Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTS
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-01-2024
Beste,

Ik heb onlangs een Acer Predator XB272 - gaming monitor gekocht.
Dit scherm heb ik gekoppeld aan mijn laptop (Asus GL55V met een Nvidia geforce GTX960M) via een HDMI kabel. Mijn laptop heeft geen displaypoort dus kan ik niet de maximale refresh rate selecteren. Ik ben erg tevreden over dit scherm maar via de HDMI kabel kan ik niet hoger dan 60Hz refresh rates komen. Graag zou ik meer uit dit scherm willen halen.

Zelf heb ik me al verdiept in de verschillende typen poorten waardoor ik misschien hogere refresh rates zou kunnen behalen. Alleen is dit me toch niet helemaal duidelijk.
Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat ik een usb-c poort met thunderbolt nodig zou moeten hebben om hogere refresh rates te kunnen krijgen, maar mijn laptop heeft een usb-c 3.1 poort dus is denk dat dit niet kan.
Ik kan dit ook totaal fout hebben hoor. Zouden jullie alstublieft een kabel voor mij kunnen adviseren die resulteert in hogere refresh rates?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Sander T

[ Voor 6% gewijzigd door SanderTS op 29-03-2019 23:52 ]

Beste antwoord (via SanderTS op 30-03-2019 09:15)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:31
M2M schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 22:46:
[...]

je hebt gelijk... specs over hdmi maar tot 60 Hz. Knullig scherm...
Veruit de meeste schermen hebben dit. Oudere generaties hebben DVI dual link en nieuwere Displayport als hoofdaansluiting.

In de praktijk maakt het meestal niets uit, want als je een desktop hebt, dan heb je (normaliter als je high framerate-monitoren koopt,) een losse gpu met waarschijnlijk een aantal Displayport-aansluitingen. Displayport is er al veel langer dan HDMI 2.0 en is veel veelzijdiger.

Bovendien is het merendeel van de laptops met extra gpu, gewoon via de frame buffer van de igpu verbonden en aangezien Intel zo ranzig is om geen HDMI 2.0 te ondersteunen, komt er uit de HDMI-aansluiting toch maar versie 1.4-signaal.

@SanderTS
Verloopjes van HDMI naar Displayport gaat hem overigens niet worden, dat kan alleen van Displayport naar hdmi 1.4.

Een adapter hiervoor is bijvoorbeeld deze: https://www.allekabels.nl...2sbQLfEAQYAiABEgJEXfD_BwE

Er zijn ook geen hdmi 2.0-kabels, het zijn dezelfde kabels als hdmi 1.4, maar dan wordt gegarandeerd dat ze het op hdmi 2.0 doen. Maar veel 1.4 kabels doen het ook gewoon op 2.0.

Grootste kans van slagen: hdmi 2.0 naar Displayport adapter kopen, Displayport -Displayport kabel er aan en dan in je instellingen kijken hoe ver je komt.
(Proberen met een hdmi 1.4 naar Displayport-adapter zal iets goedkoper zijn, maar heb ik zo snel niet kunnen vinden.)

Let er overigens goed op dat het HDMI in is (want het signaal komt uit de laptop en gaat de adapter/monitor in) en Displayport uit. In 99% van de gevallen zijn er kabels voor het omgekeerde en dat werkt niet.

Door de goede kabel en de hdmi 2.0 adapter voorkom je dat daar qua data snelheid bottlenecks zouden kunnen ontstaan.
Dan heb je alleen nog:
1) de maximale frequentie die je laptop uit kan sturen (te regelen bij de nvidia- instellingen zoals M2M al aangaf.
2) de kans dat de hdmi-Displayportadapter maar 60 hz aan kan. Bij hdmi zijn namelijk alleen de videoformaten als soort van standaard opgenomen en alles daarbuiten hoeft officieel niet ondersteund te worden.

Theoretisch gezien kun je via HDMI 1.3-1.4 een Full-HD monitor aansturen op 144hz en dat is binnen de bandbreedte die de standaard biedt. Wellicht krijg je hem nog hoger.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik denk dat het gewoon niet gaat.
Als je laptop alleen maar HDMI als videouitgang heeft dan is 60Hz het hoogst haalbare in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

M!chel schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 22:24:
Ik denk dat het gewoon niet gaat.
Als je laptop alleen maar HDMI als videouitgang heeft dan is 60Hz het hoogst haalbare in jouw geval.
t is geen 4k scherm...

1080p over hdmi op 120Hz zou prima moeten kunnen. Wellicht moet je dan in de nvidia control panel, een custom resolutie aanmaken? Of het scherm niet mirroren met het scherm van je laptop?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
M2M schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 22:27:
[...]

t is geen 4k scherm...

1080p over hdmi op 120Hz zou prima moeten kunnen. Wellicht moet je dan in de nvidia control panel, een custom resolutie aanmaken? Of het scherm niet mirroren met het scherm van je laptop?
Maakt niet uit of je een 4K scherm hebt. Als je scherm niet meer dan 60Hz kan ontvangen op de HDMI poort dan krijg je er ook echt niet meer doorheen ;)
Je kunt een HDMI 1.4b of 2.0 kabel proberen, die kunnen meer data doorsturen. Maar ik geef je weinig kans.
Misschien zo'n kabel met verloopje naar DisplayPort.

Edit: Kijk maar bij Horizontal Frequency, HDMI kan niet hoger dan 60Hz. Dus via HDMI gaat sowieso niet werken.
Beste kans is HDMI 2.0 kabel met verloopje naar DisplayPort, en dan hopen dat dat wel werk ;)

https://www.acer.com/ac/e...edator-model/UM.HX2EE.005

[ Voor 17% gewijzigd door M!chel op 29-03-2019 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-07 14:57
144hz moet ook lukken op hdmi 2.0 of hoger.

Voor de 240hz zul je een andere laptop moeten kopen. (of gewoon een pc, stuk makkelijker upgraden).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

M!chel schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 22:30:
[...]

Maakt niet uit of je een 4K scherm hebt. Als je scherm niet meer dan 60Hz kan ontvangen op de HDMI poort dan krijg je er ook echt niet meer doorheen ;)
Je kunt een HDMI 1.4b of 2.0 kabel proberen, die kunnen meer data doorsturen. Maar ik geef je weinig kans.
Misschien zo'n kabel met verloopje naar DisplayPort.

Edit: Kijk maar bij Horizontal Frequency, HDMI kan niet hoger dan 60Hz. Dus via HDMI gaat sowieso niet werken.
Beste kans is HDMI 2.0 kabel met verloopje naar DisplayPort, en dan hopen dat dat wel werk ;)

https://www.acer.com/ac/e...edator-model/UM.HX2EE.005

-_-

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
M2M schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 22:46:
[...]

Veruit de meeste schermen hebben dit. Oudere generaties hebben DVI dual link en nieuwere Displayport als hoofdaansluiting.

In de praktijk maakt het meestal niets uit, want als je een desktop hebt, dan heb je (normaliter als je high framerate-monitoren koopt,) een losse gpu met waarschijnlijk een aantal Displayport-aansluitingen. Displayport is er al veel langer dan HDMI 2.0 en is veel veelzijdiger.

Bovendien is het merendeel van de laptops met extra gpu, gewoon via de frame buffer van de igpu verbonden en aangezien Intel zo ranzig is om geen HDMI 2.0 te ondersteunen, komt er uit de HDMI-aansluiting toch maar versie 1.4-signaal.

@SanderTS
Verloopjes van HDMI naar Displayport gaat hem overigens niet worden, dat kan alleen van Displayport naar hdmi 1.4.

Een adapter hiervoor is bijvoorbeeld deze: https://www.allekabels.nl...2sbQLfEAQYAiABEgJEXfD_BwE

Er zijn ook geen hdmi 2.0-kabels, het zijn dezelfde kabels als hdmi 1.4, maar dan wordt gegarandeerd dat ze het op hdmi 2.0 doen. Maar veel 1.4 kabels doen het ook gewoon op 2.0.

Grootste kans van slagen: hdmi 2.0 naar Displayport adapter kopen, Displayport -Displayport kabel er aan en dan in je instellingen kijken hoe ver je komt.
(Proberen met een hdmi 1.4 naar Displayport-adapter zal iets goedkoper zijn, maar heb ik zo snel niet kunnen vinden.)

Let er overigens goed op dat het HDMI in is (want het signaal komt uit de laptop en gaat de adapter/monitor in) en Displayport uit. In 99% van de gevallen zijn er kabels voor het omgekeerde en dat werkt niet.

Door de goede kabel en de hdmi 2.0 adapter voorkom je dat daar qua data snelheid bottlenecks zouden kunnen ontstaan.
Dan heb je alleen nog:
1) de maximale frequentie die je laptop uit kan sturen (te regelen bij de nvidia- instellingen zoals M2M al aangaf.
2) de kans dat de hdmi-Displayportadapter maar 60 hz aan kan. Bij hdmi zijn namelijk alleen de videoformaten als soort van standaard opgenomen en alles daarbuiten hoeft officieel niet ondersteund te worden.

Theoretisch gezien kun je via HDMI 1.3-1.4 een Full-HD monitor aansturen op 144hz en dat is binnen de bandbreedte die de standaard biedt. Wellicht krijg je hem nog hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:36

World Citizen

FreeReef.nl

White Feather schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 08:49:
[...]

Goede info, ik zit zelf ook ergens met dit probleem.

Nu ben ik dat Delock kastje gaan beklijken, en die geeft inderdaad netjes aan dat hij 1920x1080 over 120hz kan sturen naar het monitor

Wel staat overal dat het DP1.2 is en niet 1.4. Een echte 1.4 actieve converter krijg ik niet gevonden.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
World Citizen schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:08:
[...]

Goede info, ik zit zelf ook ergens met dit probleem.

Nu ben ik dat Delock kastje gaan beklijken, en die geeft inderdaad netjes aan dat hij 1920x1080 over 120hz kan sturen naar het monitor

Wel staat overal dat het DP1.2 is en niet 1.4. Een echte 1.4 actieve converter krijg ik niet gevonden.
Mooi om te horen dat het in de praktijk ook werkt :)
De bandbreedte van DP 1.2 is al meer dan van HDMI 2.0, dus qua bandbreedte heb je niets aan DP 1.4. Het enige voordeel zouden de extra features zijn van na 1.2, zoals hdr en meer audiokanalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderTS
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-01-2024
White Feather schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 08:49:
[...]

@SanderTS

Nog bedankt voor je bericht.

Ik heb het net getest en ik kan verifiëren dat de adapter werkt.
Ik kan nu 120hz selecteren! Let er overigens wel op dat de monitor de poort van je laptop nog steeds aan ziet als HDMI dus zul je handmatig Displayport moeten selecteren op je monitor.

Ik heb trouwens deze kabel aangeschaft voor de mensen die dat willen weten.
https://www.bol.com/nl/p/...1LSw6aEAYYBSABEgKMGvD_BwE
Pagina: 1