Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:35
Ik heb er hier thuis last van dat het internet steeds weg valt, zowel bedraad als de wifi. Na heel veel proberen en trail en error ben ik nu op het punt dat ik zelf geen opties meer heb. De situatie is als volgt:

- Ziggo modem staat in bridge modus
- Mijn router is een Asus RT-AC66U welke alle router functies op zich neemt (Wifi, DNS, DHCP)
- Als DNS heb ik standaard 1.1.1.1 ingesteld, tevens heb ik ook 8.8.8.8 geprobeerd.
- IPv6 staat uit, wifi 2.4Ghz en 5Ghz zijn aparte netwerken (netwerknaam-2G en netwerknaam-5G).
- Computer zit met kabeltje verbonden aan de router, laptop en mobiele devices zijn draadloos verbonden.

Nu is het probleem als volgt, na 5 - 15 minuten valt het internet spontaan weg, 'Windows probleem oplosser' geeft een generieke melding over de proxy instellingen, alleen heb ik die niet ingesteld en staat alles op DHCP. Daarnaast krijg ik op Android ook een melding dat ik wel met wifi verbonden ben maar dat er geen internet is. De volgende dingen heb ik al opgemerkt:

- Als ik de router reboot heb ik voor 5 á 15 minuten wel weer internet.
- Mijn Ziggo modem geeft aan dat ik verbonden ben met internet.
- Ik kan de web interface van de router WEL via de kabel benaderen, maar NIET via wifi.
- Via de network tools op de router kan ik diverse websites succesvol pingen, vanaf de pc/laptop/telefoon niet.
- Herstarten van het Ziggo modem lost niks op, ik verwacht dat het probleem dus echt bij de router ligt.
- Ik gebruik de nieuwste Asus firmware versie welke de afgelopen maanden altijd stabiel gewerkt heeft.

Op dit moment zie ik zelf nog 2 opties; een alternatieve firmware proberen of dit ding door het raam smijten en een nieuwe router aanschaffen. Hebben jullie nog andere betere opties die ik kan proberen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 21:38

lier

MikroTik nerd

Controleer of de router zwaar belast wordt (malware/torrent/whatever).
Heb je nog een andere voeding liggen die je tijdelijk kan testen?
Factory reset en opnieuw configureren als laatste optie?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Vertelt het System Log van de router je misschien iets zinnigs?

[ Voor 8% gewijzigd door hp-got op 29-03-2019 11:50 ]

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
Het cpu/ram gebruik komt vrijwel niet boven de 50% uit, dit zou volgens mij geen probleem moeten zijn. Helaas heb ik geen andere voeding liggen, factory reset en alles opnieuw geconfigureerd heb ik ook al geprobeerd.. Zonder succes helaas.

De system log geen eigenlijk niks raars aan, op het moment dat internet wegvalt staat er helemaal niks rond dat tijdstip. Ik ben nu een andere firmware aan het downloaden, het probleem is echt enorm vervelend dus dit ook niet helpt dan bestel ik wel een andere router..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-09 18:03
@Vinze,

Op het moment dat je niet naar buiten kunt, kun je dan vanaf buitenaf (4G) wel pingen naar je externe IP Adres van Ziggo? reageert de ASUS hierop? Heb je de standaard Ziggo DNS als test geprobeerd wat hij dan doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
@king006

Ja van buitenaf kan ik hem wel benaderen. Tevens heb ik ook de standaard Ziggo DNS geprobeerd maar ook dit helpt niet. Na het wijzigen van de instellingen herstart ik ook steeds het modem en doe ik een ipconfig release/renew/flushdns.

Uit pure frustratie heb ik voor nu maar TomatoAdvanced erop geknalt, ik heb voor m'n werk echt internet nodig en m'n 4G abonnement gaat er zo wel erg snel doorheen. Met Tomato gaat het nu 'al' 2 uur goed dus voor nu is het probleem opgelost. Echter heb ik nu op Speedtest 150 Mbps ipv de gebruikelijke 200 Mbps, dus misschien moet ik dit weekend maar even opzoek naar een nieuwe router, weet ook niet hoe betrouwbaar zo'n custom firmware is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
@Vinze,

Ik gebruik zelf Merlin, alleen deze ondersteund jouw router helaas niet meer :( ik haal over zowel WiFi (5 GhZ) als LAN dan netjes 200/20 uit het Ziggo abonnement.

Heb je je router wederom geheel gereset na installatie Tomato?

Een goed alternatief is de RT-AC68U, zelf heb ik de RT-AC86U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:44
Geven de logs van de Ziggo modem een aanwijzing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 22:41
er is iets wat jou wifi versterkt ? powerline of repeater of accespoint ?

alsook , als hij zegt dat hij geen internet heeft,heeft hij dan nog wel het juiste ip adres ?
het klinkt mij eigenlijk als een verkeerde dhcp of een repeater/pwl die geen verbinding meer heeft met de router zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
EricJH schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 18:05:
Geven de logs van de Ziggo modem een aanwijzing?
Op welke logs doel je? Want de modems van Ziggo hebben nauwelijks logs. (met uitzondering van T3 error log)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
Merlin wordt inderdaad helaas niet (meer) ondersteund! Heb Tomato even geprobeerd en was redelijk stabiel maar werkt niet lekker samen met m'n Chromecast. Nu de originele Asus firmware er weer op gezet en dan wellicht dd-wrt eens proberen. Mocht dat ook niet werken moet ik toch maar eens kijken voor een andere router.

@EricJH Alleen heel af en toe wat tijd synchronisatie dingetjes, maar verder niks bijzonders.

@ijske Geen repeaters of accesspoints in gebruik. Wanneer hij geen internet heeft dan heeft ie nog wel een juist IP adres. Het lijkt alleen alsof de router geen verkeer meer wil doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 22:41
dus je antenne valt niet weg (want je blijft link hebben) , je traffiek stopt gewoon ineens op beide antenne's ?

ontvangst kan je testen met bv programmatjes zoals inssider op je pc, of wifi analyser op een android telefoon
kan je ip release/renewen nadat je traffiek is gestopt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinze
Klopt, echter is het wegvallen van de wifi geen probleem, ook via de kabel werkt het internet niet meer. De DHCP server werkt op dat moment nog wel want er worden gewoon ip adressen uitgedeeld.

Ik heb vandaag DD-WRT erop gezet en nu lijkt alles (weer) goed te werken. Internet is stabiel en speedtest geeft keurig 200/20 Mbps aan. Daarnaast kan ik de Chromecast ook weer vinden in het netwerk (wat met Tomato niet lukte).

Voor nu is het probleem dus opgelost, iedereen bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
Vinze schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:42:
Voor nu is het probleem dus opgelost, iedereen bedankt voor de tips!
Goed om te lezen! :)
Pagina: 1