3.5mm aux ingang solderen op eeen 6000cd van een Ford Focus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:49
Ik zit er over te denken om een aux ingang te realiseren op de radio van mijn auto.
Nu is deze kleine hack al een keer uitgevoerd:

YouTube: Ford Focus MK1 Aux Cable Hack

Hij soldeert simpelweg op de uitgang van de cd-speler het ingangsignaal van de 3.5mm kabel, en stopt dan een 'stille' cd in de speler.

Nu vraag ik me echter 3 dingen af.

1.Is het niet verstandig om een paar condensators in het lijnsigaal te zetten. (https://electronics.stack...n-this-aux-cables-diagram). Of wat andere componenten als bescherming?

2.Wat ik niet zo goed begrijp is, dat wanneer er een normale audio cd gespeeld wordt (en geen stille cd), dit signaal wel dempt en het signaal van de telefoon overstemd, ik zou eerder verwachten dat dit ongezond door elkaar gaat lopen. (14:55 op het youtube filmpje)

3.Of hebben jullie misschien een hele andere suggestie of aanpak om deze 'hack' uit te voeren?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:48
Ik kan je helaas niet helpen met antwoorden op je vragen, maar heb wel ervaring met deze oplossing.

Jaren geleden zelf ook zo'n "hack" gedaan op de ingebouwde radio van m'n Opel Meriva.
Erg tevreden mee, want een aux plugje voor een paar euro is een stuk goedkoper dan de Aux radio variant van een Meriva :P

Wel een paar dingen waar ik tegenaan liep:
- Sommige mobieltjes geven een lichte ruis op de audio wanneer hij ook aan de lader zit
- Sommige mobieltjes willen geen audio output geven als je hem aansluit op de AUX, waarschijnlijk checken ze of er echt een apparaat achter zit of iets dergelijks? (In ieder geval Sony toestellen hebben hier last van. Ik heb zelf de Z3C, Z5C en XZ1C die allemaal dit probleem hebben.

Dat laatste heb ik opgelost door een bluetooth receivertje aan de aux poort te hangen, die heeft er geen problemen mee. Niet helemaal ideaal, maar wel zonder verder gezeik audio vanaf m'n mobiel over de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het idee is simpel en werkt met iedere autoradio. Als je een schakelaartje weet te maken kan je ook het line-signaal van de FM radio wegschakelen om zo een aux op dat signaal in te stoppen. Vroeger had ik een degelijks iets met het AM deel bij een autoradio gedaan, bij die radio was de AM ontvanger een lostaand deel van de FM en kende een eigen line-signaal. Gezien niemand nog AM gebruikt was het knip en aansluiten en klaar.

Dat het CD geluid aardig weg valt als je de telefoon aansluit is simpel te verklaren. De line output van de CD speler is een echte line signaal met een hoog-ohmige impedantie. Daar wordt dan de laag-ohmige telefoon aan parallel geschakelt. Door de lage impedantie komt het CD signaal niet op niveau.

Condensators is niet nodig gezien de hoofdtelefoon uitgang meestal ook al een condensatotr heeft, maar kwaad kan het niet als je er nog een 1uF of 10uF elko tussen stopt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 09:28

Cassettebandje

SA-C90 TDK

1. De condensatoren zitten er in om een eventuele DC offset uit het signaal te halen, (0.22uF, waarschijnlijk is de u in het schema weggevallen). Probeer eerst zonder, als het geluid slecht klinkt (clipping) dan eens proberen met.
2. Als je het op deze manier doet en een gewone cd afspeelt loopt het geluid waarschijnlijk door elkaar. Zie punt 3 voor een nettere oplossing.
3. In mijn auto heb ik een 3.5mm connector met dubbele switch ingebouwd, type D in de onderstaande afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/Phone_jack_symbols.png/220px-Phone_jack_symbols.png

Het audiosignaal van (in mijn geval) de CD wisselaar gaat naar de connector. Als daar niets ingestoken is gaat het door naar de head-unit. Als er wel wat ingestoken is (een kabel met aan beide kanten een 3.5mm jack die naar mijn telefoon gaat) dan gaat dat geluid naar de head unit.
Het is een goede oplossing, want het geluid van de CD wisselaar wordt echt afgekoppeld, dus het maakt niet uit wat daar in zit.

[ Voor 22% gewijzigd door Cassettebandje op 28-03-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:07
Oei, dat is een mk1. De mk2 had die optie wel, kon je gewoon twee pinnen aan de achterkant gebruiken...

Ik zou voor een andere aftermarket radio gaan. Of ergens een luxe versie van de sloop halen.

Veel info voor mijn focus heb ik gehaald bij focusclub punt nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:49
@Cassettebandje

Ik zal hem binnenkort eens zelf openmaken en kijken of ik wat punten vindt om zoon schakeling te maken. En even kijken waar ik zoon connector kan vinden en wat voor bekabeling (dan heb ik 5 aders nodig ipv 3 denk ik).

Goede tip wel.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 14:36

World Citizen

FreeReef.nl

Ik heb zelf op een Pioneer radio de CD connector misbruikt.

De interne CD speler stuur geluid naar je printplaten, en daar heb ik direct een AUX kabel op gesoldeerd. Als je de radio in CD stand zet kun je dus CD luisteren of AUX luisteren.

Die AUX kabel heb ik weer in een Logitech Bleutooth reciever gestoken, en dan heb je dus BT naar je oude Pioneer radio :D (klassieke auto met ouderwets ogende radio)

Het werkt goed. Ik heb heeeeeeeeeeeeeeeeel sporadisch ineens ruis, maar als ik dan de radio uit en aan zet is het weg. Over het algemeen gaat het 10x goed, en dan een keertje fout. Ik weet nog niet waar het door komt.

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 04-04-2019 11:49 ]

FreeReef.nl

Pagina: 1