Verschillende soorten pleister?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-01 08:46
In ons vorige huis heb ik er niet zoveel aandacht aan besteed. Destijds gewoon op advies van een goede kennis (tevens schilder) een stukadoor gekozen. Deze had keurig werk geleverd. Alleen wist ik niet dat glad stucwerk zo gevoelig was voor butsen. In een nauwe gang, met kleine kinderen niet zo'n succes...

Nu zijn we verhuisd en een nieuwe verbouwing aan het plannen. Er zal bijna 140m2 plafond en 200m2 wanden gestucced moeten worden. Nu zit er spack en spachtelputz op de muren, het viel mij op dat dit een stuk sterker is. Helaas vind mijn vrouw het verschrikkelijk, dus er zal toch weer glad stucwerk op de muren komen. Voordeel is wel dat het makkelijker te repareren is dan maar.

Zijn er verschillende soorten stuc & pleister, of maakt het niet zoveel uit? Ik lees dingen over Diamant MP 75 en roodband, maar ook over stucwerk wat 'gezonder' zou zijn vanwege straling (ik weet dat muren in een huis de grootste bron van straling zijn die wij mensen te verduren krijgen)

Iemand die er iets zinvols over kan zeggen? Is er een bepaald gips/pleister wat harder is, of juist 'gezonder' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

evuijtert schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:03:
[...]
Iemand die er iets zinvols over kan zeggen? Is er een bepaald gips/pleister wat harder is, of juist 'gezonder' ?
Volgens mij is gips gewoon gips. Persoonlijk zweer ik bij spachtelputz, maar smaken verschillen natuurlijk. Wees je er van beweust (en wijs je vrouw erop) dat als je spachtelputz in overweging neemt, er verschillende korreldiktes zijn. Wellicht hebben jij en/of je vrouw een hele dikke korrel gezien en oordeelt je vrouw op basis daarvan dat het ze het niet mooi vindt; weet dat er ook een hele fijne korrel bestaat. Deze is nog veel fijner dan standaard-spackwerk.
"De korrelgrootte varieert van 0,5 tot 4 millimeter. De meeste mensen kiezen voor een korrel van 1,2 of 1,5 millimeter dik."
Bron

[ Voor 13% gewijzigd door Harrie_ op 29-03-2019 12:10 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:51

Superflip

*pwiet*

(ik weet dat muren in een huis de grootste bron van straling zijn die wij mensen te verduren krijgen)

Wut? Ik kon er zelf niets over vinden. heb je daar een bron van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

In ons vorige huis heb ik er niet zoveel aandacht aan besteed. Destijds gewoon op advies van een goede kennis (tevens schilder) een stukadoor gekozen. Deze had keurig werk geleverd. Alleen wist ik niet dat glad stucwerk zo gevoelig was voor butsen. In een nauwe gang, met kleine kinderen niet zo'n succes...

Nu zijn we verhuisd en een nieuwe verbouwing aan het plannen. Er zal bijna 140m2 plafond en 200m2 wanden gestucced moeten worden. Nu zit er spack en spachtelputz op de muren, het viel mij op dat dit een stuk sterker is. Helaas vind mijn vrouw het verschrikkelijk, dus er zal toch weer glad stucwerk op de muren komen. Voordeel is wel dat het makkelijker te repareren is dan maar.

Zijn er verschillende soorten stuc & pleister, of maakt het niet zoveel uit? Ik lees dingen over Diamant MP 75 en roodband, maar ook over stucwerk wat 'gezonder' zou zijn vanwege straling (ik weet dat muren in een huis de grootste bron van straling zijn die wij mensen te verduren krijgen)

Wat voor straling verwacht je van een muur????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:08

Dat komt door je beton. Daar gaat je stucwerk weinig aan veranderen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:42
Superflip schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:53:
[...]

Wut? Ik kon er zelf niets over vinden. heb je daar een bron van?
mark-k schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:56:
[...]

Wat voor straling verwacht je van een muur????
Het gaat hierbij over Radon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
Klopt ik heb het over Radon, de link naar milieucentraal.nl zegt het meeste al.

"Kies materialen die geen radon afgeven
Ga je een nieuw huis (laten) bouwen en wil je radongas zoveel mogelijk vermijden? Kies dan materialen die minder radon afgeven: glas, staal, natuur- of rogips, kalksteen en hout."

Knauf is geen zuiver natuurgips volgens mij.

https://www.bouwinfo.be/f...fond/natuurlijke-pleister staat wat meer informatie. Weet niet of ik naar een ander forum mag linken? O-)

Ik denk dat het misschien in Nederland minder bekend is dan bv in België? Weet ook niet goed of ik mij te ver zoek naar dingen waar ik beter mijn energie niet in steek. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
Maverick schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:57:
[...]

Dat komt door je beton. Daar gaat je stucwerk weinig aan veranderen.
Klopt niet helemaal volgens mij. Ik denk wel dat het Beton de grootste boosdoener is, maar stucwerk zal er (misschien in mindere mate) ook wel aan bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Als je je stucwerk met een goede loodslab afwerkt is er toch niets aan de hand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Waarom geen Reno- Glasvlies? Indien goed aangebracht, vergelijkbaar met stuc/pleister en een stuk minder schade gevoeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Knauf MP75 Diamant is volgens mij het hardst, de gewone MP75 is een stuk minder hard.

Alleen dit is wel voor dikkere lagen vanaf 10 mm

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 29-03-2019 21:54 ]

Pagina: 1