Fanatec clubsport v1.5 fans vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hallo tweakers,

ik heb een fanatec clubsport v1.5 race stuur in mijn race sim zitten.
prachtig mooi ding en werkt perfect, echter worden de lagers van de koeling fans minder.

nu zitter hier ook goedkope 24v ventilatoren in. beetje jammer.

er zit geen garantie meer op de stuur en laten ''repareren'' is natuurlijk wel mogelijk bij fanatec, alleen hangt er een kosten plaatje aan en worden de zelfde goedkope fans weer geplaatst.

nu heb ik gemeten en tijdens het opstarten gaat er 15v ongeveer 4 sec lang naar de fans en daarna draaien deze de hele tijd op 10v .

nu is mijn vraag of ik de fans kan vervangen voor 12v versies omdat ik dan de kwaliteit fans kan gebruiken die beschikbaar zijn voor de computer? kunnen deze fans de 15v piek verdragen of ben ik een step down nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:16
Noctua heeft ook 24V fans.
dit merk beschouw ik zelf toch wel echt als goeie kwaliteit.

nieuws: Noctua brengt 24V-varianten van IndustrialPPC-ventilators op de markt

gr
jeppe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Helaas kan ik alleen 80mm fans kwijt maar bedankt voor je tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:15
Je kan een gewone 12V fan gebruiken als je er een weerstandje tussen zet.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Broodro0ster schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:01:
Je kan een gewone 12V fan gebruiken als je er een weerstandje tussen zet.
ik zit al zelf te denken 2 fans in serie te zetten en dan deze fans:
https://tweakers.net/pric...olink-swif2-80l-80mm.html

hierdoor zullen de fans op ongeveer 1000 rpm draaien en als er meer koeling nodig is zullen ze dan mooi mee gaan met de voltage op de fan poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:15
ronald92 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:59:
[...]

ik zit al zelf te denken 2 fans in serie te zetten en dan deze fans:
https://tweakers.net/pric...olink-swif2-80l-80mm.html

hierdoor zullen de fans op ongeveer 1000 rpm draaien en als er meer koeling nodig is zullen ze dan mooi mee gaan met de voltage op de fan poort
Dat is natuurlijk ook een prima oplossing! Check wel even dat de fans op 5V kunnen draaien. Want als jouw stock fan nu op 10V draait het grootste deel van de tijd, dan zal dat 5V zijn per fan in serie.
Of gaat de controller automatisch meer voltage sturen als ze stilvallen?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Broodro0ster schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:18:
[...]

Dat is natuurlijk ook een prima oplossing! Check wel even dat de fans op 5V kunnen draaien. Want als jouw stock fan nu op 10V draait het grootste deel van de tijd, dan zal dat 5V zijn per fan in serie.
Of gaat de controller automatisch meer voltage sturen als ze stilvallen?
gok dat het alleen temperatuur gestuurd is in de stuur, ik zal ze ff testen op mijn moederbord (Asus ROG) die kan ik zo via de bios instellen op 5v en kijken wat de fan doet.. en anders omruilen
Pagina: 1