Aanvraag wijziging bestemmingsplan van een gebouw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-04 08:14
Hallo allemaal,

Ik ben woonachtig naast een grote garagebox. De bestemming is 'verkeer' en de opslag van persoonlijke eigendommen. De box wordt al jarenlang gebruikt voor commerciële doeleinden, maar dat zie ik door de vingers (zolang het niet al te veel overlast veroorzaakt).

Woonsituatie

Onlangs is de box echter overgenomen door een ondernemer, die het momenteel verbouwd tot een volwaardig bedrijfspand.

Mijn voornaamste vraag is daarom: hoe kan ik achterhalen of de eigenaar een aanvraag indient voor het wijzigen van het bestemmingsplan van het pand? Dat het onterecht gebruikt wordt voor commerciële doeleinden is tot daar aan toe, maar ik wil niet dat het als een volwaardig bedrijfspand aangemerkt wordt. Tegen zo'n verzoek zou ik (als directe buurman) bezwaar willen maken, maar daar heb je doorgaans alleen enkele weken de tijd voor. Ik wil de eigenaar er echter ook niet naar vragen en slapende honden wakker maken.

De gemeente heeft aangegeven dat er (nog) geen aanvraag is binnengekomen. Zij stellen dat dit soort verzoeken doorgaans worden gepubliceerd in een lokale krant en de gemeentelijke website. Omwonenden worden kennelijk niet persoonlijk op de hoogte gebracht. Helaas zijn de gemeentesite en een sufferdje geen media waar je maandenlang dagelijks op rond kunt/wilt kijken voor een eventuele aanvraag. Bovendien is dat niet waterdicht: je kunt op vakantie zijn of een dag vergeten.

Bestaat er een middel, zoals een app of e-mailalert, waarmee je op de hoogte wordt gebracht van een aanvraag voor een wijziging van een bestemmingsplan in de eigen buurt?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:23

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:35
Hier heeft de gemeente een pagina met bekendmakingen waar je ook kan zoeken. Bijvoorbeeld op straatnaam.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:16

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Ik heb me ooit aangemeld voor vergunning in de buurt via https://overuwbuurt.overheid.nl/

Je krijg dan mails over aangevraagde/verleende vergunningen zoals verbouwing, kappen van bomen, mindervalideparkeerplaats (3x woordwaarde). Wellicht dat wijzigingen in het bestemmingsplan hier ook tussen zitten, maar die heb ik (nog) niet gehad.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:23
Belindo schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 18:50:
Ik heb me ooit aangemeld voor vergunning in de buurt via https://overuwbuurt.overheid.nl/

Je krijg dan mails over aangevraagde/verleende vergunningen zoals verbouwing, kappen van bomen, mindervalideparkeerplaats (3x woordwaarde). Wellicht dat wijzigingen in het bestemmingsplan hier ook tussen zitten, maar die heb ik (nog) niet gehad.
Berichttype: bestemmingsplan

Zit er in.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeridev
Thanks, allemaal! Ik heb meteen de website die LED-Maniak noemt als startpagina ingesteld en mij aangemeld voor de e-mailservice van Belindo.

Ergens vind ik het wel vreemd dat bewoners niet actief worden geïnformeerd. Alleen passief, via media die niet veel bezocht of gelezen worden. Voor een simpele dakkapel snap ik dat, maar in bepaalde omstandigheden kan een verleende vergunning grootse gevolgen hebben voor het woonplezier van omwonenden. Je zou toch maar een aanvraag missen voor het verruimen van de geluidsnormen van een naastgelegen bedrijfspand. Of een verzoek voor een horecavergunning van de winkel waar je boven woont.

Maar goed, nogmaals dank! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Joeridev schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 19:05:
Thanks, allemaal! Ik heb meteen de website die LED-Maniak noemt als startpagina ingesteld en mij aangemeld voor de e-mailservice van Belindo.

Ergens vind ik het wel vreemd dat bewoners niet actief worden geïnformeerd. Alleen passief, via media die niet veel bezocht of gelezen worden. Voor een simpele dakkapel snap ik dat, maar in bepaalde omstandigheden kan een verleende vergunning grootse gevolgen hebben voor het woonplezier van omwonenden. Je zou toch maar een aanvraag missen voor het verruimen van de geluidsnormen van een naastgelegen bedrijfspand. Of een verzoek voor een horecavergunning van de winkel waar je boven woont.

Maar goed, nogmaals dank! :)
Geen idee wat jij met actief en passief bedoelt, maar als je graag wilt dat er post in brievenbussen wordt gestopt dan snap je het systeem niet helemaal. De gemeente zou zich zoveel ellende op de hals halen. Zij kunnen niet bepalen of weten wie er een allemaal post hoort te krijgen, discussies over wel of niet ontvangen, wil je echt niet aan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeridev
Dat valt op zich mee, ik heb tien jaar bij een gemeente gewerkt. In de wet is vastgelegd dat alleen belanghebbenden bezwaar kunnen maken tegen een verleende omgevingsvergunning. Dit is redelijk vastomlijnd: je kijkt bijvoorbeeld uit over een bouwplaats of woont direct naast de aanvrager. Voor veel omgevingsvergunningen lijkt mij actief informeren (bijv. berichtenbox of een brief) niet nodig. Een dakkapel of een erker zal weinig impact hebben op omwonenden. Maar bij bestemmingswijzigingen lijkt mij dit wel handig, zeker als het gaat om commerciële plannen. Maar goed, misschien zijn dit soort aanvragen in een woonwijk sowieso gedoemd te mislukken. Dat zou de werkwijze wel verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:12
Bestemmingsplannen moeten elke 10 jaar herzien worden. Dat ga je echt niet huis-aan-huis doen. Daar is de staatscourant voor waar je je op kan abonneren of de gemeentepagina in het lokale sufferdje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:07
Voor gemeenten die een niet al te gek oude planvoorraad hebben, is de actualiseringsplicht vorig jaar afgeschaft.

De 'opslag van persoonlijke eigendommen' is wel een bijzondere binnen 'Verkeer', maar goed er nogal wat verzonnen in den lande... Functiewijzigingen kunnen (afhankelijk van de regeling die in het plan is opgenomen) ook wel eens binnenplans worden geregeld. Dan heb je geen bestemmingsplanherziening of wijziging nodig maar loopt het via het traject van de omgevingsvergunning. Dus niet alleen het bestemmingsplan in de gaten houden...

Trouwens, onder de nieuwe Omgevingswet (2021) wordt participatie meer een dingetje. Als je buurman dan iets van plan is, zal hij (of de gemeente zelf) daar actief de boer mee op moeten. Je zult dan als gemeente vooraf moeten bedenken hoe en ik wel gebied je dat gaat doen.

Tenslotte. Ik zou toch oppassen met het 'door de vingers zien', zoals je schrijft. Als straks de bestemming wordt aangepast om het huidige gebruik te legaliseren danwel een vergelijkbare functie in dezelfde bedrijfscategorie, sta je met 1-0 achter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-04 21:13

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Señor Sjon schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:54:
Bestemmingsplannen moeten elke 10 jaar herzien worden. Dat ga je echt niet huis-aan-huis doen. Daar is de staatscourant voor waar je je op kan abonneren of de gemeentepagina in het lokale sufferdje.
Ik ben het oneens met je strekking. De reden waarom het wordt gepubliceerd in de stadskrant is om de informatie bij de burger te krijgen. Met moderne technieken (berichtenbox Mijn Overheid ooit wellicht of nu al met de opt-in via de URL van @LED-Maniak) is het prima mogelijk om burgers pro-actief (op adres- / locatieniveau) te informeren. Moderne tijden en middelen maken deze informatieverstrekkingsplicht goedkoper, specifieker en potentieel twee-richtingsverkeer in te richten.

De lokale overheid staat in dienst van haar inwoners, niet andersom. De nieuwe wet die @Scoutertje noemt klinkt veelbelovend, ik ga me inlezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Scoutertje schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:30:
Voor gemeenten die een niet al te gek oude planvoorraad hebben, is de actualiseringsplicht vorig jaar afgeschaft.

De 'opslag van persoonlijke eigendommen' is wel een bijzondere binnen 'Verkeer', maar goed er nogal wat verzonnen in den lande... Functiewijzigingen kunnen (afhankelijk van de regeling die in het plan is opgenomen) ook wel eens binnenplans worden geregeld. Dan heb je geen bestemmingsplanherziening of wijziging nodig maar loopt het via het traject van de omgevingsvergunning. Dus niet alleen het bestemmingsplan in de gaten houden...

Trouwens, onder de nieuwe Omgevingswet (2021) wordt participatie meer een dingetje. Als je buurman dan iets van plan is, zal hij (of de gemeente zelf) daar actief de boer mee op moeten. Je zult dan als gemeente vooraf moeten bedenken hoe en ik wel gebied je dat gaat doen.

Tenslotte. Ik zou toch oppassen met het 'door de vingers zien', zoals je schrijft. Als straks de bestemming wordt aangepast om het huidige gebruik te legaliseren danwel een vergelijkbare functie in dezelfde bedrijfscategorie, sta je met 1-0 achter.
Het probleem is dat al gedoogd werd voordat wij er kwamen wonen. Hoewel er wel wat lichte overlast is (af- en aanrijdende busjes) is het momenteel wel te overzien.

Het probleem is dat je als relatief nieuwe bewoner geen stennis wilt veroorzaken, vooral als er meerdere gebruikers van de box zijn. Dan sta je in de buurt met 3-0 achter.

Hoewel ik het eens ben met je post, zou het stoppen met het door de vingers zien waarschijnlijk leiden tot een ander soort overlast. Als in: buren die je geen blik waardig meer gunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 21:30

PcDealer

HP ftw \o/

Joeridev schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 19:05:
Ergens vind ik het wel vreemd dat bewoners niet actief worden geïnformeerd. Alleen passief, via media die niet veel bezocht of gelezen worden. Voor een simpele dakkapel snap ik dat, maar in bepaalde omstandigheden kan een verleende vergunning grootse gevolgen hebben voor het woonplezier van omwonenden.
Dat heet het lokale suffertje waar de gemeenteberichten in staan met aanvragen. Bel maandag de gemeente over dat adres.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:33
Ik gebruik al een tijdje https://www.omgevingsalert.nl/app

Daarmee krijg je een push bericht als er iets veranderd.

LinkedIn - Collega worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:33

Illusion

(the art of)

Evilbee schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:23:
Ik gebruik al een tijdje https://www.omgevingsalert.nl/app

Daarmee krijg je een push bericht als er iets veranderd.
Ik gebruik ook de omgevingsalert app. Werkt prima. Alle vergunningsaanvragen binnen xxx meter komen keurig binnen. (Lokatie Amsterdam, weet niet of alle gemeenten zijn aangesloten?)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:07

Theo

moederbord

Met een wijziging van bestemming moet de gemeente ook de zogenaamde planschade bepalen. Jij kan deze dan ook weer claimen bij de gemeente.

Je kan dus ook aan de gemeente vragen hoe hoog de planschade is voor de door hen goedgekeurde bestemmingswijziging, en deze dan dus ook gaan claimen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:21

Shabbaman

Got love?

Je hebt hier geen bestemmingsplanwijziging voor nodig, dat kan ook via een omgevingsvergunning strijdig gebruik of, als het bestemmingsplan dat toestaat door de mogelijkheid specifiek te benoemen, een binnenplanse afwijking. Ook dan heb je recht op inspraak, maar vergeet dan niet om die meldingen ook te verzamelen.

Overigens klinkt het ombouwen van een garagebox ook niet als een wijziging van ondergeschikte aard dus daar is waarschijnlijk een omgevingsvergunning bouwen voor nodig. Die kan niet worden afgegeven zonder toets aan het bestemmingsplan. Je zou nog na kunnen gaan of die vergunning ook is afgegeven, en of dat samen met de planologische inpassing is gegaan. In dat geval heb je mogelijk al de boot gemist.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeridev
Hé allemaal,

Een poosje geleden plaatste ik dit topic. Nu is de boel dusdanig aan het escaleren (met name de verkeerssituatie als gevolg van het intensieve, commerciële gebruik van de garagebox), dat ik mij wil oriënteren op mogelijke stappen.

Mijn vraag: is het mogelijk de gemeente te dwingen om te controleren in hoeverre het gebruik van het pand overeenkomt met het bestemmingsplan?

Ik heb gelezen dat zij soms eerst een vooraankondiging of voornemen tot handhaving naar de overtreder sturen. Is het verstandig hierom te vragen?

Volgens onze overbuurvrouw (die zich ook oriënteert op eventuele maatregelen), doet onze gemeente namelijk erg moeilijk. Als de garagebox alleen voor persoonlijke opslag gebruikt mag worden, lijkt snelle actie en handhaving mij wel degelijk hun verantwoordelijkheid.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Volgens mij dien je bij de gemeente een verzoek tot handhaving in te dienen. Als je van de gemeente vervolgens niets hoort, kun je ze in gebreke stellen. Of als de gemeente stelt dat ze niets gaan doen, kun je een bezwaar indienen en zelfs gerechtelijke stappen ondernemen. Maar in principe zal de gemeente moeten handelen na een handhavingsverzoek. Zeker als deze gegrond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Ah ja, met die exacte term heb ik het gevonden. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:09

Wokschotel

Op 6 wielen

@Joeridev Ik ben wel bang dat je met het jarenlang door de vingers zien (je eigen woorden) het jezelf tamelijk lastig hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
@Wokschotel Tja, dat vraag ik mij af. Een handhaver zal toch vooral controleren in hoeverre de situatie binnen het bestemmingsplan is toegestaan. Dat lijkt mij vrij zwart/wit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-04 07:14
Wokschotel schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 07:00:
@Joeridev Ik ben wel bang dat je met het jarenlang door de vingers zien (je eigen woorden) het jezelf tamelijk lastig hebt gemaakt.
Nee gelukkig is dat niet zo. Als het gebruik in strijd is met het bestemmingsplan (en zij geen vergunning strijdig gebruik heeft) heeft de gemeente een beginselplicht tot handhaving als jij het hebt gemeld. Hiervan kan alleen weer worden afgeweken door de gemeente indien er sprake is van concreet zicht op legalisering (lees, de gemeente gaat een vergunning verlenen) of vanwege bijzondere omstandigheden. Een handhavingsverzoek is dus wel kansrijk. Misschien kan je eerst de locatie/het bestemmingsplan nog checken op www.ruimtelijkeplannen.nl zodat je zeker weet dat het niet is toegestaan. In beginsel zal overigens wel bekend worden wie het handhavingsverzoek heeft gedaan dus als de overbuurvrouw dat wil doen zou ik zeggen doen. :) Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Mijn ervaring is dat als je naar het gemeentehuis belt en een afspraak vraagt je vaak prima geholpen word.

Het is vreemd dat veel Nederlanders tegenwoordig alleen op sites en apps vertrouwen. Als ik een hotelkamer zoek bel ik het hotel en vraag een goede prijs. Vrijwel altijd veel beter dan wat sites bieden. Bij ambtenaren werkt het beter. Die mensen worden betaald om je te helpen.

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 310408 op 20-10-2019 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 310408 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:01:
Het is vreemd dat veel Nederlanders tegenwoordig alleen op sites en apps vertrouwen. Als ik een hotelkamer zoek bel ik het hotel en vraag een goede prijs. Vrijwel altijd veel beter dan wat sites bieden. Bij ambtenaren werkt het beter. Die mensen worden betaald om je te helpen.
Ik vind het vreemd dat je om de vraag als van ts te kunnen beantwoorden je tijd gaat besteden aan een afspraak terwijl dat prima kan via de website van de gemeente. Velen van ons werken tijdens kantooruren.
hoe kan ik achterhalen of de eigenaar een aanvraag indient voor het wijzigen van het bestemmingsplan van het pand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Joeridev schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:38:
Hé allemaal,

Een poosje geleden plaatste ik dit topic. Nu is de boel dusdanig aan het escaleren (met name de verkeerssituatie als gevolg van het intensieve, commerciële gebruik van de garagebox), dat ik mij wil oriënteren op mogelijke stappen.

Mijn vraag: is het mogelijk de gemeente te dwingen om te controleren in hoeverre het gebruik van het pand overeenkomt met het bestemmingsplan?

Ik heb gelezen dat zij soms eerst een vooraankondiging of voornemen tot handhaving naar de overtreder sturen. Is het verstandig hierom te vragen?

Volgens onze overbuurvrouw (die zich ook oriënteert op eventuele maatregelen), doet onze gemeente namelijk erg moeilijk. Als de garagebox alleen voor persoonlijke opslag gebruikt mag worden, lijkt snelle actie en handhaving mij wel degelijk hun verantwoordelijkheid.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Heb je al eens een gesprek hierover gevoerd met de eigenaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

HuHu schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:56:
[...]

Heb je al eens een gesprek hierover gevoerd met de eigenaar?
Waarom? Als er problemen komen omdat de vergunning niet blijkt te kloppen of ontbreekt, waar gaat die persoon dan aankloppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeridev
Ik heb de nodige kleine aanvaringen met meneer gehad in de afgelopen jaren; ook toen hij nog slechts een van de huurders was. Bij elke confrontatie nam ik mij voor zo diplomatiek mogelijk te blijven, maar kreeg ik telkens een extreem onredelijke en onsympathieke reactie.

Zo parkeerde hij een poosje geleden een grote bus half op de stoep op ongeveer 20 centimeter van onze gevel en voorraam. Niet alleen werd het daardoor pikdonker in onze woonkamer, ook konden we ons huis amper nog uit. Ook plaatste hij onlangs een beveiligingscamera vlak voor de voorgevel van onze overburen, zonder dat met iemand te overleggen, en liet hij de gevel van zijn garage schoonspuiten waardoor de buren nu kampen met schimmel in hun woning waarvoor hij niet wil opdraaien.

Dit om maar te illustreren dat het deze man ontbreekt aan enig gevoel voor redelijkheid. En dat is helaas een vereiste voor een succesvol gesprek.
Pagina: 1