Toon posts:

Excel bij antwoord op vraag een reeks vragen afhankelijk ant

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste excellers,

Een vraag mbt excel.

Ik wil een vragen formulier maken waarbij je een dropdownlijst hebt met een paar opties.
Afhankelijk van de gekozen optie krijg je dan een reeks vragen. (DUS NIET 1 vraag maar een reeks)
HOE MOET DIT?
Bijv.

vraag 1: Waar werkt u?
Dropdown: Mcdonalds, Burgerking, KFC, Febo

Vraag 2,3,4,5,6: Afhankelijk van gekozen optie bij vraag 1.

Is dit mogelijk?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Verwijderd op 28-03-2019 23:49)

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Met wat index- en matches moet je toch een eind kunnen komen:

ExcelDataValidatie

Veld C3 heeft als data validation een lijst uit F3:F7.
Veld C4 heeft als data validation een lijst uit K4:K8 (afhankelijk van hoeveel antwoorden je maximaal wilt geven).

K4:K8 worden dynamisch gevuld a.d.h.v. wat je bij veld C3 invult door de index-matches.
Dit gedeelte werkt nog niet helemaal (als je in mijn voorbeeld McDonalds selecteert in C3, verschijnen er ook twee burger king vragen, maar dat is wel op te lossen).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Niet in Excel doen?

Er zijn genoeg online tools om vragenlijsten af te nemen met de mogelijkheid om de vervolgvragen in te stellen.

Google Forms misschien wel, geen idee. Microsoft Forms, via Office 365, ook daar geen idee van. Het zijn maar 2 suggesties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het kan wel: je vult de dropdownlijst vanuit bijvoorbeeld B2:B15.
Dan zet je in B2: als A2 = McD dan "Big Mac" anders als A2 = BurgerKing dan "Whopper" anders ...

En dan voor C3 nog ingewikkelder. Je wilt het dan ook niet met als..dan doen, maar met verticaal zoeken en hulptabellen. Die heel complex en groot kunnen worden als je meer dan een paar vragen hebt.

Maar een 'echt vragenlijstentool' lijkt me inderdaad makkelijker. Of maak er een na in VBA, maar dan moet je al wel VBA kennen of je eerst een week of twee opsluiten met wat boeken en voorbeelden en dan nog zou ik het afraden :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Met wat index- en matches moet je toch een eind kunnen komen:

ExcelDataValidatie

Veld C3 heeft als data validation een lijst uit F3:F7.
Veld C4 heeft als data validation een lijst uit K4:K8 (afhankelijk van hoeveel antwoorden je maximaal wilt geven).

K4:K8 worden dynamisch gevuld a.d.h.v. wat je bij veld C3 invult door de index-matches.
Dit gedeelte werkt nog niet helemaal (als je in mijn voorbeeld McDonalds selecteert in C3, verschijnen er ook twee burger king vragen, maar dat is wel op te lossen).