Egaliseren deels afbladderende verf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:46
TLDR: muur met deels afbladderende verf. Heb de 'overgang' (wel/niet afgebladderd) opgeschuurd maar blijft wat zichtbaar en zoek advies of/hoe ik de boel kan 'plamuren' (om voor het oog weer glad te maken)

Ik heb onlangs een huis gekocht en ben momenteel bezig met opknappen. We zijn alle muren opnieuw aan witten (latex), en de eerste laag latex blijft overal zitten. Omdat deze vaak niet helemaal dekkend is brengen we bijna overal ook een tweede laag aan, maar op enkele relatief kleine plekken komt de bestaande verf vdan van de muur (tijdens het aanbrengen van tweede laag latex - hij plakt als het ware aan de roller).

De verflaag die eraf komt is redelijk dik, en de ondergrond lijkt een soort stucwerk te zijn, dus volgens mij trek ik gewoon alle bestaande (2-x?) verflagen eraf. Omdat het kleine stukjes zijn wil ik niet de verf van de hele muur afsteken, maar het lokaal oplossen voor nu. Heb de overgang van wel/niet afgebladderd opgeschuurd en voorstrijk aangebracht om de boel vast te zetten. Omdat de wel/niet overgang nog wel wat zichtbaar is, wil ik deze eigenlijk maskeren door het op een of andere manier te plamuren. Is zoiets mogelijk? Welk product kan ik hiervoor gebruiken? Of moet ik simpelweg langer schuren tot de overgang niet meer met het oog te zien is?
Uiteraard komt er nu behandeling nog een laag muurverf over om de kleur gelijk te trekken (en ik ben niet bang dat er dan weer verf mee komt, het afbladderen is erg lokaal).

Alvast dank voor alle adviezen en opmerkingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:03
1) gebruik eens alinea's

2) heb je voorstrijkmiddel gebruikt voordat je je eerste laag ging doen?

3) plamuren met muurvuller (bijv Renoband), even met een vochtig sponsje nog nawrijven om het gladder te maken. Na uitharden even lichtjes opschuren zodat het helemaal glad is.

4) nieuwe laag eroverheen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Beste Rainesh, veel dank voor je advies. Heb op deze specifieke muur geen voorstrijk gebruikt toen ik de eerste laag latex heb geplaatst. Heb dit getest (latex zonder voorstrijk) op andere vergelijkbare muren en daar hield de verf goed op nagenoeg alle plekken.

Heb inmiddels de renoband gekocht, en ga binnenkort aan de slag met het plamuren. Zoals met elk recent aangeschaft jaren 30 huis, bleken er plots honderd andere urgentere to-do's tevoorschijn te komen :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-05 20:16
Het is vragen om problemen om te latexen zonder voorstrijk op een kale muur.
Blijft misschien leuk zitten voor x-tijd, maar daarna mag je alleen gaan schuren/afsteken/etc en opnieuw gaan latexen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:03
Altijd voorstrijk gebruiken op kale muren. Hecht vele malen beter.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Renzzie schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:54:
Het is vragen om problemen om te latexen zonder voorstrijk op een kale muur.
Blijft misschien leuk zitten voor x-tijd, maar daarna mag je alleen gaan schuren/afsteken/etc en opnieuw gaan latexen.
Op de muur zat al latex (een oude laag), gewoon goed hechtend (op het oog). Adviseer je dan ook voorstrijk? Ik heb voorstrijk gebruikt voor alle muren waar nog niets op zat (dus enkel stucwerk) zoals in de nieuwe badkamer. Daar doet de voorstrijk inderdaad keurig zijn werk. Maar op reeds gelatexde muren hoeft toch niet (als een soort grondverf) opnieuw voorstrijk gezet te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Je rolt 10x over de zelfde plek / en te nat .. en de oude verf is uitgedroogt. merk je dat verf afbladdert stoppen en de boel laten drogen.. (1ste met 1x rollen opbrengen .. ) en pas als de verf na 24 uur droog is dan kan je met paar keer rollen een beter dekkende laag opbrengen. het is goed voor paar jaar totdat je "stoot" en het weer breekt. immers het probleem haal je hiermee niet weg.

Maar wil je het goed doen, alles afsteken (schuren ?) en eerst voorstrijk gebruiken ..voordat je verf smeert

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
vso schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:34:
Je rolt 10x over de zelfde plek / en te nat .. en de oude verf is uitgedroogt. merk je dat verf afbladdert stoppen en de boel laten drogen.. (1ste met 1x rollen opbrengen .. ) en pas als de verf na 24 uur droog is dan kan je met paar keer rollen een beter dekkende laag opbrengen. het is goed voor paar jaar totdat je "stoot" en het weer breekt. immers het probleem haal je hiermee niet weg.

Maar wil je het goed doen, alles afsteken (schuren ?) en eerst voorstrijk gebruiken ..voordat je verf smeert
Veel dank voor je reactie! Begrijp ik je goed dat het afbladderen in dit geval dus waarschijnlijk kwam omdat de uitgedroogde oude latex blijft plakken aan de nieuwe latex als er teveel op wordt gezet? En je advies dus is: zet eerst een dunne laag op (een keer rollen) en laat dit goed drogen alvorens nog meer latex erop te smeren? Het afbladderen werd inderdaad erger naarmate ik dikker smeerde (hoewel mijn intuitie juist was om er dan dikker overheen te gaan om het weer vast te zetten.. ).

Beste oplossing uiteraard afsteken/verwijderen, dat doe ik volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

JDillinger schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:12:
[...]

Veel dank voor je reactie! Begrijp ik je goed dat het afbladderen in dit geval dus waarschijnlijk kwam omdat de uitgedroogde oude latex blijft plakken aan de nieuwe latex als er teveel op wordt gezet? En je advies dus is: zet eerst een dunne laag op (een keer rollen) en laat dit goed drogen alvorens nog meer latex erop te smeren? Het afbladderen werd inderdaad erger naarmate ik dikker smeerde (hoewel mijn intuitie juist was om er dan dikker overheen te gaan om het weer vast te zetten.. ).

Beste oplossing uiteraard afsteken/verwijderen, dat doe ik volgende keer.
ja en nee. .

kijk eerst hoeveel "jaar" je er tegenaan wilt kijken en doe dat maal 2 ..

Ik denk dat de oude laag is uitgedroogt en als je er 1x (niet te dun / te dik) eroverheen rolt zorg je dat er wat vocht in trekt/een verse laag die alles "hecht" eroverheen rolt. zodat na 24 uur je de boel niet stuk trekt.

Maar ook een te droge roller of de nieuwe verf is te "droog" (lees kleverig) trek je het er ook makkelijk ervanaf .. dus door met een "natte" (niet te nat) roller er in 1 laag overheen te rollen voorkom je het stuk trekken

Er zijn veel wegen naar rome, je kan ook wat water bij de latex gooien (immers het watergedragen product) of juist gewoon doorgaan met verven (met beleid) en erna met een dun vulmiddel de erge plekken "behandelen" en daarna met een laag eroverheen.

Kijk voor een huurhuis waar je geen moer geeft zou ik minder werk verzetten dan voor een koophuis, gemeubileerde kamers zijn best irritant om te verven .. dan kan je beter een week (langer) bezig zijn met iets goed doen dan gehaast en wetend dat je over 2 jaar (meestal 4) het overnieuw gaat doen.

Niet iedereen heeft de ruimte, tijd en energie om iets grondig aan te pakken, en met bladderende verf is het veel meer troep dan een goeie basis die je over 2 jaar alleen nog maar hoeft te "rollen".

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Ik begrijp het, dank voor uitleg. Leer er graag over.
Het is een groot huis, en gelukkig bleef de verf op bijna alle plekken zeer goed zitten. Dit specifieke stuk (op gelukkig een relatief kleine muur) ga ik denk ik alsnog wel even afsteken om het indd goed te doen.

Je spreekt overigens over vulmiddel. Is dat ook bijvoorbeeld de Renoband die eerder ook werd genoemd?

Nogmaals dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Heb je de eerste laag goed laten drogen? Ik doe meestal verven, dag erna wat anders, dag daarna tweede laag.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Ik kan het me niet heel goed herinneren, maar volgens mij heb ik de eerste laag redelijk goed laten drogen. Dit was wel onverdunde latex.
De tweede laag (ook onverdund) heb ik extra dik aangebracht (redelijk vaak gerold over meeste plekken) omdat ik hoopte op deze manier maar totaal twee keer te hoeven verven voor een dekkende laag, in plaats van eventueel drie. Deze gedachte heeft me denk ik genekt.

Volgende keer breng ik eerst een iets verdunde laag aan (of voorstrijk, en bij een kale muur sowieso voorstrijk), en laat ik deze goed drogen. Daarna breng ik nog een laag aan, sowieso niet te dik. Tot slot nog een eventuele derde laag, ook niet te dik.
Pagina: 1