Bijtellingsvrij rijden met 24/7 servicediensten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 23:38
Ik ben zelf ZZP'er en zit in de hostingbusiness, daarnaast beheer ik voor een aantal bedrijven hun netwerk. Hiervoor is het belangrijk dat ik bij problemen snel op locatie kan zijn met mijn bestelbusje vol gereedschap.

Mijn week deelt zich op in 2 locaties. De helft van de week ben ik in Friesland te vinden en de andere helft in Overijssel/Gelderland.

Nu vind ik tegenstellende dingen op internet over bijtelling + servicediensten. Een kennis van mij werkt bij Liander en hij mag zijn bus bijtellingsvrij prive gebruiken als hij servicedienst draait. Bij verjaardagen moet hij zo weg kunnen naar een storing zonder eerst langs huis te hoeven rijden.

De rit tussen Overijssel/Friesland wordt door de Belastingdienst als prive beschouwd waardoor ik dus eigenlijk niet mijn busje mee mag nemen. Stel er zou dan een probleem zijn in het datacenter in Amsterdam dan zal ik dus eerst terug naar Friesland moeten rijden om vervolgens naar Amsterdam te gaan. Ik kan mijn prive auto helaas niet vol gereedschap gooien omdat onder gereedschap ook een uitschuifbare ladder/huishoudtrap bestaat (WiFi AP's willen nog wel eens op onmogelijke punten verborgen zitten).

Tevens heb ik een aantal andere freelancers voor mij aan het werk welke het busje ook wel mee hebben als zij storingsdiensten draaien. Zij rijden dan ook met het busje naar huis wat technisch gezien ook al prive gebruik is waar ik over zou moeten betalen.

Zijn hier toevallig andere mensen die met hetzelfde probleem zitten/gezeten hebben? Mag ik nou wel of niet bijtellingsvrij gebruik maken van mijn busje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:51
Geen ervaring mee, maar valt hier geen afspraak vooraf over te maken met de belastinginspecteur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:16
Al contact gehad met je adviseur of accountant? Zij zijn de aangewezen persoon om je hierbij te helpen vooral als er bijvoorbeeld contact gelegd moet worden met de Belastingdienst.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvdheijden
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 00:13
Dit is een lastige.
Indien de bestelauto uitsluitend geschikt is voor zakelijk gebruik kun je een vrijstelling aanvragen/krijgen.

Persoonlijk heb ik mijn bestelauto privé staan zodat ik hem juist privé kan gebruiken.
En nooit geen gezeur kan hebben met de belastingdienst.
Je zou dit aan je boekhouder kunnen vragen / laten doorrekenen of het de moeite waard is.

[ Voor 14% gewijzigd door robvdheijden op 27-03-2019 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Een argument wat success heeft gehad in het verleden, maar geen idee of dat op jou van toepassing is is het ter beschikking hebben (privé, of met betalen van bijtelling) is wel een sterke.

Maar: overleg eens met de BD? Lijkt me een hele redelijke vraag.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:16
Mijn broertje heeft dezelfde situatie.

Zijn wg (Prorail) heeft dat ooit uitgezocht en sindsdien mag hij wel met de bedrijfsbus naar dingen als verjaardagen op de momenten dat hij oproepbaar is.

https://www.ctrack.nl/kenniscentrum/wachtdienstregeling
https://www.belastingdien...reiskosten.html#HL-21.3.2

Kilometerregistratie is dus wel essentieel. Heb je een dekkende registratie op papier of (veel makkelijker) iets van een blackbox oid?

[ Voor 44% gewijzigd door DJSmiley op 27-03-2019 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 20:24
Wachtdienstregeling

Als u aannemelijk kunt maken dat u aan uw werknemer een auto ter beschikking hebt gesteld voor een wachtdienst (een roulatiesysteem waarbij uw werknemer een bepaalde periode oproepbaar moet zijn), mag u alle kilometers tijdens deze wachtdienst als zakelijk behandelen. Daarvoor gelden de volgende voorwaarden:

Uw werknemer heeft geen invloed op de keuze van de auto.

Uw werknemer heeft een eigen auto die voor privégebruik even goed geschikt is als, of beter geschikt is dan de auto van de zaak.

Uw werknemer moet tijdens de wachtdienst binnen redelijke afstand van zijn woonplaats blijven.

U of uw werknemer houdt bij hoeveel kilometer hij tijdens de wachtdienst rijdt en de plek(ken) waarvoor hij wordt opgeroepen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het zal hem dan mogelijk in de "redelijke afstand" zitten. Friesland / Overijssel klinkt al niet als logisch cq redelijk, laat staan Amsterdam.

Je zou het ook als gewone werkuren aan kunnen merken, maar dan moet je 24/7 doorbetalen. Dat lijkt me ook niet wenselijk.

Bovendien: je zou ook van je klanten kunnen vereisen dat ze een trap hebben staan. Of er desnoods een voor ze kopen. Die dingen kosten max 5 tientjes en mag je nog van de btw aftrekken ook dus mooie geste. Stickertje er op "eigendom van XXXX, laten staan" en je kunt hem bij alle klanten zo pakken. Is denk ik nog de goedkoopste optie voor iedereen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
Arjan90 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:04:
Al contact gehad met je adviseur of accountant? Zij zijn de aangewezen persoon om je hierbij te helpen vooral als er bijvoorbeeld contact gelegd moet worden met de Belastingdienst.
Boekhouder zou het uitzoeken maar zei wel dat het vrij onwaarschijnlijk was dat ik voor zoiets in aanmerking zou komen. De waarom heb ik niet op doorgevraagd maar ben dus nu zelf wel alles aan het uitzoeken.
Redelijke afstand van woonplaats -> ik heb er twee en ik gok dat de Bdienst daar dus niet in gaat trappen.
Plus dat er staat roulatiesysteem. Als ZZP'er gaat dat wat lastig. Het zal misschien 4x een week per jaar zijn dat iemand anders 'verantwoordelijk' is voor de storingsdienst. De rest van het jaar doe ik het zelf.

Kilometers bijhouden = absolute nono, in dat geval betaal ik wel netjes de bijtelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
The Eagle schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:44:
Het zal hem dan mogelijk in de "redelijke afstand" zitten. Friesland / Overijssel klinkt al niet als logisch cq redelijk, laat staan Amsterdam.

Je zou het ook als gewone werkuren aan kunnen merken, maar dan moet je 24/7 doorbetalen. Dat lijkt me ook niet wenselijk.

Bovendien: je zou ook van je klanten kunnen vereisen dat ze een trap hebben staan. Of er desnoods een voor ze kopen. Die dingen kosten max 5 tientjes en mag je nog van de btw aftrekken ook dus mooie geste. Stickertje er op "eigendom van XXXX, laten staan" en je kunt hem bij alle klanten zo pakken. Is denk ik nog de goedkoopste optie voor iedereen.
Friesland/Overijssel is puur van mijn ene woonadres naar m'n andere. Het ritje DC in Amsterdam is zowel vanuit Friesland als Overijssel gegarandeerd zakelijk. Al rijd ik vanuit Limburg naar Amsterdam om een cmos batterij te vervangen, het blijft zakelijk.

De trap was even het makkelijkste voorbeeld, het zijn zo'n 8 gereedschapskoffers vol met gereedschap en apparatuur die ik dan mee moet nemen plus dat ik ook nog enkele rollen met kabels (fiber, utp, 220) bij me heb, omvormers met acculaders en een hele voorraad aan apparatuur (switches, ip cams, accesspoints, enz.). Ik zou het met moeite verspreid over de achterbank en kofferbak van een polo kunnen meekrijgen. Laat staan de tijd die ik moet steken in het telkens overladen van de spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja eh, hoe had jij aannemelijk willen maken dat een rit van het ene woonadres naar het andere een zakelijke rit is :? Dat jij er voor kiest om op twee plaatsen te wonen is je eigen keuze natuurlijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:17

Destruction

(ex-)Automonteur

Bramboos schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:47:
[...]

Kilometers bijhouden = absolute nono, in dat geval betaal ik wel netjes de bijtelling
Track & Trace unit laten inbouwen. Daar kun je desgewenst een uitdraai van aan de belasting inspecteur laten zien, en dat is gewoon goed :)

Vriend van me zit in de trapliften (in loondienst that is), hij heeft 1 keer per 3 maanden een weekend storingsdienst. Hij _MOET_ van de werkgever de bus van aanvang tot eind storingsdienst bij zich houden, dus inderdaad, een verjaardag? Op visite bij familie/vrienden? Boodschappen? Bus meenemen, period. Voor zover hem bekend zijn dat ook bussen waar géén bijtelling over betaald wordt, ze zouden zelfs voor de hele vloot een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bij de Belastingdienst hebben ingediend.

Het moet dus mogelijk zijn. Maar persoonlijk zou ik de bus gewoon in de bijtelling zetten, al zou het alleen maar zijn om je ritten van woonadres naar woonadres af te dekken.

[ Voor 22% gewijzigd door Destruction op 30-03-2019 01:32 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Pagina: 1