iPhone 8 laadt (meestal) niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Goedendag,

Sinds een paar dagen doet mijn Iphone een beetje moeilijk, hij laad steeds vaker niet meer op, en als hij wel oplaad dan stopt hij er na een tijdje uit zichzelf mee. Ook lijkt het dan alsof het kabeltje er bijna uitgeduwd is (zit stevig als ik hem er in doe, en na 1 á 2 uur valt hij er uit zichzelf bijna uit)

Ik heb hier wat topics doorzocht en dan komt het uit op A: "Stof in de Poort" of B: "Zijn het wel originele kabels"

A: het kán natuurlijk stof zijn, maar dan kan ik dat niet visueel zien, ik heb hem (met de mond, door een gaas heen) al proberen schoon te blazen, maar dat helpt niet en om er nou 3,5 bar perslucht op te zetten lijkt me ook niet het beste idee, wellicht kan ik het met een spuitbus proberen, maar ben voorlopig nog niet aan land (zeevaart) dus kan dit niet testen, ook is het verhaal dat hij eerst goed strak zit en na 2 uur los/er bijna uitvalt.
Nogmaals, als ik met zaklampje er in schijn dan lijkt er geen blokkade/stof te zitten.

B: Ik heb dit getest met 4 originele apple kabels, 1 originele Iphone lader* en 3 originele iPad laders (Ja ik weet zeker dat ze origineel zijn, iPhone lader kwam met iPhone 8 mee, 1 iPad lader kwam met iPad 2018 mee, 1 iPad lader kwam via Apple.com/nl,en eentje uit Apple Store Amsterdan. Allen inclusief eigen origineel kabeltje.

*iPhone lader wordt erg heet, voorheen veel minder, lijkt dus slecht contact.

Ook mijn Apple Earplugs (origineel) geven sinds vandaag "This device is not recognized" en mijn Teufel met (nogmaals) originele verloop kabel lightning > mini-jack doet het soms wel, soms niet (wat idd lijkt op stof, maar ook nog een scala aan andere dingen kan zijn).

Nou zit ik dus een beetje met het volgende: Als ik de iPhone ter reparatie aanbied, en het blijkt toch vuil te zijn, dan denk ik dat ze dat op mij gaan verhalen, ondanks dat ik volgens mij alles heb gedaan om uit te sluiten dat het dat is, want met perslucht in electronica spuiten is nou ook niet super veilig te noemen met kans op beschadiging.

Wat kan het volgens mij nog meer zijn? Nou, als ik gewoon even nadenk, dan was mijn eerste gedachte dat een van de contacten in de iphone zelf misschien kapot/afgebroken zou kunnen zijn, maar dit is niet evident, of dat de iphone een los(sig) draadje binnenin heeft.
Los draadje heb ik met boerenverstand redelijk uitgesloten, omdat dan niet mijn connector los zou gaan wrikken als ik hem stabiel zonder bewegen op het bureau leg (en ervoor zorg dat de kabel ook niet kan/gaat werken), maar een loszittend contact zou dat wel kunnen veroorzaken.
Als ik de apple earplugs erin doe kan hij ook niet communiceren met de earplugs, dus kan dit nog steeds vuil/connector zijn, met de Teufel, die niet "smart" communiceert (het verloop plugje stuurt geen data door naar mini-jack, behalve geluid, wat kan ook niet gesteld worden vanaf hoofdtelefoon) doet hij het even wel, even niet, als hij het doet, en ik doe hem in mijn binnenzak (altijd met poort naar boven ivm kabelbreuk) dan stopt hij er al meteen mee.

Dus de uiteindelijke vragen:
1L Komt iemand dit bekend voor? zoja, wat was de uiteindelijke uitkomst?
2: Zou ik de iPhone ter reparatie aanbieden met het risico dat ze het "user-error" vinden en ik de kosten moet betallen, of toch uitspuiten in de hoop niet meer schade te maken?
3: een andere slimme manier om uit te sluiten dat het vuil in het slot zit? (graag met tips in dat geval :Y)

iPhone is 15 maanden oud, dus heeft nog europese garantie (die zowel VF als Apple bereid zijn te verstrekken), gaat normaliter weinig naar buiten en zit in (origineel) apple hoesje en altijd in binnenzak of broekzak met aansluiting naar boven als er iets ingeplugd zit (Powerbank of koptelefoon), of aansluiting naar beneden als er niks aangesloten zit.

Visueel is hij zgan, geen krasjes/scheuren/breuken oid.

Nou heel verhaal, maar hopelijk hebben jullie de gouden tip :)

edit:
Tiepvautjes en * toegevoegd

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Houten tandenstoker, heel voorzichtig schoonmaken.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokkert1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-08 05:41
Ik maak hem vaak schoon met een smal voorwerp, tandenstoker of van die kleine ragebolletjes voor tussen de tanden, contactpunten zitten aan de achterkant van de connector. Off-topic: mag ik vragen op wat voor schip je vaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:13
Herkenbaar probleem, ook met mijn iPhone 6 mogen ervaren. Meest voor de hand liggende oorzaak is toch stof wat zich ergens in de lightning poort heeft genesteld.

En met stof bedoel ik niet wat er op een fles bier ligt als je deze 2 jaar in de garage bewaart, maar stof van je spijkerbroek. Doordat je je telefoon regelmatig in en uit je broekzak haalt kan het zijn dat er stukjes stof / pluisjes in de lightning poort komen.

Remedie hiervoor is om inderdaad voorzichtig met een tandenstoker langs de connector te gaan en de boel schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-08 19:57
Yep, zoals voorgaande reacties, denk dat het een pluisje stof is. Met een houten tandenstoker voorzichtig gaan peuteren zie je vanzelf stof eruit vallen. Waarschijnlijk heb je het ook nog aangedrukt door de kabel erin te drukken dus kan zijn dat je wat harder moet peuteren om het los te krijgen.

[ Voor 43% gewijzigd door Valinor op 03-04-2019 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Helaas, ondertussen geprobeerd schoon te maken, heel voorzichtig, met een andere iphone fotootjes gemaakt van de binnenkant waarin niks van pluisjes of beschadigingen te zien zijn (ging beter als verwacht, klein rotgaatje) maar laden nog steeds heel beroerd....

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:25
15 maanden oud? niet moeilijk doen, consumentenrecht claimen bij verkoper...

Als het 'user-error' (val-, stoot-, waterschade) is, dan krijg je dat te horen. Dan kun je alsnog besluiten het op een andere manier te laten maken (zelf, 3rd-party)

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Geronimous schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:24:
15 maanden oud? niet moeilijk doen, consumentenrecht claimen bij verkoper...

Als het 'user-error' (val-, stoot-, waterschade) is, dan krijg je dat te horen. Dan kun je alsnog besluiten het op een andere manier te laten maken (zelf, 3rd-party)
Ja, hoopte hier nog een "O, dat is dit, dan moet je hem 3x schudden, 1x op zijn kop houden en drie rondjes draaien" oplossing te krijgen, maar dan gaat hij idd gewoon terug zodra ik thuis uit buitenland ben.

Zoals al aangegeven, al contact gehad en ze maakten geen probleem als ik hem wilde opsturen. (nou ja, melding maken, kwamen zij hem ook nog ophalen zelfs)

[ Voor 5% gewijzigd door zion op 03-04-2019 18:46 ]

systeem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-08 17:09
Het is gewoon stof in je poort. Ik heb dat al bij zoveel toestellen gezien met een lightning plug. Iedere keer als je iets inplugt stamp je het stof aan, zodat het uiteindelijk een plak wordt helemaal onderin. Dat krijg je er niet uit met blazen of perslucht, daarvoor moet je echt gaan peuteren. Gebruik een tandenstoker of iets duns van kunststof en pas op de contactpunten. Het is een vervelend klusje maar het lukt uiteindelijk wel.

Je kunt het ook zien aan je lightning-stekker, deze gaat er dan niet meer helemaal in. De buitenkant (witte deel) van de plug moet helemaal tegen de iPhone aan zitten, zonder speling of ruimte ertussen. Als dat niet zo is dan zit er echt troep in je poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
PhilipsFan schreef op woensdag 3 april 2019 @ 19:41:
Het is gewoon stof in je poort. Ik heb dat al bij zoveel toestellen gezien met een lightning plug. Iedere keer als je iets inplugt stamp je het stof aan, zodat het uiteindelijk een plak wordt helemaal onderin. Dat krijg je er niet uit met blazen of perslucht, daarvoor moet je echt gaan peuteren. Gebruik een tandenstoker of iets duns van kunststof en pas op de contactpunten. Het is een vervelend klusje maar het lukt uiteindelijk wel.

Je kunt het ook zien aan je lightning-stekker, deze gaat er dan niet meer helemaal in. De buitenkant (witte deel) van de plug moet helemaal tegen de iPhone aan zitten, zonder speling of ruimte ertussen. Als dat niet zo is dan zit er echt troep in je poort.
Ja, dat komt wel overeen met wat ik ervaar, ga het nóg een keer proberen....

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:42

Japie.G

Colour Classic

Tandenstoker is de enige echte oplossing👍🏼

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BillSpaarbank schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 06:14:
Houten tandenstoker, heel voorzichtig schoonmaken.
Dit !

@zion en opletten, want aan 1 zijde zitten goudkleurige lijnen, die connecten met de stekker van de laadkabel

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:21
Ik maakte mijn oplaad poort altijd gewoon met perslucht schoon, nooit problemen mee gehad.

Als je niet als een gek de luchtspuit tegen de poort aanhoud, maar gewoon een stukje ervanaf kan er weinig gebeuren lijkt mij.
Usb-c en lightning zijn minder fragiel dan mini usb waar nog zo'n plat stukje plastig in zit.
Met peuteren met een tandenstoker is de kans de contacten te verbuigen een stuk groter

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MaD_co schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:06:
Ik maakte mijn oplaad poort altijd gewoon met perslucht schoon, nooit problemen mee gehad.

Als je niet als een gek de luchtspuit tegen de poort aanhoud, maar gewoon een stukje ervanaf kan er weinig gebeuren lijkt mij.
Usb-c en lightning zijn minder fragiel dan mini usb waar nog zo'n plat stukje plastig in zit.
Met peuteren met een tandenstoker is de kans de contacten te verbuigen een stuk groter
Probleem is dat broekzakpluisjes en dergelijke steeds tegen de achterkant van de poort worden aangedrukt. Dit wordt op een gegeven moment een harde plak met zooi waardoor de kabel er uiteindelijk steeds slechter in gaat. Met perslucht krijg je dit er niet uit. Perslucht werkt wel als je dit regelmatig doet, maar als de poort in anderhalf jaar niet is schoongemaakt weet ik zeker dat er nog een hoop troep in de poort zit. Ook al heeft TS met een camera of lampje erin gekeken. Als de kabel er niet geheel in gaat, zit er nog troep tegen de achterwand.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MaD_co schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:06:

Sluit me aan bij bovenstaande, en met perslucht kan er vocht bij vrijkomen. en TS spuit in de 'roosters' en zo kan er meer schade ontstaan. verder vind ik het overdreven om daar perslucht voor te gebruiken.
(deze handelingen zou ik ook nooit aangeven bij klacht/reparatieverzoek)

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 04-04-2019 09:33 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
toevallig hetzelfde gehad na 2 jaar en ik dacht ook dat mijn poort aardig schoon was: de tandenstoker liet me weten dat er toch wel erg veel zooi in zat ;)
Pagina: 1