Zandcement en houten vloer egaliseren

Pagina: 1
Acties:

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb een probleempje waar ik niet uit kom.

De vloer van de hal en keuken is beton, met daarop een zandcement deklaag. De vloer van de woon- en eetkamer is hout. Bij de verbouwing van m'n huis heb ik de keukenmuur laten wegbreken, waardoor ik nu dus een open keuken heb. Ook is er een nieuw deurkozijn tussen woonkamer en hal geplaatst.

Binnenkort wil ik de vloer gaan leggen (laminaat), zonder dorpel bij de tussendeur en uiteraard ook bij de keuken.

Probleem is echter dat de dekvloer van de hal en keuken net wat hoger is dan de houten vloer in woonkamer en keuken. Ongeveer 8mm. Dit wil ik gaan oplossen door op de houten vloer 8mm dikke spaanplaten te schroeven. De overgang is echter geleidelijk; na ongeveer 60cm is het verschil 8mm.

Waar ik niet uit kom is hoe ik die 60cm goed moet opvullen zodat het allemaal mooi gelijk loopt. Wie van jullie heeft een briljant idee? Ik ben vast niet de enige die tegen deze situatie is opgelopen!

Omdat plaatjes soms meer zeggen dan woorden, hieronder een schematische weergave.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T9fjom8.png

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:21
pur-schuim? :p

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:21
Anders dat verloop nog wat verder wegbreken, en je plaat gewoon verder leggen?

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-12 17:34

flexje

got-father

Wat voor houten vloer ligt er nu in? Underlayment/vloerdelen?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dus het schuine deel is van zandcement oid?
in dat geval uitvlak mortel

https://www.bouwmaat.nl/p...-25-kg/product/0000524310

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:09
Wat zit er onder die houten vloer in de woonkamer/eetkamer.

• flexje

flexje

got-father

- Je kunt vanaf je vloerbalk je vloer vlak trekken met je dekvloer (houten vloer los, opklossen)
- je kunt je houten vloer egaliseren met bijv. Coba CML440, een vezelversterkte egaline, let wel op je primer!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:09
Ik denk dat de mooiste en beste oplossing toch is het geheel egaliseren met een dekvloer oid...

©2004

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
azerty schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:08:
[...]

Anders dat verloop nog wat verder wegbreken, en je plaat gewoon verder leggen?
Een stuk van de zandcement dekvloer uitbreken bedoel je? Lijkt me bijzonder lastig om dat mooi te krijgen. Dan is het makkelijker om alles van de nu hogere dekvloer weg te hakken en daar een nieuwe dekvloer op te smeren die de juiste hoogte is (maar dat is ook een k-klus en heb ik eigenlijk geen zin in. Er is al genoeg te doen :p).
flexje schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:15:
Wat voor houten vloer ligt er nu in? Underlayment/vloerdelen?
Vloerdelen, mes en groef. Direct op de draagbalken gespijkerd (huis uit '62).
twain4me schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:15:
Dus het schuine deel is van zandcement oid?
in dat geval uitvlak mortel

https://www.bouwmaat.nl/p...-25-kg/product/0000524310
Nee, helaas. Het schuine deel is dus de aansluiting van de houten vloer op de cementen dekvloer. De houten vloer loopt schuin weg tot het na ongeveer 60cm zo'n 8mm lager is dan de cementen vloer.
Craven schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:24:
Wat zit er onder die houten vloer in de woonkamer/eetkamer.
Draagbalken. Daarna de kruipruimte :+
flexje schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:27:
- Je kunt vanaf je vloerbalk je vloer vlak trekken met je dekvloer (houten vloer los, opklossen)
- je kunt je houten vloer egaliseren met bijv. Coba CML440, een vezelversterkte egaline, let wel op je primer!
Bedoel je het gedeelte dat nu schuin loopt, of de hele vloer?

Ik kan op google niks vinden over Coba CML440. Typootje? :)
harm12nl schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:28:
Ik denk dat de mooiste en beste oplossing toch is het geheel egaliseren met een dekvloer oid...
Is het überhaupt verstandig om hout te egaliseren met een of andere mortel oid? Ik vraag me af of je het hout dan niet opsluit.

Zou het werken om het op te vullen met wat stroken dunnere spaanplaat? Dus (bij wijze van spreken): dekvloer > 2mm spaanplaat > 4mm spaanplaat > 6mm spaanplaat > 8mm spaanplaat? Of ga je dat zien/merken?

Er komt dus nog een ondervloer op (van die groene platen) en dan laminaat.

• flexje

flexje

got-father

sOid schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:40:
[...]

Een stuk van de zandcement dekvloer uitbreken bedoel je? Lijkt me bijzonder lastig om dat mooi te krijgen. Dan is het makkelijker om alles van de nu hogere dekvloer weg te hakken en daar een nieuwe dekvloer op te smeren die de juiste hoogte is (maar dat is ook een k-klus en heb ik eigenlijk geen zin in. Er is al genoeg te doen :p).

[...]

Vloerdelen, mes en groef. Direct op de draagbalken gespijkerd (huis uit '62).

[...]

Nee, helaas. Het schuine deel is dus de aansluiting van de houten vloer op de cementen dekvloer. De houten vloer loopt schuin weg tot het na ongeveer 60cm zo'n 8mm lager is dan de cementen vloer.
[...]

Draagbalken. Daarna de kruipruimte :+

[...]

Bedoel je het gedeelte dat nu schuin loopt, of de hele vloer?

Ik kan op google niks vinden over Coba CML440. Typootje? :)
[...]

Is het überhaupt verstandig om hout te egaliseren met een of andere mortel oid? Ik vraag me af of je het hout dan niet opsluit.

Zou het werken om het op te vullen met wat stroken dunnere spaanplaat? Dus (bij wijze van spreken): dekvloer > 2mm spaanplaat > 4mm spaanplaat > 6mm spaanplaat > 8mm spaanplaat? Of ga je dat zien/merken?

Er komt dus nog een ondervloer op (van die groene platen) en dan laminaat.
https://www.coba.nl/produ...e-en-uitvlakmortel/clm440

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:09
[...]

Terecht punt! Ik had niet helemaal goed begrepen dat dat gedeelte hout was.

Lastige kwestie. Je hebt eigenlijk een opvulling nodig die flexibel is zodat hij kan meebewegen met je houten ondervloer. Wellicht eerst plastic neerleggen zodat het een afzonderlijke 'plaat' wordt en de houten ondervloer zelf kan blijven bewegen. Wellicht dat een bouwmarkt of vloerenverkopen met je mee kan denken?

Anders moet je allemaal vullers (kleine plastieken plaatjes) gaan gebruiken oid. En deze moet je dan weer per plank en meerdere keren neer gaan leggen.. Lijkt mij ook geen doen..

[ Voor 10% gewijzigd door hk12nl op 28-03-2019 09:00 ]

©2004

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[

gewoon opvullen en eventueel bijsschuren werkt zeker

Wanneer ik je situatie nu wel begrijp kan het ook zo
Links naast de andere balk zagen kan ook en kan het werken makkelijker maken.
(groen is nieuwe postite planken vloer)

sorry for not so 1337 paint skills :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cX6VM0izFKquW2KrlonpT6Oa/medium.png

Gewoon de balk verlageen als er niets anders op staat kan natuurlijk ook. ;)

een vloer uitzoeken waar een verloop van 8mm niet erg is ook :+
Pagina: 1