oude computer harde schijf probleem

Pagina: 1
Acties:

• xmanneke
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-04-2023
Hallo,

Ik werk in een fabriek waar er een cnc machine staat.
Op deze cnc machine zit dus een computer.
Deze machine (en dus ook de computer) is al van 2000 maar wordt nog altijd constant gebruikt.
Nu merken we dat de computer problemen begint te geven op de harde schijf.
Maar het probleem is dat we hier bijna geen harde schijven meer voor kunnen vinden.
Dit is nog een IDE harde schijf
Een extra probleem is dat deze computer enkel harde schijven herkent die kleiner zijn dan 32GB door een bug in de Award Modular Bios.
Maar voor zover ik kan vinden is er ook geen update meer van te vinden.
Weet iemand wat ik hiermee kan doen?
Kan hier op een of andere manier toch een grotere harde schijf in?
Of weet iemand nog een plaats waar ik zo een kleinere harde schijf kan vinden (liefst in een zo nieuw mogelijke staat)?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@xmanneke Wat voor computer is het verder? Het liefst hebben we altijd volledige specs, dus merk+type van elk onderdeel in de computer.

Kun je er bijvoorbeeld geen SATA-insteekkaart in plaatsen? Dan kun je een kleine SSD proberen.

Het klinkt natuurlijk allemaal nogal als spelen met vuur, maar ik neem aan dat dit allemaal goed overwogen bedrijfsrisico's zijn, toch? En ik mag wel aannemen dat er een backup+image van de disk is, toch?

edit:
En wat voor harddisk hangt er eigenlijk aan van 32GB? Merk+type? De kleinste PATA die ik nu kan vinden zijn deze twee :) categorie: Interne harde schijven PATA <40GB

[ Voor 59% gewijzigd door Room42 op 28-03-2019 16:57 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:43
Room42 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 16:50:
@xmanneke Wat voor computer is het verder? Het liefst hebben we altijd volledige specs, dus merk+type van elk onderdeel in de computer.

Kun je er bijvoorbeeld geen SATA-insteekkaart in plaatsen? Dan kun je een kleine SSD proberen.

Het klinkt natuurlijk allemaal nogal als spelen met vuur, maar ik neem aan dat dit allemaal goed overwogen bedrijfsrisico's zijn, toch? En ik mag wel aannemen dat er een backup+image van de disk is, toch?

edit:
En wat voor harddisk hangt er eigenlijk aan van 32GB? Merk+type? De kleinste PATA die ik nu kan vinden zijn deze twee :) categorie: Interne harde schijven PATA <40GB
Er kan natuurlijk ook een Pata ssd in: categorie: Solid state drives

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Jullie lopen een behoorlijk bedrijfsrisico!
Ik zou eerst kijken welke harde schijf er nu in zit en daarvan een backup maken in een PC met intern PATA, die zijn er nog zat.
Daarna schreef ik op welke harddisk er nu in zit en ik ging op zoek naar exact zo'n zelfde.
Ook zou ik een foto maken van de BIOS, met name van de huidige PATA-instellingen voor de huidige harddisk. Een autodetect van een harddisk ging in die tijd namelijk niet altijd vanzelf goed, zéker niet als het geen "cloon" apparaat is maar een "merk"-apparaat (zoals een CNC-bank).

En kan de oorspronkelijke leverancier niets meer leveren aan NOS of tweedehands?

[ Voor 11% gewijzigd door Renault op 28-03-2019 20:33 ]

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
Wat is de reden dat specifiek de HD vervangen moet worden?
Is het systeem vervangen geen oplossing?
Werkt de machine met specifieke insteekkaarten? (Wat voor machine is het? Puur uit intresse )

2000 is nog niet zo oud dat ik heel specifieke problemen zou verwachten.

Zo heb ik ervaring met een 1997 freesbank, welke gewoon nog met windows 10 communiceert.
Idem voor eind'90 graveermachine. Die op een q9400 w10 draait

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:54
xmanneke schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 16:45:
Maar het probleem is dat we hier bijna geen harde schijven meer voor kunnen vinden.
Dit is nog een IDE harde schijf
Een extra probleem is dat deze computer enkel harde schijven herkent die kleiner zijn dan 32GB door een bug in de Award Modular Bios.
Via Refurbished / Vraag & Aanbod zijn er toch nog wel voldoende IDE schijven te krijgen?
Verder hebben veel IDE/PATA HDD's een "capacity limit jumper" als oplossing voor bios beperkingen.

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik heb nog een oude PC staan, zo'n toren (uit 2005). Die heeft lijkt me een IDE schijf. Ik weet even niet hoe ik dat kan controleren. Dus indien iemand dat weet? Zit nog diskette station op (geen Floppies meer ;-), dus IDE lijkt me het geval.

Die schijf is zeker geen 32 gb.

Ik wil al een tijdje van het ding af, het is een beetje een loodzware unit maar hij werkt prima (windows update alleen niet meer).

Dus wellicht kan ik je helpen. Ik wil er niets voor, moet alleen de boel even formatteren.

[ Voor 12% gewijzigd door LucyLG op 29-03-2019 02:44 ]

• xmanneke
De HDD die er nu in zit is een Quantum Fireball.
De computer is er een die volledig in de machine ingebouwd is en denk ik niet dat die direct te vervangen is.
Draait ook op windows 95 (machine is een SCM Record 120S 3-assige CNC)
We hebben de HDD er al eens uitgehaald om deze aan een andere computer te koppelen om de data er zeker vanaf te krijgen dus dat is geen risico.

Zo een beperkte capaciteits SSD werkt dat op zo een oude computer?
CPU is een intel Pentium-S 166MHZ met 32MB aan RAM geheugen.
Computer is gemaakt door NUM die we ook al gecontacteerd hebben maar hier krijgen we niet direct een antwoord van.

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Ik zou echt de data veilig stellen, en dan wachten op de leverancier wat die voorstelt. je kan het natuurlijk altijd proberen met een nieuwe HDD, kan je die pc er echt niet uit krijgen dan? Want dan kan je zien welke aansluitingen er gebruikt zijn, en kan je misschien wel wat anders ervan maken. We zitten tenslotte op Tweakers :)
xmanneke schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:38:
De HDD die er nu in zit is een Quantum Fireball.
De computer is er een die volledig in de machine ingebouwd is en denk ik niet dat die direct te vervangen is.
Draait ook op windows 95 (machine is een SCM Record 120S 3-assige CNC)
We hebben de HDD er al eens uitgehaald om deze aan een andere computer te koppelen om de data er zeker vanaf te krijgen dus dat is geen risico.

Zo een beperkte capaciteits SSD werkt dat op zo een oude computer?
CPU is een intel Pentium-S 166MHZ met 32MB aan RAM geheugen.
Computer is gemaakt door NUM die we ook al gecontacteerd hebben maar hier krijgen we niet direct een antwoord van.

• Renault
Die backup is altijd een goed idee.

En ik zou zeker een PATA SSD aanschaffen (zo duur zijn die niet, afgezet tegen een onbruikbaar geworden CNC-machine) en daarvan in een tevens aan te schaffen nog werkende oude computer met PATA-interface intern (die zijn er nu nog zat, in de vorm van oude Windows 95 en XP-systemen met PATA intern.
Dan clonede ik de PATA harddisk naar de SSD en ik stak de SSD in de CNC-machine om te kijken of die daar goed op draait. En dan kan je daarna zelf beslissen of je verder werkt vanaf harddisk of SSD.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:16
Is een compactflash kaart in een adapter en oplossing? Beide zijn goed te verkrijgen.
CF is heeft immers een zelfde bus als IDE (of zoiets) dus een adapter hoeft geen intelligentie te bevatten.
Tevens heb je dan solid state dus snelle acces tijden 8)

Afbeeldingslocatie: https://luckyretail.com/Uploadfile/2015.4.1/039621/039621.jpg

• xmanneke
ja de computer eruit halen gaat wel maar is zeer moeilijk
heb zo ook de hdd eruit gehaald om er een kopie van te nemen als backup

maar ik denk dat ik die pata ssd ga proberen
indien dat niet werkt heb ik de hdd nog altijd die voorlopig wel nog werkt
alleen moet er dan wel nog een tussenstuk bij van 2.5 naar 3.5
toekomst gericht denk ik (als het volledig werkt) het wel het meest betrouwbare is
ik wist zelfs niet dat zoiets bestond

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12 15:48

MrMonkE

★ EXTRA ★

Moet je dan geen zaken in je OS hebben voor provisioning en dat soort dingen of regelt die drive dat autonoom? @Renault

Ik heb er hier nog wel een aantal liggen. Weet niet hoe groot. Maar dat is allemaal decomissioned dus ik denk niet dat je die graag in je CNC gebruikt. :)

[ Voor 39% gewijzigd door MrMonkE op 29-03-2019 15:23 ]

★ What does that mean? ★

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Windows 95 weet inderdaad absoluut niet wat een SSD is. Mogelijk dat het werkt, nognooit geprobeerd, maar je loopt wel kans op hogere slijtage van de SSD. Overigens verbaasd ik mij over het feit dat men al heel lang met een risico werkt.

Er zijn echt wel alternatieve oplossingen... met welke interface is de Pc met de CNC machine verbonden?

*_Dune_ is ooit 20 jaar geleden in de automatisering gerold en heeft toen der tijd veel PCtjes gebouwd die voor CNC machines werden gebruikt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Dos draait nog op een SSD, Windows 95/98/2000/XP etc kan gewoon geinstalleerd worden op SSD's.
Ook worden SSD's zowel IDE (Mini IDE) over het algemeen gewoon gedetecteerd door het Bios.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Renault
MrMonkE schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 15:21:
Moet je dan geen zaken in je OS hebben voor provisioning en dat soort dingen of regelt die drive dat autonoom? @Renault
Nee hoor.
Als je een IDE/PATA (dat is de connector en de communicatiewijze) SSD aansluit en die SSD is helemaal in orde, gedraagt die SSD zich gewoon als een retesnelle harddisk, meer niet.

Op identieke wijze:
- ik heb in diverse computers en laptop een 2,5"of 3,5" SATA harddisk vervangen door een 2,5" SSD.
- het maakt de computer niets uit wat er aan de SATA-interface hangt, zodra het zich vanuit de computer gezien (op de snelheid na) hetzelfde gedraagt als een SATA harddisk. En dat doet een SSD.
- je kunt een SSD dus gewoon in IDE-modus aanspreken, de computer denkt gewoon dat het een (snelle) harddisk is en de SSD doet ook zijn werk, zij het niet optimaal, omdat je daarvoor AHCI nodig hebt.
- als dezelfde computer of laptop in de BIOS wél beschikt over AHCI, zet je dat aan voordat je het OS installeert. Die detecteert dat en past zich erop aan, waarna de SSD ineens een stuk slimmer kan werken.
- en overprovisioning is gewoon een stuk SSD doelbewust niet in gebruik nemen zodat die cellen niet slijten en beschikbaar blijven als reservecellen voor versleten cellen. :+
Pagina: 1