Schrikdraad op deur.

Pagina: 1
Acties:
  • 7.298 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:43
Goedemorgen.

Het is voor onze hond. Een Ridgeback van 40 KG die smorgens de deur beneden opent om vervolgens naar boven te lopen. Wegens een aandoening mag hij nu niet meer springen en traplopen dus we moeten dit asap afleren.

We hebben weleens in natuurgebieden gelopen met schrikdraad (voor koeien) en na zijn kennismaking daarmee leerde we al snel dat hij daar groot respect voor heeft.

Ik wil deze les nu toepassen op de deurhendel, het is een standaard huiskamer deur.

Kan ik technisch gezien een standaard kit kopen en deze gebruiken / aansluiten op de deurhendel op de andere kant van de deur? Is het handig om eerst wat zaken te testen/meten? Dacht zelf vanavond eerst even te checken of het metaal van de deurhendel überhaupt wel stroom geleid. Maar verder nog andere zaken?

Bij voorbaat dank voor jullie input en gedachten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:29
Waarom draai je de klink van de deur niet gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:00
Wat dacht je van een extra slot aan de andere kant op de deur ?
Deurklink omdraaien zodat hij omhoog moet om open te gaan ?

Dan leert je hond het snel genoeg af na een paar keer proberen.
Als je springen compleet wilt afleren moet je er overdag ook goed op letten en direct disciplineren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-07 11:04
Deur open laten en een traphekje installeren. Of een ronde deurknop gebruiken, lijkt mij een beter plan dan je huisdier onderstroom te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:38
AcidBanger schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:29:
Wat dacht je van een extra slot aan de andere kant op de deur ?
Deurklink omdraaien zodat hij omhoog moet om open te gaan ?
Vaak zit een deurklink dichtbij de zijkant van de deur. Als je de deurklink dan 180 graden draait, zit het al tegen de deurpost aan.

Ik zou de deurklink 90° omhoog draaien (werkt ook bij jonge kinderen die deuren willen/kunnen openmaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Dank voor de suggesties voor andere oplossingen.

Helaas.

We hebben al een hekje. En de deurklink verwijderen al gedaan. Ook deur open gelaten. Hij blijft simpelweg proberen met als gevolg een deur vol met krassen van zijn nagels.

Dus graag weer terug naar de initiële vraag. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
Hoe maak je zelf dan de deur open? Altijd rubberen handschoenen dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:00
procyon schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:49:
Dank voor de suggesties voor andere oplossingen.

Helaas.

We hebben al een hekje. En de deurklink verwijderen al gedaan. Ook deur open gelaten. Hij blijft simpelweg proberen met als gevolg een deur vol met krassen van zijn nagels.

Dus graag weer terug naar de initiële vraag. :)
Voor die krassen is een simpele oplossing, koop een metaal plaatje van 1 tot 2 mm dik en plak/schroef die tegen de deur. En zorg dat die klink omhoog moet om open te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
procyon schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:49:
[...] Dus graag weer terug naar de initiële vraag. :)
Ik vind het een heel slecht idee. Je doet je hond pijn en als je hem te zwaar zet, elektrocuteer je de hond ook nog eens. Lijkt me niet de beste oplossing. Doe even creatief!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:59

Rmg

Blafband met afstandsbediening?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:13

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

https://diergedrag.nl/trainingsmat

Trainingsmat, schrikdraad in een matje? Diervriendelijk, bedoeld om dieren van bepaalde plekken weg te houden. Net voor de deur plaatsen?

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:01
Trinsec schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:28:

Trainingsmat, schrikdraad in een matje? Diervriendelijk, bedoeld om dieren van bepaalde plekken weg te houden. Net voor de deur plaatsen?
Geniaal!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

offtopic:
Van die site:
De trainingsmat heeft drie standen geschikt voor kittens tot grote honden.
offtopic:
Met kittens dus wel oppassen dat je niet standje "grote hond" kiest, anders heb je BBQ-kittens :)

[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 28-03-2019 09:42 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:19
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:41:

offtopic:
Met kittens dus wel oppassen dat je niet standje "grote hond" kiest, anders heb je BBQ-kittens :)
hahahahaaha geniaal _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:23

Theo

moederbord

Trinsec schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:28:

Leg die mat dan bij de deur neer en sluit 'm de eerste paar dagen niet aan. Anders weet je hond gelijk dat [matje=auw] is. Dus wanneer het matje er niet ligt springt ie alsnog tegen de deur. Door 'm eerst een paar dagen niet aan te sluiten (en evt soms ook een paar dagen uit te zetten) leert je hond dat [locatie bij deur = auw] is, en blijft ie daar ook weg als het matje er niet meer ligt..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Een hond trainen door middel van angst/pijn is een laatste redmiddel, niet iets als eerste probeersel. En zeker niet door zelf te gaan hobbybobben met schrikdraad. Voor het zelfde geld leer je hem aan dat alle deuren pijn doen waardoor hij elke keer de boel onderpist als hij door een deuropening moet.

Neem contact op met een kynologisch gedragstherapheut in de regio, die zal je kunnen helpen met een traingingsplan om dit op een goede manier af te leren. Let wel op dat het er een is die aangesloten is bij de https://nvgh.nl/ en één van de HBO opleidingen hiervoor heeft gevolgd, gezien iedereen zich een kynologisch gedragstherapheut mag noemen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik volg dit topic met interesse omdat ik iets soortgelijks wil plaatsen om pakketbezorgers af te leren dat ze pakjes in het portiek leggen zonder eerst bij de beoogde ontvanger aan te bellen maar zelf even snel een krabbeltje voor ontvangst zetten en 'm weer peren :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Thy... schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:03:
Een hond trainen door middel van angst/pijn is een laatste redmiddel, niet iets als eerste probeersel. En zeker niet door zelf te gaan hobbybobben met schrikdraad. Voor het zelfde geld leer je hem aan dat alle deuren pijn doen waardoor hij elke keer de boel onderpist als hij door een deuropening moet.

Neem contact op met een kynologisch gedragstherapheut in de regio, die zal je kunnen helpen met een traingingsplan om dit op een goede manier af te leren. Let wel op dat het er een is die aangesloten is bij de https://nvgh.nl/ en één van de HBO opleidingen hiervoor heeft gevolgd, gezien iedereen zich een kynologisch gedragstherapheut mag noemen.
Het doet geen pijn.. na 5min zijn ze dat gevoel al vergeten dus prima oplossing ipv een dure gedrags therapeut die net zo veel weet dat jij ook kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Nu online
Anoniem: 279475 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:28:
[...]

Het doet geen pijn.. na 5min zijn ze dat gevoel al vergeten dus prima oplossing ipv een dure gedrags therapeut die net zo veel weet dat jij ook kunt.
Als ze het gevoel na 5 minuten alweer vergeten zijn heeft het ook niet veel zin als training he, want dan proberen ze het gewoon weer opnieuw... |:(

En het feit dat TS begint over schrikdraad aan zijn deurknop geeft wel aan dat hij niet net zoveel weet als een gedragstherapeut.

[ Voor 13% gewijzigd door Thy... op 28-03-2019 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:29
waarom neem je geen bench om de hond 's nachts in te doen? Volgens mij is dat een diervriendelijkere oplossing

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:53

Mickey77

Allround ICT-er

Ik wordt erg verdrietig van de TS en ook van reacties in dezelfde lijn. Mijn partner is een van de beste hondentherapeuten van Nederland en omdat ik al jaren mee werk in het bedrijf weet ik ook meer over honden en hondeneigenaren dan een gemiddelde hondentrainer. Een hond of een kind pijn geven om iets te leren, is niet alleen onnodig, het is gewoon pure mishandeling. Simpel.

De enige die een reactie geeft waar ik mij enigszins in kan vinden in @Thy... maar ik vind dat je pijn toebrengen niet eens als laatste redmiddel moet inzetten. Je moet het gewoon NIET DOEN! Wat moet je dan wel doen? Zoals @Thy... al schrijft hulp inroepen van iemand met kennis. De vraag die iedereen zichzelf in deze situatie zou moeten stellen is: "Waarom vertoont de hond dit gedrag?"

Als je weet waarom je hond dit doet, dan kun je een remedie vinden die veel effectiever is. Er zijn meerdere mogelijke oorzaken. Wat als de oorzaak angst is en je gaat je hond pijn prikkels geven? Ik moet er niet aan denken. Een hond is een dier en verdient een goed leven. Echt, iedereen die zegt dat een hond het snel vergeet weet niet waar hij over praat.

Ik wordt hier echt heel verdrietig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-07 17:25

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik weet uit ervaring dat honden ontzettend slecht tegen de geur van peper en nog erger; cayennepeper kunnen.

Mijn patser Maks vangt graag egels, jawel 'egels'... :Y :F en ondanks het feit dat zijn lippen en tandvlees bloeden wanneer hij ze vangt, wil hij niet lossen.
Hij vindt ze in de tuin, spoort ze op tijdens wandelingen, tja, we wonen nogal landelijk dus is niet te voorkomen.

En een egel pak je ook niet zomaar even vast om uit de muil van je hond te trekken, stekels komen zelfs door twee paar werkhandschoenen heen, trust me, I know... :X
En waar hij bij bvb. speeltjes of benen perfect kan lossen op commando, zit hij hier echt in een drive, wellicht omdat het om prooidrift gaat...

De enige oplossing die onmiddellijk het gewenste effect heeft is hem vasthouden en peper over z'n neus strooien. Lost onmiddellijk en staat nog een minuutje of 5 na te niezen.

Nu weet ik niet hoe je dit gegeven zou kunnen extrapoleren naar "je hond van de deur weghouden" natuurlijk kan je niet altijd klaar staan met een pepermolen om te strooien maar ik weet zeker dat er een mogelijkheid is: wat platte bakjes of doosjes vullen met een bodempje (cayenne)peper misschien en die voor de deur zetten zodat hij niet om de geur heen kan wanneer hij de deur benadert?

Ik zweer je: een hond volgt zijn neus, en peper houden ze echt niet van, op de koop toe moet je je viervoeter dan niet elektrocuteren en is dit eerder een passieve afschrikmethode, en ik weet dat ze succesvol is want ik gebruik het in mijn bloemenperkjes aan de straatkant ook om die rotkatten van de buurt uit m'n boomschorsvulling te houden die er steeds hun gevoeg komen doen: periodiek (cayenne)peper strooien houdt ze al een jaar weg want ik vind geen kattenstront meer daar waar ik gestrooid heb.

-gewone peper werkt al vrij goed maar cayennepeper is bijzonder effectief.

Succes! (y)

[ Voor 31% gewijzigd door PinusRigida op 28-03-2019 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Nu online
Mickey77 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:50:
Ik wordt erg verdrietig van de TS en ook van reacties in dezelfde lijn. Mijn partner is een van de beste hondentherapeuten van Nederland en omdat ik al jaren mee werk in het bedrijf weet ik ook meer over honden en hondeneigenaren dan een gemiddelde hondentrainer. Een hond of een kind pijn geven om iets te leren, is niet alleen onnodig, het is gewoon pure mishandeling. Simpel.
Mijn vriendin is ook gedragstherapeut we zitten dus in hetzelfde schuitje. ;)
Vandaar dat ik er ook wel iets van af weet.

De enige die een reactie geeft waar ik mij enigszins in kan vinden in @Thy... maar ik vind dat je pijn toebrengen niet eens als laatste redmiddel moet inzetten. Je moet het gewoon NIET DOEN! Wat moet je dan wel doen? Zoals @Thy... al schrijft hulp inroepen van iemand met kennis. De vraag die iedereen zichzelf in deze situatie zou moeten stellen is: "Waarom vertoont de hond dit gedrag?"
Bij honden die volledig door het lint gaan, en niet meer reageren op stemcommand's, koekjes of andere prikkels kan een pijnprikkel een manier zijn om ze uit die rage modus te halen. Zoals ik al zei gaat dat om een laatste redmiddel als de volgende stap voor een agressieve hond inslapen is. Totaal niet van toepassing voor het probleem van TS dus.

Als je weet waarom je hond dit doet, dan kun je een remedie vinden die veel effectiever is. Er zijn meerdere mogelijke oorzaken. Wat als de oorzaak angst is en je gaat je hond pijn prikkels geven? Ik moet er niet aan denken. Een hond is een dier en verdient een goed leven. Echt, iedereen die zegt dat een hond het snel vergeet weet niet waar hij over praat.

Ik wordt hier echt heel verdrietig van.
Helemaal mee eens. Misschien doet de hond de deur wel open en loopt de trap op omdat hij bang is/eenzaam is en op zoek is naar zijn baasje. Dan maak je de angst met pijn alleen maar erger en ben je alleen maar verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:24
Misschien heel suf. Ik heb geen verstand van honden en al helemaal niet van aandoeningen bij honden. Maar wel medische aandoeningen bij mensen.

Bij mensen is het vaak zo dat als iets echt pijn doet dat ze het zichzelf wel afleren of de beweging niet meer maken. De medische aandoening van je hond weerhoudt hem blijkbaar niet om de bewegingen te maken die niet meer zouden mogen. Hoeveel last heeft ie dan reëel? En waarom zou je dat beestje zo beperken als ie er blijkbaar dermate weinig last van heeft dat ie toch springt en naar boven loopt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Room42 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:21:
[...]

Ik vind het een heel slecht idee. Je doet je hond pijn en als je hem te zwaar zet, elektrocuteer je de hond ook nog eens. Lijkt me niet de beste oplossing. Doe even creatief!
Ach iedereen heeft toch wel eens schrikdraad aangeraakt? Elektrocutie is absolute onmogelijk.

Maar dit is inderdaad mogelijk. de kastjes zijn wel duur maar als de hond er een keer mee geconfronteerd is ben je van het probleem af. Ik had een zelfde probleem met een labrador die elke nacht alles van tafel haalde. Heb toen een schrikdraad op tafel gelegd, ben naar bed gegaan en moest stiekem glimlachen toen een half uur later er een woest geblaf te horen was.

Je moet allen erg oppassen met de aarde aansluiting, die moet je echt op een aparte aarde pen hebben want anders kan je behoorlijke stroom pieken in je huis veroorzaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:46

Shunt

Boe

dangerpaki schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:24:
Misschien heel suf. Ik heb geen verstand van honden en al helemaal niet van aandoeningen bij honden. Maar wel medische aandoeningen bij mensen.

Bij mensen is het vaak zo dat als iets echt pijn doet dat ze het zichzelf wel afleren of de beweging niet meer maken. De medische aandoening van je hond weerhoudt hem blijkbaar niet om de bewegingen te maken die niet meer zouden mogen. Hoeveel last heeft ie dan reëel? En waarom zou je dat beestje zo beperken als ie er blijkbaar dermate weinig last van heeft dat ie toch springt en naar boven loopt?
Dat is het ding bij honden, die hebben over het algemeen een hogere pijngrens dan dat "gezond" is voor ze.
Zo zie je dat bij veel heup klachten dit verergerd door veel trap te lopen. Echter zullen honden vaak toch (tot het echt te laat is) blijven traplopen want die willen bij het baasje zijn!

Afleren is dan de enige optie.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:43
Alsjeblieft geen stroom, dat valt onder mishandeling. Gedrags therapie is de enige oplossing.
Je gaat je kind toch ook niet onder stroom zetten als die bij je in bed wil kruipen of je op het toilet gaat storen?
Ik weet helaas uit ervaring dat het bij sommige honden erg veel energie en tijd kost om ze iets af te leeren, maar de volhouder wint.

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-12-2024
Koop een bench. Die dingen zijn gemaakt om je hond op een diervriendelijke manier te begrenzen en honden vinden het ook nog eens prettig om hun eigen plek te hebben. Moet je uiteraard niet de bench gebruiken voor straffen. En als je hond een bench niet gewend is moet je het gebruik ervan opbouwen/oefenen, bijvoorbeeld door hem met een snack/kauwbot in de bench te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 613510

Ook een Ridgeback kun je trainen. Eerst eens kijken waar het gedrag vandaan komt: Heeft je hondje verlatingsangst? Wordt er met vuurwerk geschoten in jullie woonplaats? Hoe ga jij er mee om als je hond iets doet wat ie niet mag?

Verbaal straffen zou in alle gevallen genoeg moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
Lieve help.

Schrikdraad is niet schadelijk en geen dierenmishandeling. Het werkt.

Voorbeeldje voor de beste stuurlui hier aan de wal;

Onze hond had de gewoonte om de plekken waar andere honden geurineerd hebben af te likken (bij een gemiddelde wandeling minimaal 20 verschillende plas plekken). Aan het einde van de wandeling zat zijn bek altijd vol met dik schuim / slijm slierten en uiteraard ook vol bacterien. Gevolg was dat hij vaak (minimaal elke maand) infecties kreeg omdat urine nogal vol zit met bacterien.. Gevolg waren vele antibiotica en hormoonkuren. We hebben hondentrainers geprobeerd, maanden lang zelf dit gedrag geprobeerd te ontmoedingen maar het zat te diep in zijn oer gedrag... Hij bleef het doen.. (niet gecastreerd, mijn vrouw is ook zo'n zachte heelmeester, ze vind het zielig om te doen)

Totdat ik een electroshok band kocht op Aliexpress. (eerst op mezelf op 100% geprobeerd en het was inderdaad geen pretje, voor hem op 30% intensiteit). En gewoon gaan lopen met hem. Om zodra hij aanstalte maakte om weer urine op te likken, op precies dat moment een schok te geven.

Dit heb ik bijna 3 weken gedaan en nu associeerd hij de handeling "likken van urine" met een onplezierige schok. Dit gedrag is nu dan ook compleet verdwenen..

Dierenbeul? Ik vind dus van niet.. Geen infecties meer aan zijn mannelijke apparaat, geen antibiotica meer nodig en nu zonder een centje pijn (want de halsband is niet meer nodig).

Dus dit is een beproefte techniek die op de lange termijn heel 'humaan' is en goed voor zijn gezondheid / leefplezier.

Dus nu graag terug naar mijn initiele vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
zoenvisje schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:53:
Koop een bench. Die dingen zijn gemaakt om je hond op een diervriendelijke manier te begrenzen en honden vinden het ook nog eens prettig om hun eigen plek te hebben. Moet je uiteraard niet de bench gebruiken voor straffen. En als je hond een bench niet gewend is moet je het gebruik ervan opbouwen/oefenen, bijvoorbeeld door hem met een snack/kauwbot in de bench te doen.
Goede suggestie inderdaad.
We hebben er een maar ik vind het een beetje saai voor hem om hem als hij overdag alleen thuis is daarin te laten. (snachts zou ik het wel kunnen doen maar juist dan trapt hij de deur nooit open want hij weet dat hij niet naar boven mag als we thuis zijn).

Het is best een boefje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb zelf geen honden, maar reageert een hond ook niet op een hondenfluitje? Zo ja, dan kan ik me voorstellen dat het lukt om met een Arduino+sensor+hoge frequentie luidspreker een systeempje te knutselen dat hard (maar voor mensen onhoorbaar) gaat piepen als de deurklink 's nachts beweegt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 18:42
Luxurydiver schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:40:
Alsjeblieft geen stroom, dat valt onder mishandeling. Gedrags therapie is de enige oplossing.
Je gaat je kind toch ook niet onder stroom zetten als die bij je in bed wil kruipen of je op het toilet gaat storen?
Ik weet helaas uit ervaring dat het bij sommige honden erg veel energie en tijd kost om ze iets af te leeren, maar de volhouder wint.
Schrikdraad in de wei zodat schapen/koeien/paarden niet bij de buren gaan grazen is toch ook geen probleem?
En het vergelijken van honden met kinderen is wel helemaal apart. Ik heb soms het idee dat er wel eens vergeten wordt dat het om een hond gaat, niet om een kind. :)

Nu moet ik wel zeggen dat schrikdraad in je huis mij heel onpraktisch lijkt. Misschien iets in combinatie met een beweging sensor en geluid inderdaad, om een schrikreactie te geven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:13
procyon schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:03:
Lieve help.

Voorbeeldje voor de beste stuurlui hier aan de wal;

Onze hond had de gewoonte om de plekken waar andere honden geurineerd hebben af te likken (bij een gemiddelde wandeling minimaal 20 verschillende plas plekken). Aan het einde van de wandeling zat zijn bek altijd vol met dik schuim / slijm slierten en uiteraard ook vol bacterien. Gevolg was dat hij vaak (minimaal elke maand) infecties kreeg omdat urine nogal vol zit met bacterien.. Gevolg waren vele antibiotica en hormoonkuren. We hebben hondentrainers geprobeerd, maanden lang zelf dit gedrag geprobeerd te ontmoedingen maar het zat te diep in zijn oer gedrag... Hij bleef het doen.. (niet gecastreerd, mijn vrouw is ook zo'n zachte heelmeester, ze vind het zielig om te doen)

Totdat ik een electroshok band kocht op Aliexpress. (eerst op mezelf op 100% geprobeerd en het was inderdaad geen pretje, voor hem op 30% intensiteit). En gewoon gaan lopen met hem. Om zodra hij aanstalte maakte om weer urine op te likken, op precies dat moment een schok te geven.

Dit heb ik bijna 3 weken gedaan en nu associeerd hij de handeling "likken van urine" met een onplezierige schok. Dit gedrag is nu dan ook compleet verdwenen..

Dierenbeul? Ik vind dus van niet.. Geen infecties meer aan zijn mannelijke apparaat, geen antibiotica meer nodig en nu zonder een centje pijn (want de halsband is niet meer nodig).

Dus dit is een beproefte techniek die op de lange termijn heel 'humaan' is en goed voor zijn gezondheid / leefplezier.

Dus nu graag terug naar mijn initiele vraag?
Stuurlui aan wal? Je hebt letterlijk 2 mensen die ervaring met gedrag hebben in het topic. Je weet wel, mensen die iets meer weten dan de gemiddelde honden eigenaar. Misschien daar wat meer naar luisteren ipv je eigen mening er door te duwen.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-07 17:25

PinusRigida

I put the p in pool.

KabouterSuper schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:19:
Ik heb zelf geen honden, maar reageert een hond ook niet op een hondenfluitje? Zo ja, dan kan ik me voorstellen dat het lukt om met een Arduino+sensor+hoge frequentie luidspreker een systeempje te knutselen dat hard (maar voor mensen onhoorbaar) gaat piepen als de deurklink 's nachts beweegt.
Kan je proberen maar het heeft niet bij alle honden hetzelfde effect.

Net zoals mensen kunnen honden ook gewoon meer -of minder gevoelig zijn voor bepaalde frequenties.

Daarbij hangt het er ook van af in welke mate hij geprikkeld is door datgene dat het gebruik van het hondenfluitje verantwoordt...
Als de focus op een bepaald gedrag te sterk is, doet zo'n hondenfluitje niks.

In het begin toen wij Maks hadden raadden ze dit in de hondenschool ook aan -om af te leren dat ie achter de teefjes aan wou gaan en gewoon heel erg onrustig was telkens er een teefje in de buurt kwam- maar de enigen die schijnbaar last ondervonden van het hondenfluitje waren de andere aanwezige honden, behalve Maks. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-07 16:33
Lieve help.

Oke sorry ik ga off topic, maar moet er even op reageren.

Wikipedia: Mishandeling

Helaas valt het wel onder mishandeling, het is een niet leuke manier maar het heeft effect.
Of het goed of slecht is wordt weer een hele lange moeilijke discussie.

Vroeger kreeg je van je ouders een goede tik als je wat fout deed, tegenwoordig kan dit natuurlijk niet meer.
Is het kinder mishandeling ene zegt ja en andere zegt nee.

Het is een stimulatie om ervoor te zorgen dat de persoon of in kwestie dier daarbij niet een actie onderneemt die niet gewenst is. Helaas kan je niet met dieren praten en je kan maar tot een bepaald punt gaan op de zachtaardige manier. De hond therapeut krijgt gewoon betaald ook is er geen gewenst effect, ook weer een beetje zonde van de tijd en geld. Vorige ervaring hielp er niet bij, TS wil daarbij voor de uitvoering dat wel heeft gewerkt bij eerdere probleem.

Zoals je zegt sommige acties lijken niet zonder pijn prikkelen te gebruiken het gedrag aan te passen.

Uit eindelijk valt het wel onder de term mishandeling.
Succes verder met je zoektocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:37
Ik kan even niet volgen.
De deurklink in omgedraaid, maar dat was niet goed want de deur is vol krassen.

Dus: Die deur is om zeep. Waarom dan nog naar een andere oplossing zoeken? Laat die beschadigde deur zitten met de deruknop omgekeerd of met een ronde deurknop. Na verloop van tijd zal de hond het wel opgeven zeker? Erna kan je voor een nieuwe deur gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-12-2024
procyon schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:14:
[...]

Goede suggestie inderdaad.
We hebben er een maar ik vind het een beetje saai voor hem om hem als hij overdag alleen thuis is daarin te laten. (snachts zou ik het wel kunnen doen maar juist dan trapt hij de deur nooit open want hij weet dat hij niet naar boven mag als we thuis zijn).

Het is best een boefje ;)
Dat is juist helemaal niet saai voor hem. Geef hem iets waar hij even mee bezig is en leuk vindt (zoals zo'n kauwbot) en hij zal zich prima vermaken. Het geeft een hond juist zekerheid en duidelijkheid zo'n bench. Het kan hem bijvoorbeeld ook leren dat jullie altijd weer terugkomen als hij in de bench zit (want dat gebeurt altijd) dus hij zal ook minder stress ervaren. Ook al lijkt het misschien niet of hij stress heeft, het naar boven willen als jullie er niet zijn kan daar wel een uiting van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Laatst online: 21:24
Een op afstand bestuurbare halsband. Ik kom even niet meer op de naam. Die dingen geven stroomstootjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
corset schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:22:
Stuurlui aan wal? Je hebt letterlijk 2 mensen die ervaring met gedrag hebben in het topic. Je weet wel, mensen die iets meer weten dan de gemiddelde honden eigenaar. Misschien daar wat meer naar luisteren ipv je eigen mening er door te duwen.
Had je nog verder gelezen na 'stuurlui aan de wal' of drukte je gelijk op reply?

Als je gelezen had; wist je nu dat we meerdere honden trainers hebben geprobeerd, zelfs hormoon onderdrukkers. Daarnaast zelf ook maanden tijd en energie gestopt in het proberen af te leren. Dit had allemaal geen effect op onze situatie.

Daarom denk ik dat mensen met verstand van zaken maar zonder inzicht in de voorgeschiedenis van deze specifieke situatie, inderdaad niet zomaar oplossing X of Y als definitieve beste oplossing kunnen presenteren.

Betreft mijn eigen mening, die mag ik hebben net zoals iedereen.
Het verschil is dat mijn mening is gebaseerd op best practices voor mijn situatie zoals uitgelegd. Het gaat hier niet om gelijk hebben of iets doorduwen. Ik vraag gewoon advies voor een specifieke oplossing.

Dat ik vele andere oplossingen en suggesties krijg is fijn en gewaardeerd maar ik geef in mijn reactie slechts aan dat deze opties of al geprobeerd zijn en niet werken of niet optimaal zijn voor onze situatie. Ik deel dat zodat we weer naar de initiële vraag (ontopic) kunnen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:36
@procyon, is het misschien mogelijk om dat toch een beetje meer te vertellen over de voorgeschiedenis en wat al geprobeerd is. Dan hoeven mensen dat ook niet meer aan te raden. Mogelijk krijg je op die manier beter advies, omdat ze weten dan y, x, z al geprobeerd zijn en niet hebben gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
cadsite schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:52:
Ik kan even niet volgen.
De deurklink in omgedraaid, maar dat was niet goed want de deur is vol krassen.

Dus: Die deur is om zeep. Waarom dan nog naar een andere oplossing zoeken? Laat die beschadigde deur zitten met de deruknop omgekeerd of met een ronde deurknop. Na verloop van tijd zal de hond het wel opgeven zeker? Erna kan je voor een nieuwe deur gaan.
Ik snap je punt en ja in principe is het nu opgelost want hij kan de deur niet openen.
Hij denk echter dat het aan zijn 'capaciteit' ligt en geeft gewoon niet op.

Dus hij probeert het gewoon uren dag in dag uit achter elkaar. Ik had het over krassen en die zitten er wel maar dat maakt me niet zoveel uit. Hij probeert na een tijdje ook te bijten dus de handgreep (metaal) zit al vol met putjes. Dit sloopt zijn tanden en willen we niet verder laten gebeuren.

Dus ja, een schokdraad op de deurhendel (desnoods een super lowpowered versie) zal denk ik maar 3 weken nodig zijn (net als de halsband) en daarna hoeft het nooit meer gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Groentjuh schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:34:
@procyon, is het misschien mogelijk om dat toch een beetje meer te vertellen over de voorgeschiedenis en wat al geprobeerd is. Dan hoeven mensen dat ook niet meer aan te raden. Mogelijk krijg je op die manier beter advies, omdat ze weten dan y, x, z al geprobeerd zijn en niet hebben gewerkt.
Je hebt gelijk. Niet zo handig. Poste mijn vraag even snel tussendoor op werk.
Hoop dat er nu inmiddels wat meer achtergrond beschikbaar is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:42
Schrikdraad is helemaal niet raar. Zo ongeveer elke boerderij heeft het hier om er voor te zorgen dat de honden de dam niet aflopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:53

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Mijn broek zakt letterlijk af in dit topic... Schrikdraad is geen dierenmishandeling! Maar een volledig geaccepteerde manier van het in bedwang houden van dieren.

Hier boven wordt ook het punt van mishandeling aangehaald, laat ik dat even citeren:
Dierenmishandeling omvat alle niet-noodzakelijke handelingen en alle verwijtbare nalatigheden van mensen, waardoor dieren pijn aangedaan, letsel toegebracht, of ernstig in hun welzijn benadeeld worden. De term "dierenmishandeling" wordt ook in meer enge zin gebruikt, namelijk ter aanduiding van een strafbaar feit, dat zich voordoet, wanneer bij de behandeling van dieren een of meer strafrechtelijke regels, die op dit gebied gelden, worden overtreden.
Inzetten van schrikdraad om te voorkomen dat een hond op een plek komt waar hij niet mag komen, is een noodzakelijke handeling en in de definitie dus géén dierenmishandeling. Daarnaast is het maar de vraag of er echt sprake is van pijn. Ik heb zelf vaak genoeg schrikdraad aangeraakt en kan zeggen dat het een naar, vreemd gevoel geeft waar je van schrikt, maar pijn doet het niet. Het risico op permanente verwonding is ook echt minimaal tot niet aanwezig.
Marteling is het ook niet te noemen, want voor marteling moet je pijn toebrengen zonder dat de ander eraan kan ontsnappen. Met een schrikmat/schrikdraad leert een dier heel snel dat die plek maar beter vermeden moet worden (want geeft naar gevoel). Zolang die plek vermeden wordt, ondervind het dier geen hinder.
Sterker nog, schrikdraad wordt gezien als de diervriendelijkere variant van prikkeldraad, iets wat wel volkomen geaccepteerd is, maar wat wel echte verwondingen geeft (tot aan bloedens toe).

Dus stap af van het hele "electrocutie" verhaal, dat slaat echt nergens op en is volkomen broodje aap. En wat betreft de intensiteiten, zo'n schokmat op standje grote hond elektrocuteerd je kitten echt niet. Alleen voor een grote hond moet de puls krachtiger zijn om effect te hebben (hogere weerstand in het lichaam en tussen poten en grond) en je wilt de puls wel zo zwak mogelijk houden.
Thy... schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:03:

Pijn is een uitstekend leermiddel, de hele natuur draait om pijn als leermiddel. Of denk je dat een grazer lief influistert krijgt dat van die acacia maar beter niet gegeten kan worden, want die heeft scherpe stekels? Nee, het jong leert dat door zich één of twee keer pijn te doen aan die stekels. Een jong mannelijk dier in een kudde wordt ook door de leider op z'n plek gezet door het toebrengen van pijn. Pijn is één van de belangrijkste leermechanieken in de natuur.

Wat je niet moet doen is een dier gaan slaan, schoppen of ander moedwillig letsel toebrengen, maar daar zal iedereen het over eens zijn.

Belangrijk is wel, en terecht wat je aangeeft, je moet voorkomen dat de hond de pijn gaat associëren met deuren, maar dat is vrij eenvoudig te voorkomen.

Wat betreft de koppigheid, een ridgeback is een jachthond pur sang en gefokt op doorzetten in de jacht op een prooi. Die zijn daardoor inderdaad nogal koppig.

@procyon
Ga niet zelf hobbyen met schrikapparatuur. Vaak zijn die afgesteld op gebruik met een bepaalde lengte schrikdraad/band waar een zekere weerstand in zit. Rechtstreeks aansluiten op een deurklink kan wat heftige effecten geven (nogmaals, verre van schadelijk, maar sterker dan noodzakelijk).
Zo'n schrikmat, eventueel in combinatie met een (linnen)zakje peper aan de deurklink kan al snel het gewenste effect geven. En wat ik lees over ridgebacks, is zelf actief tegen houden ook aan te raden. Dus zodra je zelf merkt dat hij bezig is, of nog beter, de intentie laat merken, al ingrijpen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
Er zijn speciale halsbanden voor honden die een kleine elektrische schok afgeven wanneer ze buiten de omheining komen. Aangezien het speciaal voor huisdieren is lijkt me dit een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:08

Grvy

Bot

Lieve help.

Het is gewoon mishandeling. Dat het werkt veranderd daar niks aan.

Zoals al veel vaker gezegd. Je mishandelt je dier op deze manier gewoon. Punt. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Grvy op 28-03-2019 15:08 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 18:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

Grvy schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:07:
[...]

Het is gewoon mishandeling. Dat het werkt veranderd daar niks aan.

Zoals al veel vaker gezegd. Je mishandelt je dier op deze manier gewoon. Punt. ;)
Jeez overdrijven is een vak.
Het is niet alsof je die hond continu stroomschokken aan het geven bent ofzo ?

Je leert een hond door hem te belonen voor goed gedrag, en te corrigeren door slecht gedrag.
En dat corrigeren kan zijn door te roepen, aan te tikken, op zijn neus te tikken of bv met een LICHTE stroomschok.

Dat is geen mishandeling, dat is opvoeden !

En zowiezo hebben honden een compleet ander idee van pijn en prikkels.
De labrador van mijn tante kan alles aan de kant beuken (inc zware eiken stoelen) als die in de weg staan van een weggegooide bal, en dat lijkt ie dan zelf niet eens in de gaten te hebben.

* heuveltje heeft zelf trouwens vroeger ook genoeg tikken op zijn vingers gehad voor zijn knopjes obsessie, en toch voel ik me niet mishandeld.

[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 28-03-2019 15:39 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Honden gaan ook niet naar de psychiater met hun puppies om daar maandenlang praat(blaf :+)sessies te houden als die iets verkeerds gedaan hebben?

Die krijgen direct een grom als waarschuwing en daarna een knauw als ze hardleers zijn.

Maar goed, de schoorsteen moet roken dus ik snap wel dat sommige mensen het "Wij van WC-eend"-principe hanteren om hun beroep (of dat van hun vriendin) te promoten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:05
jip_86 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:41:
Schrikdraad is helemaal niet raar. Zo ongeveer elke boerderij heeft het hier om er voor te zorgen dat de honden de dam niet aflopen.
Als je de hond van jongs af aan kort leert dat een schrikdraad pijn doet, dan hoef je alleen maar een (schrik)draadje over de oprit te leggen zonder spanning. Onze hond wist schrikdraad = auw, dus durfde (bijna) nooit ook maar een stap over het draadje te zetten.

@procyon Je hebt dus al zo'n halsband, en we zitten hier op Tweakers. Met bijvoorbeeld een arduino en een bewegingsmelder, of zelfs nog simpeler (en ietsje duurder) een bewegingsmelder uit de bouwmarkt, gericht op de deur, en wat soldeerskills, kun je het knopje van de afstandsbediening een signaaltje geven als er beweging bij de deur is. Wel opletten dat het alleen aan staat als de hond alleen thuis is, en er niemand anders de melder kan triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Raling schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 16:38:
[...]

Als je de hond van jongs af aan kort leert dat een schrikdraad pijn doet, dan hoef je alleen maar een (schrik)draadje over de oprit te leggen zonder spanning. Onze hond wist schrikdraad = auw, dus durfde (bijna) nooit ook maar een stap over het draadje te zetten.

@procyon Je hebt dus al zo'n halsband, en we zitten hier op Tweakers. Met bijvoorbeeld een arduino en een bewegingsmelder, of zelfs nog simpeler (en ietsje duurder) een bewegingsmelder uit de bouwmarkt, gericht op de deur, en wat soldeerskills, kun je het knopje van de afstandsbediening een signaaltje geven als er beweging bij de deur is. Wel opletten dat het alleen aan staat als de hond alleen thuis is, en er niemand anders de melder kan triggeren.
Jaa ik vind dit idee helemaal top.
Echter die halsband is natuurlijk een goedkoop prul van aliexpress. Ik vertrouw dat ding niet als ik er niet bij ben. Wat als ie blijft hangen of op een andere vervelende manier kapot gaat?

Ik zat aan het volgende te denken;

Wat als ik nou een setje koop speciaal voor honden en katten zoals :
https://www.onlineschrikd...tten-complete-set-m1.html

En deze draad om de metalen deurkruk heen drappeer. Dan zou in theorie de deurkruk aan de andere kant onder dezelfde spanning komen te staan. Zodra de hond de deurkruk aan zijn kant aanraakt om de deur te openen zal hij de schok voelen.

Tot zover kon iedereen het wel bedenken. Maar nu houdt mijn electronica kennis op vandaar de vraag op dit subforum. Ik kan me nog herinneren dat hoge spanningen snel weglekken, dus ik denk dat als ik het schrikdraad aan de deurkruk bevestig, er al voldoende aarde is gemaakt om het hele effect te neutraliseren?!? Is dat zo of zou dit kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik doe hier een slotje op. Blijkbaar vinden mensen het aanleiding om katten, honden en postbodes onder spanning te zetten. Zonder goed na te denken over de eventuele gevolgen. Leuk als je daar mee wil experimenteren en de risico's wil aanvaarden. Maar het forum is daar niet voor.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.