Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• trainsim87
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 17-05 00:04
Mijn vraag
Is 50 graden in IDLE modus perfect voor een ryzen 2600x

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ryzen 2600x
Geforce 1070 ti
16gb ram geheugen
Asus X470 prime moederbord
Standaard AMD Koeler op de proccesor
Norton Internet Security
Carbide Series SPEC-OMEGA RGB Mid-Tower

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De temperatuur uitmeten met CPUID HWmonitor

Beste antwoord (via trainsim87 op 28-03-2019 17:51)

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

zetje01 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:57:
@D4NG3R
Ik snap het niet. Als die standaard koeler zo extreem goed is (wat ik gelijk van je aanneem) dan klop het toch niet dat hij 50 graden idle heeft?
Er is weinig reden om de fan harder te laten blazen wanneer deze idle is, en veel moderne moederborden zijn er ook dusdanig op ingesteld dat de fan pas harder gaat blazen wanneer het noodzakelijk is (hence dat z'n load temps maar 10 graden boven z'n idle temps liggen).

Om deze vergelijking wat verder te laten gaan; De blazer op MSI videokaarten gaat bijvoorbeeld letterlijk pas aan wanneer de GPU boven de 60c komt. Iets waar moderne chips prima op berekend zijn.
trainsim87 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:50:
Ik heb de case fans standaard op het moederbord aangesloten, in de bios staat deze fans op standaard snelheid
Zet deze eens op silent.

D4NG3R wijzigde deze reactie 28-03-2019 16:20 (31%)

Zoek je mensen om mee te gamen, of om gewoon mee rond te stoeien? Kom gerust langs in ons Discord kanaal.

Alle reacties

• roloxkit
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 16:29
Met de stock AMD cooler zijn het prima temperaturen

Ideaal is natuurlijk een andere air cooler er op zetten

roloxkit wijzigde deze reactie 28-03-2019 15:11 (36%)

• trainsim87
Zou deze een goede alternatieve luchtkoeler zijn https://www.coolblue.be/n...r-master-hyper-h411r.html

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Is er een reden waarom je denk dat de huidige temperatuur een probleem vormt? De Wraith Spire welke standaard word meegeleverd presteert namelijk extreem goed voor een stock koelblok. In zoverre dat ze op de 2e hands markt voor rond de €25-30 gaan (En de Spire RGB daar nog een tientje boven) en ook gewoon prestaties neerzetten van vergelijkbare koelers in die prijsklasse.

Maar goed, wat tik je onder load aan en hoe zijn je kloksnelheden op dat moment? Met een synthetische load via Prime95 (Zwaar onrealistische belasting) kom ik met mijn setup bijvoorbeeld niet boven de 76c. Het is hier momenteel 22c. Idle draait de boel rond de 42c in de volgende setup: inventaris: Glasbak

Geen enkele core onder de 3.85Ghz gezien, wat nog een aardig boosted snelheid is ook.

D4NG3R wijzigde deze reactie 28-03-2019 15:47 (43%)

Zoek je mensen om mee te gamen, of om gewoon mee rond te stoeien? Kom gerust langs in ons Discord kanaal.

• trainsim87
Zit bij onder load aan de 60 graden ongeveer, enkel de koelers van mijn Carbide Series SPEC-OMEGA RGB Mid-Tower zijn enorm luidruchtig is dit normaal

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

trainsim87 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:47:
Zit bij onder load aan de 60 graden ongeveer, enkel de koelers van mijn Carbide Series SPEC-OMEGA RGB Mid-Tower zijn enorm luidruchtig is dit normaal
Hoe zijn deze aangesloten op het systeem? Al eens in de UEFI (BIOS) gekeken naar fan profielen indien alle fans aan het moederbord hangen?

D4NG3R wijzigde deze reactie 28-03-2019 15:50 (5%)

• trainsim87
Ik heb de case fans standaard op het moederbord aangesloten, in de bios staat deze fans op standaard snelheid

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 18:05
@D4NG3R
Ik snap het niet. Als die standaard koeler zo extreem goed is (wat ik gelijk van je aanneem) dan klop het toch niet dat hij 50 graden idle heeft?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

zetje01 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:57:
@D4NG3R
Er is weinig reden om de fan harder te laten blazen wanneer deze idle is, en veel moderne moederborden zijn er ook dusdanig op ingesteld dat de fan pas harder gaat blazen wanneer het noodzakelijk is (hence dat z'n load temps maar 10 graden boven z'n idle temps liggen).

Om deze vergelijking wat verder te laten gaan; De blazer op MSI videokaarten gaat bijvoorbeeld letterlijk pas aan wanneer de GPU boven de 60c komt. Iets waar moderne chips prima op berekend zijn.
trainsim87 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:50:
Zet deze eens op silent.

D4NG3R wijzigde deze reactie 28-03-2019 16:20 (31%)

• trainsim87
Ik heb de silent mode opgezet het is al iets beter, er staat bij PWM en DC modus wat betekent dit eigenlijk

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

trainsim87 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:51:
Ik heb de silent mode opgezet het is al iets beter, er staat bij PWM en DC modus wat betekent dit eigenlijk
PWM staat voor Pulse Width Modulation, kort door de bocht word de fan dan aangedreven door (super) snel de stroomtoevoer open en dicht te draaien (Letterlijk duizenden keren per seconde).

DC staat voor Direct Current (Gelijkstroom), deze manier van aansturen word gedaan door de stroom te verhogen of verlagen.

DC is flink verouderd en gaat vaak een flink stuk minder laag dan aansturing via PWM gaat - echter ondersteunt elke fan DC aansturing - en enkel daarvoor gebouwde fans PWM.

PWM fans hebben altijd een 4e ader om het PWM signaal te leveren, meestal is deze blauw of oranje.

Die kast bevat 2 ouderwetse, 3 polige fans - dus je moet DC kiezen als aansturing.

Reviews laten zien dat het sowieso al geen stille kast is - en de fans zijn (naar mijn mening) ook vrij luidruchtig ja. 38dB op 12V. :X

https://www.guru3d.com/ar...c_omega_rgb_review,9.html

D4NG3R wijzigde deze reactie 28-03-2019 18:23 (10%)

• trainsim87
Heb het gelezen al ik zou een stillere kas wensen maar welke kan ik dan best nemen, is deze een goede stille kast https://www.coolblue.be/n...pure-steel-rgb-zwart.html

• trainsim87
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True