Wuursj schreef op woensdag 3 april 2019 @ 08:23:
@
aljooge Er worden niet doodleuk auto's op één hoop gegooid, er wordt per model serie gekeken. Juist best goed voor een test want in vele andere wordt alles met het label Clio op één hoop gegooid terwijl we het over inmiddels 5 totaal verschillende auto's hebben die alleen dezelfde naam dragen.
Er wordt dus wel onderscheid gemaakt tussen de verschillende model series (Clio IV vs. Clio III etc) en zelfs binnen de modelseries (Megane III phase I vs. Phase II). Specifieker kan een test bijna niet worden. Volgens mij is de modelserie belangrijker dan bouwjaar want daar zitten verschillen in ontwerp en onderdelen. Dan zou je eerder nog kilometerstand moeten meenemen.
En als dit niet zegt over nieuwe auto's, hoe kan het dan dat een Clio IV van 2012 tot 2017 zoveel beter scoort dan bijv. een Megane van 2012 tot 2016? Die zijn toch uit ongeveer dezelfde periode? De verdeling zal misschien iets anders zijn.
En als het waar is dat nieuwe auto's geen mankementen hebben (wat is betwijfel, vooral bij elektrische storingen wat doorgaans de grootste probleemmaker is geweest bij Renault van begin deze eeuw), boeit het voor dit topic helemaal niet. Want tegen die tijd wordt die private lease auto toch weer ingeleverd.
Maar natuurlijk mag je zo'n test met enige kritiek bekeken worden. Maar kijk dan vooral hóe zo'n test gedaan wordt. Er zijn enorme verschillen in testen te vinden waarbij in dezelfde auto heel laag en heel hoog scoort. Toch denk ik dat testen betere info geven dan iemand die in een topic roept dat hij in 2001 een slechte Renault heeft gehad.
toon volledige bericht
Het modelserie speelt wel een rol, maar leeftijd nog veel meer. Met name hoe de eigenaar onderhoud aan zijn voertuig heeft gedaan. Elke wagen heeft uit zichzelf slijtage, van een nieuwe mag je redelijkerwijs verwachten dat hier niet zoveel problemen mee zullen zijn. Natuurlijk, ik vind het uitstekend dat er testen zijn, maar de methodiek achter deze consumentenbondtest wordt niet uitgelegd. Je weet namelijk niet wat het aantal van de steekproef is en ook niet, wat er dan aan gemankeerd heeft. Maar mijn punt is: leeftijd speelt een hele cruciale factor, versterkt met een eigenaar die bezuinigt op onderhoud.
Nu antwoord op jouw vraag; Hoe kan het dan dat een Clio IV van 2012 tot 2017 zoveel beter scoort dan bijv. een Megane van 2012 tot 2016?
Dit is te verklaren weer door de methodiek: de steekproef is niet gelijkmatig over de jaren verdeeld. Een tijdsspanne van 4-5 jaar is best wel veel qua mankementjes. Een nieuwe renault Clio uit 2017 scoort natuurlijk beter dan een oude Megane uit 2012. Hierbij de verkoopcijfers:
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/renault/clio/
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/renault/megane/
2012 Clio 5063 Megane 21468
2013 Clio 12167 Megane 12227
2014 Clio 14720 Megane 2014
2015 Clio 17062 Megane 2158
2016 Clio 10721 Megane 4135
2017 Clio 11769
Hierbij dus de verklaring van het betere testresultaat van de Clio tov de Megane, De Clios zijn relatief veel nieuwer, sterker nog: er zijn zelfs meer Meganes verkocht uit 2012 dan al die jaren 2013-2016 bij elkaar opgeteld!.
Ik denk dat de testmethode van de consumentenbond niet goed gefundeerd is en je lastig conclusies kunt trekken uit dit soort betrouwbaarheidstesten.