Lekkage tussen garage en buitenmuur jaren70 woonhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:34
Hi Tweakers,

We zijn in december verhuisd naar een woning uit 73. We hebben in januari dekspouw en vloer laten isoleren, zonnepanelen laten installeren, en zelf natuurlijk veel geklust.

In februari begonnen we lekkage te krijgen in garage, aan de kant waar de garage aan het huis vast zit.

Het lood is vervangen door loodvervanger. Het oude lood zat 1 cm in de voeg zonder waterkering en heeft daar 40 jaar op die manier gezeten zonder problemen. Het nieuwe lood is 5 cm in de voeg geslepen met waterkering.

Een dakdekker komt volgende week langs, maar misschien dat jullie nog wat tips hebben?

[ Voor 62% gewijzigd door pentaw1nz op 28-05-2020 08:50 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Water kan soms rare wegen volgen, komt het niet van een stuk verder naar links/rechts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Wat @ThinkPad al zegt, kan het een overlopende afvoerput zijn of een afvoerleiding die niet op afschot ligt? Wat zit er aan de zijkanten voor afvoer?
Is er verder naar boven lekkage naar de spouw welke op die plaats binnen eruit komt?

[ Voor 22% gewijzigd door DeBolle op 29-03-2019 17:40 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik kan geen andere lekkages ontdekken of rare vochtplekken op de rest van de muur boven de garage.
De garage zelf heeft 4 afvoeren op verschillende punten.

Wat ik wel kon ontdekken is onderstaande. Er is hier maar een heel laag opstaand randje en tevens is het flapje in de cirkel los. Ik heb hier van een afstandje met de tuinslang op staan sproeien en kreeg toen geen lekkage. Ook zit de oude dakbedekking er dus nog onder en de kant waar ik de lekkage ervaar is ook nog eens het hoogste punt.
Onderstaande is sowieso niet juist, maar of dat nou de oorzaak is voor de lekkage over de volle lengte van de garage?

Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2019/03/29/WhatsApp-Image-2019-03-29-at-17.41.47.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 29-03-2019 17:50 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kun je bij regen niet kijken of er water blijft liggen? Of met de tuinslang. Misschien zit er wel iets in een regenpijp of goot (vogelnest ofzo) waardoor het water niet weg kan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Spuit eens een tijd op je gevel. Is waarschijnlijk waterdooralag. Normaal geen probleem want dan loopt het via je spouw naar beneden en komt er onder bij de fundering weer uit. Ik zie dat je je spouw heb vol laten spuiten en nu kan het water niet meer via je spouw naar beneden maar blijft in je steen en komt er in je garage weer uit.

Oplossing is je gevel te impregneren /hydrofoberen.

Zet anders je hemelwater afvoer eens dicht met een handdoek en zet je hele dak eens onder water om je dakbedekking uit te sluiten

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 316442 op 29-03-2019 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
de laatste foto is de lekkage. (niet dat puntje) maar je mist een opstaande rand op die plek.
dit kan wel voor lekkage zorgen. er zou eigenlijk iets meer dakbedekking aan moeten worden gefund (pvc) zodat je daar ook een opstaande rand hebt. het lood ter plekke 1 steen hoger inslijpen. ik denk dat als je de dakdekker hier op wijst hij het ook wel zal aangeven dat dit een probleem is. het water loopt nu onder het lood door je muur in.(deze fout wordt helaas wel vaker gemaakt) de lekkage is met rood aangegeven.
het water vind daar een weg naar binnen en komt er benenden uit waar bijv de naad in je plafond zit.
als het plafond dan net niet recht ligt, of de ene naad is iets grote dan de andere kan het lijken of dat het daar lekt.

lekkage

disclaimer er kan altijd meer of wat anders aan de hand zijn.

edit: je had het zelf ook al gezien, ik moet beter lezen.
ik betwijfel of dat 1 zo,n plek de hele muur verzuipt, het kan wel maar het is wel erg vergezorgt.
eigenlijk zou er wel meer of iets anders aan de hand moeten zijn.

[ Voor 75% gewijzigd door miciel op 30-03-2019 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik twijfel ook of alleen het ontbreken van dat randje zorgt voor de lekkage over de volle lengte. Even de tuinslang er op En er gebeurde nog niets. Ook zit er nog oude bittumen onder die wel een hogere rand heeft.

Vochtdoorslag heb ik ook aan zitten denken. Mijn garage is aan de andere kant halfsteens en daar slaat die ook door. Aan de huis kant loopt het dacht er echter gewoon langs de muur. Ik geloof niet dat er zoveel water door de stenen heen komt dat ik in de garage straaltjes langs de muur heb lopen. Het heeft de afgelopen dagen ook niet voldoende geregend om een muur helemaal zeiknat te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Nieksiero schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 22:49:
Ik twijfel ook of alleen het ontbreken van dat randje zorgt voor de lekkage over de volle lengte. Even de tuinslang er op En er gebeurde nog niets. Ook zit er nog oude bittumen onder die wel een hogere rand heeft.
eigenlijk hoort daar een opstaande rand van een paar cm te zitten. dat is ook de reden dat het lood ter plaatse een steen hoger ingeslepen zou moeten worden, zodat men een voldoende hoge opstand kan maken.
ik zie dat er een drempeltje inzit, maar om nou te zeggen van goh dat is genoeg ? nee.

pvc over bitumen ? ik wist niet dat het kon. zijn de afvoeren wel vervangen ?
of staat er gewoon ergens een naad open ? laat zo,n dakdekker even een goede inspectie doen.
en mocht het na een reparatie nog lekken laat ze een keertje terug laten komen. meestal vinden ze het wel.
(geef wel aan dat het een pvc dak betreft niet elke dakdekker doet dit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Nieksiero schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 22:49:

Vochtdoorslag heb ik ook aan zitten denken. Mijn garage is aan de andere kant halfsteens en daar slaat die ook door. Aan de huis kant loopt het dacht er echter gewoon langs de muur. Ik geloof niet dat er zoveel water door de stenen heen komt dat ik in de garage straaltjes langs de muur heb lopen. Het heeft de afgelopen dagen ook niet voldoende geregend om een muur helemaal zeiknat te maken.
Ik zou toch wel ééns een tijd de slang tegen je gevel houden. Heb namelijk wel eens gevels gereinigd (dit waren steens buitenmuren (21cm)) en dan liep er echt veel meer water aan de andere kant naar beneden dan je zouden denken.

Maak anders eens een overall foto van je garaga, nu krijgen we alleen de plekjes te zien waarvan jij denk dat het kan lekker, misschien zien wij ergens anders nog iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Hier een foto van het gehele dak. De lekkage is vanaf de balk in het midden (scheiding carport en garage) over de gehele lengte van de pijl. Het is ook begonnen aan het begin van diezelfde pijl. Het lood is daar vervangen zoals je ziet en onder het lood zit overal een opstaande rand, m.u.v. bij die balk. Er waren wat hele slechte voegen, die zijn ook vervangen bij aanbrengen nieuw lood. Er zijn enkel nog een paar voegen die niet zo heel goed meer zijn, maar niet zodoende dat er zoveel water door naar binnen kan komen.

Met de harde regen lekte het ook via de muur onder de carport, maar dat heb ik sinds het vervangen van het lood niet meer gezien.

Sterretjes zijn de afvoeren, 2 via buiten 1 via binnen. Allemaal vrij en lopen goed door.

Dakdekker die niet in 2015 heeft aangebracht komt volgende week langs. Hij begon telefonisch al direct over het lood dat in het sportblad moet worden aangebracht.Heeft hij gelijk in natuurlijk, maar heeft 45 jaar lang slechts een cm in de voeg gezeten en is goed gegaan.
Hij zal vast ook wel beginnen over de zonnepanelen en spouwisolatie. Beide partijen hebben rubber matten gebruikt op de plekken waar ze de ladders neer hebben gezet. Dat de spouw vol zit met EPS parels lijkt en daardoor dermate veel water in de garage naar binnen komt lijkt me ook niet voor de hand liggen. Volgens mij wordt een spouw wel vochtig en kan doorslaan, maar het loopt toch niet daadwerkelijk in straaltjes langs het binnenblad?

Ik bereid me graag goed voor op de dakdekker.

Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2019/03/30/Schermafbeelding-2019-03-30-om-08.38.51.png

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 30-03-2019 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-05 19:46
Ik zou nog even de afvoeren testen. Dat deze vrij doorlopen betekend niet dat ze niet lekken!
Dus per stuk de slang erop, en dan meteen minimaal een kwartier, zorg dat de anderen geen water afvoeren (zet ze dicht, maar vergeet ze niet te openen na afloop ;)). Daarna voor een tijd wachten (uur?) voordat je aan de volgende begint, werk ze zo stuk voor stuk af.
Water kan misschien wel aan de kant van de woning eruit komen maar kan letterlijk aan de andere kant van de garage de constructie in komen, staar je dus niet blind op de plek waar je de lekkage ziet.
Kan je nog wat foto’s van de andere kant (niet huiskant) toezenden of zelf daar ook nog goed kijken? Er ligt daar nu water dus als je nu nog water ziet stroken/druppelen moet je daar eens goed zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik ga het eens proberen, maar het gekke is dat het dak afloopt richting de niet-huiskant. Tevens ligt er dus nog oud bittumen onder. Dan moet het water dus een flink stuk omhoog komen voordat ik het hier in de garage zie.

In hoeverre is het mogelijk dat water doorslaat in de gevel en dan binnensijpelt in de garage op de plek waar de betonplaten van het garage dak iets in de muur zitten? En dat dit is gekomen sinds spouw isolatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

M'n eerste idee was ook dat het met die EPS korrels wel door zal lopen. Maar nu ik er nog eens over denk die je bij die korrels wel eens dat er een druppel als het ware om de korrel zit, als een vochtlaagje. Die isolatie zorgt er ook voor dat de ventilatie in de spouw minder geworden is waardoor het vocht mogelijk blijft zitten. Al verwacht je dan eerder vochtige plekken dan zo'n straaltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:50
Volgens mij is de spouwvulling met EPS de boosdoener in combinatie met een doorslaand buitenspouwblad. Sindsdien is het toch gaan lekken?
Zonder spouwvulling kon voorheen het doorgeslagen regenwater langs de binnenkant in de spouw wegzakken. Nu wordt dat verhinderd door de EPS alsook naar het binnenspouwblad getransporteerd.

Ook de regenwaterafvoer van het woonhuis op het garagedak kan voor problemen zorgen. Daar komt bij regen een flinke plomp water doorheen dat niet goed verwerkt wordt door de afvoer van het garagedak. Vooral nu dat is volgelegd met voetjes van de zonnepanelen.

En een rubbermat onder een ladder is niet voldoende om schade te voorkomen. Daar moet ook nog iets stijfs, zoals een plaat multiplex overheen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dank voor het meedenken. Ik zal eens contact opnemen met de isolatie maatschappij, al hebben zij sinds begin aangegeven dat EPS korrels eventueel doorslaand vocht naar beneden afvoeren en zij geen gevallen kennen waar doorslaand vocht voorkomt. Wel condens, maar dat is een kwestie van ventileren. Mocht dit de oorzaak zijn dan wordt het een "trekken aan het kortste eind " verhaal.

Buren met volle spouwmuren en vergelijkbare situatie hebben overigens geen problemen. Hoe reëel is het dat doorslaand vocht i.c.m. naisolatie van dr spouw zorgt voor straaltjes water in mijn garage, waarvan de binnenmuur de buitenmuur van het huis is. Dit wordt dus onderbroken door de loodslab.
Ik denk namelijk dat dit probleem er eerder ook had moeten zijn met lege spouw. Doorslaand vocht kan dan weliswaar misschien makkelijker wegtrekken of weer verdampen, maar ik heb het hier echt over straaltjes water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:52

H-W

Je zou het ook van binnenuit kunnen testen met een rooktest. Zo lossen dakdekkers ook wel eens lekkages op. En PVC over bitumen aanbrengen is vragen om problemen, waarschijnlijk is de PVC aangetast door de bitumen en dat zou best eens de oorzaak kunnen zijn. Is de PVC dakbedekking nog flexibel of is het hard geworden? Als dat laatste het geval is, dan zijn de weekmakers eruit en zal je dakdekker je vertellen dat je een volledig nieuw dak aan zal moeten brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
H-W schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 16:00:
Je zou het ook van binnenuit kunnen testen met een rooktest. Zo lossen dakdekkers ook wel eens lekkages op. En PVC over bitumen aanbrengen is vragen om problemen, waarschijnlijk is de PVC aangetast door de bitumen en dat zou best eens de oorzaak kunnen zijn. Is de PVC dakbedekking nog flexibel of is het hard geworden? Als dat laatste het geval is, dan zijn de weekmakers eruit en zal je dakdekker je vertellen dat je een volledig nieuw dak aan zal moeten brengen.
Dak is in 2015 aangekocht door de vorige bewoners
Dakdekker van toen komt vrijdag kijken. Ik zie wel meer dakdekkers die adverteren met "nieuwe dakbedekking over oude heen" waarbij zij er juist positief mee adverteren.
De dakbedekking is nog flexibel. Ik weet ook niet of het overal nog zit, maar aan de randen zie ik nog bittumen zitten.
Zal hem hier vrijdag ook naar vragen

Ik lees dat pvc over bitumen ervoor kan zorgen dat pvc wordt aangetast. Wellicht dat er wel een scheidingslaag tussen zit.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 30-03-2019 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A4-tje
JukeboxBill schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:13:
Volgens mij is de spouwvulling met EPS de boosdoener in combinatie met een doorslaand buitenspouwblad. Sindsdien is het toch gaan lekken?
Zonder spouwvulling kon voorheen het doorgeslagen regenwater langs de binnenkant in de spouw wegzakken. Nu wordt dat verhinderd door de EPS alsook naar het binnenspouwblad getransporteerd.
[......]
Aanvullend op dit verhaal. Wat je kan (laten) doen is een gat boren in de voeg van de buiten muur en met een vochtmeter je nieuwe EPS nameten. Heeft die een heel hoog vochtgehalte dan zit je mogelijk op de goede weg. Doet dit wel op meerdere plekken. Meet sowieso ook de bakstenen en voegen zelf, na deze droge dagen moeten die een laag vochtgehalte hebben.

Heb je een tekening hoe de garage aan de woning is gebouwd, dus het detail hiervan? Wat ik vraag is dus een doorsnede van het garagedak met de spouwmuur van je woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
Nieksiero schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 17:42:
[...]

Dak is in 2015 aangekocht door de vorige bewoners
Dakdekker van toen komt vrijdag kijken. Ik zie wel meer dakdekkers die adverteren met "nieuwe dakbedekking over oude heen" waarbij zij er juist positief mee adverteren.
De dakbedekking is nog flexibel. Ik weet ook niet of het overal nog zit, maar aan de randen zie ik nog bittumen zitten.
Zal hem hier vrijdag ook naar vragen

Ik lees dat pvc over bitumen ervoor kan zorgen dat pvc wordt aangetast. Wellicht dat er wel een scheidingslaag tussen zit.
er zit wel een soort vlies onder het pvc echter bij de naden weer niet, dus het kan zijn dat het daar kapot is.
en dan ben je gewoon klaar. en moet er een nieuw dak op. (in de toekomst kan het dan alsnog stuk gaan.)

nieuwe dakbedeking over de oude heen branden(waarmee geadverteerd wordt) kan alleen als de onderlaag/huidige dak van bitumen en van(redelijke) kwaliteit is, dan kan men er een nieuwe toplaag van bitumen(app) overheen branden.(en nieuwe rand afwerking en doorvoeren/afvoeren) dat scheelt afvoerkosten. mocht de onderlaag slecht zijn/aangetast dan doe je er goed aan om alles te verwijderen en overnieuw te beginnen.

als je pvc is aangetast en je wilt een nieuw dak over de oude bitumen laag heen laten branden, moet eerst de pvc dakbedekking verwijdert worden. je kan namelijk niet over pvc heen branden want het smelt. nu betwijfel ik of je de pvc er eenvoudig vanaf krijgt want de lijm waarmee deze wordt bevestigd is echt rommel. voor het eroverheen branden moet het wel goed schoon zijn en onbeschadigd. als men een halve lap bitumen meetrekt met het verwijderen kan het niet. dan heb je namelijk niks meer om op te branden. mocht het nou een klein stukje zijn dan is daar nog wel gedeeltelijk een nieuwe onderlaag te plaatsen, echter als men het halve dak al kapot trekt bij het verwijderen van het pvc dan is het eenvoudiger om de rest er ook vanaf te trekken en dan helemaal overnieuw te beginnen. en oke het kost dan wel eenmalig iets meer maar je bent wel overal vanaf.

houd er ook rekenging mee dat het aanbrengen van nieuwe dakbeddeking over de oude heen maar beperkt aantal keren kan, 1 a 2 keren je voegt namelijk steeds een behoorlijke dikte toe en op den duur kom je in de problemen met je daktrim/randafwerking. dus je hebt het nu of je hebt het de volgende keer meer kosten.
de keuze is aan jouw. (gezien over lijmresten heen branden na niet echt lekker is zou ik deze keer gewoon alles vervangen)

ps eventueel kan je dan alles laten verwijderen en een nieuw dak van pvc laten plaatsen pvc is grijs en koeler ten opzichte van zwarte bitumen.

(ik loop wel erg ver op de zaken vooruit misschien is het gewoon wat kleins, ik probeer ook een beetje om uitleg te geven/aan te geven waar je rekening mee moet houden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A4-tje
als je pvc is aangetast en je wilt een nieuw dak over de oude bitumen laag heen laten branden, moet eerst de pvc dakbedekking verwijdert worden. je kan namelijk niet over pvc heen branden want het smelt. nu betwijfel ik of je de pvc er eenvoudig vanaf krijgt want de lijm waarmee deze wordt bevestigd is echt rommel. [.....]
Je kan wel bitumen aanbrengen op pvc met koude kleef, dat moet altijd gebruikt worden bij brandgevaarlijke details. Het heeft mijn voorkeur niet maar is wel mogelijk.
Als een goed iemand het pvc heeft aangebracht is deze redelijk makkelijk te verwijderen want pvc behoort geföhnd aangebracht te worden (ze smelten het dus aan elkaar).
houd er ook rekening mee dat het aanbrengen van nieuwe dakbeddeking over de oude heen maar beperkt aantal keren kan, 1 a 2 keren je voegt namelijk steeds een behoorlijke dikte toe en op den duur kom je in de problemen met je daktrim/randafwerking. dus je hebt het nu of je hebt het de volgende keer meer kosten.
Je kan makkelijk meerdere banen over elkaar doen. Een laag bitumen van de betere merken is 4mm en de goedkopere rollen zijn vaak 3mm. Bij de overlap is dat dan natuurlijk maal 2.
Een goede dakdekker houdt hier rekening mee en zal eventueel alleen de opstaande rand verwijderen. In het dakvlak kan makkelijk tot 3 keer overlaagd worden (bij voldoende afschot)
ps eventueel kan je dan alles laten verwijderen en een nieuw dak van pvc laten plaatsen pvc is grijs en koeler ten opzichte van zwarte bitumen.

(ik loop wel erg ver op de zaken vooruit misschien is het gewoon wat kleins, ik probeer ook een beetje om uitleg te geven/aan te geven waar je rekening mee moet houden)
Klopt helemaal, want bitumen wordt gemakkelijk tot 60 graden in de zomer. Je kan ook een groendak aanleggen waarmee de temp nog meer zal zakken.
Maar bitumen hebt je tegenwoordig ook in witte kleur. Is ook nog eens goed voor het rendement van de zonnepanelen (minder warmte en reflectie).

Maar inderdaad kijk eerst even naar de voorgaande opmerkingen om het lek boven water te krijgen O-). Helpen hoe je offerte moet worden bij compleet overlagen komt hopelijk niet aan bod (en is denk ik ook niet nodig).
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Wellicht dat er wel een scheiding tussen de 2 lagen zit
Ik ga dit vrijdag in ieder geval navragen.

Vooralsnog houd ik het meest rekening met het ontbreken van de opstaande rand bij de balk in t midden. Dit lijkt het meest waarschijnlijk. Echter twijfel ik omdat hier dus nog wel bittumen zit waar het water eigenlijk niet overheen zou kunnen.

Tweede scenario is dan toch vocht vanuit de gevel, voorkant en/of binnenkant. Waarbij ik wel echt twijfels heb of er zoveel vocht naar beneden komt dat ik straaltjes water heb in de garage.

De dakdekker probeerde het al op het lood te gooien, maar er zat dus ook 40 maar lang voeglood dat super slecht was aangebracht maar desondanks geen lekkage gaf.

Het naisoleren van de spouw zou volgens de isolatie maatschappij uiteraard geen invloed hebben op de vocht avfoering.
Mocht het dit toch zijn dan heb ik volgens mij 1 redelijke optie : de gevel impregneren.
Ik kan dit eventueel zelf doen, alleen lees dat de gevel ook gereinigd moet worden. In hoeverre is het mogelijk om de gevel gewoon te impregneren zonder dat ik deze eerst laat stralen oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
Reinigen is anders dan stralen. Je kan een gevel zonder te stralen impregneren, maar dit moet je dan iedere 10 jaar herhalen
Kijk dus zoals gemeld even naar het vochtgehalte in je klinkers en in je spouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:40
Bestaat dat garagedak uit kanaalplaten? Zo ja, kan daar nog water in staan van voor de reparatie wat zich nog langzaam naar buiten aan het werken is? Heb daar zelf ook last van gehad. Er zijn toen een paar gaatjes in het plafond geboord en daar kwam een flinke vracht water uit. Pas een paar maanden later was alles goed gedroogd en konden de lelijke vochtplekken worden hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
A4-tje schreef op zondag 31 maart 2019 @ 11:48:
[...]

Je kan wel bitumen aanbrengen op pvc met koude kleef, dat moet altijd gebruikt worden bij brandgevaarlijke details. Het heeft mijn voorkeur niet maar is wel mogelijk.
Als een goed iemand het pvc heeft aangebracht is deze redelijk makkelijk te verwijderen want pvc behoort geföhnd aangebracht te worden (ze smelten het dus aan elkaar).
o ja koude kleefstof (dat stond meestal meer op het werk dan dat we het gebruikten)
de naden worden inderdaad geföhnd/gelast met hetelucht.
maar het pvc wordt meganisch bevestigd met lijm (zodat het niet wegwaaid)
Je kan makkelijk meerdere banen over elkaar doen. Een laag bitumen van de betere merken is 4mm en de goedkopere rollen zijn vaak 3mm. Bij de overlap is dat dan natuurlijk maal 2.
Een goede dakdekker houdt hier rekening mee en zal eventueel alleen de opstaande rand verwijderen. In het dakvlak kan makkelijk tot 3 keer overlaagd worden (bij voldoende afschot)
op den duur zal je toch een keertje alles moeten afvoeren omdat je anders niet meer uitkomt.
er kan anders geen zijafvoer meer geplaatst worden, ja 3 keer kan ook nog wel maar het kan niet oneindig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Scoutertje schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:24:
Bestaat dat garagedak uit kanaalplaten? Zo ja, kan daar nog water in staan van voor de reparatie wat zich nog langzaam naar buiten aan het werken is? Heb daar zelf ook last van gehad. Er zijn toen een paar gaatjes in het plafond geboord en daar kwam een flinke vracht water uit. Pas een paar maanden later was alles goed gedroogd en konden de lelijke vochtplekken worden hersteld.
Precies dit heb ik ook nog even gedacht. Dak zijn gewapende beton platen
Wellicht oud water dat tussen beide dakbedekkingslagen zit en codenseerde met het warme weer, dan bij de loodslab weer neergeslagen en via de muur naar binnen.
Onder de loodslab was het echter overal kurkroog toen ik keek...
Ik ga het scenario meenemen. In ieder geval moet het waardeloze opstaande randje worden verhoogd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:52

H-W

miciel schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:06:
[...]
de naden worden inderdaad geföhnd/gelast met hetelucht.
maar het pvc wordt meganisch bevestigd met lijm (zodat het niet wegwaaid)
[...]
Nu haal je 2 dingen door elkaar. De overlappen van PVC dakbedekking worden altijd gefohnt met hete lucht, heeeeeel af en toe wordt er nog een speciale pasta gebruikt als men er met de föhn niet bij kan. En verder kan het dus mechanisch worden bevestigd (met schroeven dus) in de overlap, of worden gelijmd, maar dat kan alleen met PVC dakbedekking met een glasvlies aan de achterzijde.

Just my 2 cents, 10 jaar ervaring in de dakbedekkingswereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
H-W schreef op zondag 31 maart 2019 @ 16:34:
[...]

Nu haal je 2 dingen door elkaar. De overlappen van PVC dakbedekking worden altijd gefohnt met hete lucht, heeeeeel af en toe wordt er nog een speciale pasta gebruikt als men er met de föhn niet bij kan. En verder kan het dus mechanisch worden bevestigd (met schroeven dus) in de overlap, of worden gelijmd, maar dat kan alleen met PVC dakbedekking met een glasvlies aan de achterzijde.

Just my 2 cents, 10 jaar ervaring in de dakbedekkingswereld.
die pvc met glasvlies achterzijde bedoelde ik. ik wist niet meer dat het zo hete.
(waarbij men dus de pvc mechanisch wordt bevestigd doormiddel van lijm en de naden fohnt.)
ik wist niet dat er ook een optie bestond waarbij je in de overlap kan schroeven.
ik begreep het al niet dat je het had over makelijk verwijderen, gelijmd glasvlies en makelijk verwijderen ?
ik snap nu dat je doelde op pvc welke met schroeven in de overlap is bevestigd ja dat is wel eenvoudig te verwijderen. (weer wat geleerd vandaag.)

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 01-04-2019 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Zojuist uit het werk zie ik dat de vochtplekken opnieuw helemaal vochtig zijn, waar ze al bijna waren opgedroogd omdat ik de afgelopen paar dagen veel heb gelucht.

[ Voor 83% gewijzigd door pentaw1nz op 28-05-2020 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
Zoals eerder gevraagd,
* post eens een doorsnede/detail van de aansluiting garage-woonhuis.
* Heb je al vocht gemeten op en in de muur?
* heb je de afvoeren reeds getest op lekkage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
A4-tje schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:15:
Zoals eerder gevraagd,
* post eens een doorsnede/detail van de aansluiting garage-woonhuis.
* Heb je al vocht gemeten op en in de muur?
* heb je de afvoeren reeds getest op lekkage?
Details heb ik ook niet, ik woon er pas En kan het allemaal moeilijk zien.
Vocht meten heb ik geen apparatuur voor.

Afvoeren sluit ik eigenlijk uit omdat ik nu ook weer vocht ervaar zonder dat het heeft geregend. Wellicht oud vocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Tja, als de toplaag lekt kan het tussen de isolatie door lopen en dan meters verder naar beneden komen. Afhankelijk van wat voor spul daar allemaal zit kan het doorlekken ook wel even duren.
Nieksiero schreef op maandag 1 april 2019 @ 22:45:
[...]

Details heb ik ook niet, ik woon er pas En kan het allemaal moeilijk zien.
Vocht meten heb ik geen apparatuur voor.

Afvoeren sluit ik eigenlijk uit omdat ik nu ook weer vocht ervaar zonder dat het heeft geregend. Wellicht oud vocht
?? Jij bent er zo'n eentje die niet douched, de was draait of de WC doortrekt als het niet regent :?

EDIT: ik moet beter lezen 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-04-2019 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 08-05 18:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Nieksiero kun je zeggen hoe het dak nu is opgebouwd?
Dampremmer
Isolatie
Bitumen
Pvc

Of
Bitumen
Isolatie
Pvc

Als ik de foto van het totaal overzicht zie, blijft er ook veel water op staan. Ook ziet de pvc op de foto er al oud uit. Iets heeft het aangetast. Eigenlijk wordt er niet meer rechtstreeks over bitumen gedekt met pvc. Zelfs met een dikke scheidingslaag hou je aantasting van de pvc.
Kun je anders een close up foto van de bedekking maken morgen?

Als de pvc poreus is kan het langzaam erdoor lekken, in de isolatie opzuigen en langzaam een weg vinden.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
tweakduke schreef op maandag 1 april 2019 @ 23:01:
@Nieksiero kun je zeggen hoe het dak nu is opgebouwd?
Dampremmer
Isolatie
Bitumen
Pvc

Of
Bitumen
Isolatie
Pvc

Als ik de foto van het totaal overzicht zie, blijft er ook veel water op staan. Ook ziet de pvc op de foto er al oud uit. Iets heeft het aangetast. Eigenlijk wordt er niet meer rechtstreeks over bitumen gedekt met pvc. Zelfs met een dikke scheidingslaag hou je aantasting van de pvc.
Kun je anders een close up foto van de bedekking maken morgen?

Als de pvc poreus is kan het langzaam erdoor lekken, in de isolatie opzuigen en langzaam een weg vinden.
toon volledige bericht
Hoe het is opgebouwd weet ik niet, omdat wij het zo hebben gekocht.
In ieder geval is de onderste laag gewapend beton dat een stukje de muur in gaat en daar op steunt. De bovenste laag is pvc, doe overigens wel flexibel voelt en niet echt poreus oogt, maar ik ga vrijdag de dakdekker expliciet vragen ivm de bittumen die ik aan de opstaande randen nog zie zitten.

Isolatie weet ik ook niet, om dezelfde reden als de eerstgenoemde. Wel lijken er nog platen te liggen op de gewapende beton platen, waarop de isolatie is aangebracht. Hiervan kan ik naden zien als ik er op loop.

In hoeverre heb ik een sterk verhaal als ik de dakdekker aangeef dat de pvc niet direct op de bittumen hoort te liggen ? En in hoeverre is hij verplicht dat te herstellen?
Ik heb een factuur van de vorige bewoner " pvc dakbedekking aangebracht conform met u gemaakte afspraken "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Nieksiero schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 07:56:
[...]

Hoe het is opgebouwd weet ik niet, omdat wij het zo hebben gekocht.
In ieder geval is de onderste laag gewapend beton dat een stukje de muur in gaat en daar op steunt. De bovenste laag is pvc, doe overigens wel flexibel voelt en niet echt poreus oogt, maar ik ga vrijdag de dakdekker expliciet vragen ivm de bittumen die ik aan de opstaande randen nog zie zitten.

Isolatie weet ik ook niet, om dezelfde reden als de eerstgenoemde. Wel lijken er nog platen te liggen op de gewapende beton platen, waarop de isolatie is aangebracht. Hiervan kan ik naden zien als ik er op loop.

In hoeverre heb ik een sterk verhaal als ik de dakdekker aangeef dat de pvc niet direct op de bittumen hoort te liggen ? En in hoeverre is hij verplicht dat te herstellen?
Ik heb een factuur van de vorige bewoner " pvc dakbedekking aangebracht conform met u gemaakte afspraken "
Daarom is belangrijk om te weten hoe het dak is opgebouwd, anders zijn we hier aan het reageren op een hoop aannames. PVC kan ook heel vuil ogen op foto's, blijft lastig oordelen zo.

Laat de dakkdekker eerst maar eens kijken en post zijn bevindingen :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
@Nieksiero Heeft de dakdekker de oorzaak kunnen achterhalen?

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 05-04-2019 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dakdekker heeft de plek waar de opstaande rand te laag was gekit met pvc pasta. Losse hoekje tevens ook.
Dat was volgens hem de oorzaak zonder verder het dak geïnspecteerd te hebben.
Water dat eventueel onder de pvc dakbedekking zat was minimaal volgens hem omdat je het niet hoorde klotsen oid. Dit zou met een paar dagen wel weg zijn omdat pvc volgens hem damp open is, in tegenstelling tot bittumen.

Ik wacht het even af. Bovenstaande klinkt misschien best amateuristisch en dat was het in mijn ogen ook. De dakdekker van wie ik garantie heb belde dat hij het niet redde en stuurde een concullega uit de buurt.

Anyway, ik wacht het even af . Het dak is verder volgens mij wel gewoon in orde. Bij de ontbrekende opstaande rand kon er incidenteel nog wat water achter komen en dat zit nu dus vol met pvc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A4-tje
Sorry, maar hierin zie je dat pvc daken niet behoren tot het werkgebied van 99% van de dakdekkers. Een pvc-dak is dampdicht, net als bitumen.
Maar goed, aangezien de oorspronkelijke dakdekker niet is geweest weten we dus nog steeds niets zeker en wordt het moeilijk om te helpen.
Ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld en ik hoop voor je dat de herstellingen hebben geholpen om blijvend droog te zitten.
Hoe heeft de dakdekker trouwens het pvc hersteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Zoals aangegeven, gekit met pvc pasta.
Bij regen afgelopen dagen is het dak lek dicht gebleven. Het lekken lijkt dus te zijn opgelost. De vochtplekken die zijn achtergebleven na de lekkage zijn nog wel wat actief.

[ Voor 68% gewijzigd door pentaw1nz op 28-05-2020 08:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Geverfde muren zijn veelal niet geschikt om de spouw van dicht te spuiten. De buitenmuur mag niet dampdicht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Hopelijk was dat dan ook de lekkage. Zoals @A4-tje al zei, pvc dak is dampdicht, het vocht gaat er echt niet uitademen.

Dat verklaart de natte plekken op de muur ook. Vooral in deze tijd van het jaar is het 's nachts koud en warmt het overdag al wat meer op. Het heeft echt wel even tijd nodig voor het vocht helemaal weg is. Op een paar warme zomerdagen ben je sneller van deze problemen af.

Pvc pasta, of sealmiddel waarmee het gerepareerd is een keus van de dakdekker om het zo te repareren. Het kan in principe prima. Vaak is het een lastig detail om te repareren. Er staat spanning op, bestaande pvc bedekking verbrand ook sneller. Ook moet je meer apparatuur het dak mee opnemen. Maar als het voor nu dicht is, zou ik me daar niet druk om maken.

Belangrijker is om te kijken of de lekkage ook weg blijft. Hopelijk zit er niet teveel vocht in het dakbedekkings pakket, maar dat zal de tijd leren.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
kabeltjekabel schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:12:
Geverfde muren zijn veelal niet geschikt om de spouw van dicht te spuiten. De buitenmuur mag niet dampdicht zijn.
Weet jij toevallig in hoeverre "normale" powerdek verf ala flexa damp dicht is? Kan dit niet vinden.
Ze noemen het zelf "vochtregulerend"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
tweakduke schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:20:
Hopelijk was dat dan ook de lekkage. Zoals @A4-tje al zei, pvc dak is dampdicht, het vocht gaat er echt niet uitademen.

Dat verklaart de natte plekken op de muur ook. Vooral in deze tijd van het jaar is het 's nachts koud en warmt het overdag al wat meer op. Het heeft echt wel even tijd nodig voor het vocht helemaal weg is. Op een paar warme zomerdagen ben je sneller van deze problemen af.

Pvc pasta, of sealmiddel waarmee het gerepareerd is een keus van de dakdekker om het zo te repareren. Het kan in principe prima. Vaak is het een lastig detail om te repareren. Er staat spanning op, bestaande pvc bedekking verbrand ook sneller. Ook moet je meer apparatuur het dak mee opnemen. Maar als het voor nu dicht is, zou ik me daar niet druk om maken.

Belangrijker is om te kijken of de lekkage ook weg blijft. Hopelijk zit er niet teveel vocht in het dakbedekkings pakket, maar dat zal de tijd leren.
I hope so too. Voordeel is dat de garage volledig van steen is en het dak dus ook gewapend beton met daarop isolatie platen+ dakbedekking. In het slechtste geval gaat alles tussen het beton en de dakbedekking in verloop van tijd naar de filestijnen. Tis niet zo dat mijn garage dak kan wegrotten.

[ Voor 16% gewijzigd door pentaw1nz op 28-05-2020 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nieksiero schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:45:
[...]

Weet jij toevallig in hoeverre "normale" powerdek verf ala flexa damp dicht is? Kan dit niet vinden.
Ze noemen het zelf "vochtregulerend"
Ik heb geen idee. Ik ken wel mensen die nu spijt hebben van het witten van hun huis 10 jaar geleden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A4-tje
Er zit nog een hoop vocht in de constructie die er sowieso uit moet. Controle of het heeft geholpen wat er op je dak is gedaan is dus niet mogelijk op dit moment hoe fijn dat ook zou zijn. En mogelijk heeft heet geholpen maar is er nog iets anders aan de hand.
Ik denk dat er dampdicht verf op zit, mensen kennen het verschil niet en dampdicht is meestal wat goedkoper en makkelijker aan te brengen. Waarom huur je niet een ontvochtiger? Gaat veel sneller dan verwarming hoog en ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik ga het even in de gaten houden en kijken naar een ontvochtiger. Gisteren na een warme dag lagen de druppels weer op de verf. De stenen waar ik de verf er af geborsteld hebt met de staalborstel die voelen duidelijk droger aan.Lijkt dus toch vocht in die stenen te zitten o.i.d. dat er uit komt en op de verf komt te liggen. Bij de "normale" stenen zal dit verdampen dan niet zichtbaar zijn denk ik.

Zal na een tijdje nog eens een update plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
In hoeverre kunnen 1 of 2 van deze ventilatoren de ventilatie nog verbeteren?
Weer aan het dak knoeien met een dak unit zie ik niet zitten
https://www.ventilatiesho...-125mm-standaard-auto125/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Bump

De vochtplekken die je op de vorige foto tot aan de omvormer ziet blijven bestaan. Ze zijn niet meer overal glimmend van het vocht dat er op zit, masr het concentreert zich nu vooral op 1 plek.
Bij een paar stenen heb ik de verf er af gehaald met een staalborstel. De buitenste laag verf was ook vrij nat. Stenen waar geen verf meer op zit lijken nu ook droog/droger.
De plekken zijn extra goed zichtbaar na en dag volle zon of wanneer het buiten weer vochtiger is zoals na de regen van afgelopen dagen
Lekkage is er niet meer.

[ Voor 48% gewijzigd door pentaw1nz op 28-05-2020 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:39
We hebben natuurlijk een paar warme dagen met koude nachten gehad. Ik zou het nog even aanzien.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Señor Sjon schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:33:
We hebben natuurlijk een paar warme dagen met koude nachten gehad. Ik zou het nog even aanzien.
Eens, maar zou toch verwachten dat het minder zou moeten worden. Soms is de plek bijna droog, en een paar dagen later weer erg vochtig.
Waar komt al dit vocht vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Even een update.

De afgelopen paar weken heb ik het aangekeken. Ik heb tevens een hygrometer neergezet en de halfsteensmuur aan de buitenkant van de garage geïmpregneerd.
Ook heb ik bij veel vochtplekken de verf weggehaald met een staalborstel. Wat aanzienlijk makkelijker ging dan op droge plekken.

[ Voor 78% gewijzigd door pentaw1nz op 28-05-2020 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
Nieksiero schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:54:
Even een update.

De afgelopen paar weken heb ik het aangekeken. Ik heb tevens een hygrometer neergezet en de halfsteensmuur aan de buitenkant van de garage geïmpregneerd.
Ook heb ik bij veel vochtplekken de verf weggehaald met een staalborstel. Wat aanzienlijk makkelijker ging dan op droge plekken.

Op een aantal momenten zijn de plekken weer nat geworden, om daarna weer grotendeels op te drogen. Ik heb meerdere dagen de voor en achter deur van de garage open gehad.
Je zou toch verwachten dat de garage 2 maand na de lekkage toch wel een keer van het vocht af moet zijn.

Wat ik aan scenario's bedacht en tevens heb getest:
- Het dak lekt nog -> heb er een dakdekker bij gehad en zelf papier onder de randen aan de binnenkant gedrukt om te kijken of het lekt. Papier blijft droog, waar de vochtplekken soms vochtiger werden. Er komt geen water bij de dakrand vandaan.

- Er zit een lekkage in de spouwmuur -> Ik kon bij de natte plekken eenvoudig de verf wegkrabben met een staalborstel. De stenen en voegen zijn daar nu weer grotendeels kaal en voelen niet vochtig aan en zien er ook niet vochtig uit. Een spouwlekkage lijkt me daarom ook niet het probleem, omdat dan de kale stenen die ik nu weer kan zien ook vochtig moeten zijn. Ook is onder de carport (verlengde van de garage) alles droog. Geen vochtplekken.
toon volledige bericht
Er zijn een paar dingen die ik me af zou vragen/ zou doen in jouw situatie.
zijn de voegen boven je dak nog in orde ? het kan zijn dat er vocht in je muur komt en dat het bij de kale plekken verdampt en bij de plekken waar de verf nog aanwezig is niet omdat het daar niet weg kan.
eventueel overwegen om de muur te impregneren zodat deze geen water doorlaat. zeker als dit de westen kant is met muur isolatie/na-isolatie (echter ik ben niet thuis in deze wereld)
ik zie dat je dit ook aan het begin van het topic overweegde, echter toen was er nog een (probleem.)
nu is dat probleem opgelost en de situatie blijft aanwezig, opnieuw die overweging maken.

een kleine lekkage zou kunnen. echter een kleine lekkage geeft kleine plekjes. een grootte lekage geeft grote plekken.(uitzonderingen daar gelaten) als ik dit zou zien dan zou ik je dak eerst heel goed nakijken.
zeker als het al gerepareerd is. dit kan namelijk alleen als het water vanaf het dak een weg heeft gevonden naar je spouwmuur. maar dat lijkt me heel erg stug. dan hadden we dat al wel 'gezien' nu kan het wezen dat het over het hoofd is gezien. je kanaalplaten zijn 'ingeslepen' in de muur dus er is wel een weg voor het water naar je spouwmuur toe.

ook al is het even out of the box. overweeg ook eens optrekkend vocht.
wat voor vloer heeft je garage/lopen de bakstenen van je muur door tot in de grond/aarde ?
dan zou er een lekage onder je garage moeten zijn. de muur zuigte het vocht uit de grond op en kan dit vervolgens niet kwijt. en tada vochtplekken over je hele muur.
(alleen dan zou het eigenlijk onderaan moeten beginnen en niet bovenaan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Zou je iets met een IR camera kunnen? Mogelijk zie je dan een soort ondergrondse rivier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Is impregneren wellicht de oplossing ?
Helaas kan dit pas bij goed weer.. dus kan er nu weinig mee.

[ Voor 84% gewijzigd door pentaw1nz op 28-05-2020 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Nieksiero schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:01:
Na een jaar lang geen lekkages meer begint het vandaag helaas weer opnieuw. Op dezelfde plekken lopen er straaltjes water langs de muur.

De loodslab is vervangen en het te lage opstaande randje is verhoogd. Het dak loopt af naar de andere kant (dus niet waar het water langs de muur loopt) dus ik denk eerlijk gezegd dat het dak zelf ook waterdicht is. Voor de zekerheid komt de dakdekker het nog even controleren.

Ik vermoed nu toch dat het komt door de gevel die wellicht wat poreus is geworden. Dit i.c.m. met de spouw isolatie. De stenen raken misschien verzadigd na langdurige regenval en water komt naar binnen in de garage op de plek waar de betonplaten in de muur zijn geslepen.
Blijft vreemd dat het een jaar lang droog is geweest, we hebben echt wel vaker langdurige regenval gehad afgelopen 12 maanden.

Is impregneren wellicht de oplossing ? Of haal ik me dan weer een nieuw probleem op de hals.

Helaas kan dit pas bij goed weer.. dus kan er nu weinig mee.

Of een paar stootvoegen open boren boven het lood ?
Is het lood door en door vervangen? Of alleen in geslepen.

En klopt dat het indd wel vaker lang heeft geregend. Maar laatste tijd hebben we weer veel "wind" kan dat er daarom nu juist weer begint te lekken. Omdat de vele regen daardoor langdurig lang op de muur staat zo dat die kan verzadigen.

Zijn je voegeb nog wel goed? Als je ze er uit kunt krabben dan is het verstandig dit ook aan te gaan pakken. Kans dat het daar weg komt. en als je nieuwe lood niet door en door. Komt het vanzelf zo weer beneden Waar je het niet wilt hebben.

En je stootvoegen boven het lood los maken is sowieso niet verkeerd. Als lood door en door is moet hij toch zijn eventuele water ook kwijt kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door M4uSzi op 23-02-2020 13:16 ]

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 23:28
Kan het met de windrichting i.c.m. forse wind te maken hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Het heeft inderdaad vaker geregend, maar met deze wind? Hier zijn ondanks overstek ook de ruiten nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
De muur is wel de weer kant dus inderdaad staat er vaak de wind op. Nu ook icm hevige regen, maar hebben we dat de afgelopen 12 maanden niet vaker gehad?..

[ Voor 93% gewijzigd door pentaw1nz op 28-05-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Lastig verhaal blijft het zo. Als de dakdekker niks vindt zou ik inderdaad van het zomer de aandacht op de muur richten. Als het zou lekken met alle regen wat de laatste tijd is gevallen, moet je ook kunnen merken dat de isolatie van het dak compleet verzadigd is.

Is het lood op onderstaande wijze vervangen? Als er een scheur in het oude lood zit kan het toch nog achter de bedekking of in de spouw lopen.
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/29035_Lood_in_de_spouw_met_een_steen_hoger_1.jpg

Als dat niet het geval is, of er is geen lood aangebracht wat doorloopt in de spouw, dan moet de muur compleet verzadigd zijn in de loop van de tijd. Het hoeft ook maar een deel van de muur te zijn wat langzaam lekt en de verzadiging in gang zet. Het kan zijn dat nu pas het punt bereikt is na alle regen dat het gaat lekken.

Als de boel weer opgedroogd is na een paar warme zomerdagen, daarna zou ik pas de muur opnieuw voegen en impregneren.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
tweakduke schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:58:
Lastig verhaal blijft het zo. Als de dakdekker niks vindt zou ik inderdaad van het zomer de aandacht op de muur richten. Als het zou lekken met alle regen wat de laatste tijd is gevallen, moet je ook kunnen merken dat de isolatie van het dak compleet verzadigd is.

Is het lood op onderstaande wijze vervangen? Als er een scheur in het oude lood zit kan het toch nog achter de bedekking of in de spouw lopen.
[Afbeelding]

Als dat niet het geval is, of er is geen lood aangebracht wat doorloopt in de spouw, dan moet de muur compleet verzadigd zijn in de loop van de tijd. Het hoeft ook maar een deel van de muur te zijn wat langzaam lekt en de verzadiging in gang zet. Het kan zijn dat nu pas het punt bereikt is na alle regen dat het gaat lekken.

Als de boel weer opgedroogd is na een paar warme zomerdagen, daarna zou ik pas de muur opnieuw voegen en impregneren.
Zoals aangegeven was er 2cm voeglood, dit is er uitgehaald en dieper ingeslepen in de voeg. Nu 5 cm voeglood.

[ Voor 29% gewijzigd door pentaw1nz op 28-05-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
Nieksiero schreef op zondag 23 februari 2020 @ 15:05:
[...]

Zoals aangegeven was er 2cm voeglood, dit is er uitgehaald en dieper ingeslepen in de voeg. Nu 5 cm voeglood.

Dakdekker komt binnenkort langs. Wellicht ziet die nog iets, maar ik verwacht eigenlijk niet dat het dak lekt. Als dat zo zou zijn is dit de meest vreemde plaats voor de lekkage om tot uiting te komen.

Kan inderdaad dat enkele plekken in de muur sneller verzadigd zijn iCm slechte voegen.

Als impregneren werkt is de oorzaak helder. Als dit niet werkt zou ik het niet weten. Spouwlood zou dan ook niet werken omdat er uberhaupt geen water meer in de spouw kan doorslaan.

Lullige is dat ik het nu niet kan proberen. Bij hevige regen ben ik t haasje...

Blijf t vreemd vinden dat het nu weer zo heftig is na een jaar droog...

Ik weet overigens niet of het platte dak geïsoleerd is. Als dit zo is dan is het bovenop gebeurt en ik vermoed dan met PIR platen. Kan ik dus ook weinig uit opmaken.
toon volledige bericht
Je muur slaat door.

Enige wat ik kan bedenken, en niks vreemds aan. Op dit moment staat er gewoon langdurig lang en veel regen op die muur. Net als vorig jaar rond dit tijdstip van het jaar.

Ik zou je muur controleren wat ik ook al zei. Probeer je voeg een uit krabben, ik doe zelf vaak bij zulke lekkages gewoon even mijn "dakdekkers"mes (trekmesje) in de voeg zetten en als die er dan zo uittrek/verpulver weet ik meestal wel genoeg.

En als dst zo is wordt het tijd voor nieuwe voegjes, en zou meteen je gevel mee laten impregneren.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
M4uSzi schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:35:
[...]
Je muur slaat door.

Enige wat ik kan bedenken, en niks vreemds aan. Op dit moment staat er gewoon langdurig lang en veel regen op die muur. Net als vorig jaar rond dit tijdstip van het jaar.

Ik zou je muur controleren wat ik ook al zei. Probeer je voeg een uit krabben, ik doe zelf vaak bij zulke lekkages gewoon even mijn "dakdekkers"mes (trekmesje) in de voeg zetten en als die er dan zo uittrek/verpulver weet ik meestal wel genoeg.

En als dst zo is wordt het tijd voor nieuwe voegjes, en zou meteen je gevel mee laten impregneren.
Het herstellen van de voegen ben ik sowieso van plan. Dit heb ik ook bij de garage gedaan voordat ik deze had geïmpregneerd. Hier had ik ook last van vochtplekken bij hevige regen.

[ Voor 54% gewijzigd door pentaw1nz op 28-05-2020 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
Nieksiero schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:12:
[...]

Het herstellen van de voegen ben ik sowieso van plan. Dit heb ik ook bij de garage gedaan voordat ik deze had geïmpregneerd. Hier had ik ook last van vochtplekken bij hevige regen.

Maar kan doorslaand vocht echt zo erg zijn dat het in straaltjes langs de muur loopt ? En dat dit vocht dus de waterkering diE 5 cm in de voeg zit passeert.

Ik ga bij wat beter weer de slechte voegen er uit bikken en opnieuw doen. De rest laat ik zitten. Daarna impregneren, maar dat kan pas tegen de lente na een paar zonnige weken...
Na impregneren even afwachten tot zelfde tijd van het jaar. Hoop dat het werkt. Anders is het toch het dak, aangezien spouwlood niet uitmaakt bij een geïmpregneerde gevel.
Langere termijn dan wellicht eens de hele gevel opnieuw laten voegen, maar dat gaat m nu niet worden.

Hoop dat de regen mee valt tot ik kan impregneren , maar deze week lijkt ook heftig te worden.
Her en der hangt er ook al een druppeltje onder de betonnen dakplaten van de garage, die lijken ook te verzadigen... deze zitten zo'n 6 cm in de muur gefreesd. Zakwater in de spouw komt natuurlijk ook op die platen terecht. Vreemde constructies in de jaren 70..

Is er nog een lapmiddel om het de komende maanden iets te kunnen remmen? T water lekt nu ook langs mijn omvormer namelijk.
toon volledige bericht
Ja dat kan zo erg lekken. Heb het nog wel eens veel erger gezien. Je verbaast je dan echt wat voor hoeveelheid water zo'n muur kan opnemen en doorlaten.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
-

[ Voor 103% gewijzigd door pentaw1nz op 28-05-2020 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
Nieksiero schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:23:
[...]

Maar als het enkel zakwater is via de gevel dan zou deze lekkage er dus ook al veel langer moeten zijn. De vorige bewoner heeft hier geen problemen ervaren en er waren eerlijk gezegd ook geen lekkage sporen zichtbaar. Enkel een vochtplek aan een andere muur van de garage, en die is toen geïmpregneerd.

Wellicht dat de spouw isolatie het vocht nu verder naar buiten drukt, maar ook dat antwoord klopt naar mijn gevoel eigenlijk niet helemaal. Hoewel het een maand na de spouwisolatie (februari) is begonnen, maar ik heb dit jaargetij ook nog niet eerder meegemaakt in dit huis.

Dit is de situatie nu, met lekkage bij de pijl. Het dak loopt af richting de pijl en er staat eigenlik vrijwel nooit water aan de kant waar de lekkage zit.
Ontbreken van spouwlood / zakwater van de gevel lijkt dan best een logische verklaring, maar dit zou er dan al veel langer moeten zijn. Ook een gevel in uiterste conditie zal bij deze weersomstandigheden water afvoeren naar beneden. Eerder zat het lood zelfs maar 1 cm in de voeg.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Je stenen zijn nu volgezogen, en die laten het aan de binnenkant van de muur naar beneden lopen, en die zoekt dan de weg van de minste weerstand (de onderbreking) en dan loopt het zo naar binnen.

En dat de vorige eigenaar er geen last van had, kan komen omdat de muur toen nog net niet slecht genoeg was.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
_/-\o_

[ Voor 99% gewijzigd door pentaw1nz op 28-05-2020 08:46 ]

Pagina: 1