Renault Clio of Kia Ceed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-05 22:34
Hallo,

Ik ga binnenkort private leasen. Nu zit ik erg te twijfelen tussen de nieuwe Kia Ceed of de nieuwe Renault Clio.

Nu weet ik de prijzen van de clio nog niet maar dat waarschijnlijk rond de prijzen van de ceed liggen.

Nu houd ik heel erg van tech in de auto zoals autonoom rijden. De kia heeft dat in de versie die ik zou nemen. Maar de renault heeft dan bijvoorbeeld ook digitaal instrumentarium en waarschijnlijk ook wel autonoom rijden.

Wat zouden jullie nemen? de ceed of nog zeker 2 maanden wachten totdat de clio bij de dealer staat?

[ Voor 11% gewijzigd door sgouman op 28-03-2019 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:07
Tja, het is lease dus je hoeft niet zelf het onderhoud te betalen. Wat mij betreft is Kia een goede keuze voor aanschaf/garantie, maar ook daar heb je niks aan. Ik denk dat de Clio wat leuker is, en de Kia was stabieler en zeker. Puur gevoelsmatig. Enige manier om erachter te komen is proefritje maken. Echte tech ga je niet vinden in deze klasse wagens helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Zebby schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:18:
Tja, het is lease dus je hoeft niet zelf het onderhoud te betalen. Wat mij betreft is Kia een goede keuze voor aanschaf/garantie, maar ook daar heb je niks aan. Ik denk dat de Clio wat leuker is, en de Kia was stabieler en zeker. Puur gevoelsmatig. Enige manier om erachter te komen is proefritje maken. Echte tech ga je niet vinden in deze klasse wagens helaas.
Hele vernieuwende tech niet nee. Maar level 2 autonoom rijden in de kia werkt bijna even goed als in de auto van mijn ouders(mercedes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrabel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-01 21:15
Gaat je voorkeur uit naar een hatchback of een stationwagon (SW) ? De Sportswagon (SW) variant van de Kia Ceed heeft een erg royale kofferbakinhoud van 625 liter. De nieuwe Renault Clio zal niet in de in Nederland populaire Estate (SW) versie verschijnen, maar enkel als hatchback.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 22:56
Renault Clio is B-segment en Kia Ceed C-segment dus een klasse hoger. In de meeste gevallen zal de Clio goedkoper zijn want het is ook een kleinere auto. Je kunt ze dus ook lastig vergelijken omdat ze in verschillende klasses opereren. Kia heeft een degelijke lane assist en ACC, dus als je dat belangrijk vind zou ik daarvoor gaan. De huidige Clio heeft dat niet de nieuwe weet ik nog niet, maar dat is nog afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
De Clio is een B-segmenter, de Ceed een C-segmenter toch? Die Clio zou dan wmb bizar goed moeten zijn om 'm te prefereren boven de voordelen van een auto een segment hoger.
Bij twijfel zou ik wel even afwachten. Zou je een proefrit kunnen regelen bij private lease?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
marrabel schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:33:
Gaat je voorkeur uit naar een hatchback of een stationwagon (SW) ? De Sportswagon (SW) variant van de Kia Ceed heeft een erg royale kofferbakinhoud van 625 liter. De nieuwe Renault Clio zal niet in de in Nederland populaire Estate (SW) versie verschijnen, maar enkel als hatchback.
Ik neem alleen een hatchback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Cyphax schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:35:
De Clio is een B-segmenter, de Ceed een C-segmenter toch? Die Clio zou dan wmb bizar goed moeten zijn om 'm te prefereren boven de voordelen van een auto een segment hoger.
Bij twijfel zou ik wel even afwachten. Zou je een proefrit kunnen regelen bij private lease?
Proefrit in de kia heb ik al gemaakt. rijdt goed. Ik rijd nu een clio 4 en het rijdt ongeveer hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
sgouman schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:36:
[...]

Proefrit in de kia heb ik al gemaakt. rijdt goed. Ik rijd nu een clio 4 en het rijdt ongeveer hetzelfde.
Ik zou een Kia Ceed niet vergelijken met een Clio maar met een Mégane. Dat is dezelfde klasse. Als je een Clio voldoende/fijn/prettig vind zou ik die kiezen want de prijs zal lager moeten liggen. Je koopt een Clio vanaf 16k en een Ceed/Megane minimaal 22k. Verschil van 6000 euro zie je echt wel terug in de leaseprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-05 13:53
Het is heel kort door de bocht, maar een Clio is renault. Niet doen. Zijn nou niet bepaald de meest degelijke auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
TheUninvited schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:40:
[...]

Ik zou een Kia Ceed niet vergelijken met een Clio maar met een Mégane. Dat is dezelfde klasse. Als je een Clio voldoende/fijn/prettig vind zou ik die kiezen want de prijs zal lager moeten liggen. Je koopt een Clio vanaf 16k en een Ceed/Megane minimaal 22k. Verschil van 6000 euro zie je echt wel terug in de leaseprijs.
Een kia dynamics+ line automaat kan ik nu voor 430 pm leasen.
De huidige clio(4) met de intens uitvoering met automaat zit ook al op 434

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
sgouman schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:42:
[...]

Een kia dynamics+ line automaat kan ik nu voor 430 pm leasen.
De huidige clio(4) met de intens uitvoering met automaat zit ook al op 434
Dan zeg ik dat je teveel betaald voor die Renault Clio ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
TheUninvited schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:44:
[...]

Dan zeg ik dat je teveel betaald voor die Renault Clio ;)
Of te weinig voor de ceed ;) ceed kost bij een leasemaatschappij private lease 430 bij kia zelf 620. Zelfde type en aantal kilomters. Bij kia zelf zou ik dus de hele auto betalen voor private lease en heb je daarna niks.

Bij de leasemaatschappij zou ik minder betalen over 4 jaar dan de nieuwprijs van een nieuwe ceed

[ Voor 22% gewijzigd door sgouman op 28-03-2019 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Robbie T schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:41:
Het is heel kort door de bocht, maar een Clio is renault. Niet doen. Zijn nou niet bepaald de meest degelijke auto's.
Na 4 jaar onvrijwillig in een Clio IV (diesel) moet ik zeggen dat het een degelijke en betrouwbare auto is. 4-5 collega’s zijn het met mij eens dat het ding niet kapot te krijgen is én sommige hebben echt hun best gedaan (zonder daadwerkelijk schade te rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
sgouman schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:45:
[...]

Of te weinig voor de ceed ;) ceed kost bij een leasemaatschappij private lease 430 bij kia zelf 320. Zelfde type en aantal kilomters.
Ik rij nu voor 436 euro p.m./10.000km per jaar een Ford Focus Titanium met bijna alle opties, dus ik vind die Clio van je gewoon te hoog geprijsd. Die auto's kun je niet vergelijken, je mag het allebei net zo fijn vinden rijden een grotere auto heeft gewoon minder windgeruis, een grotere spoorbreedte en dus ook een ander stuurgevoel. Vaak zit er meer standaard op terwijl je bij de Clio de hoogste uitvoering moet kiezen voor een regensensor o.i.d. krijg je dat bij een Ceed bijna standaard. Denk er goed over na.

Als tip wil ik je deze links nog meegeven https://www.autoweek.nl/privateleasevergelijker/ kun je de prijzen van auto's makkelijk vergelijken tussen aanbieders. Ook komt er 2 april een nieuw leasecollectief van de consumentenbond misschien is dat interessant ook voor je zie https://autoleasecollectief.consumentenbond.nl/inschrijven/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
TheUninvited schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:51:
[...]

Ik rij nu voor 436 euro p.m./10.000km per jaar een Ford Focus Titanium met bijna alle opties, dus ik vind die Clio van je gewoon te hoog geprijsd. Die auto's kun je niet vergelijken, je mag het allebei net zo fijn vinden rijden een grotere auto heeft gewoon minder windgeruis, een grotere spoorbreedte en dus ook een ander stuurgevoel. Vaak zit er meer standaard op terwijl je bij de Clio de hoogste uitvoering moet kiezen voor een regensensor o.i.d. krijg je dat bij een Ceed bijna standaard. Denk er goed over na.

Als tip wil ik je deze links nog meegeven https://www.autoweek.nl/privateleasevergelijker/ kun je de prijzen van auto's makkelijk vergelijken tussen aanbieders. Ook komt er 2 april een nieuw leasecollectief van de consumentenbond misschien is dat interessant ook voor je zie https://autoleasecollectief.consumentenbond.nl/inschrijven/.
Dankje,

Ik heb dat autoleasecollectief inderdaad gezien. Ik ben benieuwd welk auto's daar uit komen. als ik de ceed zou nemen heb ik al de goedkoopste gevonden voor 430 per maand voor 25.000 km per jaar. Daarom snap ik niet dat iemand ooit bij kia zelf zou leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-05 13:53
Deveon schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:51:
[...]

Na 4 jaar onvrijwillig in een Clio IV (diesel) moet ik zeggen dat het een degelijke en betrouwbare auto is. 4-5 collega’s zijn het met mij eens dat het ding niet kapot te krijgen is én sommige hebben echt hun best gedaan (zonder daadwerkelijk schade te rijden).
Ik heb helaas andere ervaringen, moet er wel bij zeggen dat dit iets oudere auto's zijn geweest. Daarnaast zie ik steenvast renault in de middenmoot of lager eindigen bij testen m.b.t betrouwbaarheid. Kia eindigt overal het algemeen ergens in de top 5.

Een auto moet voor mij ook betrouwbaar zijn. Tuurlijk is het fijn als je geen onderhoud kosten hebt ivm lease. Maar je wordt er nog steeds niet vrolijk van als je stil komt te staan of langs de garage moet.

[ Voor 14% gewijzigd door Robbie T op 28-03-2019 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Robbie T schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:54:
[...]

Ik heb helaas andere ervaringen, moet er wel bij zeggen dat dit iets oudere auto's zijn geweest. Daarnaast zie ik steenvast renault in de middenmoot of lager eindigen bij testen m.b.t betrouwbaarheid. Kia eindigt overal het algemeen ergens in de top 5.

Een auto moet voor mij ook betrouwbaar zijn. Tuurlijk is het fijn als je geen onderhoud kosten hebt ivm lease. Maar je wordt er nog steeds niet vrolijk van als je stil komt te staan of langs de garage moet.
Dat is zeker waar.

vooral omdat je bij private lease pas na 48 vervangend vervoer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
sgouman schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:53:
[...]

Dankje,

Ik heb dat autoleasecollectief inderdaad gezien. Ik ben benieuwd welk auto's daar uit komen. als ik de ceed zou nemen heb ik al de goedkoopste gevonden voor 430 per maand voor 25.000 km per jaar. Daarom snap ik niet dat iemand ooit bij kia zelf zou leasen.
De leasemaatschappijen van het merk zelf zijn vaak iets duurder, maar die hanteren eigenlijk continu vaste prijzen het hele jaar door en bieden je volledige vrijheid in het samenstellen van een auto. Terwijl zo'n andere derde partij gewoon een aantal auto's reserveert/inkoopt voor een lage prijs en die zo aanbiedt, je kunt hierbij vaak minder vrij configureren (vaak alleen kleur/uitvoering) maar betaald ook een stuk minder. Dat is het grootste verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
TheUninvited schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:58:
[...]

De leasemaatschappijen van het merk zelf zijn vaak iets duurder, maar die hanteren eigenlijk continu vaste prijzen het hele jaar door en bieden je volledige vrijheid in het samenstellen van een atuo. Terwijl zo'n andere derde partij gewoon een aantal auto's reserveert/inkoopt voor een lage prijs en die zo aanbiedt, je kunt hierbij vaak minder vrij configureren (vaak alleen kleur/uitvoering) maar betaald ook een stuk minder. Dat is het grootste verschil.
Ik zou bij Arval als ik zou willen alles kunnen samenstellen wat ik wil. Zij bestellen namelijk de auto bij de dealer. Ik vind het alleen vreemd dat ik bij kia zelf over 4 jaar 29.000 euro heb betaald met een auto die ook 29.000 euro waard is. Bij arval is dit 20.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je van tech in de auto houdt, waarom niet een Zoe of Leaf?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
Erasmo schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:19:
Als je van tech in de auto houdt, waarom niet een Zoe of Leaf?
Een zoe is volgens alleen verschillend dat hij elektrisch is.
Voorderest is hij hetzelfde als een clio met bijvoorbeeld het infotainment scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:13

Fjeze

AllesPerfect!

Ik rij nu als voorloop auto (Kia Proceed GT-plusline in bestelling staan) een Renault Clio estate, in vind het echt een draak van een auto. Voor mij geen Renault meer.
Kraken, drama van een media systeem, en vind de afwerking binnen in gewoon niet mooi.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Fjeze schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:01:
Ik rij nu als voorloop auto (Kia Proceed GT-plusline in bestelling staan) een Renault Clio estate, in vind het echt een draak van een auto. Voor mij geen Renault meer.
Kraken, drama van een media systeem, en vind de afwerking binnen in gewoon niet mooi.
Het infotainment systeem is inderdaad echt nirt goed. Gelukkig werkt android auto erop en werkt dat goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Brazos schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:44:
[...]

Dat geloof ik best, en ze rijden ook goed. Maar wat een rammelbakken. Onlangs een week in een Clio IV diesel gereden, was nog vrij nieuw (40.000 op de teller) en dat ding piepte, rammelde en kraakte aan alle kanten.
Huurauto? 40.000 is namelijk best veel voor een huur auto. Mijne was na 125.000 km in 3 jaar nog in prima staat. Geen piepje, rammel of kraakje en ik reed nog best vaak zonder radio.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 14:48

Wuursj

want worst is al bezet

Dat niet alle Renaults even betrouwbaar zijn geweest in de geschiedenis weet welke autoliefhebber wel. Maar de Clio IV lijkt daar niet zo'n last van te hebben volgens veel statistieken waaronder deze:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GUDlJVC.png
Dat is vergelijkbaar met Toyota's etc. uit dezelfde test. ook hier laat ie menig Japanner achter zich
Sommige andere testen zijn iets minder positief (vooral als er geen onderschied wordt gemaakt tussen bijv. Clio III en IV) maar echt slecht ben ik nog niet tegen gekomen.

Als je het interieur van de huidige Clio IV niet zo best vindt, is er ook goed nieuws. Bij de Clio V is het interieur incl. multimedia heel wat beter dan de huidige volgens de pers.

Maar als je een C'eed voor dezelfde prijs kan leasen, zou ik ook nog eens achter mijn oren krabben :) Vooral omdat de nieuwe Clio geen estate versie meer krijgt en dat is nou juist wat ik zo interessant aan de huidige Clio vind.

[ Voor 16% gewijzigd door Wuursj op 29-03-2019 08:37 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:20
Wuursj schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 08:25:
Dat niet alle Renaults even betrouwbaar zijn geweest in de geschiedenis weet welke autoliefhebber wel. Maar de Clio IV lijkt daar niet zo'n last van te hebben volgens veel statistieken waaronder deze:
[Afbeelding]
Dat is vergelijkbaar met Toyota's etc. uit dezelfde test. ook hier laat ie menig Japanner achter zich
Sommige andere testen zijn iets minder positief (vooral als er geen onderschied wordt gemaakt tussen bijv. Clio III en IV) maar echt slecht ben ik nog niet tegen gekomen.

Als je het interieur van de huidige Clio IV niet zo best vindt, is er ook goed nieuws. Bij de Clio V is het interieur incl. multimedia heel wat beter dan de huidige volgens de pers.

Maar als je een C'eed voor dezelfde prijs kan leasen, zou ik ook nog eens achter mijn oren krabben :) Vooral omdat de nieuwe Clio geen estate versie meer krijgt en dat is nou juist wat ik zo interessant aan de huidige Clio vind.
Die test geeft geen goed beeld van de werkelijkheid. Nieuwe auto's, zoals de Clio, hebben vrijwel nooit mankementen, met oude moet je vaker naar de garage. Als er toevallig veel laguna's uit 2007 mee hebben gedaan aan deze test scoort hij bij voorbaat al niet best. Zolang je niet weet hoeveel wagens uit welk jaar hebben meegedaan en doodleuk wagens van 2007-2014 op 1 hoop gooit, kan je geen fatsoenlijke conclusies trekken uit deze tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 14:48

Wuursj

want worst is al bezet

@aljooge Er worden niet doodleuk auto's op één hoop gegooid, er wordt per model serie gekeken. Juist best goed voor een test want in vele andere wordt alles met het label Clio op één hoop gegooid terwijl we het over inmiddels 5 totaal verschillende auto's hebben die alleen dezelfde naam dragen.
Er wordt dus wel onderscheid gemaakt tussen de verschillende model series (Clio IV vs. Clio III etc) en zelfs binnen de modelseries (Megane III phase I vs. Phase II). Specifieker kan een test bijna niet worden. Volgens mij is de modelserie belangrijker dan bouwjaar want daar zitten verschillen in ontwerp en onderdelen. Dan zou je eerder nog kilometerstand moeten meenemen.

En als dit niet zegt over nieuwe auto's, hoe kan het dan dat een Clio IV van 2012 tot 2017 zoveel beter scoort dan bijv. een Megane van 2012 tot 2016? Die zijn toch uit ongeveer dezelfde periode? De verdeling zal misschien iets anders zijn.

En als het waar is dat nieuwe auto's geen mankementen hebben (wat is betwijfel, vooral bij elektrische storingen wat doorgaans de grootste probleemmaker is geweest bij Renault van begin deze eeuw), boeit het voor dit topic helemaal niet. Want tegen die tijd wordt die private lease auto toch weer ingeleverd.

Maar natuurlijk mag je zo'n test met enige kritiek bekeken worden. Maar kijk dan vooral hóe zo'n test gedaan wordt. Er zijn enorme verschillen in testen te vinden waarbij in dezelfde auto heel laag en heel hoog scoort. Toch denk ik dat testen betere info geven dan iemand die in een topic roept dat hij in 2001 een slechte Renault heeft gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 03-04-2019 08:27 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:20
Wuursj schreef op woensdag 3 april 2019 @ 08:23:
@aljooge Er worden niet doodleuk auto's op één hoop gegooid, er wordt per model serie gekeken. Juist best goed voor een test want in vele andere wordt alles met het label Clio op één hoop gegooid terwijl we het over inmiddels 5 totaal verschillende auto's hebben die alleen dezelfde naam dragen.
Er wordt dus wel onderscheid gemaakt tussen de verschillende model series (Clio IV vs. Clio III etc) en zelfs binnen de modelseries (Megane III phase I vs. Phase II). Specifieker kan een test bijna niet worden. Volgens mij is de modelserie belangrijker dan bouwjaar want daar zitten verschillen in ontwerp en onderdelen. Dan zou je eerder nog kilometerstand moeten meenemen.

En als dit niet zegt over nieuwe auto's, hoe kan het dan dat een Clio IV van 2012 tot 2017 zoveel beter scoort dan bijv. een Megane van 2012 tot 2016? Die zijn toch uit ongeveer dezelfde periode? De verdeling zal misschien iets anders zijn.

En als het waar is dat nieuwe auto's geen mankementen hebben (wat is betwijfel, vooral bij elektrische storingen wat doorgaans de grootste probleemmaker is geweest bij Renault van begin deze eeuw), boeit het voor dit topic helemaal niet. Want tegen die tijd wordt die private lease auto toch weer ingeleverd.

Maar natuurlijk mag je zo'n test met enige kritiek bekeken worden. Maar kijk dan vooral hóe zo'n test gedaan wordt. Er zijn enorme verschillen in testen te vinden waarbij in dezelfde auto heel laag en heel hoog scoort. Toch denk ik dat testen betere info geven dan iemand die in een topic roept dat hij in 2001 een slechte Renault heeft gehad.
toon volledige bericht
Het modelserie speelt wel een rol, maar leeftijd nog veel meer. Met name hoe de eigenaar onderhoud aan zijn voertuig heeft gedaan. Elke wagen heeft uit zichzelf slijtage, van een nieuwe mag je redelijkerwijs verwachten dat hier niet zoveel problemen mee zullen zijn. Natuurlijk, ik vind het uitstekend dat er testen zijn, maar de methodiek achter deze consumentenbondtest wordt niet uitgelegd. Je weet namelijk niet wat het aantal van de steekproef is en ook niet, wat er dan aan gemankeerd heeft. Maar mijn punt is: leeftijd speelt een hele cruciale factor, versterkt met een eigenaar die bezuinigt op onderhoud.

Nu antwoord op jouw vraag; Hoe kan het dan dat een Clio IV van 2012 tot 2017 zoveel beter scoort dan bijv. een Megane van 2012 tot 2016?

Dit is te verklaren weer door de methodiek: de steekproef is niet gelijkmatig over de jaren verdeeld. Een tijdsspanne van 4-5 jaar is best wel veel qua mankementjes. Een nieuwe renault Clio uit 2017 scoort natuurlijk beter dan een oude Megane uit 2012. Hierbij de verkoopcijfers: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/renault/clio/
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/renault/megane/

2012 Clio 5063 Megane 21468
2013 Clio 12167 Megane 12227
2014 Clio 14720 Megane 2014
2015 Clio 17062 Megane 2158
2016 Clio 10721 Megane 4135
2017 Clio 11769

Hierbij dus de verklaring van het betere testresultaat van de Clio tov de Megane, De Clios zijn relatief veel nieuwer, sterker nog: er zijn zelfs meer Meganes verkocht uit 2012 dan al die jaren 2013-2016 bij elkaar opgeteld!.

Ik denk dat de testmethode van de consumentenbond niet goed gefundeerd is en je lastig conclusies kunt trekken uit dit soort betrouwbaarheidstesten.
Pagina: 1