Audio CD-RW branden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-06 21:43

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil weer eens audio cd branden, dit heb ik al een behoorlijk tijd niet meer gedaan. Ik ben nu inmiddels meer dan een halve dag bezig geweest, maar ik krijg de cd's niet werkend in de cd speler.

Wat ik wil doen:
Ik heb een aantal originele cd's, hiervan wil ik een aantal nummers van verschillende albums op een cd hebben. Ik heb dus de mp3 rips van de originele cd's.

Wat ik heb gedaan:
CD-RW geformatteerd, zodat deze weer leeg is en dus 700MB vrije ruimte aangeeft. Vervolgens met Windows Media Player, via het tabblad branden een aantal nummers erop gezet. (hierbij in de instellingen de brandsnelheid op langzaam) Na het voltooien kan ik de cd op de pc afspelen, maar de cd spelers kunnen er niet mee overweg. Nu heb ik dit eerder gehad, ik mij herinneren dat de cd's op x4 gebrand moeten worden, zodat mijn cd speler deze kan afspelen. Maar in WMP zie ik dit niet meer terug, in het verleden heb ik wel WMP gebruikt dus het zou moeten werken.
Doordat ik dacht dat de brandsnelheid het probleem is, heb ik nog verder geprobeerd. Dus CD-RW geformatteerd en leeg. Hierna in itunes en playlist gemaakt, via branden naar cd (waar wel x4 kan worden geselecteerd) de nummers op de cd gebrand. Hierbij hetzelfde resultaat.

Verder geprobeerd:
- Formatteren van de CD, in Windows verkenner, via WMP en om te proberen via een trail versie van 120% alcohol.
- Branden via WMP met brandsnelheid op langzaam en via itunes met x4 snelheid.
- In WMP de indeling WPL en M3U (op internet is dit wel eens als oplossing te vinden)
- Om uit te sluiten dat het aan de mp3 rips ligt heb ik mp3 bestanden welke ik eerder wel succesvol op een cd heb gebrand geprobeerd, met hetzelfde resultaat.
- Meerdere cd-rw geprobeerd van Philips, dit zijn dezelfde als ik hier wel vaker voor heb gebruikt.
- Om hardware uit te sluiten heb ik een externe brander van Asus geprobeerd en zelfs mijn oude pc weer te voorschijn gehaald.
- Het hele proces van fromateren, branden enz. geprobeerd in Windows 7 Windows 10 en een OSX VM.

Ik heb geen idee wat er niet goed gaat, want ik gebruik dezelfde hardware (PC, CD-RW en cd spelers) en software (WMP) en zelfs dezelfde mp3 bestanden waarmee ik dit wel vaker heb gedaan. Dus er gaat gewoon iets heel simpels fout, want ik heb zo ongeveer alles wel geprobeerd. Zijn er nog tweakers die nog iets met cd's doen en mij hierbij kunnen helpen?

Beste antwoord (via zekerpixels op 01-04-2019 13:09)

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:36

MsD

Al eeuwen staat cdburnerxp in de downloads/meuk tracker.

downloads: CDBurnerXP 4.5.8 build 7042

Werkt makkelijk en gratis.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-06 19:07
Weet je zeker dat je niet de .mp3 bestanden op de cd zet en dat de cd-speler het daarom niet kan afspelen?
Waarom niet gewoon de nummers opslaan als .wav, dan heb je ook geen last van compressie etc. door het omzetten naar mp3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-06 23:00
met @MonkeyJohn
En sluit je de cdrw wel af, bij het branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
MonkeyJohn schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 01:46:
Weet je zeker dat je niet de .mp3 bestanden op de cd zet en dat de cd-speler het daarom niet kan afspelen? Waarom niet gewoon de nummers opslaan als .wav, dan heb je ook geen last van compressie etc. door het omzetten naar mp3.
Als het goed is maak ik er inderdaad een audio CD van, na het branden staan er .cda files op de cd. Verder een goede om .wav te gebruiken, doe ik morgen. Maar dit zou niet uit morgen maken voor het branden zelf, doordat het ook niet lukt met dezelfde .mp3 welke ik eerder heb gebruikt.
zetje01 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 01:52:
[...] En sluit je de cdrw wel af, bij het branden?
Ik neem aan van wel, wmp en itunes gooien automatisch de CD eruit als ze klaar zijn met branden. Ook zijn alle nummers via de computer te beluisteren, dus alles word erop gebrand alleen nog niet helemaal op de juiste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-06 23:00
zekerpixels schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 02:04:

Ik neem aan van wel, wmp en itunes gooien automatisch de CD eruit als ze klaar zijn met branden. Ook zijn alle nummers via de computer te beluisteren, dus alles word erop gebrand alleen nog niet helemaal op de juiste manier.
een kenmerk van afsluiten van een cdrw is dat je er daarna niks meer bij kan zetten/branden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Veel standaard CD-spelers (dwz, audio CD-spelers) kunnen CD-RW's niet lezen. Brand je files op een CD-R.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-06 22:44
Als je je cd gewoon met rechtermuislik opent via Computer staan er dan .mp3's of .wav files?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
En @CyBeR heeft waarschijnlijk het bij het juiste eind want ik herinner me nu dat in mijn jeugd mijn autoradio ook geen CDRW's afspeelde.
Mijn posts kunnen samengevoegd worden, 't is een beetje laat voor me.

[ Voor 20% gewijzigd door atillicious op 30-03-2019 02:16 . Reden: Twee posts achterelkaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
CyBeR schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 02:13:
Veel standaard CD-spelers (dwz, audio CD-spelers) kunnen CD-RW's niet lezen. Brand je files op een CD-R.
Het zijn dezelfde cd-rw als ik eerder heb gebruikt, ik heb er nog een paar liggen welke gewoon werken.
atillicious schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 02:14:
Als je je cd gewoon met rechtermuislik opent via Computer staan er dan .mp3's of .wav files?
Na het branden staan er .cda files op de cd, dus volgens mij een audio CD en geen data opslag CD.
atillicious schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 02:15:
En @CyBeR heeft waarschijnlijk het bij het juiste eind want ik herinner me nu dat in mijn jeugd mijn autoradio ook geen CDRW's afspeelde.
Mijn posts kunnen samengevoegd worden, 't is een beetje laat voor me.
Ik heb gebrande eerder gebrande cd-rw liggen welke gewoon werken. Ik heb er inmiddels 4 geprobeerd, oude cd's werken en de nieuwe niet.

Ik maakte vroeger wel vaker cd's op deze manier met cd-rw en mp3, alleen nu krijg het het gewoon niet meer voor elkaar. Hierbij ben ik zelfs zover gegaan dat ik een werkende CD-RW met dezelfde mp3 bestanden heb gebrand (eigen cd's verzamel ik in een mapje), wat niet werkt. Iets in het proces van branden gaat dus fout.

[ Voor 6% gewijzigd door zekerpixels op 30-03-2019 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
Nero Burning ROM geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Nee, de trail versie weigerd te installeren (iets met een check van de download gaat niet goed). Maar wat zou hierin anders zijn dat het wel zou kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
Ik heb altijd Nero gebruikt voor mijn cd's, maar voor de rest heb ik geen ideeën meer voor je probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 21-09-2019 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
@Bhagavad, ik snap dat de cd afgesloten moet worden, maar het zal wel aan mij liggen maar dat vinkje vinden blijkt nogal een uitdaging te zijn.

Vanavond maar verder zoeken, hoe moeilijk kan het zijn. (oke, heel moeilijk dat blijkt wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:19
Oh, gaat niet. Dan toch nog steeds een dedicated proggie gebruiken.

EZ-burner bijv.

[ Voor 68% gewijzigd door maartend op 30-03-2019 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-06 09:01

VHS

Het klopt dat gewone cd spelers meestal geen cd-r/w discs af kunnen spelen. CD recorders zoals bv. de Pioneer PDR-609 kunnen dit wel.

Er staan geen .cda files op een audio cd. Ook niet op zelf gebrande cd-r of cd-r/w schijfjes. Wel een audio-spoor en subchannel data (o.a. voor de foutcorrectie) en een Table Of Content (TOC) waarmee rippers en cd-spelers het begin en einde van tracks kunnen bepalen.

Het is beter om geen mp3 files te gebruiken als bron, dat is onnodig kwaliteitsverlies. Gebruik de originele cd's. Even de gewenste tracks rippen met bv. EAC naar WAV.
EAC heeft ook een tool om cd-r of cd-r/w discs te branden. Of dat ook op lage snelheid kan is een kwestie van uitproberen.

In ieder geval is software waarvoor je moet betalen niet nodig voor het branden.
Wat ik in het verleden veel gebruikt heb voor het branden van cd-r & cd-r/w discs is Feurio, erg handig voor het zelf maken van verzamel cd's. En omdat deze software al wat ouder is heb je meer kans op succes met oudere cd-r/w discs & branders i.v.m. de lagere snelheden.
https://feurio.en.softonic.com/
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraldt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 16:09
Je moet de cdrw niet formatteren maar erasen.
Als je formatteerd wordt er een leesbaar systeem voor windows opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
VHS schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 17:24:
Het klopt dat gewone cd spelers meestal geen cd-r/w discs af kunnen spelen. CD recorders zoals bv. de Pioneer PDR-609 kunnen dit wel.
Ik heb zelf gebrande cd's liggen (dezelfde cd-rw) welke werken op de cd spelers waar ik het nu ook op test.
Er staan geen .cda files op een audio cd. Ook niet op zelf gebrande cd-r of cd-r/w schijfjes. Wel een audio-spoor en subchannel data (o.a. voor de foutcorrectie) en een Table Of Content (TOC) waarmee rippers en cd-spelers het begin en einde van tracks kunnen bepalen.
Op een eerder gebrande cd-rw, welke werkt in mijn cd spelers staan ook .cda files. Als ik een commerciële audio cd in mijn computer open, staan hierop ook .cda bestanden. Het kan best zijn dat dit voor een index is, aangezien deze allemaal 1kb zijn.
Het is beter om geen mp3 files te gebruiken als bron, dat is onnodig kwaliteitsverlies. Gebruik de originele cd's. Even de gewenste tracks rippen met bv. EAC naar WAV.
EAC heeft ook een tool om cd-r of cd-r/w discs te branden. Of dat ook op lage snelheid kan is een kwestie van uitproberen.
Ik probeer het nu met mp3 doordat ik weet dat dit eerder wel gewerkt heeft. Met wav probeer ik vanavond, het rippen die ik overigens gewoon met wmp.
In ieder geval is software waarvoor je moet betalen niet nodig voor het branden.
Wat ik in het verleden veel gebruikt heb voor het branden van cd-r & cd-r/w discs is Feurio, erg handig voor het zelf maken van verzamel cd's. En omdat deze software al wat ouder is heb je meer kans op succes met oudere cd-r/w discs & branders i.v.m. de lagere snelheden.
https://feurio.en.softonic.com/
Succes!
Ik ga een oudere software proberen, een waarin de brandsnelheid inidergeval op is in te stellen.
Geraldt schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 17:33:
Je moet de cdrw niet formatteren maar erasen.
Als je formatteerd wordt er een leesbaar systeem voor windows opgezet.
Formatteren en het volume aanmaken als audio-cd of via wmp met schijf wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Tot nu toe, geen succes.
Ik had nog een aantal cd-r liggen, om het maar even te proberen, dit geeft hetzelfde resultaat. Verder heb ik oa. imgbrun geprobeerd met deze methode YouTube: Audio Cd maken met ImgBurn, hierbij de sneheid op x4 en met zowel mp3 als wav bestanden.

Heeft iemand een link naar een YT video met een methode die voor jullie werkt, zodat ik dat gewoon na kan doen. Ik kan mij best voorstellen dat ik ergens een instelling verkeerd heb staan, maar met meerdere programma's, cd's, branders en computers te hebben geprobeerd heb ik geen idee meer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:36

MsD

Al eeuwen staat cdburnerxp in de downloads/meuk tracker.

downloads: CDBurnerXP 4.5.8 build 7042

Werkt makkelijk en gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik had vroeger goede resultaten onder Windows met infrarecorder
http://infrarecorder.org/ maar dat is al een tijdje geleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-06 09:01

VHS

zekerpixels schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:42:
Tot nu toe, geen succes.
Ik had nog een aantal cd-r liggen, om het maar even te proberen, dit geeft hetzelfde resultaat. Verder heb ik oa. imgbrun geprobeerd met deze methode YouTube: Audio Cd maken met ImgBurn, hierbij de sneheid op x4 en met zowel mp3 als wav bestanden.

Heeft iemand een link naar een YT video met een methode die voor jullie werkt, zodat ik dat gewoon na kan doen. Ik kan mij best voorstellen dat ik ergens een instelling verkeerd heb staan, maar met meerdere programma's, cd's, branders en computers te hebben geprobeerd heb ik geen idee meer.
Als je CD-R gebruikt kun je rustig een hogere snelheid kiezen dan 4x. (tenzij het hele oude zijn). De CD-R schijfjes die nu te koop zijn hebben een beschrijfbare laag die geschikt is voor 16x en hoger. Ga je die op een hele lage snelheid branden dan heb je meer kans op fouten.

Waarom aan de slag met .CUE files? Ik zou het zo simpel mogelijk houden. Als je een audio CD wilt branden heb je .WAV files nodig met deze eigenschappen: 16Bit, Stereo, 44100 Hertz.
Gebruik je MP3 files als bron, dan kun je deze het beste zelf eerst decoderen naar WAV zodat je zeker weet dat de eigenschappen kloppen. Laat je het decoderen aan de brandsoftware over en zit er bv. een 48000 Hertz MP3 tussen dan heb je er weer een frisbee bij. :P

Als je er verder op let dat je de maximale speelduur van de CD-R niet overschrijdt, geen 2 seconden tussen de tracks propt, en de CD-R finaliseert (sluit) dan zou ik eigenlijk niet weten wat er fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
@VHS, de cd-rom welke ik heb liggen zijn al behoorlijk oud, er staat een certified speed van x4-12 op. Overigens heb ik het ook al op x10 geprobeerd.

Ik ben moeilijk aan het doen met diverse software, doordat tot nu toe geen van de methoden werken. De methode met wmp welke vroeger wel werkte, krijg ik nu ook niet meer werkend. Dus ik dacht, ik doe eens een uit filmpje na om te zien of dat werkt.

Ik ben nu nog aan het proberen met .WAV en CDBurnerXP wat door @MsD is genoemd.

[ Voor 5% gewijzigd door zekerpixels op 31-03-2019 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Ik voel mij enorm oud: voor mij is het vanzelfsprekend hoe ik een Audio-CD doe branden, dat deed ik namelijk al toen de draagbare cd-spelers nog hip waren.

Tegenwoordig doe ik dat met CDBurnerXP en de bronbestanden zijn .MP3 bestanden, welke zonder moeite op een Audio-CD gebrand kunnen worden. Om de zoveel tijd update ik ook mijn CD, omdat het een RW is en zo heb ik dus mijn lievelings muziek op CD voor in de auto.

Spotify wil namelijk weleens niet werken: dan word de audio op een of andere manier, niet over de luidsprekers van de autoradio geleid. Terwijl hij dat wel zo moeten doen.... vandaar de oude betrouwbare CD 8)

Wissen van de CD RW kun je ook gewoon met CDBurnerXP doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 31-03-2019 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Opnieuw geprobeerd met CDBurnerXP, wissen en met x4 en .wav en .mp3 branden. Als ik nu de cd in de pc doe gaat deze automatische afspelen, dat doen de commerciële cds ook dus dat gaat iniedergeval goed. Echter geen van de cd spelers pakt deze cd, dan krijg ik de welbekende no disk of error.
Met de oude pc via CDBurnerXP -> Audioschijf -> Schijf wissen -> .wav en/of .mp3 erheen slepen -> Schijf branden -> Brandsnelheid op x4 -> brandproces starten

@Anoniem: 1068241, Ik heb een beetje hetzelfde idee voor de CD. Ik gebruikt zo'n bluetooth fm transmitter, maar in sommige gebieden stoort dat of hoor ik er ineens portofoons doorheen. (ja, de gebrande cd's hebben het eerder ook in de auto gedaan)

Edit: Ja dit werkt, eindelijk. Ik heb het nogmaals geprobeerd met CDBurnerXP -> Audioschijf -> Schijf wissen -> .wav en/of .mp3 erheen slepen -> Schijf branden -> Brandsnelheid op x10 -> brandproces starten. Maar waarom dit wel werkt en alle andere methoden niet, daar snap ik niks van.
Pagina: 1