Advies gevraagd internetsituatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spuddywuddy
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-10 18:14
Ik ben net verhuist naar een gebouw met 10 studio's. Er is echter maar 1 internet lijn die binnenkomt. De situatie is rampzalig. De modem is van Telenet.Van de modem takt het af naar 2 oude routers. Een netgear 10/100 met 5 poorten en een dlink hub, ook 10/100. Van die beide toestellen gaat het naar elke kamer.

Die moeten beide de deur uit en vervangen worden door 1 adequaat toestel. Mijn vraag is of een 10poort switch zoals deze voldoende is. pricewatch: Cisco SG350-10 Als de mensen draadloos willen moeten ze maar een wifi routertje op hun studio zetten. Indien dit natuurlijk mogelijk is. Dat is ook een vraag. Of is een switch geen goed idee en moet het een router zijn? Zoals deze

Graag advies

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:50

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Een switch alleen is niet genoeg. Je hebt minstens één router nodig. Misschien kun je een van die bestaande routers hergebruiken. WIFI wil je eigenlijk ook coordineren zodat gebruikers elkaar niet storen door op hetzelfde kanaal te gaan zitten.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-10 09:53
Advies? Zoek een andere woning met eigen aansluiting!

Verder ben je gemachtigd om dit soort dingen even te regelen voor de overige 9 bewoners? Wie had dit nu dan geregeld?
Zometeen zet je een toffe setup neer een ouwe baas komt langs en trekt alles aan gort want zo was het niet.

Verder heb je natuurlijk net ff meer aansluiten nodig, want dat internet moet ook nog de switch in, dus pak iig een 16 poorts erbij.

Doet dat Tele2 modem ook dhcp? Dan heb je geen extra router nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 23:28
Ik zou inderdaad een switch achter het modem plaatsen met een kort UTP kabeltje, en dan vanuit de switch naar elke ruimte gaan met een UTP kabel, en daar weer inhaken op een router voor de WiFi.
Als alle woonruimten achter dezelfde (electra)meterkast zitten, zou je ook nog een netwerk via het stopcontact kunnen overwegen. Realiseer je wel dat als de verbinding door 10 gaat, de snelheden wel eens dramatisch kunnen worden...

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik zou tele2 even benaderen voor een nieuw modem, deze zal vast ook wel oud zijn.
En je hebt idd meer dan 10 poorten nodig, dus ga voor een switch meer poorten.

Tot slot zou ik, als het kan, in de gang een paar acces points op hangen, dan heeft iedereen gewoon wifi en zit je daarmee niet inelkaars vaarwater. Of als dat niet kan op een paar kamers.

Neem hiervoor ook even contact op met de huisbaas om dit via hem te regelen. Betalen zal hij wel niet gok ik, maar dan trekt hij het iig niet van de muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:46
Iedereen heeft een eigen IP nodig. Wat als 1 van je huisgenoten illegale content verspreidt? Betaald iedereen dan een deel van de rekening aan boetes? Gedeeld internet is een kans op problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 20:04
Meestal heeft elk huishouden zijn eigen internetabonnement, alleen bij studio's / studentenkamers vaak niet.
Besef dus dat serieus investeren in één goed systeem bijna altijd nog goedkoper is dan 10x €25 tot €30 euro per maand voor je eigen internetprovider.
Djampire schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:56:
Realiseer je wel dat als de verbinding door 10 gaat, de snelheden wel eens dramatisch kunnen worden...
En nog belangrijker; realiseer je dat het niet vanzelf gelijk (eerlijk) verdeeld wordt tussen de gebruikers.
Als je een switch neemt die traffic shaping ondersteund kan je nog elke gebruiker een bepaalde bandbreedte toewijzen, dan heb je dat ook mooi opgelost. Wat ook kan maar niet heel chique is; elke poort op 10 Mbit zetten.
EJPostema schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:08:
Je zou kunnen kiezen voor een managed switch waar je elke poort naar de studio's isoleert. Dan heb je heel simpel het netwerk van elkaar gescheiden en kunnen gebruikers alleen naar de router (het internet).
Tot slot zou ik, als het kan, in de gang een paar acces points op hangen, dan heeft iedereen gewoon wifi en zit je daarmee niet inelkaars vaarwater. Of als dat niet kan op een paar kamers.
Hangt allemaal af van de grootte van de ruimten, demping, storingsbronnen etc.
Neem hiervoor ook even contact op met de huisbaas om dit via hem te regelen. Betalen zal hij wel niet gok ik, maar dan trekt hij het iig niet van de muur
Vaak zijn huisbazen wel blij als het geregeld wordt, want die worden ook gek van het 'gezeur' over internet in door hen verhuurde ruimten. Het liefst door een externe partij die zodat ze niet afhankelijk zijn van doe-het-zelf-huurders (met de beste bedoelingen).
aljooge schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:20:
Iedereen heeft een eigen IP nodig. Wat als 1 van je huisgenoten illegale content verspreidt?
Dan zou elke burger zijn eigen ip moeten hebben en dat werkt gelukkig niet zo ;)
Als je hier ècht bang voor bent kan je een firewall neerzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door waterwolf op 28-03-2019 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spuddywuddy
Ik zou tele2 even benaderen voor een nieuw modem, deze zal vast ook wel oud zijn.

Waarom is het nodig om meer poorten te plaatsen? Ik kan niet goed volgen. Er gaat 1 utp kabel naar elke studio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
Spuddywuddy schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:22:
[...]

Waarom is het nodig om meer poorten te plaatsen? Ik kan niet goed volgen. Er gaat 1 utp kabel naar elke studio
Tele2->switch->bewoner1 t/m 10

dus switch heeft 11 poorten nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spuddywuddy
Fore! schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 23:24:
[...]

Tele2->switch->bewoner1 t/m 10

dus switch heeft 11 poorten nodig.
Is de 'in' poort niet apart dan de 'out' poorten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Spuddywuddy schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 02:18:
[...]

Het spijt me maar is het niet beter om dit door de huisbaas te laten doen of iemand die dit wat beter weet? Daarbij heb je nog niet op de vraag gereageerd of je hier toestemming voor hebt lijkt me niet heel onbelangrijk namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-10 09:35

Kettrick

Rantmeister!

Spuddywuddy schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 02:18:
[...]

Wat Hengbers_92 ook al aangeeft, als je het verschil tussen een router en switch niet begrijpt is het beter hier niet aan te komen.

Het is erg onwaarschijnlijk dat het vervangen van twee switches door een nieuwe switch een groot verschil gaat maken. Kost tijd en geld en uiteindelijk zal er toch iemand moeten komen die meer kennis van zaken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou neerzetten; Unifi USG, Cloudkey, 16poorts Unifi POE switch en afhankelijk van de lay-out meerdere Unifi AC Lites.

Heb je alles in een keer goed geregeld, bedraad en WiFi, is het makkelijk te beheren, kun je er ook voor zorgen dat bewoners van elkaar gescheiden zijn, apart netwerk voor gasten indien gewenst, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fore!
Sethro schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 07:47:
Ik zou neerzetten; Unifi USG, Cloudkey, 16poorts Unifi POE switch en afhankelijk van de lay-out meerdere Unifi AC Lites.

Heb je alles in een keer goed geregeld, bedraad en WiFi, is het makkelijk te beheren, kun je er ook voor zorgen dat bewoners van elkaar gescheiden zijn, apart netwerk voor gasten indien gewenst, etc.
Nu nog rekening houden met de kennis van de vrager. Dan kun je prima advies geven.
Nu is ubiquity apparatuur te hoog gegrepen voor het niveau van TS.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Aangezien TS niet specificeert wat de behoefte is van de gebruiker en waarom de twee apparaten, een switch en een hub de deur uit moeten. Hij geeft alleen aan "De situatie is rampzalig" en vervangen door "1 adequaat toestel", echter welk probleem hij er mee wil verhelpen is gissen. Het advies is dan daar ook naar

De feiten die we hebben, de vragen die we hebben (of althans ik)
0 er is een probleem wat de TS wil oplossen het probleem is niet gespecificeerd. Wat is het probleem? Ben jij de enige die dit heeft? Wees concreet en duidelijk.

1 internet Telenet, snelheid onbekend, router type onbekend. Wat is je internet snelheid? Welke router heb je? Verder deel je de verbinding met 10 man, mogelijk zit daar je probleem Wat doe iedereen er mee. Als e aantal man/vrouw flink zitten te downloaden of HD netflix zitten te kijken, tja dan kan je verbinding wel eens traag worden....

2 er zijn 10 studio’s die er een vaste aansluiting nodig hebben dus 10 aansluitingen nodig. wifi gaat elke studio maar zelf doen Zoals gezegd 10 mensen op een kluitje die elk hun eigen wifi doen, is vragen om slechte performance. Hoeveel wifi netwerken hebben jullie al, wat is de performance er van?

3 er zijn nu 2 apparaten op de modem aangesloten. Hoe is de aansluiting nu echt want die 5p netgear switch zal maar 4? studio’s aansluiten, Zitten er ook mensen direct op het modem? Hoeveel zitten er op die hub?
Wat zijn de snelheden op de poorten?

4 1 een 10/100 netgear switch, 5 poorten. Welk type? Zie je dat de performance van deze switch slecht is, heb je toegang tot de management interface?

5 1 een dlink hub, onbekend aantal poorten en snelheid. Met een hub deel je de snelheid (van de uplink) met zijn allen. Een switch hier kan al voor wat verbetering zorgen. Echter je internet snelheid al niet zo snel is, dan maakt het niet veel uit.

6 TS weet het verschil tussen een switch, hub en router niet. Lees je daar eens goed in, Wikipedia anyone

7 TS kiest een apparaat uit met te weinig poorten. Er zitten maar 10 ethernet poorten op de genoemde switch, en twee SFP (die ga je niet gebruiken). Dit staat gewoon onder kenmerken op tweakers, en anders check je de site van de leverancier. Eenvoudig tellen op de foto kan ook.
Nou kan je misschien 9 studio’s op de switch aansluiten en 1 direct op het modem, maar zoek een goede switch met 16/24 poorten, geen spf. Kijk eens naar zyxel or anderen, is minder duur en zeker als je geen verstand van zaken heb zou ik niet aan cisco beginnen.....
Verder kijk goed naar de specs van de switch, bv de maximale doorvoer etc. Misschien is het beter om toch 2 switches te gebruiken als de doorvoer per poort groter is...... En misschien heb je meer eisen....
Verder kan je nadenken om een soort van Qos (nog eentje voor Wikipedia) er op te zetten zodat je de bandbreedte naar elke studio kan beperken, zodat iedereen evenveel bandbreedte krijgt. Mogelijkheden te over

Verder zou ik denken aan een scheiding van de netwerken? Of je laat het aan de gebruiker over dat zij zelf een router met firewall op hun kamer zetten om hun interne netwerk af te schermen en meer poorten te creëren (een 5 poort wifi router zou bijvoorbeeld kunnen dam heb je wifi, router en switch in 1). Als je ze met zijn alleen op 1 switch zit, dan kan je bij elkaar komen, dus als je bv pc niet goed hebt beveiligd/zaken hebt open staan, kan iemand toegang tot je pc krijgen. Of is onderlinge toegang juist een vereiste?

[ Voor 6% gewijzigd door jeanj op 29-03-2019 12:15 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 16:15
Er zijn zoveel opties, De vraag is hoe ingewikkeld en het wil maken en wat mag het kosten?

Goedkoopst en simpelst is alles direct aansluiten op de router en switch. Er voor zorgen dat het bij elkaar 10 (of meer) aansluitingen oplevert.

Mooiste is natuurlijk een beheerd netwerk waarbij iedereen zijn eigen vlan heeft. centraal geregeld wifi waarbij iedereen zijn SSID heeft en dat gekoppeld is met ieder zijn eigen vlan. Meschien zelfs een /28 subenet er bij zodat iedereen zijn eigen publice IP heeft? Kost wat (zowel in geld en tijd), maar dan heb je ook iets moois.

Maar meest logies is een 12 port switch direct op het modem/router, Vanaf de swith naar elke studio een kabel. vanuit daar kan iedereen zijn eigen wifi regelen met behulp van een eigen router/AP.

[ Voor 5% gewijzigd door ewoutw op 29-03-2019 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-10 16:35
ervanuitgaande dat je een recent witte telenet modem hebt (die men in nederland kent als de connectbox) dan heb je reeds een router in huis..

dan hebt ge feitelijk alleen een 16 poort switch nodig om iedereen zn kabel te laten werken
idealiter lijkt mij dan zelfs een 10/100 switch met gigabit uplink zodat niemand de lijn zou kunnen plattrekken

qua wifi laat ge iedereen maar een eigen router zetten zou ik zeggen (geen accespoint ! anders heeft iedereen traffiek naar elkaar !)
nadeel 1 is dat het grote kans een dikke ramp word qua wifi, maar alternatief managed wifi door gans het gebouw is iets van vele honderden/duizenden euroes waarschijnlijk
nadeel 2 is dual natting ... werkt in 99% goed... tot er iemand een game wil hosten , dan draait het meestal al snel de soep in

het idee om iedereen een rechtstreeks ip adres te geven (die /28 range) is een grapke wat begint (in belgie bij telenet) bij 220€ ex btw voor corporate fibernet 120mbps down/10up ... daar zit standaard 1 fixed extern ip bij , wilt ge naar die /28 range voor 16 ip's is da nog is een dikke klets erbovenop
veel cheaper is dan een Business 240P + evt speedboost, das 95€ ex btw voor 1 fixed ip adres, en dat ge dan lokaal zelf een eigen router neemt

maar ik denk dat dit laatste allemaal misschien een beetje erg gedetailleerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spuddywuddy
Beste mensen, bedankt voor alle reacties. De reden waarom het lijkt dat ik er geen verstand van heb is omdat ik nu toe enkel internet voor mezelf heb gehad en niet voor 9 andere mensen. Een router kan ik wel configureren maar een switch heb ik nooit gehad. Ik lees en hoor ook veel confliktende informatie. De ene zegt dit, de andere zegt net het tegenovergestelde. De ene zegt een switch kan je niet plaatsen want dan zit iedereen op dezelfde IP, de andere zegt neem dan een managed switch. Ik lees ook dan je geen VOIP kan hebben met een switch, wat in mijn wereldje zoveel betekend als "Oh? Kan ik dan niet op teamspeak? Das toch ook VOIP?"

Ik zal in ieder geval beginnen met foto's te nemen morgen. Een andere vraag die ik kan beantwoorden is dat het hier gaat om gewoon particulier internet. Surfen, youtube, netflix, gamen,... Dit is niet voor servers of een telefooncentrale of zo. De lijn die we hebben is internet fiber 200 van telenet maar de huisbaas is bereid 15euro extra te betalen om van 200 naar 400mbit te gaan.

Alles word gefinancierd door de huisbaas(tot op bepaalde hoogte). Wat ik wil vermeiden is dat ik hem iets laat aanschaffen dat later inadequaat blijkt. Vandaar dat jullie advies zeer geapprecieerd is.

[ Voor 5% gewijzigd door Spuddywuddy op 29-03-2019 22:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Spuddywuddy schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 22:54:
Beste mensen, bedankt voor alle reacties. De reden waarom het lijkt dat ik er geen verstand van heb is omdat ik nu toe enkel internet voor mezelf heb gehad en niet voor 9 andere mensen. Een router kan ik wel configureren maar een switch heb ik nooit gehad.
Om een router te kunnen configureren heb je meer kennis nodig dan een switch (want layer 3 > layer 2), dus ik heb zo m'n twijfels over deze uitspraak.
Ik lees en hoor ook veel confliktende informatie. De ene zegt dit, de andere zegt net het tegenovergestelde. De ene zegt een switch kan je niet plaatsen want dan zit iedereen op dezelfde IP, de andere zegt neem dan een managed switch. Ik lees ook dan je geen VOIP kan hebben met een switch, wat in mijn wereldje zoveel betekend als "Oh? Kan ik dan niet op teamspeak? Das toch ook VOIP?"
Hoogstwaarschijnlijk spreken de mensen elkaar niet tegen, maar zitten de verschillen in aannames over wat jouw situatie eigenlijk is - wat op dit moment nog onbekend is.

Om de dingen die je noemt een voor een aan te stippen:
- een switch is een layer 2 device, dus alle aangesloten apparaten zitten in hetzelfde netwerk. Je moet dus daarnaast een router hebben om de verbinding tussen jullie thuisnetwerk en het publieke internet (twee verschillende netwerken dus) te regelen. Heel simpel gezegd kun je een switch zien als een uitbreiding van de LAN poorten achterop een router. Achter een NAT router deelt iedereen sowieso dezelfde publieke WAN-IP.
- een managed switch kan in extreme gevallen als router spelen, maar waarschijnlijk heeft dit advies te maken met de mogelijkheid om VLANs te definieren op een managed switch waarmee verkeer van de verschillende bewoners gescheiden kan worden. Of dat wenselijk is of niet hangt af van jullie onderlinge verstandhouding. Wel is het betrekkelijk complex om goed in te stellen, dus lijkt het me in deze situatie met de aanwezige kennis en kunde geen goed idee, tenzij er een heel zwaarwegende reden is om het wel te doen...
- VoIP is in de breedste zin des woords iedere vorm van spraak over IP, maar ik vermoed dat hier iets als SIP bedoeld wordt, dus specifiek telefonie. Dat dat niet over een switch zou werken is onzin. Het gaat in ieder geval niet slechter werken dan over de poorten achterop een router, want de LANpoorten daarvan zijn gewoon switchpoorten...
- Als met "VoIP" SIP bedoeld wordt is Teamspeak een wezenlijk andere protocol. Teamspeak is erg goed in NAT-traversal, maar dat heeft meer met routers dan switches te maken.
Ik zal in ieder geval beginnen met foto's te nemen morgen. Een andere vraag die ik kan beantwoorden is dat het hier gaat om gewoon particulier internet. Surfen, youtube, netflix, gamen,... Dit is niet voor servers of een telefooncentrale of zo. De lijn die we hebben is internet fiber 200 van telenet maar de huisbaas is bereid 15euro extra te betalen om van 200 naar 400mbit te gaan.
Snelheid staat geheel los van discussie van hoe je de boel intern inricht.
Alles word gefinancierd door de huisbaas(tot op bepaalde hoogte). Wat ik wil vermeiden is dat ik hem iets laat aanschaffen dat later inadequaat blijkt. Vandaar dat jullie advies zeer geapprecieerd is.
Eerst en vooral moet duidelijk worden wat nu exact het probleem is. Pas als we dat boven water hebben kunnen we goed advies geven.

Naast die foto, probeer zo duidelijk en specifiek mogelijk aan te geven wat nu niet werkt zoals het zou moeten en hoe je dat exact merkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:19
Ik deel met 9 anderen een 100/100 glasvezelverbinging zonder problemen. Je moet torrent clients conservatief instellen en dan gaat er al veel goed.

Je spreekt over twee routers maar wat je beschrijf zijn waarschijnlijk twee switches. Kun je ons het merk en type van beide geven? Het zijn 10/100 types dus niemand krijgt de snelheid van de verbinding van 200 Mb/s helemaal benut en gaat een upgrade naar 400 Mb/s je problemen niet oplossen. Ik ga er hierbij van uit dat iedereen met 100 Mb/s met de switch verbindt en niet door een brakke kabel maar met 10 Mb/s.

Kun je een eenvoudig schema/tekening van het netwerk maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:47
Wat als “internet het niet doet” op een willekeurige vrijdagavond? Wie kan er dan gebeld worden?

Bellen ze de huisbaas? Of kijkt iedereen dan naar TS?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-10 16:35
als ik dan zo het verhaal lees zou ik de huisbaas eerst al is aanraden die switch en die hub beide te vervangen door goede 16 of 24 poort gigabit switch
liefst eentje die nog smart managed is zodat je eventueel al is met vlan's kan gaan werken en evt traffiek bekijken als dat mogelijk is met die switch...
dan kan je al afvinken dat dat niet meer je issue is ...

vooral de mensen die op de hub zitten zijn nu fucked imho, die moeten namelijk die 100mbit van de lan-kabel delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:34
Laat dit aub door een lokaal bedrijf opzetten.
Vroeg of laat valt de boel plat, en dan is het hommeles.

Als je de netwerken niet goed gaat scheiden, dan kan ik de TV van de buurman bedienen, en print flat 2 op de printer van flat 4,
Om nog niet te spreken van een probleem als er iemand kinderporno begint te zoeken.

Je hebt eigenlijk een soort hotelinstallatie nodig, met de support die daar bij hoort.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spuddywuddy
Beste mensen. Sorry voor de vertraging. Ik heb een schets gemaakt van de huidige situatie.

Schets: https://drive.google.com/...CxpsUiC-Wgyc2yEI90EUEzFrx

Dlink GO-SW-5G https://eu.dlink.com/uk/e...rt-gigabit-desktop-switch
Netgear N300 WNR2200 https://www.netgear.com/h...wifi-routers/wnr2200.aspx
Dlink DFE908Dx http://www.dlink.ru/mn/products/1/336_b.html

Mijn vraag - voor de duidelijkheid - is nog steeds dezelfde. De modem van telenet blijft staan, maar de 3 toestellen met name de switch, router en hub dienen te worden vervangen door een adequaat toestel. Het liefst een toestel waar ik enige controle over heb zodat ik vijs kan toedraaien bij degene die extreem verbruiken (torrent/p2p) Heet dit Qos? En ook de optie om lijnen/verkeer van elkaar te scheiden. (vlan?) Ik moet nog veel leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spuddywuddy schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 16:42:
Beste mensen. Sorry voor de vertraging. Ik heb een schets gemaakt van de huidige situatie.

Mijn vraag - voor de duidelijkheid - is nog steeds dezelfde. De modem van telenet blijft staan, maar de 3 toestellen met name de switch, router en hub dienen te worden vervangen door een adequaat toestel. Het liefst een toestel waar ik enige controle over heb zodat ik vijs kan toedraaien bij degene die extreem verbruiken (torrent/p2p) Heet dit Qos? En ook de optie om lijnen/verkeer van elkaar te scheiden. (vlan?) Ik moet nog veel leren.
Niet om het een of ander maar zoals ik en anderen hebben aangegeven en als ik de tekening zie ga jij je niet populair maken bij de buren en ook niet bij de huurbaas als er klachten binnenkomen. Zie tekening.

Je moet met een router beginnen en dan kunnen met switches er achter gaan werken. Wat jij als hub aangaf ik ook een switch en geen hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16

Dat de huidige opstelling en bij elkaar geknutseld zooitje is en vervangen moet door serieuze oplossing spreekt voor zich. Wie gaat de investering in de nieuwe hardware overigens financieren?

Al komt er een toestel waar je meer controle over hebt. Wil jij beheer gaan doen en verantwoordelijk zijn? Heb je een soort volmacht gekregen dat je de verbinding van medegebruikers mag inperken als zij p2p/torrent verkeer gebruiken? Dan krijg je snel scheve gezichten.

Los van het praktische, Is de internet connectie onderdeel van het huurcontract en staan daar limitaties etc in beschreven? Kan me ook niet voorstellen dat Telenet in de kleine lettertjes toe laat dat 1 basis internet door 10 huurders/klanten gedeeld en doorgefactureerd mag worden.

Dit is iets dat de verhuurder op een goede/professionele manier op moet lossen. Professionele lijn zodat het legaal ok is 'guest access' te voorzien. Goede firewall, router, switch en AP's.

Dan kunnen er netjes aparte SSID's en Vlans worden ingesteld voor de verschillende huurders.
Dat zou hij/zij door een 3e partij moeten laten beheren en opnemen in de huur overeenkomst.

[ Voor 5% gewijzigd door Skimovic op 02-04-2019 22:05 ]

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spuddywuddy
Skimovic schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 22:01:
[...]

Dat de huidige opstelling en bij elkaar geknutseld zooitje is en vervangen moet door serieuze oplossing spreekt voor zich. Wie gaat de investering in de nieuwe hardware overigens financieren?

Al komt er een toestel waar je meer controle over hebt. Wil jij beheer gaan doen en verantwoordelijk zijn? Heb je een soort volmacht gekregen dat je de verbinding van medegebruikers mag inperken als zij p2p/torrent verkeer gebruiken? Dan krijg je snel scheve gezichten.

Los van het praktische, Is de internet connectie onderdeel van het huurcontract en staan daar limitaties etc in beschreven? Kan me ook niet voorstellen dat Telenet in de kleine lettertjes toe laat dat 1 basis internet door 10 huurders/klanten gedeeld en doorgefactureerd mag worden.

Dit is iets dat de verhuurder op een goede/professionele manier op moet lossen. Professionele lijn zodat het legaal ok is 'guest access' te voorzien. Goede firewall, router, switch en AP's.

Dan kunnen er netjes aparte SSID's en Vlans worden ingesteld voor de verschillende huurders.
Dat zou hij/zij door een 3e partij moeten laten beheren en opnemen in de huur overeenkomst.
De huisbaas gaat het financieren maar op een professionele oplossing moet ik niet rekenen. De mensen hier klagen al jaren over traag internet als er meerdere opzitten. Van de 10 bewoners zijn er 6 die internet gebruiken. Hetzij voor netflix, of een smart tv of een laptop en gsm hier en daar.
De lijn wordt verzwaard naar 400mbit. Telenet moet daarvoor wel een nieuwe modem komen plaatsen. Je spreekt van router EN switch. Bedoel je met router de telenet modem of moet er nog een router tussen de telenet modem en de switch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
Er zijn klachten dat het internet al langer traag is. Is dat zowel bij draadloze als bedrade verbinding of enkel bij draadloos? Hoe snel is de verbinding en welke modem/router is voorzien? De Telenet modem/router handelt geen wireless af?

Wat betreft p2p clients is het het beste door sociale afstemming te doen. Als je het mensen rustig uitlegt dat p2p clients in hun standaardinstellingen te enthousiast staan ingesteld om een verbinding te kunnen delen en dat begrenzen geen invloed op downloadsnelheid doen ze niet moeilijk.

Zonder de situatie te kennen kan het zijn dat één wireless router niet genoeg is om tien studio's van voldoende goede wireless verbinding te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spuddywuddy
EricJH schreef op woensdag 3 april 2019 @ 01:10:
Er zijn klachten dat het internet al langer traag is. Is dat zowel bij draadloze als bedrade verbinding of enkel bij draadloos? Hoe snel is de verbinding en welke modem/router is voorzien? De Telenet modem/router handelt geen wireless af?

Wat betreft p2p clients is het het beste door sociale afstemming te doen. Als je het mensen rustig uitlegt dat p2p clients in hun standaardinstellingen te enthousiast staan ingesteld om een verbinding te kunnen delen en dat begrenzen geen invloed op downloadsnelheid doen ze niet moeilijk.

Zonder de situatie te kennen kan het zijn dat één wireless router niet genoeg is om tien studio's van voldoende goede wireless verbinding te voorzien.
De huidige snelheid is 200mbit. Zowel de bedrade als de wireless is traag wanneer er te veel mensen op zitten. In de toekomst zouden de mensen die wireless willen zelf een wireless router kunnen zetten op hun studio. 2 van de buren mogen de wireless van mijn persoonlijke router gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
Enkel de Dlink GO-SW-5G switch ondersteunt Gigabit verbinding. De andere switch en de Netgear router komen niet verder dan het leveren van 100 Mb/s. Vanuit een netwerktechnisch standpunt moeten deze beiden Gigabit ondersteunen om 200 of 400 Mb/s aan te kunnen.

Ik zou om te beginnen eens nagaan of alle aansluitingen met 100 Mb/s met router of switch verbinden. Daarna ga je kijken of de kabels die er liggen categorie 5 of 5e zijn. Ik neem aan dat er geen categorie 6 of 7 ligt.

Ik raad je verder dringend aan met de andere huurders te praten om te zien wie er p2p clients draaien of andere applicaties die veel upload genereren. Die overlast komt ergens van. Het is of overlast door voorgaande oorzaken of als dat er niet is dan schiet de router wellicht tekort.

Welke Telenet modem/router staat er nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:23

FreakNL

Well do ya punk?

Wat een zootje op je schets..

Modem -> Router -> Switches.... Ik zie op jouw schets alweer een NAT achter NAT.. Is daar een reden voor?

Ik zou iemand met kennis van zaken erbij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spuddywuddy
EricJH schreef op woensdag 3 april 2019 @ 05:50:
Enkel de Dlink GO-SW-5G switch ondersteunt Gigabit verbinding. De andere switch en de Netgear router komen niet verder dan het leveren van 100 Mb/s. Vanuit een netwerktechnisch standpunt moeten deze beiden Gigabit ondersteunen om 200 of 400 Mb/s aan te kunnen.

Ik zou om te beginnen eens nagaan of alle aansluitingen met 100 Mb/s met router of switch verbinden. Daarna ga je kijken of de kabels die er liggen categorie 5 of 5e zijn. Ik neem aan dat er geen categorie 6 of 7 ligt.

Ik raad je verder dringend aan met de andere huurders te praten om te zien wie er p2p clients draaien of andere applicaties die veel upload genereren. Die overlast komt ergens van. Het is of overlast door voorgaande oorzaken of als dat er niet is dan schiet de router wellicht tekort.

Welke Telenet modem/router staat er nu?
De telenet modem word sowieso vervangen door telenet wanneer de verbinding omhoog gaat naar 400mbit. De welke dat zal zijn weet ik niet. Alle kabels die naar de studio's lopen zijn cat5-e. De buren zijn allemaal op de hoogte. Wat ik van jullie graag zou willen weten is advies over een toestel die de 3 switches/routers kunnen vervangen. Liefst een toestel met enig beheer. Bijvoorbeeld een toestel waar je een maximum snelheid per poort kunt instellen. Bijvoorbeeld elke poort krijgt een maximum van 100mbit. Als er dan al eens iemand iets torrent dat de anderen daar geen last van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
als je huisbaas het wil financieren, dan zou ik hem iemand laten kiezen die kennis van zaken heeft.. aangezien ik dat nu heel erg mis.

De schets laat duidelijk zien dat dit nooit goed kan gaan, en dat er in mijn optiek wat gerommeld gaat worden.

Neem het advies van mensen hier ter harte, en zoek naar mensen die dit voor je kunnen installeren/oplossen/adviseren.

[ Voor 47% gewijzigd door corset op 03-04-2019 12:36 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Spuddywuddy schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:00:
[...]

De telenet modem word sowieso vervangen door telenet wanneer de verbinding omhoog gaat naar 400mbit. De welke dat zal zijn weet ik niet. Alle kabels die naar de studio's lopen zijn cat5-e. De buren zijn allemaal op de hoogte. Wat ik van jullie graag zou willen weten is advies over een toestel die de 3 switches/routers kunnen vervangen. Liefst een toestel met enig beheer. Bijvoorbeeld een toestel waar je een maximum snelheid per poort kunt instellen. Bijvoorbeeld elke poort krijgt een maximum van 100mbit. Als er dan al eens iemand iets torrent dat de anderen daar geen last van hebben.
Bij problemen met torrents spelen twee parameters een rol. De hoeveelheid gelijktijdige verbindingen die het uitzet en de uploadsnelheid.

Bij jouw voorstel om studios op 100 Mb/s te begrenzen kan een torrent programma nog steeds de verbinding hinderen. Ik ga er hierbij van uit dat de uploadsnelheid minder dan 100 Mb/s is. Hoe groot is de uploadsnelheid van je verbinding?

Als een programma de uploadcapaciteit (bijna) helemaal gebruikt verhindert dat de werking van het TCP.IP protocol. Bij TCP/IP worden datapakketjes teruggezonden om de verbinding op te bouwen en de overdracht van data te kunnen controleren. De server moet dan langer wachten voordat het antwoord van de computer krijgt en dat veroorzaakt vertraging en lagere downloadsnelheden met iets eenvoudigs als surfen. Het maakt niet uit hoe krachtig je router is; met maximale upload gaat iedere verbinding op z'n knieën

De tweede parameter betreft het aantal gelijktijdige verbindingen dat een torrent programma uitzet. Iedere router kan een bepaalde hoeveelheid gelijktijdige verbindingen routeren. Dat verschilt per router.

Torrent programma's staan in hun standaardinstellingen heel enthousiast ingesteld en moeten daarom conservatiever ingesteld worden.

Als vuistregel hanteer ik dat als alle torrent programma's tegelijk aan staan mogen ze nooit meer dan 2/3 van de uploadcapaciteit gebruiken.

Begrens het aantal gelijktijdige verbindingen per torrent programma op een conservatieve 50. Je kunt dit later altijd nog wat opschroeven.

Omdat torrent programma's voor downloadsnelheid geen share ratio bijhouden, zoals het oude eDonkey netwerk doet, heeft het begrenzen van upload en gelijktijdige verbindingen geen invloed op de downloadsnelheid.

Bovengenoemde sociale afstemming werkt al meer dan 10 jaar. Ik zit nu met negen anderen op glasvezel maar dat was ooit ADSL en later ADSL 2+. In de ADSL tijd kon een huisgenoot online gamen zonder teveel lag terwijl er ook af en toe huisgenoten met torrents downloadden.

Met QoS heb ik geen ervaring dus daar kan ik niets over zeggen.

Ik stel voor dat je begint met even met je huisgenoten te praten en hun torrent programma's conservatiever in te stellen. Je gaat dan waarschijnlijk een wonderbaarlijke genezing aanschouwen. Je hebt niets te verliezen om het gesprek aan te gaan.

[ Voor 0% gewijzigd door EricJH op 03-04-2019 20:50 . Reden: Taalfoutje rechtgezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:49
Ook al is de huidige setup niet netjes, ik zie geen verband met de genoemde internet performance issues. Behalve voor de hub dan maar daar zou dan alleen studio 7tm10 last van moeten hebben

Je zal dus een betere analyse moeten uitvoeren alvorens investeren in apparatuur

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 03-04-2019 19:12 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Spuddywuddy Gezien je door blijft zetten om het zelf te doen heb ik nog wel een paar vragen.

Welk modem heb je nu van Telenet (exact type)
Welke ga je krijgen als de lijn upgrade uitgevoerd wordt?
Komen alle kabels van de 10 studios samen bij het modem uit?

Geef je nogmaals geen antwoord op mij dan geef ik het echt op en wens ik je veel succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

kijk daar hebben we meer aan. Bandwidth management of Qos kan kan je gebruiken. Qos is meer protocol gebasseerd dacht ik, dus is meer geschikt op bepaald type verkeer af te knijpen of meer ruimte te geven.

De optie om lijnen te scheiden is vlan, maar dan ben je er nog niet. Je moet ook zorgen dat het netwerk gerouteerd wordt op elk vlan, en je hebt voor elk vlan een dhcp server nodig (dit kan allemaal in 1 apparaat). Ik denk dat dat even te hoog gegrepen is voor nu, maar als de switch vlan´s ondersteund dan kan het in de toekomst wel

Ik zou sowieso de hub en switch vervangen door een goede switch zoals bij voorbeeld de ZyXEL GS1900-24E. Alle kabels dan op deze switch aansluiten. De modem aan de switch en je kan zelfs de wifi-router er ook op aansluiten.

Deze switch ondersteund bandwidth management (en vlans). Een andere manier is de poorten hard op 100MB/s te zetten. Misschien dat er een andere betere/goedkoper oplossing is, maar ik heb zelf een uit deze serie en ben zeer tevreden (maar geen 10 gebruikers)

Of dit je snelheids probleem oplost weet ik niet, maar voor de mensen die aan de Hub en bekabeld achter de wifi router zitten, zouden het wel moeten merken, want er gaan 7 vaste aansluitingen door de wifi-router en het wifi verkeer, over maximaal 10/100 MB/s richting de switch en modem, dus dit lijkt met een bottle neck. De mensen op de hub zouden het helemaal moeten merken, die gaan van shared 100 mb/s naar elk 100 mb/s (met bandwidth management aan) . Je haalt daarmee ook het dubbele natten eruit, dit kan de snelheid ook beinvloeden.

Of de wifi via de wifi router sneller zal zijn, kan ik niet beoordelen. De router heeft minder verkeer te verstouwen, dus het zou beter moeten zijn. Alleen blijf de wifi route 10/100 gebruiken dus is de bandbreed daar op gemaximaliseerd (en dat gedeeld door alle gebruikers)
Maar je heb dan nog genoeg poorten om meerdere wifi routers aan te sluiten, je zou een 5GHz router (ernaast) kunnen overwegen aangezien de bestaande alleen 2.4 GHz is en 2/3 man per wifi router laten werken. Nog beter id deze wifi router geheel te vervangen, maar ik zou eerst de vaste verbindingen verbeteren.

Je hebt nog niet genoeg informatie over het internetshelheid probleem gegeven om te beoordelen of dit goed genoeg is. Hebben gebruikers 1-3 last van traagheid, want zij zitten al op een snelle vaste verbinding en die worden niet echt beter met een nieuwe switch (en mogelijk slechter bij bandwidth management want ze hebben nu 1 gb/s). Als de problemen met name bij de andere gebruikers zitten (voor het bedrade stuk) dan gaat dit voor verbetering zorgen.

Aangezien je zelf al aangeeft een eigen wifi router te draaien, zou ik even kijken wat het bereik is van de wifi routers is bij de probleem gevallen met wifi en welke kanalen in gebruik zijn met een wifi scanner.

Succes

[ Voor 6% gewijzigd door jeanj op 07-04-2019 10:14 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wees slim en leg voor iedereen bedraad en draadloos aan met goede apparatuur zodat iedere studio op zijn eigen Vlan zit of het nu bedraad of wifi is maakt dan niet uit. Als iedereen een eigen acces point gaat aansluiten krijg je K.. wifi.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-10 21:15
Frogmen schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:31:
Wees slim en leg voor iedereen bedraad en draadloos aan met goede apparatuur zodat iedere studio op zijn eigen Vlan zit of het nu bedraad of wifi is maakt dan niet uit. Als iedereen een eigen acces point gaat aansluiten krijg je K.. wifi.
Vanuit de huisbaas gezien is het beter om er gewoon een 10+ ports router in te zetten (kost je bij Mikrotik $300 ofzo), elke studio een vaste verbinding te geven en de bewoners het lekker zelf uit laten zoeken.

Als bewoners zijnde moet er wel uit te komen zijn m.b.t. wifi kanalen.
En als bewoner zijnde moet je niet verantwoordelijk willen zijn voor de infrastructuur in het pand, dan ben je dalijk meer bezig met netwerk problemen oplossen van andere bewoners dan wat anders.

[ Voor 13% gewijzigd door MewBie op 05-04-2019 13:42 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@MewBie In de wifi zit vooral je probleem 10 AP's vlak op elkaar is niet het meest ideaal als ze niet samenwerken. Ze gaan vooral heel erg druk zijn met elkaar overschreeuwen. Multi SSID met Vlan's is dan een betere oplossing. Als je dit een keer goed opzet heb je er geen omkijken meer naar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-10 21:15
Frogmen schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:51:
@MewBie In de wifi zit vooral je probleem 10 AP's vlak op elkaar is niet het meest ideaal als ze niet samenwerken. Ze gaan vooral heel erg druk zijn met elkaar overschreeuwen. Multi SSID met Vlan's is dan een betere oplossing. Als je dit een keer goed opzet heb je er geen omkijken meer naar.
Dat snap ik, maar als huisbaas zou ik zeggen: Niet mijn probleem.

Je moet verantwoordelijlheden gescheiden houden in dit soort situaties.

Huisbaas is verantwoordelijk voor levering van een afgescheiden vaste netwerkaansluiting met internet in elke studio.
Bewoner is verder zelf verantwoordelijk voor zijn interne netwerk.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-10 19:43
Is het internet ook slecht op ongure tijdstippen? Anders ook even de bekabeling controleren en eventueel vervangen. Je hebt niets aan 400 mb als je het vervolgens met rooksignalen verder transporteert.

Verder zoals hierboven aangegeven, dring er op aan dat een kundig persoon de boel aanlegt. Het is een complexe situatie maar niet onmogelijk om ieder zijn eerlijke deel te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-10 07:29
Als je nu een eigen adres hebt met een bus nummer dat je een apparte brievenbus hebt zou ik vanuit elke studio een coax trekken naar de plaats waar de lijn binnen komt dan kan elk studio zijn eigen internet aansluiting aanvragen en heeft iedereen zijn eigen modem staan en heb je geen problemen met traag internet.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Pagina: 1