2 dagen per week hond alleen in de tuin laten

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 14:21
Op ‘honden fora’ lees ik vooral reacties van hondengekkies en zijn de reacties helemaal top (zwart) of ze zoeken je op als je het waagt om een hond te nemen (wit). Dus nu probeer ik het hier om vooral op een rustige normale manier informatie in te winnen, omdat ik van andere weer hoor dat ons idee wel goed kan ;) .

We willen dus een hond en het liefst een Weimaraner, maar een Vizsla zien we ook wel zitten.

Vriendin werkt 40 uur (2 dagen thuis) en rijd 4-5x in de week paard.
Ik werk 40 uur en kan 0,5 – 1 dag thuis werken en heb niet echt verplichtingen rondom dit heen. Ik zwem op dagen dat ik wil en daar omheen doe ik thuis krachttraining en fiets en loop in de bossen.

We willen de hond overdag buiten houden en in de avond en nacht binnen. Hij zou zo’n 300m2 ter beschikking hebben en een hok wat ook winter proof is. Uitlaten 3x per dag, afgezien van de 2 dagen dat we beiden niet thuis zijn, dan 2x en langer. In de weekenden gaan we er samen mee op pad en wandelen we graag in de bossen. Ook kan hij in principe altijd mee met fiets/hardlopen en misschien zelfs met het paard in het bos.

Vragen nu zijn;
– Zijn er mensen met Weimaraners/vizsla’s of andere energieke honden die misschien wat kunnen vertellen over wat we kunnen verwachten van dat energieke van de hond? Is 3x (soms dus 2x) uitlaten voldoende als hij overdag in een grote tuin zit?
– Kan een hond standaard 2 dagen in de week alleen thuis zijn voor 9 uur in een grote tuin? Mensen in mijn omgeving zeggen van wel, maar dat zijn dus mensen die voor mij wel een beetje subjectief zijn.

Hoop dat tweakers ook honden bezitten haha. Bij voorbaat dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 12:44
Waarom neem je niet eens contact op met een fokker? me dunkt dat die goede kennis hebben omtrent dit onderwerp?

Mooi ras btw :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-12-2024
Mijn vader heeft 2 Weimaraners (in augustus is mijn moeder overleden, vanaf toen dus in zijn eentje) en een teckel. Het is echt takken veel werk. Ze moeten elke dag minimaal 1,5u lopen, de tuin is niet voldoende. Je moet ze uitdagen door spel bijvoorbeeld. Ze zijn snel verveeld en dan heb je geen leuke hond. Ze hebben ook last van verlatingsangst, de een meer dan de ander. Je buren worden niet gelukkig van jouw hond met verlatingsangst die de hele dag in de tuin zit, ze blaffen hard en non-stop als ze bang zijn.

Het kan allemaal heel goed gaan maar daarvoor moet je de eerste periode (maanden) heel veel tijd besteden aan je hond, het in de tuin alleen laten moet je oefenen door het op te bouwen (je kan niet zomaar in 1x de hele dag weg allebei). Het hangt er natuurlijk ook vanaf of je een pup neemt of een volwassen hond. En in geval van een volwassen hond hangt het ervan af wat die allemaal al geleerd heeft en vooral wat niet.

Ik raad je aan om je goed in te lezen en bij fokkers navraag te doen. En ook zeker een cursus te doen als je de hond in huis hebt gehaald. Weimaraners zijn hele leuke honden mits je weet wat je doet.

Acties:
  • +65 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:39

vhal

ಠ_ಠ

Ik ben van mening dat je niet aan een (jacht)hond moet beginnen als je geen tijd vrij kan maken om voor dat beest te zorgen/aanwezig te zijn. Het is geen kat die je "makkelijk" alleen thuis kan laten. Een paar keer als uitzondering lijkt mij niet echt een issue maar structureel twee keer in de week lijkt mij het andere uiterste...

Maar wie weet kan het allemaal prima, gevoelsmatig denk ik er anders over.

[ Voor 19% gewijzigd door vhal op 28-03-2019 17:56 ]

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:47

Roozzz

Plus ultra

Als eigenaar van een actieve hond (australian shepherd), kan ik me alleen maar aansluiten bij de bovenstaande reacties van @zoenvisje en @vhal.

Door consciëntieus aandacht te besteden aan opvoeding en training kan er best wel veel. Maar een hond die zich verveeld of zijn energie niet kwijt kan (de tuin vormt geen enkele prikkel) en buiten moet zitten kan behoorlijk vervelend uitpakken. Weet waar je aan begint en wees ook kritisch of dat kan en gaat gebeuren.

Denk ook na over hoe je zaken kan ondervangen als het beestje toch niet zo snel lang alleen kan zijn... Het heeft bij ons best een aantal maanden geduurd voordat ie comfortabel 5-6 uur alleen kon zijn. Dus dat kan wel een dingetje zijn.

Afhankelijk van waar je woont zou een hondenuitlaatservice soelaas kunnen bieden? Maar ook daar, wees kritisch. Er zijn prima clubs, maar ook hele slechte.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
vhal schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:11:
Ik ben van mening dat je niet aan een (jacht)hond moet beginnen als je geen tijd vrij kan maken om voor dat beest te zorgen/aanwezig te zijn. Het is geen kat die je "makkelijk" alleen thuis kan laten. Eén paar keer als uitzondering lijkt mij niet echt een issue maar structureel twee keer in de week lijkt mij het andere uiterste...

Maar wie weet kan het allemaal prima, gevoelsmatig denk ik er anders over.
Op zich zou het wel kunnen hoor maar niet als je de rest van de week ook maar een uurtje gaat wandelen. De andere dagen heb je behoorlijk veel goed te maken richting de hond.

Mijn vader gaat bijvoorbeeld altijd vóór zijn werk al een groot rondje van zeker drie kwartier (ook al is het 6u 's ochtends) en zodra hij thuis komt wéér minimaal 1 uur. En dan na het eten nog een keer en voor hij gaat slapen weer. En de honden hebben bijvoorbeeld een Kong om hun eten uit te eten, ze moeten met zo'n ding werken voor hun eten, vinden ze leuk. En hij leert ze allerlei truckjes, niet persé nuttig, maar zo blijven ze bezig. Ze kunnen dood liggen, deuren openen, lades sluiten, dingen aangeven, etc.

Edit: misschien kan je zoals hieronder ook al aangegeven beter kijken voor een, of meerdere, huis-tuin-en-keuken katten. Die vinden het heerlijk als je thuis bent maar zijn ook net zo gelukkig als je er niet bent. Vermaken zich prima in hun eentje en zijn ook blij met een tuin (maar willen wel graag naar binnen kunnen...).

[ Voor 11% gewijzigd door zoenvisje op 28-03-2019 15:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:24
Je zal er vast goed over nagedacht hebben waarom je een hond zou willen hebben, maar als ik het zo lees heb je er eigenlijk helemaal niet veel tijd voor. Is het niet een idee om een ander dier, zoals een poes, te nemen die ook graag aandacht wil maar wel prima veel tijd alleen kan doorbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-05 19:07
Onze buren hebben een Vizsla en ik vind dat ze er aardig druk mee zijn. En dan hebben wij twee paarden staan. (Waarvan zij waarschijnlijk weer vinden dat we er aardig druk mee zijn :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Niet doen en als je het toch doet zou ik niet verbaasd zijn als de dierenbescherming toch even langskomt om te kijken of jij je hond niet verwaarloosd.

Je laat een kind toch ook niet een hele dag in de tuin?! Een hond kan je echt niet zo lang alleen laten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-05 12:49

Stoffel

Engineering the impossible

Ik heb zowel een Weimaraner als een Vizsla en hoewel het geweldige honden zijn lijken ze me niet echt geschikt voor wat jij ermee wil doen. Ze zijn enorm actief en destructief als ze hun energie niet kwijt kunnen. De weimaraner is heel zelfstandig en zou zichzelf vast wel vermaken alleen (of je blij bent met het resultaat is een tweede :+ ). De Vizsla zou diep en diep ongelukkig zijn zonder menselijk contact zo aanhankelijk is die.

Ter illustratie, ze hebben bij ons hectares eigen grond waar ze de hele dag rondrennen/graven/snuffelen en er zijn vrijwel altijd mensen aanwezig om te stalken. Het zijn perfect gelukkige honden die 's avonds uitgeteld liggen te slapen. Als wij echter eens een keertje wat langer wegblijven wegens een etentje dat uitloopt is er altijd iets gebeurd. Persoonlijk dingen zoals een schoen of kledingstuk moet je echt niet laten slingeren want dan is het kapot. Ze willen gewoon echt niet graag alleen zijn en dat doen we dus ook bijna nooit.

[ Voor 38% gewijzigd door Stoffel op 28-03-2019 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-05 15:41
Kun je niet informeren naar een uitlaatservice? Wij hebben een beagle die 4x per week mee gaat, wordt ie 's-ochtends opgehaald en samen met maximaal 10 honden losgelaten in een afgeschermd gebied/veld en rond 12 uur wordt ie weer thuis gebracht. Wij werken allebei (40u en 32u) en de eerste die thuis komt laat de hond weer uit.
Nu kun je niet alle honden met elkaar vergelijken maar alleen los laten lijkt me niet heel diervriendelijk, juist het spelen met andere honden kost veel energie waardoor ze even helemaal los kunnen :) Hier gaat het al jaren zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
Stoffel schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:41:
Ik heb zowel een Weimaraner als een Vizsla en hoewel het geweldige honden zijn lijken ze me niet echt geschikt voor wat jij ermee wil doen. Ze zijn enorm actief en destructief als ze hun energie niet kwijt kunnen. De weimaraner is heel zelfstandig en zou zichzelf vast wel vermaken alleen (of je blij bent met het resultaat is een tweede :+ ). De Vizsla zou diep en diep ongelukkig zijn zonder menselijk contact zo aanhankelijk is die.
Dit dus.
Plus besef je dat een hond opvoeden een enorme investering in tijd (en geduld) vraagt. Wanneer je beide 40 uur per week werkt, en er vanuit gaat dat het beestje prima alleen thuis kan blijven, zonder dat jullie er tijd voor hebben om het beestje op te voeden, sla je de plank toch een beetje mis. Vooral in de beginperiode (Eerste anderhalf / 2 jaar) dienen honden regelmatig getraind te worden. Zulk soort honden staan volgens mij ook redelijk bekend om hun aanhankelijkheid, dus ik denk niet dat je die hond er een heel groot plezier mee gaat doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik ben vooral een buurman... en mijn buren hadden een dalmatiër. En dat beestje was regelmatig alleen thuis. Mijn opmerkingen dat hij daar niet heel blij van werd (en ik ook niet) zijn meerdere malen weggewimpeld, tot het moment dat de buurman even binnen moest komen bij ons terwijl zijn vrouw niet thuis was...
Met het schaamrood op de kaken is hij naar huis gegaan.

Houdt daar alsjeblieft rekening mee, als je een hond neemt... Zeker als het beestje last heeft (of gaat krijgen) van verlatingsangst en dus hele dagen blaffend in een tuin of buitenbench zit.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Los of het een goed idee is, moet je beseffen dat je er de eerste 9 tot 15 maand echt heel veel drukker mee bent dan je denk, wat voor hondensoort je nu ook zal nemen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08
Jester-NL schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:47:
Mijn opmerkingen dat hij daar niet heel blij van werd (en ik ook niet) zijn meerdere malen weggewimpeld, tot het moment dat de buurman even binnen moest komen bij ons terwijl zijn vrouw niet thuis was...
Met het schaamrood op de kaken is hij naar huis gegaan.
Impliceer je hiermee dat je de buurman vermanend hebt toegesproken?
Anoniem: 455473 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:40:
Niet doen en als je het toch doet zou ik niet verbaasd zijn als de dierenbescherming toch even langskomt om te kijken of jij je hond niet verwaarloosd.

Je laat een kind toch ook niet een hele dag in de tuin?! Een hond kan je echt niet zo lang alleen laten.
Dierenbescherming doet geen ruk zolang die hond water heeft en er niet uitgemergeld uitziet. Ervaren als bezorgde buurman van twee verwaarloosde Boerboels ;w .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Erwin schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 16:06:
[...]

Impliceer je hiermee dat je de buurman vermanend hebt toegesproken?
Waarom zou ik... de hond maakte meer dan duidelijk dat 'ie zielig en alleen thuis zat ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-05 10:24
Anoniem: 455473 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:40:

Neem aan dat jij je kinderen 's nachts ook niet in een kooi opsluit, honden vaak wel, zulke vergelijkingen gaan niet echt in elkaar op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Kun je zo'n hond niet ook verkopen als je er niet voor kan zorgen?

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 11:22
Toen ik nog bij m'n ouders woonde hadden zij ook een Vizsla (hebben ze nog steeds, maar nu ik al een tijd lang uit huis ben hoef ik die hond niet iedere dag meer uit te laten).

Een Vizsla is bij uitstek een dier wat graag met mensen contact heeft. Als ik bij het uitlaten een ander baasje tegenkom met hond, dan gaat de aandacht van onze Vizsla eerst en primair naar het baasje, niet naar die andere hond.

Stop ik die hond in de tuin om fijn te kunnen spelen (evt met andere honden in de tuin), dan gaat die vizsla alleen maar voor de schuifpui staan naar binnenkijkend, niet snappende waarom hij buiten moet zijn, terwijl de baasjes (mogelijk) binnen zitten.

Having said that, onze vizsla kan prima alleen zijn, zeker nu die wat ouder is. Just to be sure stoppen we 'm wel in de bijkeuken als we lang weg zijn, maar ik herken me niet in @Stoffel dat er iedere keer iets stukgemaakt wordt.

Having said all that, als je voor Vizsla's zou gaan en op voorhand al weet dat je daar niet heel veel tijd voor hebt, zou ik eigenlijk ofwel geen hond kopen, of er meteen 2 kopen, kunnen ze samen spelen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-05 17:36
Persoonlijk zou ik geen hond nemen als ik er de tijd er niet voor heb.
Zeker niet als je 1 neemt als pup, dat beestje zit dan vaker alleen dan niet, dat is gewoon zielig als je het mij vraagt. Zo'n beestje wil aandacht en wil spelen, maar als jij en vrouwlief allebij 40 uur aan het werk zijn, lijkt mij dat jullie er geen tijd voor hebben voor een hond.

Het idee is leuk, maar ook rekening met de hond zelf ongeacht ras.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Fulltime werken en honden is zoals al gezegd een slecht idee...

Je geeft wel aan dat je een grote tuin hebt. Als je de hond daar langere tijd wilt achterlaten zou ik er ook een tweede bij nemen. Honden hebben gezelschap nodig.

Ik heb ook altijd honden gehad, maar aangezien ik en mijn partner ook beiden werken zou ik dat echt niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als hij een hok heeft dan lijkt me dit geen probleem. Hij kan daar schuilen voor zon of regen. Je kan nog kijken of hij schaduwplekken heeft in de tuin als het mooi weer wordt en dat hij drinken heeft. Sommige honden zitten het hele jaar door in een hok.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
3x3 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 16:20:
Door zo'n opmerking te plaatsen ben je absoluut niet geschikt om huisdieren te houden of er wat over in te brengen.

Ik behandel m'n beesten thuis niet als kinderen. Maar ze zijn wel onderdeel van de familie en worden met respect behandeld.
Ff een probeerseltje in huis nemen, band opbouwen ( dit is wederzijds) en weer weg doen als het niet bevalt... dat verafschuw ik echt.. Neem dan een hond ter logé ofzo van een bekende. Dan is het voor dat beest gewoon een avontuurtje en weer terug bij het oude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 06:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Fore! schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:28:
[...]

Door zo'n opmerking te plaatsen ben je absoluut niet geschikt om huisdieren te houden of er wat over in te brengen.

[...]
Ff een probeerseltje in huis nemen, band opbouwen ( dit is wederzijds) en weer weg doen als het niet bevalt... dat verafschuw ik echt.. Neem dan een hond ter logé ofzo van een bekende. Dan is het voor dat beest gewoon een avontuurtje en weer terug bij het oude.
Ik vind het niet netjes om zoiets te suggeren. Ik heb juist het beste voor met dieren. En als je moet kiezen tussen verwaarlozing in de tuin, overlast voor de buurt... of een nieuw liefdevol baasje, dan lijkt mij die keuze duidelijk.

Houden van, betekend soms ook los kunnen laten.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-05 12:49

Stoffel

Engineering the impossible

3x3 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:37:
[...]

Ik vind het niet netjes om zoiets te suggeren. Ik heb juist het beste voor met dieren. En als je moet kiezen tussen verwaarlozing in de tuin, overlast voor de buurt... of een nieuw liefdevol baasje, dan lijkt mij die keuze duidelijk.

Ik vind dat je er een nogal opmerkelijke zienswijze op nahoudt. Natuurlijk is het beter voor de hond als hij in een ongezonde situatie zit om dan een beter thuis voor hem te zoeken. Dat maakt het niet minder onverantwoordelijk om een hond te nemen als je er geen geschikte omgeving voor kunt bieden. Zomaar proberen of het iets is valt bij mij zeker onder de noemer 'onverantwoordelijk'.

Dit is overigens geen kritiek richting TS, het feit dat je informatie inwint en naar ervaringen vraagt voordat je iets doet is sowieso al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Marzman schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:18:
Als hij een hok heeft dan lijkt me dit geen probleem. Hij kan daar schuilen voor zon of regen. Je kan nog kijken of hij schaduwplekken heeft in de tuin als het mooi weer wordt en dat hij drinken heeft. Sommige honden zitten het hele jaar door in een hok.
Maar wat je niet moet vergeten is waar een hond op gefokt is. Sommige honden zullen inderdaad prima perfect content zijn met een hok buiten ergens (bijv 'boerderijhonden'). Wat ik in mijn eerdere post in dit topic heb proberen te onderbouwen, was nou juist dat Vizsla's op geen enkele manier gefokt zijn om alleen in een hok te zitten, maar juist dat die graag alom onder de mensen zijn.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
3x3 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:37:
[...]

Dan heb je dat zelf erg onhandig neer gezet.
En ja, loslaten, natuurlijk. Maar nu zet je het neer van "als het niet bevalt, kun je hem altijd nog weg doen."

Je neemt een verantwoordelijkheid. Nu heb ik aangegeven dat ik ze niet als kinderen behandel, maar nog steeds met respect.

Maar dan wel (imo) net als kinderen moet het een wel overwogen keuze zijn, je kunt die ook niet zomaar even weg doen, ter adoptie aanmelden met de opmerking: "ja het beviel niet, sorry!".

Helaas hebben beesten niet deze zelfde rechten en worden dergelijke plichten niet gesteld aan eigenaars, en dat is jammer. Want onze weggooi cultuur treft ook deze kant. Daarom mijn uithaal, ik hoop dat jij dat inziet.

Verder lijkt mij dan prima mogelijk om een hond (of kat) op zekere hoogte buiten te laten. Zoverre deze de nodige beschutting en nodige comfort geboden kan worden.

Denk dat zo'n beestje veel blijer van wordt dan überhaupt binnen zitten, al is het in alle andere gevallen dat je "slechts" +/-8 uur weg bent.
Maar zoals de rest aangeeft moet de hond daar wel geschikt voor zijn, mbt. hoe sociaal of actief deze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Het stukje verlatingsangst is ook wat mij na liet denken over het alleen thuis zijn. Ik vind het alleen lastig om te beslissen wat dus wel en wat niet kan. De een zegt dit en de andere doet dat en het gaat gewoon goed. Bij de vizsla stond dit niet, maar wat is waarheid, heeft elke hond niet last van verlatingsangst als je hem te snel alleen laat?

We kunnen 5 weken vrij maken voor een hond en hem laten wennen, daarna hebben we misschien nog een gepensioneerde schoonvader (5min afstand) die een oogje in het zeil kan houden en langs kan gaan op de dagen dat we allebei niet thuis zijn. Maar alleen in de tuin zal de hond dan toch zeker een aantal uur zijn.

Qua looptijd is 1,5 uur per dag het minimale wat we in gedachte hadden.

De ene reactie is ook sterker dan de andere en ik snap dat mensen een band hebben met honden. Krijg wel sterk het idee dat mensen lezen FULLTIME werken en dan een punt, maar het is toch iets genuanceerder?

Van die fulltime tijd zijn we 3 dagen thuis en word een hond netjes 3x uitgelaten en loop je tussendoor natuurlijk ook langs en geef je hem 5 minuten (net zoals je dat op de werkvloer doet met collegas bij het koffiezet apparaat doet) en soms ga je even in de huiskamer zitten werken en mag hij erbij. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat 50% van de honden meer aandacht zouden krijgen dan dat wij voor ogen zouden hebben.

Dus nu een stelling:
- Met een hondenuitlaatservice rond lunch tijd zou de hond dus 2 dagen voor 2x 4uur echt alleen thuis zijn. Is dit nog steeds uit den boze of niet goed genoeg?

En inderdaad puur om informatie in te winnen, ik heb ook het beste voor met een hond.

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 28-03-2019 18:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:33

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Leuk en aardig dat je probeert om alles en iedereen in te schakelen om de hond niet alleen te laten maar je houd geen rekening dat jouw leefomstandigheden ook kunnen veranderen.

Wat als je een nieuwe baan krijgt?
Wat als je schoonvader komt te overlijden (ik hoop dat dat natuurlijk nog lang niet gebeurt)

Dus die 2 X 4 uur kan veranderen en die hond gaat jaren mee.

Er word toch wel specifiek aangegeven dat die Vizsla specifieke aandacht nodig heeft. Neem dan een andere hond die daar wel beter tegen kan of neem geen hond. Ik zou er ook graag een willen maar omdat de omstandigheden het niet toelaten doe ik het niet.

[ Voor 9% gewijzigd door RoamingZombie op 28-03-2019 18:26 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-05 13:32

iew

What the...?!

Je kan de hond ook gewoon naar een dag pension brengen op de dagen dat je er zo weinig tijd voor hebt, voor het werk brengen en na het werk weer ophalen.
Kost wel wat maar dan ben je wel van het "2 dagen alleen" probleem/zorgen af.

To do or not to do...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Furion2000 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:08:

Dus nu een stelling:
- Met een hondenuitlaatservice rond lunch tijd zou de hond dus 2 dagen voor 2x 4uur echt alleen thuis zijn. Is dit nog steeds uit den boze of niet goed genoeg?
Je kan natuurlijk altijd pech hebben dat de hond die jij hebt het niet kan hebben. Maar, ik zou hier echt 0 probleem mee hebben met onze vizsla. Weet alleen niet of ik 'm in de tuin zou 'stallen', of gewoon binnen in z'n bench. Denk het laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoenvisje
Furion2000 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:08:
... Krijg wel sterk het idee dat mensen lezen FULLTIME werken en dan een punt, maar het is toch iets genuanceerder?
....
Ik denk dat de meeste die hier reageren op dit punt vooral hebben ervaren dat een (jacht)hond en fulltime werken een bijna onmogelijke combinatie is. Het zal die hond aan zijn aarsch jeuken dat jij de hele dag op kantoor heb gezeten en dat het regent... Om maar wat te noemen. Je hebt geen enkele dag meer voor jezelf en dat is in combinatie met een fulltime baan gewoon best wel lastig.

Daarnaast is 5 weken echt veel te weinig. Je gaat veel meer tijd kwijt zijn als je hond last heeft van verlatingsangst. Mijn ouders zijn bijna 2 jaar bezig geweest om de ene Weimaraner alleen te kunnen laten en nog steeds als de bel gaat en er is niemand thuis stuitert ze met bench en al door het huis. Gelukkig zijn de buren allemaal werken overdag dus die hebben er geen last van. Mijn vader laat ze 's nachts nooit alleen.

[ Voor 25% gewijzigd door zoenvisje op 28-03-2019 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
RoamingZombie schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:21:
Leuk en aardig dat je probeert om alles en iedereen in te schakelen om de hond niet alleen te laten maar je houd geen rekening dat jouw leefomstandigheden ook kunnen veranderen.

Wat als je een nieuwe baan krijgt?
Wat als je schoonvader komt te overlijden (ik hoop dat dat natuurlijk nog lang niet gebeurt)

Dus die 2 X 4 uur kan veranderen en die hond gaat jaren mee.

Er word toch wel specifiek aangegeven dat die Vizsla specifieke aandacht nodig heeft. Neem dan een andere hond die daar wel beter tegen kan of neem geen hond. Ik zou er ook graag een willen maar omdat de omstandigheden het niet toelaten doe ik het niet.
Ik vind dat je vrij stellig reageert op een stelling ;)

Argument 1; is een schoonvader en uitlaatservice alles en iedereen?
Argument 2; wat als argumenten in deze negatieve trant is net zo plausibel als wat alsjes zoals een dag minder gaan werken en een baan zoeken waardoor je in de lunch pauze altijd thuis kan zijn.
Argument 3; We zijn aan het oriënteren

Cut me some slack dude.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 08:16
wij mijn vrouw heeft een hond. (Maltezer).

Als we die in het begin alleen thuis lieten, dan blafte of jankte die ook vrij lang. Nu doet die dat niet.

Normaal laat mijn vrouw die 3 keer per dag uit. Als we er niet zijn loopt die vrij in huis, en kan ook de goed afgesloten tuin in. Maar eerlijk, ik denk dat die dan de ganse dag in de zetel ligt.

Af en toe werk ik, thuis, maar dan nooit in de living. Als ik in de living zit en er komt een postbode langs, dan blaft die tot die mee naar de deur mag. Als ik boven ergens zit, dan doet die dat niet.

Mijn vrouw is ooit een paar weken in het ziekenhuis geweest, en dan is dat voor mij net te veel. Ik ga dan 2 keer kort wandelen, maar dat kwam dan bovenop huishouden, werken, vrouw bezoeken.... not my cup of tea.

Ik moet er niet aan denken dat ik dat met een weimeraner zou moeten doen, ik heb daar echt de tijd niet voor.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-05 13:58
Leer dat paard apporteren, probleem opgelost.

[ Voor 39% gewijzigd door Divak op 28-03-2019 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonetone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:24

bonetone

2B Silver Sonic

Even terug naar het begin: waarom willen jullie een hond?
Want het is iets waar je serieus tijd en aandacht aan moet besteden, waar je dan ook veel voor terugkrijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:33

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Furion2000 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:52:
[...]

Ik vind dat je vrij stellig reageert op een stelling ;)

Argument 1; is een schoonvader en uitlaatservice alles en iedereen?
Argument 2; wat als argumenten in deze negatieve trant is net zo plausibel als wat alsjes zoals een dag minder gaan werken en een baan zoeken waardoor je in de lunch pauze altijd thuis kan zijn.
Argument 3; We zijn aan het oriënteren

Cut me some slack dude.... 8)7
Ik ben ook stellig want ik heb het idee dat je het behoorlijk onderschat. Het is naief om te denken dat omstandigheden het zelfde blijven en daarnaast zijn hier meerdere mensen die evaring hebben met exact die hond en aangeven dat je het beter niet kan doen, toch blijf je situaties opperen zodat het misschien toch mogelijk is.

Waarom vraag je dan om advies?

En van wikipedia:

Often, they are referred to as "velcro" dogs because of their loyalty and affection. Vizslas will cry or whine when they feel neglected or are otherwise unhappy.

The Vizsla thrives on attention, exercise, and interaction. They are intelligent dogs and need a lot of mental stimulation when young. If left alone for long hours, they can be bored and destructive.[11] With proper socialization and training, Vizslas are very gentle dogs that can be great around children. The Vizsla wants to be close to its owner as much as possible.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
bonetone schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:11:
Even terug naar het begin: waarom willen jullie een hond?
Want het is iets waar je serieus tijd en aandacht aan moet besteden, waar je dan ook veel voor terugkrijgt.
- Vriendin wil net zoals thuis, nu ook een hond. En dan ook mee als ze gaat paardrijden in de bossen.
- Ik ben erg actief bezig buiten mijn werk met wandelen, fietsen, hardlopen, zwemmen en met 3/4 activiteiten kan hij gewoon mee.
- Heel mijn leven een hond willen hebben en wanneer de schoonouders of vakantie zijn ook met liefde op de hond gepast.
- Ik verveel mij snel en spelen met de hond vind ik altijd leuk, dus zoek wel een hond die ook met mij wil spelen.

Dus ja wel al serieus mee bezig en daarom vraag ik ook input van minder subjectieve mensen en tot dusver is het over het algemeen niet anders dan wat ik lees op honden fora. Veel aannames, botte opmerkingen en weinig zinnigs (niet op jou doelend overigens) terwijl ik puur aan het oriënteren ben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Laatst online: 21:13
Kun je voor die twee dagen niet een ander adres zoeken? Jouw ouders of haar ouders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robvdheijden
  • Laatst online: 23:17
Zoals veel mensen hier zeggen ben er goed van bewust dat zon hond heel veel aandacht nodig heeft.
Jij, je hond en je buren worden er niet blij van als je dit niet doet.

Daarnaast is 2x 8 uur alleen laten geen probleem naar mijn mening. Ik zou zeggen weet goed waar je aan begint.

Daarnaast als je twijfelt kan je ook een wat minder actieve hond nemen. Al vind ik persoonlijk een goed getrainde vaak actieve hond wel het leukst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 10:54
Wij wilden ook per se een hond toen we samen gingen wonen. Werkten fulltime allebei, maar daar wende hij snel aan gelukkig. Buren waren altijd thuis en hij lag 8u van de dag te slapen. Dit was dan ook een ander ras; Appenzeller Sennenhond.

Ondertussen is dit 9 jaar geleden en heb ik (irrelevant, maar een nieuwe relatie) dochtertje van 2,5 en een kleintje op komst. Hoeveel ik ook echt van mijn grote vriend hou, zal ik geen hond meer nemen voordat de kinderen echt ouder zijn. Als we er überhaupt nog 1 nemen.

Een hond is nog prima te doen als je samen bent. Maar zodra er een baby in beeld komt wordt het echt heftig om ook nog elke dag 2 x dat beest uit te laten en er voor hem te zijn. Ik heb ook een fulltime baan en ik zou steeds vaker gewoon willen dat mijn avond begint als ik thuis kom. En niet dat ik dan nog een half uur met Gerrit weg moet. En ochtends ook, na gebroken nachten en als alle tijd, aandacht en energie naar de kids.

Als je dan ook nog een hond neemt die echt entertained moet worden en bakken met energie heeft, dan zou ik echt 5x nadenken voordat ik zo'n schat van een beest neemt.

En dan heb ik het nog niet eens over de beperking die een hond met zich meebrengt, juist als je samen bent en volop van de vrijheid kunt genieten.

Ik hou van honden en vind ze echt geweldige dieren. Maar de ervaring die ik in die 9 jaar heb opgedaan, hebben mij echt wel aan het denken gezet omtrent een hond nemen in een (to be) gezin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonetone
  • Laatst online: 22:24

bonetone

2B Silver Sonic

robvdheijden schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:29:
Daarnaast als je twijfelt kan je ook een wat minder actieve hond nemen. Al vind ik persoonlijk een goed getrainde vaak actieve hond wel het leukst.
Een goed getrainde hond is superfijn. Maar vergt wel een flinke tijdsinvestering voor de opvoeding. Als je een goed opgevoede hond hebt is het zeker wel mogelijk om die langere tijd alleen te laten. Sommige honden / rassen kunnen daar beter tegen dan andere. Dus informeer jezelf goed van te voren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Laatst online: 21:13
3x3 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 16:20:
Jij hebt zeker nog nooit een hond gehad? Dat moet je van te voren bedenken, niet achteraf. Als je twijfels hebt, gewoon niet doen.

[ Voor 6% gewijzigd door NotSoSteady op 28-03-2019 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
RoamingZombie schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:12:
[...]
Ik ben ook stellig want ik heb het idee dat je het behoorlijk onderschat. Het is naief om te denken dat omstandigheden het zelfde blijven en daarnaast zijn hier meerdere mensen die evaring hebben met exact die hond en aangeven dat je het beter niet kan doen, toch blijf je situaties opperen zodat het misschien toch mogelijk is.
Hoezo onderschat ik het? Laat ik dat ergens blijken in mijn reacties? Volgens mij sta ik open voor input en laat ik goed merken dat ik oriënterende ben en dat ik op zoek ben naar goede argumenten. Anders dan mijn vriendin en schoonouders die het 'altijd al zo gedaan hebben' en dat dat dus best kan.

Naief? Mensen raken niet overtuigd van mensen die met snelle conclusies komen. De situatie die ik schets was wat? 3 zinnen en je bent er haast al van overtuigd dat de situatie alleen maar in negatieve zin kan veranderen. Jij opperde ze in negatieve zin en ik zeg enkel, dat er ook situaties zijn in positieve zin, nergens word er gezegd; f jou argumenten ik doe het toch....

Dat laatste is goed om te lezen en de ervaringen van de mensen met vizsla's en weimaraners worden ook in acht genomen en precies waar ik naar op zoek was. Ik trek alleen geen snelle conclusies, voor of tegen.

En dat is het hem toch met alles? Jij neemt de moeite om iets te typen, met als doel iemand overtuigen. Het werkt alleen beter als je dat met tact en kalmte doet en niet met overdreven reacties, snelle conclusies of iemand naïef noemen. Ik neem de moeite voor objectieve meningen alleen word ik ondertussen naïef genoemd en een hoop andere bagger en moet ik ondertussen al wel helemaal om zijn dat ik niet de persoon ben voor een hond..... snap je hoe verdomde lastig dat is? Dus daarom lees ik alles later nog eens door en ga ik nu nog niet oordelen

I will say it again; cut me some slack dude ;) pretty tiresome like this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-05 20:53
Ik als buurman van een Engelse bulldog weet hoe fucking irritant en zielig het is als zo’n beest een hele dag in de tuin moet leven. Doe het je buren niet aan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Vroeger ook een Weimaraner gehad, en die gaan zich echt vervelen. Op een boerderij (meer dan 300m2) ging die uit pure verveling maar de kippen bang maken. Verschillende soorten speeltjes gegeven. Eerst vond die dat wel leuk maar 2 weken later wilde die weer wat anders.

Weimaraners hebben echt behoefte aan menselijk contact. Die kun je niet constructief 2 maal in de week alleen laten.

Mischien als puppy zijnde dat je hem daarop trained. Maar zo zit dat ras niet in elkaar.
Weimaraners willen jagen, actief erop uit en het liefst zoveel mogelijk menselijk contact.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 457607

Ik ben van de eenvoudige en niet genuanceerde mening dat fulltime werkende mensen geen hond moeten nemen en al helemaal geen energie beest. Je moet in je plan al ongeveer hemel en aarde bewegen om het absolute minimum aan tijd vrij te maken voor een dergelijke hond.

Dat is niet wat je wil horen, maar ik meen het oprecht. Ik wil namelijk ook een hond. Of wel tien. Ik zou niets liever willen, maar ik kan dat zowel de hond als mezelf niet aandoen.

Voor een energieke hond is 9 uur echt een eeuwigheid.

Doe er mee wat je wil, het siert je in ieder geval dat je er goed over nadenkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 02:47:
[...]

Allemaal goede redenen, maar met betrekking tot het laatste: Als je snel verveeld bent dan zal 'de hond' je misschien ook een keer gaan vervelen.
Weet je het zeker dat je het zo wilt interpreteren? Misschien doe ik iets fout, maar dat argument was bedoelt om te zeggen dat ik het ALTIJD leuk vind om met een hond te spelen en dat ik niet op zoek ben naar een hond met nul energie en bijvoorbeeld wel leuk vind om lange tochten te maken en te spelen. Bijv. geen Deense dog (wel super awesome en lief), maar niet geschikt voor onze activiteiten.
Die botte opmerkingen vallen wel mee, misschien kun je voortaan beter eerst aangeven wát je precies horen wilt. 8)
Volgens mij quote ik mijzelf als ik zeg dat ik zei "ik wil op een rustige en normale manier informatie inwinnen", dan vind ik de quantity aan opmerkingen die 'wel meevallen' wel erg hoog.... heb ik dat aan mijzelf te danken? Volgens mij zijn er nul tekenen geweest dat ik schouderophalend jullie argumenten negeer.

Ik had een stelling
Met een hondenuitlaatservice rond lunch tijd zou de hond dus 2 dagen voor 2x 4uur echt alleen thuis zijn. Is dit nog steeds uit den boze of niet goed genoeg?

Dus niet of ik een hond moet nemen of niet, WAT ik horen wil, is het genoeg en doable voor een hond om 2x 4uur alleen thuis te zijn. Dat krijg ik overigens maar in een paar opmerkingen te horen en die waardeer ik. Dit topic is om te helpen nadenken over het ras hond en de hoeveelheid energie hij bij ons kwijt kan versus wat wij hem kunnen geven.

Wat nu vooral doorschermert in sommige reacties is;
Lezer leest FULLTIME en zet een streep en heeft zijn mening gevormd. We werken fulltime, maar zijn dus 5/7 van de week gewoon heel de dag rondom de hond.

Wat ik nu uit de betere reacties haal is, op een periode van 9 uur is het dus noodzakelijk om een hond tussendoor uit te laten, ondanks dat hij in de tuin zit. Bij Vizsla en Weimaraners kun je hier in sommige gevallen een factor van 2 overheen gooien. Ga verder op onderzoek uit bij de fokkers en misschien is het mogelijk om opvang te zoeken op die 2 dagen dat jullie er niet zijn.

Misschien vergeet ik wat, maar dat is wat uit de velen meningen heb gehaald en nu even voor de geest haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
hier een Cane Corso eigenaar mijn hond zit gemiddeld 2 tot 3 uurtjes per dag alleen als jij die hond aanschaft en hij zit 2 dagen voor 2x 4uur echt alleen valt het toch wel mee dacht ik

als je een hondenuitlaatservice erbij neemt is het helemaal prima die gaan vaak een uurtje of anderhalf erop uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Furion2000 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 07:56:
[...]

Weet je het zeker dat je het zo wilt interpreteren? Misschien doe ik iets fout, maar dat argument was bedoelt om te zeggen dat ik het ALTIJD leuk vind om met een hond te spelen en dat ik niet op zoek ben naar een hond met nul energie en bijvoorbeeld wel leuk vind om lange tochten te maken en te spelen. Bijv. geen Deense dog (wel super awesome en lief), maar niet geschikt voor onze activiteiten.
Dat zijn meestal niet de honden die je alleen kan laten. Een slomere hond kan best langer alleen zijn (die ligt gewoon), maar actievere honden zoeken dingen te doen. Wij hebben zo'n hond gehad en die ging wraak nemen als hij vond dat we te lang weg waren (en hij was echt geen dagen alleen). Bij mijn moeder door tegen de schone was op zolder te plassen, bij mij door een drol in de legobak te leggen. Of als we s'avonds thuis kwamen dan moesten eerst alle lampen aan omdat je wist dat er ergens op een strategische plek (zodat je er zeker instapt) een drol zou liggen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

@Furion2000 dit soort topics zijn kansloos. De meeste criticasters hebben geen honden of projecteren hun vervelende ervaringen op alles. Hier altijd Jack Russels (echte, niet dat wat de meeste mensen ervoor aanzien) die van mij is nu anderhalf en zit 3 dagen alleen thuis. Werkt iemand een van die dagen thuis dan heb je een slapende hond 9 uur naast je.

Gaat prima, maar wel elke dag moet het beestje goed wandelen in de ochtend en alle energie kwijt in de avond (vaak 2x). Ook dat werkt, want voor ons is dat ontspanning en hobby. Beestje gaat ook overal mee dat scheelt flink. Ik ben dus fan van de kleinere rassen om die reden.

Komt een pup bij zodat alleen straks niet eens alleen is. Mijn ervaring na 12 jaar honden kan dit prima bij de Jack. Een Visla of Weimeraner lijkt me minder geschikt baseer ik op wat ik vaker tegengekomen ben bij het uitlaten. Dan nog moet het mogelijk zijn, maar ik zou een ander ras overwegen als je een grotere wilt.

Puppy tijd is wel een flink half jaar tot een jaar aan de bak om de hond te laten wennen aan dit ritme en zelfverzekerd te krijgen met alleen zijn. Dat doe je met vakantie, thuiswerk en hulp van familie als je werkt. Het kan dus prima, maar je moet er veel instoppen. Beestjes zijn hier volwaardige gezinsleden en dat merk je in het karakter en het humeur.

En je keus staat voor 10 tot 15 jaar dus wees je daarvan bewust. Maar dat ben je.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Furion2000 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:26:
Dus ja wel al serieus mee bezig en daarom vraag ik ook input van minder subjectieve mensen en tot dusver is het over het algemeen niet anders dan wat ik lees op honden fora. Veel aannames, botte opmerkingen en weinig zinnigs (niet op jou doelend overigens) terwijl ik puur aan het oriënteren ben ;)
Ik heb toch best veel zinnigs gelezen. Zelfs wanneer een reactie misschien niet 100% van toepassing is op jouw/jullie situatie, zit er een waarheid in. Als ik alles op een hoop gooi, dan zie ik vooral waarschuwingen over de door jou aangehaalde rassen:
  • Neem geen Vizsla want die zijn dusdanig aanhankelijk dat dat echt moeilijk combineert met 9 uur per dag weg zijn.
  • Overweeg een andere hond dan een Weimaraner omdat die, ondanks de door jou genomen maatregelen, waarschijnlijk alsnog te veel alleen thuis zal zitten. Denk ook aan de buren, want mocht het niet goed gaan, dan mogen zij uren van jouw ongelukkige en dus vocale hond 'genieten'.
  • De tuin in is niet goed genoeg, een hond, zeker een actieve, is een sociaal dier en heeft prikkels nodig en 'zijn' roedel om zich heen.
  • Ben je ervan bewust dat een hond een langetermijn investering is.
De eerste twee piunten zijn generaliseringen voor het ras. Een 'gemiddeld' dier van dat ras zal zich op een bepaalde manier ontwikkelen en dan rolt er bepaald gedrag uit. Dat maakt n=1 vergelijkingen altijd een beetje iffy, want de ene hond is de andere niet, dus 'bij mij werkt dit totaal niet" of "dit gaat helemaal goed bij mij" is niet zomaar te transplanteren naar een andere situatie. Geen hond en geen situatie is precies gelijk.

Ondanks bovenstaande is de basis van veel reacties hetzelfde: doe dit niet. Misschien staat er niet "jouw situatie meewegend, inclusief de uitlaatservice en schoonvader" bij, maar ik heb niet het idee dat de meeste posters jouw berichten negeren. Misschien is het niet wat je wil lezen, maarja, je twijfelt zelf ook al (anders was je het niet komen vragen). Bij twijfel: doe het niet. Dat wil je jezelf, je omgeving en de hond niet aandoen wanneer er een gerede kans is dat het niet goed gaat lopen. En dit zeg ik niet als zwart-witte hondenliefhebber (nooit een hond voor mij, go team kat) maar als algemene dierenliefhebber :)

Er zijn vast ook minder actieve rassen die wat beter om kunnen gaan met 4 uur alleen, die wel graag 2 uur mee naar buiten gaan maar waarbij dat geen must is. Dat geeft wat meer ruimte voor flexibiliteit, zonder dat je een 'saaie' hond hebt.

Het laatste punt ergens bovenaan mijn post wist je ongetwijfeld al, maar er zijn een paar posts met ervaringen van anderen die aangeven dat ze toch tegen issues zijn aangelopen door een veranderde situatie. Meer input, altijd zinnig. Misschien niet 100% toepasbaar, maar er zit altijd wel iets in om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipsel
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Wij hebben een vergelijkbare situatie waarbij we twee dagen per week de hond lang alleen moeten laten. Mijn vriendin werkt halve dagen dus in de ochtend is de hond altijd alleen thuis. Twee dagen per week heeft ze vergaderingen / tijd nodig voor andere zaken dus gaat de hond naar een dagopvang. We hebben wel een Berner Sennen dus een heeel stuk minder actief ras (type ademende deurmat).

De belangrijkste voordelen van deze constructie is dat we merken dat hij het super leuk vind naar de opvang te gaan en onze hond waanzinnig goed gesocialiseerd is. Opgroeien met verschillende rassen en leeftijden om hen heen gecombineerd met goede begeleiding zorgt dat ze heel goed leren communiceren.

Een hond in de tuin gedurende twee volle dagen zou voor mij geen wenselijke situatie zijn. Zo groot is het verschil tussen binnen en buiten ook weer niet, de gevolgen van ongewenst gedrag zijn buiten hoogstens minder. Honden blijven sociale dieren en missen de interactie met de roedel als ze alleen zijn. Een hele dag alleen in huis / de tuin betekent s'avonds de gemiste aandacht inhalen! Als onze hond terugkomt van de opvang heb je s'avonds geen kind aan 'm en moeten we letterlijk moeite doen om hem de deur uit te krijgen voor de laatste ronde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caithlyn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-12-2024
Je hebt er goed over nagedacht en gekeken naar verschillende oplossingen zodat de hond iets minder lang alleen zit. De meeste mensen denken daar niet eens over na en zien alleen die kleine schattige dotjes zonder zich te hebben verdiept.

Mijn mening: kijk naar een ander soort ras, de honden die je noemt zijn prachtig (Vizsla's zijn gewoon awesome) maar niet geschikt voor jouw huishouden. Wij wilden jaren lang een Huskey maar na een week op een 2,5 jaar oude Huskey te hebben gepast, zijn wij daar compleet vanaf gestapt.

Je leert pas echt hoe het is om een hond te hebben als je er eentje voor langere tijd te logeren krijgt. Werkelijk het opent echt je ogen! Één week een Huskey en een keer drie weken twee Shih tzu's heeft ons veel geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Caithlyn schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:13:
Je hebt er goed over nagedacht en gekeken naar verschillende oplossingen zodat de hond iets minder lang alleen zit. De meeste mensen denken daar niet eens over na en zien alleen die kleine schattige dotjes zonder zich te hebben verdiept.

Mijn mening: kijk naar een ander soort ras, de honden die je noemt zijn prachtig (Vizsla's zijn gewoon awesome) maar niet geschikt voor jouw huishouden. Wij wilden jaren lang een Huskey maar na een week op een 2,5 jaar oude Huskey te hebben gepast, zijn wij daar compleet vanaf gestapt.

Je leert pas echt hoe het is om een hond te hebben als je er eentje voor langere tijd te logeren krijgt. Werkelijk het opent echt je ogen! Één week een Huskey en een keer drie weken twee Shih tzu's heeft ons veel geleerd.
Dit is wel een goede tip ja, wat anderen als opoffering zien is voor ons geen probleem. Dat moet je eigenlijk ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-05 15:41
Furion2000 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 07:56:
[...]

[...]

Volgens mij quote ik mijzelf als ik zeg dat ik zei "ik wil op een rustige en normale manier informatie inwinnen", dan vind ik de quantity aan opmerkingen die 'wel meevallen' wel erg hoog.... heb ik dat aan mijzelf te danken? Volgens mij zijn er nul tekenen geweest dat ik schouderophalend jullie argumenten negeer.

Ik had een stelling
Met een hondenuitlaatservice rond lunch tijd zou de hond dus 2 dagen voor 2x 4uur echt alleen thuis zijn. Is dit nog steeds uit den boze of niet goed genoeg?
Ik zou zeggen niet goed genoeg. Alleen even uitlaten is niet voldoende. Mocht het gaan om een service zoals wij hebben, dat de hond een halve dag mee gaat en een halve dag alleen is, voor ons is dat werkbaar, de hond heeft hier ook geen problemen mee.
Maar in ons geval gaat het om een hond van 5 jaar, ik zou dit bij jonge honden wellicht ook niet zo snel doen/voldoende vinden.

Wij hebben trouwens de 'regel' dat de hond maximaal 1x per dag 6 uur aaneengesloten alleen thuis kan zitten. Wij houden er dan wel rekening mee door er voor die tijd bijvoorbeeld flink mee te wandelen. Langer zou ook best kunnen maar vinden we zelf niet zo netjes ten opzichte van de hond :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FritzM
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als eigenaar van een redelijk drukke Golden, raad ik je af om aan een jachthond te beginnen, wanneer jullie allebei zo'n druk bestaan hebben. Er gaat in het hebben van een jachthond heel veel tijd zitten. Je wil toch een band opbouwen en dat betekent dat je er (heel veel) tijd in moet investeren.
Een hond hebben, is niet alleen uitlaten, maar ook tijd investeren. De meeste jachthonden hebben ook geestelijk uitdaging nodig, anders worden ze heel vervelend en onhandelbaar. Dit houd niet op met een cursusje op zaterdag. Ik doe jachttraining en ben daarnaast een flink aantal uren (met veel plezier) met hem bezig, om wat op de cursus is uitgelegd, te oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Inderdaad @Anoniem: 224360 & @Bundin het punt van Vizsla en Weimaraner is duidelijk geworden, die activiteitsfactor is serieus iets om rekening mee te houden en ook het alleen laten (service/familie 1x goed uitlaten vs dagopvang) is per ras en zelfs hond verschillend.

@Caithlyn goede tip! Door naar de fokker te gaan en/of een oppas hond is een goede manier om beter zelf een oordeel te vellen.

@Bundin Het is niet een kwestie van twijfel, voor elke belangrijke beslissing ga ik gewoon altijd zelf op zoek naar informatie om zelf een beter oordeel te vellen. Vrienden/familie en zelfs mijn vriendin zijn subjectief en weten wat ik wil horen ;) . Ik ben niet bang voor wat ik niet wil horen, als ik tot de conclusie kom dat het gewoon beter is om een ander ras te nemen doe ik dat. Ik ben sceptisch over slecht beargumenteerde tegenargumenten, tegenargumenten die niet reageren op de vragen die ik stel of zelfs erger die niet rekening houden met mijn situatie en puur lijken te willen projecteren wat ze al in hun hoofd hebben zitten.

Dus ik denk dat we de stelling 'is 2x 4 uur alleen laten voor 2 dagen in de week teveel' wel even kunnen laten rusten en dat het duidelijk is dat Vizsla's en Weimaraners (jachthonden) extra aandacht vragen.

Actiepunten nu zijn:
- Zelf ervaren en andere rassen beter gaan onderzoeken
- Uitzoeken wat er mogelijk is qua opvang of hondenuitlaatservice

Nog wel benieuwd naar leuke alternatieven die ik zou kunnen overwegen en jullie weten al wat voor soort honden mij leuk lijken, dus daarom de volgende vraag;
Welke middelgrote hond heeft een iets lager energie niveau dan Vizsla/Weimaraner, maar houden wel van trekking, rennen, spelen, zwemmen, leren en kunnen dat ook volhouden?

Heidewachtels hebben we ook leuke ervaringen mee en past de rasinformatie ook redelijk goed bij ons. Onze ervaring met golden retrievers is toch wel iets aan de luie kant en moet er heel wat gebeuren om ons die richting op te sturen en een herder gaat het voor mijn vriendin niet worden (reden: 'daarom niet', dus ik weet dan al dat ik aan die discussie niet wil beginnen ;) ). Noem het dom of gek, maar als we realistisch naar onszelf kijken hebben we allemaal dat soort 'just so' smaken, dus het lui argument kan misschien onzin zijn, maar je zoekt altijd iets uit ervaring omdat je een hond 'gewoon' niet zo leuk vind |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 29-03-2019 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Misschien moet de TS deze film eens kijken:
Wikipedia: Marley & Me (film)

Zeker in het begin moet je en band opbouwen met de hond, de hond moet je kunnen vertrouwen dat je weer terug komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-05 19:02
Wat @Brilsmurfffje zegt. In het begin is het super belangrijk een band en verstandshouding op te bouwen met je hond. Wie ben jij en waar staat hij in de pikorde (onderdaan overigens).

Ik gun iedereen een hond. Heb er zelf ook een.
Verdiep je wel goed in het ras, sommige honden hebben gewoon veel energie en moeten dus ook veel lopen. Dat geldt niet alleen voor de momenten dat jij toevallig in het bos wil lopen met je hond, maar ook als het slecht weer is, als het niet uitkomt EN zoals bij jullie, je aan het werk bent.

Onze hond is max 5 a 6 uur alleen. Dan komt of de oudste uit school en laat hem uit, of mijn vrouw of ik zijn dan inmiddels thuis. Dat 5 a 6 uur alleen is overigens maar 2 a 3 dagen in de week. De rest is er altijd wel iemand om hem heen.

Ja het beestje slaapt veel, maar het is geen kat. Een hond heeft veel meer interactie nodig (en aandacht).

Dus mocht je serieus overwegen een hond te nemen, dan is een uitlaatservice echt een vereiste!
Kan hij voor de rest gewoon lekker binnen blijven.

Train je hond goed dat hij alleen kan zijn. Ook wel zo fijn voor de buren.
Een bench helpt daarbij.

Maar AUB; laat je hond niet fulltime alleen thuis/in de tuin. Dat is voor de hond echt niet leuk en een egoïstische keuze.

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Valandil schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:40:
Train je hond goed dat hij alleen kan zijn. Ook wel zo fijn voor de buren.
Een bench helpt daarbij.

Maar AUB; laat je hond niet fulltime alleen thuis/in de tuin. Dat is voor de hond echt niet leuk en een egoïstische keuze.
Ja de bench vond ik jaren geleden een gek idee, maar het belang van de bench, dat veilige gevoel, is naar mijn mening ook enorm waardevol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-05 20:56
Hoe is de keuze voor een Weimaraner of Vizsla zo snel gevallen? Het zijn beide niet bepaald "beginners" honden.

Zou je voor de gein eens even een test als https://www.iams.com/breedselector/ eerlijk willen invullen, en kijken wat daaruit komt? De resultaten die daaruit komen zijn dan ook nog eens de moeite waard om te verkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Laatst online: 08:45
Furion2000 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:48:
[...]

Ja de bench vond ik jaren geleden een gek idee, maar het belang van de bench, dat veilige gevoel, is naar mijn mening ook enorm waardevol.
Ik vermoed dat je het niet zo zwart/wit bedoelt, maar een bench is niet persé nodig. Mijn Mechelaar heeft geen bench meer sinds dat ze 6 maanden oud is. Veilig gevoel zit niet in een bench of kussen, maar in de opvoeding.

Ik denk dat 2x4 uur alleen met een uitlaat service geen probleem is. Ik werk zelf 4 tot 5 dagen in de week thuis en zoals gezegd idd ligt ze de hele tijd te slapen. Als ik naar kantoor ga gaat ze naar de dagopvang (€7 per dag) en dat vind ze fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-05 21:26
Je gaat geen hond en zeker geen grote actieve jachthond nemen om vervolgens structureel 2 dagen per week hele dag alleen te laten. Jullie werken beide teveel om een hond te nemen als je het mij vraagt.
Na alle dagen werken en andere activiteiten kan ik me ook voorstellen dat jullie eens geen zin of puf hebben en dan vraagt zo'n dier wel je aandacht want die stroomt over van energie.

Heel toevallig hadden gisteren klanten ook een jachthond (ander ras) mee naar kantoor en die hond heeft bij mij 3 uur lang in hoekje gelegen. Geen vin verroert. Erg getraind. Terwijl zn baasjes in andere ruimte afspraak hadden met me collega. Zo paar uur alleen kan prima en is dan ook meer een uitzondering. Maar me gevoel zei al wel dat die het met tegenzin deed ofzo. Vond ie natuurlijk maar niks. Hij werd helemaal leip bij het zien van zn baasjes toen ze terug kwamen. Dus 2x een hele dag lijkt me niks. Al is het buiten en met veel ruimte en een hok. Alleen is alleen...

[ Voor 19% gewijzigd door Klaas25 op 29-03-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Klaas25 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:59:
Je gaat geen hond en zeker geen grote actieve jachthond nemen om vervolgens structureel 2 dagen per week hele dag alleen te laten. Jullie werken beide teveel om een hond te nemen als je het mij vraagt.
Na alle dagen werken en andere activiteiten kan ik me ook voorstellen dat jullie eens geen zin of puf hebben en dan vraagt zo'n dier wel je aandacht want die stroomt over van energie.
De stelling is eigenlijk al voldoende beantwoord, maar bedankt voor je mening, dus ik herhaal:

Dus ik denk dat we de stelling 'is 2x 4 uur alleen laten voor 2 dagen in de week teveel' wel even kunnen laten rusten en dat het duidelijk is dat Vizsla's en Weimaraners (jachthonden) extra aandacht vragen.

Mijn reactie hiervoor heeft de vraag die nog wel open staat.

@ShitHappens thanks, zal eens kijken of deze van wat betere kwaliteit is en niet 3 rassen in de database heeft zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-05 20:56
Mocht je een VPN naar USA hebben, dan is die op de site van Animal Planet nog net wat completer, maar deze lijkt absoluut niet slecht te zijn. Staan zelfs wat rassen in die ik totaal nog niet kende :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-05 19:02
Furion2000 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:48:
[...]

https://www.bol.com/nl/p/...GDaMhAIg.1.2.ProductTitle

Heb dit boek destijds gelezen.
Uiteraard niet 100% van zijn tips opgevolgd, maar wel de meeste.
Ze werken echt en kan je deze van harte aanraden alvorens je een pup uit gaat kiezen

Wij hebben een superblije hond. Gehoorzaam, niet dominant en altijd vrolijk.
Geen last van "powerstruggles", agressief gedrag, maar gewoon een leuk onderdeel van het gezin.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

StealthyPeanut schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:30:
Wij wilden ook per se een hond toen we samen gingen wonen. Werkten fulltime allebei, maar daar wende hij snel aan gelukkig. Buren waren altijd thuis en hij lag 8u van de dag te slapen. Dit was dan ook een ander ras; Appenzeller Sennenhond.

Ondertussen is dit 9 jaar geleden en heb ik (irrelevant, maar een nieuwe relatie) dochtertje van 2,5 en een kleintje op komst. Hoeveel ik ook echt van mijn grote vriend hou, zal ik geen hond meer nemen voordat de kinderen echt ouder zijn. Als we er überhaupt nog 1 nemen.

Een hond is nog prima te doen als je samen bent. Maar zodra er een baby in beeld komt wordt het echt heftig om ook nog elke dag 2 x dat beest uit te laten en er voor hem te zijn. Ik heb ook een fulltime baan en ik zou steeds vaker gewoon willen dat mijn avond begint als ik thuis kom. En niet dat ik dan nog een half uur met Gerrit weg moet. En ochtends ook, na gebroken nachten en als alle tijd, aandacht en energie naar de kids.

Als je dan ook nog een hond neemt die echt entertained moet worden en bakken met energie heeft, dan zou ik echt 5x nadenken voordat ik zo'n schat van een beest neemt.

En dan heb ik het nog niet eens over de beperking die een hond met zich meebrengt, juist als je samen bent en volop van de vrijheid kunt genieten.

Ik hou van honden en vind ze echt geweldige dieren. Maar de ervaring die ik in die 9 jaar heb opgedaan, hebben mij echt wel aan het denken gezet omtrent een hond nemen in een (to be) gezin.
Wat jij hier schrijft/beschrijft is voor een ieder persoonlijk, mijn ex liep gewoon de deur uit toen onze dochter nog geen 1,5 jaar was en liet onze dochter, mij en onze hond gewoon achter.
Als alleenstaande paps met een fulltime baan en een baby en een hond heb ik het allemaal toch prima weten te redden, ja het is veel werk maar het is het ook allemaal waard geweest.

Maar zoals ik al zei, dit is ook best een persoonlijk iets.
De hond is helaas al enige tijd geleden overleden en mijn dochter is nu bijna 21, toch ben ik weer aan een nieuwe hond/vriend begonnen.
Wanneer je iets echt wilt dan moet je er ook veel voor over hebben, vind je dat te veel dan moet je er gewoon niet aan beginnen.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-05 16:03
Persoonlijk zou ik het niet doen. Wij hebben ook een hond thuis en de laatste tijd waren allen erg druk met werk. Dan is het zelfs met 3 man aanpoten om het beestje op de drukke dagen voldoende aandacht te geven. Hadden we vooraf geweten dat het zo druk zou worden in de levens, hadden we het wellicht niet gedaan, hoe gek we ook op onze hond zijn.

Onze hond was de afgelopen periode 3 dagen alleen van ca. 7 uur in de ochtend tot half 6 in de namiddag. Je zag aan de hond al bij weggaan dat ze het echt niet leuk vond. Gelukkig is er nu weer wat druk af waardoor we weer wat meer gespreid weg zijn. Gelukkig hebben wij een makkelijke hond die goed onder appèl staat.

Wel is het lastig als je weg wilt. Je moet altijd plannen en loopt te leuren met je hond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 17:26
Ik zou je afraden die honden te nemen. Zelf hebben wij een hond, een kleintje. Deze was van mijn vriendin die dolgraag een hond wilde.

Ondertussen zijn we een paar jaar verder en is er ook gezinsuitbreiding bijgekomen.

Het komt er op neer dat de hond naar de tweede plek is geschoven. Mijn vriendin er niet vaak meer naar omkijkt, dus ik alle wandelingen door weer en wind mag doen.

Daarbij is het een impact op je hele leven. Je kunt nergens meer naar toe zonder ook iets voor de hond te regelen. Even dagje pretpark kan niet, want de hond moet uit. Vakanties idemdito.

Je committeert je 15 jaar aan dat beestje. Bedenk je goed of je het over 5 jaar nog steeds zo geweldig vind. Wellicht krijgen jullie in de nabije jaren gezinsuitbreiding. Laat mij je zeggen dat je de eerste drie/ vier jaar niet meer gaat sporten, het paard ook eruit zal gaan, etc. Dan nog een paar jachthonden erbij....daar ga jij echt niet vrolijk van worden.

En last but not least. Vergeet niet de kosten van die beesten. Ze vreten je kaal en als ze wat medische problemen krijgen kost dat algauw kapitalen. Ook hier weer de vraag wat als er straks een kleine bijkomt. Die gaat echt voor.....en dan wilt je vriendin minder gaan werken. Maar die honden...…

Het is niet mijn bedoeling een negatief relaas neer te zetten. Maar wil je wel meegeven: Bezint eer ge begint. Ik denk als ik e.e.a. zo lees dat jullie niet aan honden moeten beginnen. Kijk over een jaar of 10, als je wellicht gezinsuitbreiding gehad hebt, nog eens verder.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Als je allebei 40 uur werkt en ook nog andere hobby's hebt, moet je gewoon geen hond nemen. Het is zielig, en het beest verdient veel en veel beter.

Een hond is geen kat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
ShitHappens schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:56:
Hoe is de keuze voor een Weimaraner of Vizsla zo snel gevallen? Het zijn beide niet bepaald "beginners" honden.

Zou je voor de gein eens even een test als https://www.iams.com/breedselector/ eerlijk willen invullen, en kijken wat daaruit komt? De resultaten die daaruit komen zijn dan ook nog eens de moeite waard om te verkennen.
Vreemde uitkomst voor mij... Met de keuze "occasional long walks", in een appartement met een gemiddelde tuin en keuzes voor "advanced obedience", "first dog" en "8+ uur alleen zijn" (waarbij ik een uitkomst 'neem een kat' had verwacht), komt ie met een Alaskan Malamute. Dat zijn geen occasional long walks honden maar iedere dag de natuur in honden.

Prachtige beesten, als ik meer tijd, een groter huis in een dorp en nog meer tijd zou hebben, zou ik graag een hond als deze (of een Duitse herder, ook superfijne beesten) hebben en helemaal losgaan met allerhande puppy/honden-training cursussen. Maar de test op deze site is voor mij alvast niet 100% geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In ieder geval goed dat je probeert om vooraf zoveel mogelijk informatie in te winnen. Er zijn genoeg mensen die een huisdier nemen en vervolgens weer dumpen omdat 'ie niet beviel, niet goed bij het interieur past, etc... Hulde voor je inzet.

Net als een mens is geen een hond hetzelfde. Een ras kan bekend staan als superactief of extreem lui, de werkelijkheid kan anders zijn. Hoe goed je je ook inleest over rassen en soorten, onthou dat je toekomstige huisgenoot zich mogelijk niet houdt aan de regels uit het boekje. Mijn advies zou zijn om rekening te houden met maximale inzet, zodat het alleen maar mee kan vallen. Als je alle momenten goed afgedekt hebt door zelf uit te laten/uitlaatservice/vrienden/bekenden/familie, dan zou je kunnen overwegen om te gaan voor gezinsuitbreiding.

Hou er ook rekening mee dat de hond er ook is als je op vakantie wil gaan of wanneer je ziek hebt, etc... En dat voor de komende 10 en liefst nog meer jaar.

Overigens vindt elk model/type hond het fijn om actief buiten te zijn, hoe lui dat ze ook binnen zijn. Je hoeft dus niet meteen te gaan voor model Tasmanian Devil omdat je ook graag actief buiten bezig bent.

Dan nog het dingetje hond alleen in de tuin laten. Hier krijg ik niet zo'n gelukkig gevoel bij. Ik heb al een aantal malen gehoord dat honden zijn verdwenen, waarschijnlijk om ingezet te worden als kansloze tegenpartij voor vechthonden van ongure types.

Succes en veel wijsheid met je keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 10:54
iew schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:11:
[...]

Wat jij hier schrijft/beschrijft is voor een ieder persoonlijk, mijn ex liep gewoon de deur uit toen onze dochter nog geen 1,5 jaar was en liet onze dochter, mij en onze hond gewoon achter.
Als alleenstaande paps met een fulltime baan en een baby en een hond heb ik het allemaal toch prima weten te redden, ja het is veel werk maar het is het ook allemaal waard geweest.

Maar zoals ik al zei, dit is ook best een persoonlijk iets.
De hond is helaas al enige tijd geleden overleden en mijn dochter is nu bijna 21, toch ben ik weer aan een nieuwe hond/vriend begonnen.
Wanneer je iets echt wilt dan moet je er ook veel voor over hebben, vind je dat te veel dan moet je er gewoon niet aan beginnen.
Helemaal waar. Mijn ex liep ook de deur uit en liet mij met onze hond en fulltime baan alleen achter. Toch heeft die hond nooit langer dan mijn werktijd alleen gezeten (elke avond als ik toch weg moest of ging, heb ik hem weggebracht naar anderen). Zo ook in de weekenden. Kost energie en planning, maar ook allemaal waard geweest. Mijn maat mocht van mij niet de dupe zijn van wat mijn ex had besloten.

Ik wilde gewoon mijn persoonlijke ervaring delen ipv te roepen: Honden zijn geweldig! of: Honden zijn teveel werk!
Mensen veranderen in loop van de jaren, maar honden blijven nog wel even hangen natuurlijk. Het is een klein kind die je de komende 15-20 jaar moet laten plassen en poepen, eten en drinken geven, wegbrengen tijdens vakanties en rekening houden met een weekendje of een dagje weg, tanden poetsen, inentingen etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@ShitHappens

Dit is toch wel typisch te noemen. Eerst met 8 uur alleen thuis, daarna de andere opties daarin en de volgende kwamen uit de bus.

Saluki, Vizsla, Irish Setter, Alaska Malamute, Black and Tan Coonhound. flat coated retriever.

Toch een kleine pro (wetende dat het maar EEN test is) om echt met een fokker in overleg te gaan en toch zelf te gaan ervaren wat er nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 29-03-2019 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wij hebben hier in de buurt een soort van gedoe gehad met 1 van de buren die vond dat zijn hond wel 2 x een dag alleen kon zijn in de tuin. De rest van de buren had na dag 1 zoiets: dat gaat niet, maar nee dat zou wel beter worden... Beestje zat de hele dag te janken en blaffen, na een paar uur moe en wat stiller maar bij iedere auto die de straat in kwam weer los. Na een paar weken als buren aangegeven dat dit zielig is voor beestje maar ook gewoon mega overlast. Uiteindelijk hebben ze die hond naar een opvang gedaan, kost een paar centen maar voor het beest veel leuker en voor de buurt ook.

Overigens bij een andere buur gaat het prima en is beestje lekker een halve dag in de tuin, en slaapt zomers vaak ook 's nachts buiten, dus ook heel erg afhankelijk van karakter beestje en opvoeding, maar dat is dus geen 100% gegeven dat je dat 'erin' krijgt.

Tot slot ook goed voor jezelf om te overwegen, als de kosten voor opvang van de hond een overweging zijn, denk dan ook vast goed na over hoe je dat doet in je vakanties, en hoe je andere (onverwachte) kosten van een (ras)hond opvangt zoals ziekte etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Sander op 29-03-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De situatie van TS lijkt behoorlijk op hoe het gezin hier een poos geleden was. We hadden toen twee herders en die waren toen ook wel zeker 1 dag per week lang alleen. Heb nooit het idee gehad dat die beesten echt aan het lijden waren. Wel moesten we de mechelaar-kruizing consequent veel laten bewegen, maarja, daarvoor is het een mechelaar.

Verder kan iedere hond de dingen die jij noemt leuk vinden. Zelfs een Engelse Mastiff zou je zo ver kunnen krijgen :+ Alleen met de micro-hondjes en iets als een bulldog wordt het moeilijk :+

Maar je zou kunnen kijken naar een boxer, dat zijn ook wel actieve honden, maar volgens mij minder erg dan echte jachthonden, en ik vind ze, dankzij hun dog-zijn een fijn karakter hebben.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:56
Ik zou zelf niet voor een te grote hond gaan als je er niet altijd bij kunt zijn. Een kleinere hond kun je
bij noodsituaties bij familie kwijt. En de buren willen best wel eens een keer wandelen als je goed contact hebt.
Echter een blaffende hond is "killing" voor de buurt. En niemand zit op een jankende grote hond te wachten terwijl jij aan het werk bent.
Ik zou zelf ook een hond willen maar dat zit er nog niet in omdat we beide werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 08:47

Roozzz

Plus ultra

Furion2000 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:26:
Nog wel benieuwd naar leuke alternatieven die ik zou kunnen overwegen en jullie weten al wat voor soort honden mij leuk lijken, dus daarom de volgende vraag;
Welke middelgrote hond heeft een iets lager energie niveau dan Vizsla/Weimaraner, maar houden wel van trekking, rennen, spelen, zwemmen, leren en kunnen dat ook volhouden?
Tal van honden in de rasgroepen: herders, pinschers, drijvende honden, staande honden en retrievers. Dit hangt namelijk sterk af van opvoeding en de activiteiten die je ermee onderneemt op jonge leeftijd. Een actieve hond minder actief krijgen is een uitdaging, andersom is een stuk beter te doen.
Ik ken chihuahua's die een betere conditie hebben dan bijvoorbeeld een doorsnee golden retriever :+

Kortom, misschien een idee om gewoon een "hondenencyclopedie" te kopen en eens te gaan zitten bladeren en lezen en aanmerken wat je aanspreekt. Wij hebben met behulp van diverse bronnen (boeken, internet, eigenaren) een shortlist gemaakt en zijn vervolgens bij diverse fokkers langsgegaan. Daar bleek dat enkele soorten in de praktijk tegen vielen (waaronder de Vizsla) en uiteindelijk zijn we zo tot een keuze gekomen.
Ik zie helaas iets teveel gevallen waar "de hond van het plaatje" gekocht wordt en dat dat in de praktijk nog wel eens vies tegenvalt. De gesloopte huizen door huski's zijn berucht, maar dit gaat op voor tal van rassen :X

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Lastig als toch mensen blijven gissen naar de situatie rondom financiën, werk, tijd en mogelijkheden.

Qua kosten kunnen we het vrij gemakkelijk opvangen en we gaan in de komende jaren kijken of we minder kunnen werken. De kosten van de al wat oudere en nogal eens wat mankerende Franse herder van de schoonouders over de laatste jaren zijn bijgehouden en hebben we ingezien. Kosten opvang/uitlaat service is ook geen probleem.

Werk is te vergelijk met een IT baan voor beide. Wederhelft werkt al vast 2 dagen thuis en ik heb al toezegging dat ik 1 dag thuis mag werken en 2x een halve zou ook kunnen. We kunnen gewoon onszelf aanpassen aan de hond zoals in de huiskamer met de laptop aan de eettafel zitten.

Tijd is er naast ons werk in overvloed voor ons beide en al onze activiteiten kan inclusief hond. We zijn het type dat in weer en wind activiteiten blijft doen en dan aan het einde van de dag de tv nog een uurtje aan zet en dan gaat slapen. Ik heb in Schotland gewoond, dus door weer en wind is voor mij een kwestie van kleding. Na een dag werken is onze focus op van het concentreren en zoeken we vooral afleiding van elektronisch tijdverdrijf ;) . Ik ben gestopt met voetballen omdat ik bij ons in de bossen sporten leuker vind en daardoor minder verplichtingen heb in mijn vrije tijd en dus ook voor een hond, daar is ook aan gedacht.

Opvang is dus schoonouders met een 400m2 tuin en ervaring met honden / Zus die 5 min hiervandaan werkt en ook van honden houd / Uitlaatservice / Opvang allemaal een mogelijkheid.

Nu onze situatie zo stabiel is en we ook aan worst case scenario's hebben gedacht zijn we wel zeker van een hond, maar de vraag is dus welke en hoe pakken we dat het beste aan. Het ceasar boek ga ik ook zeker bestellen en lezen.

Hoop dat we dan nu ook een beetje kunnen overgaan op minder 'ik zou het niet of wel doen' en meer. Die Irish Setter is een hond om rekening mee te houden om deze of deze reden.... of zoals iemand in PM al zei een Nova Scotia duck tolling retriever is een leuke optie die veel over het hoofd zien. Of gewoon slechte en goede ervaringen met de eerder genoemde hondenrassen.

@Roozzz true, dat heb ik ook gelezen en uiterlijk speelt onderbewust altijd mee, maar het is zeker niet doorslaggevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mensen maken de vergissing tuin nog wel eens. Veel honden krijgen dan teveel prikkels (plaats afhankelijk) en zijn beter af met een dagje binnen lekker waar het rustig is. Buiten is dan blaffen en terror voor de buren, binnen niet. Context afhankelijk, maar veel mensen benaderen een hond veel te veel als een mens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als ik alles zo vluchtig doorlees, moet je gewoon een katje nemen, die gaat het prima naar z'n zin hebben bij jou in de tuin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:11:
Mensen maken de vergissing tuin nog wel eens. Veel honden krijgen dan teveel prikkels (plaats afhankelijk) en zijn beter af met een dagje binnen lekker waar het rustig is. Buiten is dan blaffen en terror voor de buren, binnen niet. Context afhankelijk, maar veel mensen benaderen een hond veel te veel als een mens.
Die conclusie maak ik ook steeds en heb mij daar over de jaren al een aantal keer op betrapt, het enige wat mij nog wel dwars zou zitten is dat een hond moet plassen/poepen (diarree) en dat niet zou kunnen. Maarja er word steeds tegen mij gezegd, dat kan hij wel een paar uur ophouden en in geval van diarree toch tussendoor in de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Furion2000 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:17:
[...]

Die conclusie maak ik ook steeds en heb mij daar over de jaren al een aantal keer op betrapt, het enige wat mij nog wel dwars zou zitten is dat een hond moet plassen/poepen (diarree) en dat niet zou kunnen. Maarja er word steeds tegen mij gezegd, dat kan hij wel een paar uur ophouden en in geval van diarree toch tussendoor in de tuin.
Ik wil persoonlijk een hond die z'n behoefte doet wanneer ik dat bepaal. Honden houden van routine en dat werkt gewoon prima buiten dagen dat ze ooit ziek zijn. Als ze altijd maar in de tuin kunnen vind ik dat smerig en niet goed voor het ritme.
Ophouden kan een volwassen, zindelijke hond makkelijk 12 uur. Tijd is dan geen probleem hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 07:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-05 11:51
@Furion2000 Je wil het gewoon niet horen, dat is wel duidelijk.
Maar het advies wat hier het meest gegeven word is, NIET DOEN.

Maar je gaat alleen op andere punten in.

Alle omstandigheden er om heen maken niet zo veel uit, je zegt dat jullie beide full time werken, dan heb je gewoon niet genoeg tijd voor een hond. Dus de latere reacties maken ook niet zo gek veel uit, je hebt er gewoon niet genoeg tijd voor.
Later zeg je dat je wel 5 weken kan vrijmaken voor de introductie van die hond? 5 weken? Dat is echt helemaal niets. Weet je hoe lang het heeft geduurd voordat mijn schichtige kat zich een keer echt thuis voelde? Maanden.

Of je hem nou laat uitlaten, of in een pension stopt, je snapt toch ook dat dat geen echte oplossing is?
Ga toch de vergelijking maken, dat is hetzelfde als je kinderen constant in de kinderopvang stoppen. Dat doe je toch ook niet?

Neem een kat, die kan je veel beter alleen thuis laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Furion2000 als je geen tijd hebt voor een hond, moet je er geen nemen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
Bedankt voor de input, ik neem het allemaal mee.

@WEBGAMING waarom zou ik inhoudelijk reageren? Je reactie is voor jou zelf geen speld tussen te krijgen, ook al heb je weinig argumentatie. Alles wat ik zou zeggen, anders dan ja en amen, zou je complete onzin vinden. Heftige reacties hebben geen ruimte voor meedenken zegt de ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het ligt ook aan het type hond en aan het karakter, ik heb twee waakhonden waarvan er 1 zielsgelukkig is als hij de boel kan bewaken. Die ligt op een strategische plek in de tuin alles in de gaten te houden, maakt zich druk als hij t nodig vind en komt af en toe een aai halen. Die kan ik gerust 12 uur alleen laten, die vermaakt zich wel.
Nummer 2 is van hetzelfde ras maar meer op ons gericht, die is zielsgelukkig tussen ons in op de bank en die doen we er geen plezier mee om 12 uur alleen te laten. Nou is t bij ons op werkdagen een uur of 6 dus dat overleeft ie wel.
Helaas weet je van te voren niet hoe je hond is, ondanks dat je wel een inschatting kan maken adhv de raseigenschappen.

Met jouw verhaal zou ik eerder voor erfvaste honden gaan dan voor jachthonden :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
, dat is hetzelfde als je kinderen constant in de kinderopvang stoppen. Dat doe je toch ook niet?
nou als ik zo om me heen kijk naar die jonge gezinnetjes zijn ze vaker of bij oma of bij de kinderopvang dan thuis :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

De grootste fout die veel mensen maken wanneer het gaat om een "hond in huis" is dat de meeste mensen er een handje van hebben om de hond veel te veel te vermenselijken.
Een hond is het gelukkigst wanneer je het beestje ook gewoon als hond behandeld.
Leiding geven en duidelijkheid, vaste gewoontes.

Bijna iedere hond is aan te leren om een hele dag alleen thuis te zijn en hier ook geen problemen mee te hebben.
Een hond heeft geen besef van tijd zoals een mens dat heeft.
Natuurlijk is het ene ras iets bewerkelijker dan een ander maar vooralsnog is een hond in eerste plaats een hond...

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 06:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-05 19:11
Als je geen tijd hebt voor een hond en zeker een pup dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Vooral geen hond zoals de door jouw zo gewenste rassen. Als je dan toch een hond in de tuin wil stallen dan moet je een ras nemen wat daar voor gefokt is, een zelfstandig ras wat veel gebruikt wordt als waak/erfhond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Heerlijk van die mensen die linksom en rechtsom maar blijven kijken wat de hond voor hun kan doen in plaats van wat ze een hond kunnen geven.

Als je 2 dagen van huis bent en er is niemand die op het beest kan passen zou ik je (serieus) een kat of een paar konijnen adviseren. Die redden zichzelf prima. 2 dagen geen aandacht is gewoon teveel van het goede en bied je de hond niet waar het recht op heeft.

Daarnaast, misschien breekt het beest wel uit, gaat op jacht o.i.d. Ik heb hetzelfde meegemaakt met mensen die veel van huis zijn. De hond breekt uit, heeft al mijn konijnen (zaten in een afgesloten ren, achter het huis) doodgebeten.

Een hond heeft zorg en aandacht nodig, net zoals kinderen. Of laat je een kleuter ook 2 dagen in de week aan zijn lot over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:20
Ik heb niet de hele post doorgelezen, maar wil één ding meegeven.... Een hond is een roedeldier en wil graag 'roedelen'. De roedel dat ben jij/zijn jullie.

Je neemt een hond alleen als je de hond ook wat bieden hebt, anders vind ik het egoïstisch.

Wij hebben ook een hond en wij zorgen er voor dat onze hond steeds max een werkhalve dag alleen is(4u).Onze werktijden laten dat ruimschoots toe. Daarnaast 2 wandelingen op een dag en TLC tussendoor.

Dit is zomaar een post over hoe ik er tegenaan kijk. Doe er je voordeel mee, of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 17:42:
Heerlijk van die mensen die linksom en rechtsom maar blijven kijken wat de hond voor hun kan doen in plaats van wat ze een hond kunnen geven.

Als je 2 dagen van huis bent en er is niemand die op het beest kan passen zou ik je (serieus) een kat of een paar konijnen adviseren. Die redden zichzelf prima. 2 dagen geen aandacht is gewoon teveel van het goede en bied je de hond niet waar het recht op heeft.

Daarnaast, misschien breekt het beest wel uit, gaat op jacht o.i.d. Ik heb hetzelfde meegemaakt met mensen die veel van huis zijn. De hond breekt uit, heeft al mijn konijnen (zaten in een afgesloten ren, achter het huis) doodgebeten.

Een hond heeft zorg en aandacht nodig, net zoals kinderen. Of laat je een kleuter ook 2 dagen in de week aan zijn lot over?
Mensen die honden met kinderen blijven vergelijken in dit topic hebben het totaal niet begrepen en zeggen beter niks.

Verder is jouw dramatisch ongeval niet zozeer een weerspiegeling van dat wat gangbaar is noch zegt het iets over je hond een werkdag alleen laten. Dat jij die conclusie trekt moet je zelf weten.
Pagina: 1 2 Laatste