Groot temperatuur verschil onder cores met AIO watercooler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sugocy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-05 10:17
Hallo mede-tweakers!

Het probleem:
Voorheen gebruikte ik een Mugen PGHC4 om mijn i5-6600K te koelen. Dit systeem is nu vervangen door een NZXT Kraken X62. CPU Core 1 is tov de koudste core [7-14C] warmer. Dit was voorheen (+2.5 jaar!) niet zo, alle core temperaturen waren toen in range [2-4C]. Na herplaatsen nieuwe AIO en gebruik maken van eigen Artic Silver pasta ipv de stock cooler pasta, blijft dit verschil imho groot: [7 -12C].

Wat kan het plotselinge temperatuur verschil tussen die ene core en de rest verklaren? Is er een sensor stuk?
Hoe los ik het op? |:( 8)7

Overige info:
Ik gebruik vnl Coretemp voor het uitlezen van mijn temperaturen maar ook in andere software is het verschil zichtbaar.

Maximale core temperaturen na 15 minuten 100% load (prime95 zonder av2 instructions :X)
Core 0 - 54C
Core 1 - 61C
Core 2 - 47C
Core 3 - 49C

What did I do:
Meerdere fora bezocht, zoekende naar threads over onderlinge core-temperatuur verschillen; helaas zijn de meeste threads hierover gericht op nieuwe cpu/builds. Daarnaast heb ik de meest geopperde oplossing al uitgeprobeerd: clean up and try again ;)

Het zou zomaar kunnen zijn dat ik wederom iets fout heb gedaan dus ik heb al wel een nieuwe pasta-sessie gepland aankomend weekend. O-)

Als laatste ben ik zelf gaan filosoferen. Hieronder de die layout van een skylake processor. Ik zelf verdenk nu van slechte thermal-application op de rechtsbovenste core, aanname dat de cores zo genummerd zijn. :+ Grote aanname, maar de koelmethode verklaart dit verschil niet lijkt me zo.

https://www.techpowerup.com/img/15-08-18/77a.jpg

Volgens mij had ik dit in Cooling moeten plaatsen ipv OC & Tweak :X

Beste antwoord (via Sugocy op 27-03-2019 23:41)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
Volgens mij heb je altijd 1 core die wat warmer is. Tot 90c in prime is geen probleem, je kan er rustig 10-15c vanaf trekken onder normale max load

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Wat voor temps had je eerst?

Ik zou me verder niet zo druk maken. Onder normale load kom je vast niet boven de 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sugocy
Temperaturen over alle cores voorheen waren max 65C. Zelfde OC settings. Ik maak me ook niet direct zorgen, maar wil binnenkort kijken of mijn OC beter kan. Als dan deze core een rare temperatuur aangeeft limiteerd dat mijn OC.

Ben ook gewoon nieuwsgierig! Wat is er anders dan met luchtkoeling? Kan ik het oplossen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Volgens mij heb je altijd 1 core die wat warmer is. Tot 90c in prime is geen probleem, je kan er rustig 10-15c vanaf trekken onder normale max load

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Als je al een reseat van de koeler hebt geprobeerd en dit geen soelaas biedt is wellicht delidden een optie.
Het kan namelijk goed dat de pasta op de die flink is uitgehard na al die tijd van de warmte cycli.
Dit kan aardig schelen.

Het is overigens vrij normaal dat er een kleine afwijking onder de cores qua temps zit.
Dan moet je denken aan 5° C.

Dat de koeler een klein beetje scheef gemonteerd is kan ook voor een hoger verschil zorgen
Kruislings aandraaien met hetzelfde aantal slagen is hier de oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sugocy
5erveD schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:18:
Als je al een reseat van de koeler hebt geprobeerd en dit geen soelaas biedt is wellicht delidden een optie.
Het kan namelijk goed dat de pasta op de die flink is uitgehard na al die tijd van de warmte cycli.
Dit kan aardig schelen.

Het is overigens vrij normaal dat er een kleine afwijking onder de cores qua temps zit.
Dan moet je denken aan 5° C.

Dat de koeler een klein beetje scheef gemonteerd is kan ook voor een hoger verschil zorgen
Kruislings aandraaien met hetzelfde aantal slagen is hier de oplossing voor.
Dank voor je input!

Dan ga ik dat laatste (wederom AIO monteren) toch nog eens proberen. Ik vind deliden van deze i5 wat ver gaan, het was geen silicon lottery prijswinnaar :+ (Regulier i5-6600K overclock op 1.35V zou rond de 4.5Ghz opleveren voor deze skylake, mijn i5 houdt er dan na enkele seconden mee op). Kruislings aandraaien doe ik ook al, maar het kan geen kwaad mezelf er extra op te attenderen.

Het verschil in 5C lijkt me ook normaal met mijn ervaring voorheen. Dit grote verschil gaf me zojuist al een limiet; core 1 tikte 83C aan terwijl de andere cores niet boven 72 uitkomen. Kriebelt een beetje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Sommige heatspreaders zijn ook niet vlak. Leg hem eens met de heatspreader op tafel en draai hem rond. Als hij "tolt" dan moet je gaan lappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sugocy
Vandaag de koeler nogmaals geplaatst. Thermal-application was voldoende maar verdient geen schoonheidsprijs. Alles extra rustig nagelopen. Ook het tollen was geen probleem, al doe ik het niet graag nog een keer op mijn gladde tafel...

Net ook tests gedraaid: temperatuur verschil van 10 a 12C blijft bestaan tussen core #1 en de meest koele core. Ik weet niet of ik nog iets kan doen, maar hier blijft het even bij. Tijd om mijn OC op orde te krijgen. :)

Dank voor de input. Hopelijk kom ik er nog achter wat het is... Misschien moet de pasta wat uitharden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik snap niet waar je je druk om maakt. Het is normaal dat cores die aan de binnenkant zitten (omringd door gpu en memcontroller) warmer zijn. Er valt dus helemaal niets uit te zoeken.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Het enige wat je kunt doen om het verschil nog kleiner te maken is delidden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sugocy
millman schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 19:35:
Ik snap niet waar je je druk om maakt. Het is normaal dat cores die aan de binnenkant zitten (omringd door gpu en memcontroller) warmer zijn. Er valt dus helemaal niets uit te zoeken.
Druk maken is wat overdreven, maar zoals in de fipo, voorheen was dit niet zo! :D

[ Voor 3% gewijzigd door Sugocy op 30-03-2019 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

How hoger de temperatuur hie kleiner de verschillen. Gooi er eens wat voltage op en kijk waar je uitkoms

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1