Hoelaat is het?

Pagina: 1
Acties:
  • 980 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mushroomician
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-08 19:31
Op een vrijdagavond was ik rustig aan het studeren. Voor mij een Windows machine (dualboot) en een Android telefoon.

En dan kijk ik op de klok.
  • Windows: 23:45 (vrijdag 30 mrt)
  • Android: 00:45 (zat 31 mrt)
Huh? Is er iets stuk? Zo ja welk apparaat?

Google naar de tijd. Eerste bron (vanaf Windows):

https://hoelaat.org/
23:45. Komt overeen met mn Windows.

Oke, dus er is iets met mn Android telefoon?
10 sec. later: 00:45. Huh. Is het dan toch mn Windows?

Ik pak er een bron bij. Ook op Windows.:
https://www.worldclock.co...rlands/time-in-amsterdam/ (Schijnt een zeer betrouwbare bron te zijn)
23:45. Oke dus toch mn Android toestel. Maar waarom liet die vorige website dan de rare tijd zien?

Voor de zekerheid pak ik er nog een bron bij. Ook op Windows.
http://www.hoelaatishet.be/: 00:45

Okay, ik weet het echt niet meer.

Ik heb nu 2 online bronnen + android toestel die 00:45 (zaterdag) aangeven, en een Windows machine + worldclock.com die 23:45 vrijdag aangeven.

De tijdserver op mn Windows en Android zijn overigens gewoon default.
Maar ik heb het idee dat ik niet de enige ben.

Overigens is het nu xx:58. Er is wat tijd verstreken tijdens het schrijven.

Edit:
Als ik naar worldclock.com browse op Windows, zie ik nu 00:03, en op Android 01:03.
Worldclock.com heeft een versleutelde https SSL verbinding. Kan ik de tijd die Tweakers op dit bericht zet nog wel vertrouwen?

Ik begrijp er niets meer van.
---------------------------------------------------
Edit 2: Issue blijkt dus gerelateerd te zijn aan een DUALBOOT setup met Linux.

[ Voor 15% gewijzigd door Mushroomician op 30-03-2019 01:58 . Reden: Aangezien het issue gerelateerd was aan DUALBOOT met Linux, toegevoegd aan de tekst. Dat had ik eerst nog niet door. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
hier is het nu 01:05
zowel windows als op android

-edit-
als aanvulling: je android lijkt een probleem met zijn tijd te hebben, die syncroniseert met het mobiele netwerk (als je er een sim in hebt zitten)

[ Voor 61% gewijzigd door mschol op 30-03-2019 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Klinkt als een tijdzone die niet goed staat, en daarop wordt je tijd gebaseerd. Welke heb je ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mushroomician
Tijdzone staat gewoon op Amsterdam op alle apparaten. Wellicht heeft de dualboot Linux iets geks met de BIOS (UEFI) gedaan. Hoewel die ook daar op Amsterdam staat.

[ Voor 51% gewijzigd door Mushroomician op 30-03-2019 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Mushroomician schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 00:58:
En dan kijk ik op de klok.
  • Windows: 23:45 (vrijdag 30 mrt)
  • Android: 00:45 (zat 31 mrt)
Vrijdag is was het 29 maart
Zaterdag is het 30 maart.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 30-03-2019 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mushroomician
job schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 01:12:
[...]

Vrijdag is het 29 maart
Zaterdag is het 30 maart. Zeker weten dat je goed kijkt?
Ja uit snel typen idd de datum verkeerd genoteerd maar het uur verschil is nog steeds aanwezig. Tijdzone staat automatisch. Handmatig gezet en weer op auto. Geen effect.

Ik weet nu in iedergeval dat het iets lokaals is en niet internationaal. Dat kon ik namelijk niet uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Mushroomician schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 01:15:
Ja uit snel typen idd de datum verkeerd genoteerd maar het uur verschil is nog steeds aanwezig. Tijdzone staat automatisch. Handmatig gezet en weer op auto. Geen effect.

Ik weet nu in iedergeval dat het iets lokaals is en niet internationaal. Dat kon ik namelijk niet uitvogelen.
Dacht al dat het een typo was, maar noemde het toch voor de zekerheid.

Op mijn windows installatie staat het als volgt:
tijd automatisch aan, tijdzone automatisch op uit.
tijdzone utc+1
daylight saving aanpassen staat aan.

(even snel vertaald, heb hier een engelstalige windows).

[ Voor 56% gewijzigd door job op 30-03-2019 01:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:23

Fiber

Beaches are for storming.

*knip* Als je niets nuttigs bij te dragen hebt, reageer dan niet.

[ Voor 108% gewijzigd door naitsoezn op 30-03-2019 07:09 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mushroomician schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 01:07:
Tijdzone staat gewoon op Amsterdam op alle apparaten. Wellicht heeft de dualboot Linux iets geks met de BIOS (UEFI) gedaan. Hoewel die ook daar op Amsterdam staat.
Is het niet zo dat Linux aanneemt dat de klok UTC is en dat Windows van lokale tijd uitgaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, ik weet dit niet zeker maar waarschijnlijk heb je de linux-installatie verteld dat de hardware clock op UTC staat. Die loopt een uur achter op ons ;) Probeer maar eens een 'sudo hwclock --verbose' in Linux.

Windows zal na een NTP-request weer de klok op de lokale tijd zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 30-03-2019 01:24 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Dat is inderdaad de oorzaak, en hierbij een linkje naar fix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mushroomician
Room42 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 01:24:
[...]

Ja, ik weet dit niet zeker maar waarschijnlijk heb je de linux-installatie verteld dat de hardware clock op UTC staat. Die loopt een uur achter op ons ;) Probeer maar eens een 'sudo hwclock --verbose' in Linux.

Windows zal na een NTP-request weer de klok op de lokale tijd zetten.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ben linux nog aan het uitvogelen, maar een --verbose commando op hwclock lijkt niet herkend te worden.

hwclock -u zegt : 01:33+1
hwclock -L zegt: 00:33+1

In de gui staat bij instellingen alles op auto. Ook laat de gui (ubuntu trouwens) de juiste tijd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jouw Windows geeft de juiste tijd aan als deze nu 1:35 aangeeft :) In het verleden heb ik ook wel gedonder gehad met Android toestellen, leken nooit fatsoenlijke de tijdzones te pakken. Heb ik inmiddels geen last meer van Nadat ik Android afgezworen heb O-) , dit was overigens niet de reden... vele andere zaken wel.

https://www.dewereldklok.nl/tijd/nederland/

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 30-03-2019 01:39 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mushroomician
Gropah schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 01:32:
[...]

Dat is inderdaad de oorzaak, en hierbij een linkje naar fix
Dankjewel ik ga er nu naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Mushroomician schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 01:36:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ben linux nog aan het uitvogelen, maar een --verbose commando op hwclock lijkt niet herkend te worden.

hwclock -u zegt : 01:33+1
hwclock -L zegt: 00:33+1

In de gui staat bij instellingen alles op auto. Ook laat de gui (ubuntu trouwens) de juiste tijd zien.
En met --debug? Welke ubuntu-versie draai je?
Maakt niet uit, die andere twee commands toonden ook wat ik zocht 8)7 :)

[ Voor 52% gewijzigd door Room42 op 30-03-2019 01:54 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 03:43
Om de vraag in de titel te beantwoorden: Tijd om een horloge of klok te kopen. Wel goed opletten met winter- en zomer-tijd.
Klinkt raar, maar computers hebben het niet altijd goed. Hier in Europa is de situatie redelijk stabiel, maar er zijn landen waar de tijd ineens veranderd door wetten wat niet zo snel bijgewerkt word in besturingssystemen, bijvoorbeeld.
Horloges en klokken, zolang ze niet met een radio-signaal automatisch op tijd gezet worden, of met wifi of computers verbonden zijn, verspringen niet zomaar een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
offtopic:
@Wody Ja, waarom zou je ook de OP lezen, hè? De titel is al lang genoeg. Ja, die eerste paar woordjes gaat nog wel maar daarna is de aandachtsspanne toch al snel vervlogen. 8)7

[ Voor 48% gewijzigd door Room42 op 30-03-2019 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 03:43
Room42 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 03:01:
@Wody Ja, waarom zou je ook de OP lezen. De titel is al lang genoeg. 8)7
Ik heb het bericht gelezen, maar als je meerdere bronnen heb waarvan je niet kan zeggen wat de juiste is, en de gegevens beschikbaar zijn van een bron die wel betrouwbaar is, is het handig die te gebruiken zodat je meer informatie hebt.
Natuurlijk kan je ook websites gebruiken waar de tijd wordt weergegeven, maar als je ergens bent waar geen internet beschikbaar is, of andere situaties waar je dat niet kan controleren, is een goedkoop ouderwets analoog horloge enorm handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:36

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Wody schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 03:08:
[...]

Ik heb het bericht gelezen, maar als je meerdere bronnen heb waarvan je niet kan zeggen wat de juiste is, en de gegevens beschikbaar zijn van een bron die wel betrouwbaar is, is het handig die te gebruiken zodat je meer informatie hebt.
Natuurlijk kan je ook websites gebruiken waar de tijd wordt weergegeven, maar als je ergens bent waar geen internet beschikbaar is, of andere situaties waar je dat niet kan controleren, is een goedkoop ouderwets analoog horloge enorm handig.
Mijn gedachte was hetzelfde hoor. Als ik tussen mijn PC en mijn telefoon ineens een verschil zou zien kijk ik ook als eerste op mijn horloge (of wandklok) om het zeker te weten.

Maar goed, de insteek van dit topic is wat technischer van aard en minder pragmatisch denk ik ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
bvk schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 03:16:
[...]

Mijn gedachte was hetzelfde hoor. Als ik tussen mijn PC en mijn telefoon ineens een verschil zou zien kijk ik ook als eerste op mijn horloge (of wandklok) om het zeker te weten.

Maar goed, de insteek van dit topic is wat technischer van aard en minder pragmatisch denk ik ;)
Dikke kans dat je horloge en wandklok ook gewoon digitale kwarts klokken zijn (al dan niet met een analoge tijdsaanduiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:36

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

johnkeates schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 03:16:
[...]

Dikke kans dat je horloge en wandklok ook gewoon digitale kwarts klokken zijn (al dan niet met een analoge tijdsaanduiding).
De wandklok is inderdaad kwarts met een batterijtje, mijn horloge is een mechanische automaat. Waar het om gaat is dat ze niet van een NTP server van de waps kunnen gaan... ;).

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
bvk schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 03:20:
[...]

De wandklok is inderdaad kwarts met een batterijtje, mijn horloge is een mechanische automaat. Waar het om gaat is dat ze niet van een NTP server van de waps kunnen gaan... ;).
Ik heb de laatste 30 jaar nog nul keer een klok gehad die door een NTP server van de waps ging. Op Mac OS niet, op macOS niet (classic vs. Unix), op FreeBSD niet, op Debian niet, op Fedora niet, op VxWorks niet, op BBOS niet, en op Symbian niet.

De enige klok die ik had die wel eens raar deed was een thermostaatklok die alleen op UTC+0 kon leven en alleen op DCF77 reageert. (en DCF77 is geen NTP dus dat telt niet :P )

Zal wel aan mij liggen, hoor wel vaker dat andere mensen wel eens met apparaten zitten die dan raar doen over tijd. Wat eigenlijk wel gek is, want ik zit ook voornamelijk in NL en gebruik dezelfde hardware uit dezelfde winkels als andere mensen :/

[ Voor 17% gewijzigd door johnkeates op 30-03-2019 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Goed, geen idee wat dit in AZ doet, maar aangezien het probleem al gelokaliseerd is heeft het weinig nut meer om dit topic te verplaatsen. Deze gaat op slot.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.