij dat bord weldegelijk een probleem met je videokaart die niet reageert. Prik er iets in wat niet in de oven moet om te werken en grote kans dat je weer beeld hebt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Het is me ook niet helemaal duidelijk of je je voeding nu ook vervangen hebt, je haalt er een 9600s uit en zet er een 8800gtx/gts/ultra/? in. Misschien is je huidige voeding nu wel overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 april 2019 @ 02:22:
Uhm de moederbord doet een error code 85 dat komt omdat de videokaart 2 x DVI ondersteuning only heeft... google maar op de ASrock 870 Extreme3 error code 85, krijg het niet gefixed...

[...]
Dat is niet wat Asrock zelf aangeeft: https://www.asrock.com/SUPPORT/faq.asp?id=334
Hier wordt een chipset init error aangegeven met een clear cmos als mogelijke oplossing.
Kan dus ook een stervend moederbord zijn.
Pagina: 1