• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-11 21:31
Hi,

Ik vroeg mij af het volgende af. Ik heb (helaas) nog Facebook. Tussen mijn tijdlijnen berichten staan reclame advertenties. Als ik deze advertentie in mijn beeldscherm centreer, zonder op te link te klikken en ik kijk een x aantal seconde erna. Wordt deze handeling ergens geregistreerd en opgeslagen?

Dus hoe langer en vaker ik naar bepaalde advertenties 'kijk', des te meer van dit soort advertenties komen?

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:56

Rannasha

Does not compute.

noud schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:49:
Wordt deze handeling ergens geregistreerd en opgeslagen?
Is het technisch mogelijk? Ja.

Gebeurt het ook? Geen idee. Hiervoor moet iemand de client-side javascript code van Facebook/Twitter doorzoeken om te zien of dergelijke zaken geregistreerd worden. Ik weet niet in hoeverre iemand dat heeft gedaan.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:50

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Er zijn manieren om bij te houden wat iemand doet op een webpagina (zoals scrollen, inzoomen, uitzoomen etc.). Er kan dus worden bijgehouden of een advertentie in beeld is en hoe lang. Zeker als je moeite doet om de advertentie te centreren.

Je ogen kunnen ze nog niet tracken.

Facebook kennende doen ze ook iets met die data (ze doen met alle data iets tenslotte).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:46

André

Analytics dude

Over het algemeen is het niet FB die dit meet maar de banner zelf. En op basis daarvan kunnen ze je vanuit de banner indelen in bepaalde groepen. De omliggende site weet vaak niet eens welke banner getoond wordt omdat dat via diverse partijen loopt, er veilingen tussen zitten, enz.

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11 09:39

Liberteh

All your base belong to me

@André Je benoemd nu de zaken voor weergave. Een Facebook bestaat alleen omdat JIJ de data bent. En jij denkt dat ze daar niet iedere druppel uit de kan uit gaan halen? Ga er maar vanuit dat FB al deze dingen trackt. Helemaal als het "standaard" mogelijk is.

Ik kan het alleen vanuit mijn ogen vertellen: mijn wereld veranderde toen Edward ons liet zien welke tools de overheid tot hun beschikking had. Ik krijg nog steeds af en toe een sneer wat ik (of de schrijver van het artikel waar in het werd toegelicht) aan het snuiven was, want dat was toch wel allemaal zo James Bond niveau. IR-zenders die door het IR-signaal genoeg stroom op kunnen wekken om hun ding te doen waarbij deze IR-ontvanger tussen de VGA male/female connector zit (tussen scherm en systeem) om zo te zien wat jij ziet. Ik kon het me niet voor mogelijk houden maar het bestaat niet alleen, het behoort tot het standaard mogelijkheden van een inlichtingenmedewerker.
En ik heb altijd interesse gehad in hoe het allemaal beveiligd was (en misbruikt kon worden wanneer dit niet goed gedaan was).

Probeer je het ergste voor te stellen dat je kan vanuit je "Analytics dude"-ervaringen. Gooi daar alles wat je in films gezien hebt boven op. Nu heb je een aardig realistisch beeld van wat Facebook allemaal van je bijhoud als gebruiker zijnde ;)

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:46

André

Analytics dude

Ik zeg toch ook helemaal niet dat FB dat niet doet? Ik zeg dat in de meeste gevallen de banner zelf de zaken meet die TS aanhaalt om weer te gebruiken in verdere campagnes. Dat zegt niets of de omliggende site wel of niet mee meet.

Helemaal in het geval van FB wordt er zeker mee gemeten.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-11 10:31
Ik heb het idee van wel.
Als ik aan het scrollen ben op Facebook (telefoon) en ik kijk naar een advertentie wat langer dan normaal zonder het aan te klikken, of een videoreclame welke automatisch afspeelt, krijg ik de eerstvolgende paar keer overvloedig veel reclame van datgene ik bekeken heb.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@noud Ook als je geen Facebook hebt, zal Facebook jouw browsegedrag profileren om de juiste advertenties te verkopen. Maar zij zijn niet de enige. Er zijn veel meer tracking-bedrijven die hiervan hun verdienmodel hebben gemaakt. Ook 'kleine' bedrijven waar je nog nooit van hebt gehoord.

Als je dat niet wilt, moet je de juiste privacy-tools installeren en genoegen nemen met minder functionaliteit waar trackers opgedrongen worden. Dat is helaas de realiteit van het hedendaagse internet.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Technisch kan het maar het is totaal niet interessant genoeg om dingen mee te fine-tunen.

Gewoon kijken naar clicks vs. views is al genoeg om advertenties te fine-tunen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:09
https://www.facebook.com/business/help/1792720544284355
  • Onafgebroken videoweergaven van 2 seconden: het aantal keer dat je video 2 onafgebroken seconden lang is bekeken. De meeste onafgebroken videoweergaven van 2 seconden hebben ten minste 50% van de videopixels op het scherm. Meer informatie./li]
  • Kosten per onafgebroken videoweergave van 2 seconden: de gemiddelde kosten per onafgebroken videoweergave van 2 seconden. Deze statistiek wordt berekend als het in totaal bestede bedrag gedeeld door onafgebroken videoweergaven van 2 seconden.
  • Videoweergaven van 3 seconden: het aantal keer dat de video minimaal 3 seconden lang bekeken is, of bijna de totale lengte als deze korter is dan 3 seconden. Voor elke weergave van een video tellen we de videoweergaven afzonderlijk en sluiten we tijd om de video opnieuw af te spelen uit.
  • Kosten per videoweergave van 3 seconden: de gemiddelde kosten per videoweergave van 3 seconden. Deze statistiek wordt berekend als het totale bestede bedrag gedeeld door videoweergaven van 3 seconden.
  • Videoweergaven van 10 seconden: het aantal keer dat de video minimaal 10 seconden lang bekeken is, of bijna de totale lengte als deze korter is dan 10 seconden. Voor elke weergave van een video tellen we de videoweergaven afzonderlijk en sluiten we tijd om de video opnieuw af te spelen uit.
  • Kosten per videoweergave van 10 seconden: de gemiddelde kosten per videoweergave van 10 seconden. Deze statistiek wordt berekend als het totale bestede bedrag gedeeld door videoweergaven van 10 seconden.
  • Thruplays: het aantal keer dat je video volledig is afgespeeld of voor ten minste 15 seconden. Deze statistiek is in ontwikkeling. Meer informatie.
  • Kosten per ThruPlay: de gemiddelde kosten per ThruPlay. Deze statistiek is in ontwikkeling.
  • Bereik: het aantal mensen dat je advertentie heeft gezien.
  • Besteed bedrag: het totale bedrag dat je hebt uitgegeven aan je campagne, advertentieset of advertentie tijdens de planning daarvan. Dit wordt gebaseerd op de periode die je selecteert in Advertentiebeheer.
  • Afgespeelde video's: het aantal keer dat je video is begonnen met afspelen. Dit wordt geteld voor elke weergave van een video en opnieuw afspelen is uitgesloten.
  • Videoweergaven tot 25%: het aantal keer dat je video tot 25% van zijn lengte is afgespeeld, inclusief weergaven waarbij is doorgespoeld tot dit punt.
  • Videoweergaven tot 50%: het aantal keer dat je video tot 50% van zijn lengte is afgespeeld, inclusief weergaven waarbij is doorgespoeld tot dit punt.
  • Videoweergaven tot 75%: het aantal keer dat je video tot 75% van zijn lengte is afgespeeld, inclusief weergaven waarbij is doorgespoeld tot dit punt.
  • Videoweergaven tot 95%: het aantal keer dat je video tot 95% van zijn lengte is afgespeeld, inclusief weergaven waarbij is doorgespoeld tot dit punt.
  • Videoweergaven tot 100%: het aantal keer dat je video tot 100% van zijn lengte is afgespeeld, inclusief weergaven waarbij is doorgespoeld tot dit punt.
  • Gemiddelde videokijktijd: de gemiddelde tijd die je video is afgespeeld, inclusief de tijd die je video opnieuw is afgespeeld voor een enkele weergave.
Als ze dit kunnen, kunnen ze vast ook de tijd die je spendeert naar het kijken van gewone posts registreren. En als het kan, dan doen ze het.

Ik was overigens in de veronderstelling dat men al wist dat FB ook kan zien hoe lang je naar een post staart.
Pagina: 1