Vraagje over extra harde schijf toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fsociety59
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-01-2025
Als ik mijn PC openmaak valt het me op dat in dat kooitje met harde schijven er nog plek is voor een derde. Ik heb nu twee van de drie in gebruik, de eerste is een SSD en de tweede een HDD. Maar als ik de SATA kabels volg naar het moederbord zie ik dat daar geen open SATA poorten meer zijn. Twee worden gebruikt voor mijn schijven en volgens mij wordt er eentje gebruikt door de cd drive.

Nu is mijn vraag, is het mogelijk om er nog een harde schijf bij te steken? Of moet ik dan heel erg gaan klooien met het moederbord?

Het hoeft van mij niet per se, maar als het makkelijk te doen is is het wel iets om over na te denken.

Alle reacties

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-12-2025

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Welk moederbord heb je?

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01 13:30

Soggney

Zeekomkommer

Dat hangt inderdaad af van de aansluitpunten op je moederbord. meestal is dit een veelvoud van 2 (4-6-8,...)
We kunnen je beter helpen als we weten welk moederbord je hebt.
Mocht het zo zijn dat er geen aansluitpunten /SATA poorten meer aanwezig zijn. Kunnen insteekkaarten je toch nog verder helpen.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mocht je inderdaad geen poorten meer over hebben zou je ook de DVD drive kunnen verwijderen. Of is dat iets dat je nog echt gebruikt ?

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-12-2025

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Je zou eventueel Speccy kunnen gebruiken om achter je moederbord te komen. Let bij de installatie even op dat je ccleaner niet mee installeerd in het eerste scherm. Dat heb je niet nodig.

https://www.ccleaner.com/speccy/download

• fsociety59
Hier is de info over mijn moederbord:

-Product-
Name : 870-225nd
Family : 103C_53311M HP Omen (Hewlett-Packard, www.hp.com)
Vendor : HP (Hewlett-Packard, www.hp.com)
Version : 1.01
-BIOS-
Date : 12/19/2016
Vendor : AMI
Version : F.04
-Board-
Name : 82F1
Version : 1.01
Serial Number : PGANA0A0Z57522
Asset Tag : 4CE7012QCH
-Chassis-
Type : [3] Desktop
Version : (Not available)
Serial Number : (Not available)
Asset Tag : 4CE7012QCH

[ Voor 11% gewijzigd door fsociety59 op 28-03-2019 12:56 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens mij betreft het dit moederbord (HP Omen system) : https://support.hp.com/ca...687063/document/c05355651

Imderdaad zijn er maar 3 s-ata aansluitingen aanwezig. Typisch een ‘merk’ Pc waar alles weer zo goedkoop mogelijk moet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• fsociety59
Duss het kan niet?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:51

D4NG3R

kiwi

:)

Gebruik je je CD speler nog? Zo nee, kan je die er simpelweg uit halen en vervangen door extra opslag.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• fsociety59
Ja ik gebruik die nog om soms DVD's te branden of om oudere software te rippen

• PilatuS
  • Niet online
Je kan een PCI-e kaart kopen met extra SATA poorten. Je kan de DVD drive niet meer gebruiken en die poort gebruiken voor de nieuwe HDD waarbij je een USB DVD drive kan kopen.

• fsociety59
Hmmm dus als ik dat zou willen kan ik een PCI-e kaart kopen met SATA poorten. Er gaat ook nog een andere (iets bredere) kabel van de schijven naar de voeding, maar ik kan niet goed checken wat dat is omdat de voeding in een metalen box zit en ik weet niet hoe ik die open krijg. Die kabel zou ik ook nodig hebben neem ik aan?

• PilatuS
  • Niet online
De stroomvoorziening voor de HDD is het probleem niet. Mocht je niet nog een extra kabel daarvoor over hebben kan je een splitter gebruiken, kost je nog geen 2 euro zo'n ding. Als je zo'n kaart wil kopen moet je wel even goed opletten dat die ook gaat passen in het moederbord. Een foto van de binnenkant is daarvoor wel zo handig als je het zeker wil weten.

• fsociety59
Voorlopig nog niet in ieder geval, maar het is fijn dat de optie er is in de toekomst. Als ik tegen die tijd problemen heb kom ik er even op terug.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52
Alternatieve oplossingen:

1.
Vervang je interne harddisk door een grotere: die kosten momenteel maar weinig.
Voorbeeld: pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB
De overblijvende interne harddisk stop je in een 3,5" USB enclosure en die gebruik je voor data-backups gewoon verder: pricewatch unsorted: Fantec 3,5" SATA-2 HDD enclosure, USB2.0+eSATA

2.
- haal je CD/DVD loopwerk eruit en sluit op die aansluitingen een extra interne harddisk aan
- en ga over op een Samsung SE-506 externe USB Bueray-brander: dat ding heb ik ook en het is een enorm handig ding: op Marktplaats vind je ze regelmatig voor een paar Euro. Alles wat rond is en blinkt wordt er door afgespeeld. Ik kan er zelfs Blueray's mee afspelen op mijn 2009-iMac! :+

[ Voor 3% gewijzigd door Renault op 28-03-2019 20:26 ]

Pagina: 1