100% schijfactiviteit, reden onbekend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShowPhase
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15-09-2024
Mijn vraag
Sinds een week geleden ondervond ik dat het gebruik van mijn F schijf erg langzaam verliep.
Na even kort het taakbeheer te hebben geopend krijg ik te zien dat de schijf 100% actief is. Er lopen geen actieve processen die ervoor zouden kunnen zorgen dat deze volledig wordt gebruikt.

Het systeem loopt op Win10
De harde schijf is: Samsung HD154UI, 5400rpm 1,4tb opslag
665gb is gebruikt en 731 gb is nog beschikbaar
Het analyseren van de schijf leverde ook weinig op.
Windows search, en voorgestelde resultaten in chrome staan beide uit. Als voorgesteld uit een ander forum.
Dit leek het probleem echter niet te verhelpen.
Malware lijkt het ook niet te zijn na een scan van Malwarebytes.

Enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? De schijf is al wel hevig gebruikt gedurende zijn levensduur (~4 jaar in actief gebruik)

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/9bN3796

MVG, Show

Beste antwoord (via ShowPhase op 29-03-2019 13:33)

Verwijderd

De wachttijd is enorm hoog. Op een 5400 disk zou je circa 11 moeten halen.

Test eerder je disk eens op bad blocks, met bijvoorbeeld https://www.hdtune.com/

Verder is een 5400 disk wel vrij verouderd. Overweeg eens om een SSD te kopen als vervanging. Deze is een stuk sneller en vaak ook wat meer duurzaam.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2019 11:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 13:20
In taakbeheer broncontrole openen en kijken welk proces er druk mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!1987!
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01:15
Even een virus en malware scanner eroverheen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShowPhase
Ik voer nu een virusscan uit. malware scanner is al uitgevoerd en bleek niet te helpen.
In de broncontrole is echter ook niet veel nuttigs te vinden. Svchost.exe (defragsvc) lijkt wel veel op te nemen
https://ibb.co/8xYQCQR

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De wachttijd is enorm hoog. Op een 5400 disk zou je circa 11 moeten halen.

Test eerder je disk eens op bad blocks, met bijvoorbeeld https://www.hdtune.com/

Verder is een 5400 disk wel vrij verouderd. Overweeg eens om een SSD te kopen als vervanging. Deze is een stuk sneller en vaak ook wat meer duurzaam.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2019 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
daar zit je probleem wrs: defragsvc. nu geen NL win bij de hand, maar is wel te vinden hoe je die service uitzet als je er last van hebt. In principe moet hij ook een keer klaar zijn en heb je er geen last meer van.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShowPhase
Een vervanging zal misschien wel nodig zijn ja. Ik maak huidig al gebruik van een SSD om windows mee op te starten.

HDtune is nu bezig met de benchmark test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
ShowPhase schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:40:
Een vervanging zal misschien wel nodig zijn ja. Ik maak huidig al gebruik van een SSD om windows mee op te starten.

Niet terwijl hij nog op die 100% belasting zit hopelijk?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 13:20
Je hebt toch defrag aan staan op je taakbalk??????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ShowPhase schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:40:

Ik raad je aan om een error test te doen. Benchmark is niet nodig, aangezien je al weet dat de prestaties op dit moment niet in orde zijn. Met de error test kun je uitvinden of je disk bad sectors bevat. Tevens zou ik je adviseren om niet de quick test te doen (optie in het error test menu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShowPhase
Ik voer nu de error test uit. Het defrag verklaart zichzelf en is verholpen. Slechte overzicht van mijzelf. excuus daarvoor. het ziet ernaar uit dat het wel lang gaat duren. Er zijn er net 11 blocks gescanned en er is 5 min voorbij gegaan.
Update met screenshot volgt zodra de scan af is
Wat mij wel opvalt is dat bij het ''Health'' tabblad. Er bij de Raw Read Error Rate ''Failed'' staat bij status

[ Voor 56% gewijzigd door ShowPhase op 29-03-2019 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:26
In dit soort gevallen zou ik niet te lang gaan testen maar eerst belangrijke bestanden veilig stellen (backuppen) als je dit al niet gedaan hebt.

En inderdaad met bv hdtune je smart status uitlezen, het zou maar zo kunnen zijn dat je hdd defect aan het raken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShowPhase
De scan is nu halverwege en detecteerd 0,4% damaged blocks voor zover.
Ik heb inmiddels al wel een backup gemaakt van de belangrijke bestanden
Pagina: 1