Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Coolcube blijft 's nachts draaien; blijft klep hangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11 17:43
Mijn vraag
In mei 2016 is bij ons een Itho Daalderop Cool Cube geinstalleerd. Die doet het goed, vloerverwarming beneden en radiatoren boven, allebei met een eigen thermostaat.
Sinds enige tijd hoor ik 's nachts de CV-ketel, terwijl er dan geen warmtevraag is; allebei de thermostaten staan lager ingesteld dan de temperatuur in die kamer.
Aanvankelijk dacht ik dat het zo hoorde, dat de ketel af en toe het water moet rondpompen ook als de brander uit staat, maar hij blijft aan de gang; hij stopt voor 10 seconden en hop, daar gaat 'ie weer. Op de display komen verschillende boodschappen: verwarmen, pompen, nadraaien.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Stekker eruit, opnieuw laten opstarten. Dat werkt even maarna een half uur oid begint het weer.
Alle instellingen terug naar fabrieksinstellingen: dat lijkt te helpen, vorige week gedaan, maar gisteravond bleef 'ie weer doordraaien.

Vrijdag komt ereen installatiebedrijf voor onderhoud. Niet het bedrijf wat 'm geinstalleerd heeft want die zijn failliet. Wel een bedrijf dat door Itho wordt genoemd op hun website.

Waarom dan toch hier deze vraag? Omdat ik een nieuwsgierige Tweaker ben die wil snappen wat er aan de hand kan zijn. Het lijkt er niet op dat de ketel 's nachts warmtevraag krijgt, het lijkt meer op 'blijven hangen', niet meer in de rust-stand terug vallen.

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
Waar krijgt de ketel zijn signaal vandaan voor de warmtevraag? Van de Coolcube?
Er zijn maar 2 redenen eigenlijk waarom de ketel aan kan slaan 's nachts: warmtevraag of de platenwisselaar voor tapwater komt onder de comfortgrens qua temperatuur. Gaat de brander ook echt aan (kun je zien aan de gasmeter) of is het puur pompen?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Hkuit
Jim423 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:13:
Waar krijgt de ketel zijn signaal vandaan voor de warmtevraag? Van de Coolcube?
Er zijn maar 2 redenen eigenlijk waarom de ketel aan kan slaan 's nachts: warmtevraag of de platenwisselaar voor tapwater komt onder de comfortgrens qua temperatuur. Gaat de brander ook echt aan (kun je zien aan de gasmeter) of is het puur pompen?
Ja, dat dacht ik ook, wat 'ie nu doet klopt dus niet.
Gisteravond gaf de display weer aan HT verwarmen (HT = het hoge temperatuur deel = de bovenverdieping). Toen stond de thermostaat voor het HT deel op 17,5 graden dus geen warmtevraag. Als de ketel aanslaat voor warm water komt er een andere tekst in de display, dus dat was het ook niet. Ik heb de stekker er toen maar weer uitgetrokken en vanochtend weer terug ivm de douche.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
Het HT gedeelte heeft een simpele aan/uit thermostaat direct op de ketel toch? Lijkt me dat daar weinig mis kan gaan, er zit een thermostaat met batterijen aan voor de bovenverdieping denk ik?
Morgen maar even voorleggen aan de onderhoudsman, het enige wat ik zo kan bedenken is een softwarebug of de thermostaat/bedrading die iets geks doet (batterijen nog vol?). Tenzij de melding niet strookt met wat hij eigenlijk aan het doen is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Hkuit
Nee, is een draadloze thermostaat via het Spider systeem. Batterij doet het, ventilatie zit er ook op en die reageert meteen.
Ik hoop idd dat monteur dit herkent en oplost. Beetje zonde van de gasrekening zo...

• Hkuit
Update:
Monteur is geweest en er lijkt niks mis met de installatie. Voormoedelijke oorzaak: op alle radiatoren zitten thermostaatknoppen met een eigen programma. ‘s Avonds staan die allemaal dicht. Er is geen by-pass leiding dus de druk in het HT-circuit loopt op. Dat kan de boel in de war brengen.
Oplossing = de thermostaatknop op de badkamerradiator verwijderen zodat die altijd open staat.

Dat gaan we nu dus testen, hopelijk is het daarmee opgelost.
Pagina: 1