Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiriLLu
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05-2024
Introductie:
Een buitenlandse vriend van mij is sinds kort in Nederland komen te wonen bij zijn vriendin. Momenteel werkende als een support medewerker IT gerelateerd.
Hij heeft de hele wereld over gereisd en altijd werkende geweest overigens studeert hij nog parttime voor zijn 2e studie in Italië aan de universiteit. Hij hoeft hiervoor alleen naar Italië als hij een examen heeft en volgt verder geen lessen, en ja hij haalt alles in 1x.

Dit typisch een geval slimme jongen helaas qua studie keuze weinig tot geen werk. Overigens vertelde hij mij dat hij vroeger ooit wat geprogrammeerd heeft met plezier. Op dit moment is hij zelf Nederlands aan het leren en ik moet zeggen dat ik best onder de indruk ben van hoe snel hij dit oppakt in zo een korte tijd. Hij spreekt de volgende talen vloeiend: Frans, Engels en Italiaans.
Het werk wat hij gedaan heeft en doet ligt ver beneden zijn niveau van wat hij kan. Het zou erg zonde om zijn capaciteiten onbenut te laten.

Vraag:
Ik vroeg mij af of jullie tips en of advies hebben hoe ik deze jongen in de IT/Software development kan introduceren via een traineeship waarvan het prima is dat hij nog niet Nederlandssprekende en zijn leeftijd geen probleem is 33 bijna 34.

Bureaus/opleiders/bedrijven/traineeships die graag Engels sprekende mensen aannemen.

Status:
Is al fulltime werkende in Nederland en woont hier sinds een half jaar. Universitair opgeleid 2 studies helaas geen link met IT.

Overigens is hij nu ook bezig met courses op codecademy voor Java, ja dit heb ik hem aangepraat ;)

[ Voor 17% gewijzigd door KiriLLu op 28-03-2019 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Welke studie volgt 'ie en waneer is 'ie klaar?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiriLLu
Languages and literatures, vraag mij niet hoe we dit specifiek in Nederland noemen ;). Overigens doet hij zijn studie graag naast zijn werk om het een beetje interessant te houden. Volgens mij is hij volgend jaar klaar maar voor zijn werk heeft dit weinig tot geen impact hier kan hij gewoon paar dagen voor vrij nemen als hij een examen moet maken in Italie.

[ Voor 33% gewijzigd door KiriLLu op 27-03-2019 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
KiriLLu schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:31:

Vraag:
Ik vroeg mij af of jullie tips en of advies hebben hoe ik deze jongen in de IT/Software development kan introduceren via een traineeship waarvan het prima is dat hij nog niet Nederlandssprekende en zijn leeftijd geen probleem is 33 bijna 34.
Is data science misschien iets? Op mijn werk lopen veel slimme mensen rond die iets met data science doen, en geen woord Nederlands kennen.

[ Voor 6% gewijzigd door pven op 27-03-2019 18:49 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Languages en literatuurs is Taal en Letterkunde. Hij zou eens een ineternationale school kunnen proberen, misschien kan ie voor de klas.

Data Science is een vak apart. Bij voorkeur heb je daar een flinke wiskundige, bedrijfskundige en IT basis voor. Econometrie ofzo, of een echte DS opleiding. In ieder geval uni niveau beta studie.

Eerder zou ik dan de ERP hoek verwachten ofzo. Als junior starten en dan snel doorgroeien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiriLLu
pven schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:49:
[...]

Is data science misschien iets? Op mijn werk lopen veel slimme mensen rond die iets met data science doen, en geen woord Nederlands kennen.
Ik zou niet weten waarom niet :), alhoewel ik dit natuurlijk niet voor hem kan beslissen. Natuurlijk ook lastig omdat hij geen praktijk ervaring heeft qua werk op dit gebied. Hoe zouden we kunnen kijken wat hierin de mogelijkheden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiriLLu
The Eagle schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 19:02:
Languages en literatuurs is Taal en Letterkunde. Hij zou eens een ineternationale school kunnen proberen, misschien kan ie voor de klas.

Data Science is een vak apart. Bij voorkeur heb je daar een flinke wiskundige, bedrijfskundige en IT basis voor. Econometrie ofzo, of een echte DS opleiding. In ieder geval uni niveau beta studie.

Eerder zou ik dan de ERP hoek verwachten ofzo. Als junior starten en dan snel doorgroeien.
Dat is waar. Ik zat te denken via een bureau wat traineeships aanbiedt om mensen de IT in te helpen en gelijk wordt gekeken wat hij kan en of leuk vindt. Voordeel is dat hij dan zijn huidige baan kan opzeggen en direct betaald krijgt om zijn levensonderhoudt te supporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Barrycade

Through the...

Is je vriend een EU ingezetene of van buiten de EU? En wat zijn dan zijn visum voorwaarden?

Dat schept een beetje duidelijkheid voor de mogelijkheden. Want van buiten de EU kom je al snel in de kennismigrant hoek. En dan kom je niet weg met een trainee baan qua salaris.

En dan moet je dus ook kijken naar bedrijven die die kennismigranten mogen werven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:52
IT wordt de laatste tijd weer gezien als opvang voor iedereen die een baan nodig heeft, zo lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Nou, z'n opleiding? Data scientists hebben over 't algemeen een master in een wiskundige hoek. Ik snap ook niet helemaal hoe je op "de IT" uitkomt voor iemand met een literatuur opleiding.

Er zijn genoeg bedrijven die young professional opleidingen hebben maar die verwachten wel een relevante opleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barrycade schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:46:
Is je vriend een EU ingezetene of van buiten de EU? En wat zijn dan zijn visum voorwaarden?

Dat schept een beetje duidelijkheid voor de mogelijkheden. Want van buiten de EU kom je al snel in de kennismigrant hoek. En dan kom je niet weg met een trainee baan qua salaris.

En dan moet je dus ook kijken naar bedrijven die die kennismigranten mogen werven.
Aangezien 'ie Frans, Engels en Italiaans spreekt en in Italie studeert ga ik er een beetje vanuit dat 'ie ook uit die hoek komt, maar het maakt inderdaad wel verschil kwa arbeidsmogelijkheden/voorwaarden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
t_captain schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:10:
IT wordt de laatste tijd weer gezien als opvang voor iedereen die een baan nodig heeft, zo lijkt het.
Krijg je als er wordt rond geroepen dat ze mensen te kort komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiriLLu
Barrycade schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:46:

Hij is al wonende in Nederland en werkt al op fulltime basis in Nederland, dus ik vermoed dat dit al geregeld is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:52
Erazher schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:23:
[...]

Krijg je als er wordt rond geroepen dat ze mensen te kort komen.
We komen ook zonnepanelen-monteurs tekort. En verpleegkundigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiriLLu
Hydra schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:13:
[...]

Nou, z'n opleiding? Data scientists hebben over 't algemeen een master in een wiskundige hoek. Ik snap ook niet helemaal hoe je op "de IT" uitkomt voor iemand met een literatuur opleiding.

Er zijn genoeg bedrijven die young professional opleidingen hebben maar die verwachten wel een relevante opleiding
Het leven zit vol verrassingen :) ik stimuleer dit juist mijn ervaring is dat dit soort mensen niet vastgeroest zitten in de standaard manier van denken en vaak juist met hele goede creatieve ideeen komen.

Ik heb een tal van voorbeelden dat mensen bijvoorbeeld uit de biologie hoek komen en de it zijn ingerold en het zeer goed doen. Voor Nederlanders is het een stuk makkelijker ofcourse in eigen land

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiriLLu
t_captain schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:27:
[...]

We komen ook zonnepanelen-monteurs tekort. En verpleegkundigen.
Als je goed leest is zijn interesse voor it/software development gegroeid afgelopen tijd. Dus dan lijkt mij deze keuze heel logisch. Aangezien we mensen te kort komen stimuleer ik dit erg graag. Wellicht heb jij advies en of tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
KiriLLu schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:29:
Het leven zit vol verrassingen :) ik stimuleer dit juist mijn ervaring is dat dit soort mensen niet vastgeroest zitten in de standaard manier van denken en vaak juist met hele goede creatieve ideeen komen.
Beetje beledigend voor de mensen die wel een relevante opleiding hebben vind je niet? Je impliceert hiermee dat mensen met een meer traditioneel pad die creatieve input hebben. Zo kan ik ook wel stellen dat mensen die alleen voor 't geld een bepaald pad bewandelen de motivatie en drive niet hebben om er goed in te worden. Gaat dat voor die vriend op? Geen idee, waarschijnlijk niet.
Ik heb een tal van voorbeelden dat mensen bijvoorbeeld uit de biologie hoek komen en de it zijn ingerold en het zeer goed doen. Voor Nederlanders is het een stuk makkelijker ofcourse in eigen land
Ik ken ook genoeg voorbeelden van mensen uit niet traditionele hoek die volledig waardeloos zijn. En aangezien ik zelf wel kan beoordelen of die mensen hun werk goed kunnen doen, hecht ik daar wat meer waarde aan dan jouw ideeen als leek.

Maar wat me nog meer stoort is dat jij hier om input komt vragen en als iemand dan stelt dat het zonder relevante opleiding en ervaring erg lastig gaat worden, met dit soort platitudes komt. Software engineering is moeilijk. Dat is waarom de vraag het aanbod overstijgt. Als die switch so makkelijk was, deed iedere werkloze het wel.

Als hij een dergelijke switch wil gaan maken, terwijl 'ie een hoop dingen tegen heeft (geen opleiding, geen relevante ervaring, spreekt de taal niet), moet hij daar echt gewoon fucking hard voor gaan werken. En dat betekent ook zelf je eigen boontjes doppen, en niet een 'vriend' voor je op een forum laten vragen.
KiriLLu schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:31:
Als je goed leest is zijn interesse voor it/software development gegroeid afgelopen tijd.
Nou, ga d'r voor. Die 70+% ofzo die uitvalt in informatica opleidingen had ook 'interesse' in software development (/spelletjes spelen). Als hij het goed doet zit 'ie bij die andere 30%.

[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 28-03-2019 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillex
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-06 15:39
kijk eens naar het traject Make IT work. Dit is wel in het nederlands, dus dat kan een dingetje zijn. Maar verder past hij precies in het plaatje. Je wordt hierbij van te voren gekoppeld met een werkgever, dus hij heeft daarna (vanuit gaande dat het traject succesvol wordt doorlopen), gegarandeerd een baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiriLLu
Chillex schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:42:
kijk eens naar het traject Make IT work. Dit is wel in het nederlands, dus dat kan een dingetje zijn. Maar verder past hij precies in het plaatje. Je wordt hierbij van te voren gekoppeld met een werkgever, dus hij heeft daarna (vanuit gaande dat het traject succesvol wordt doorlopen), gegarandeerd een baan.
Heel erg bedankt voor je input, ik persoonlijk heb niet veel ervaring met dit soort trajecten en of instanties aangezien ik een relevantie ict opleiding heb en er direct ben ingerold zonder dit soort processen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiriLLu
Hydra schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:39:
[...]

Beetje beledigend voor de mensen die wel een relevante opleiding hebben vind je niet? Je impliceert hiermee dat mensen met een meer traditioneel pad die creatieve input hebben. Zo kan ik ook wel stellen dat mensen die alleen voor 't geld een bepaald pad bewandelen de motivatie en drive niet hebben om er goed in te worden. Gaat dat voor die vriend op? Geen idee, waarschijnlijk niet.
Helaas val ik hier ook onder :) relevantie ict opleiding. Ik zeg nergens dat wij geen goede ideeen hebben maar ik spreek puur uit ervaring en dat een frisse denkwijze uit een andere hoek vaak tot zeer mooie praktische oplossingen leiden.

Aangezien ik totaal geen ervaring heb met dit soort scholings trajecten traineeships en of bureaus vraag ik graag om jullie input.
Hydra schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:39:
Ik ken ook genoeg voorbeelden van mensen uit niet traditionele hoek die volledig waardeloos zijn. En aangezien ik zelf wel kan beoordelen of die mensen hun werk goed kunnen doen, hecht ik daar wat meer waarde aan dan jouw ideeen als leek.

Maar wat me nog meer stoort is dat jij hier om input komt vragen en als iemand dan stelt dat het zonder relevante opleiding en ervaring erg lastig gaat worden, met dit soort platitudes komt. Software engineering is moeilijk. Dat is waarom de vraag het aanbod overstijgt. Als die switch so makkelijk was, deed iedere werkloze het wel.

Als hij een dergelijke switch wil gaan maken, terwijl 'ie een hoop dingen tegen heeft (geen opleiding, geen relevante ervaring, spreekt de taal niet), moet hij daar echt gewoon fucking hard voor gaan werken. En dat betekent ook zelf je eigen boontjes doppen, en niet een 'vriend' voor je op een forum laten vragen.
Je hebt ook zeker wel gelijk dat dit niet altijd succesvol verloopt dit hoor je mij ook niet zeggen. Overigens heeft hij een universitaire opleiding en is nu bezig met de 2e maar helaas geen relevante opleiding voor de ICT. In ieder geval ik zeg ook nergens dat dit makkelijk is. Ik snap niet zo goed waarom jij je zo aangesproken voelt.

De reden waarom ik dit doe is omdat ik heel graag mensen help en zeker als dit ook nog eens te maken heeft mijn werk en hobby :) aangezien ik geen expert ben in alles hoop ik dat andere mensen mij een richting op kunnen sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Er zijn wel trajecten waarin je omgeschoold wordt zoals bij dit bedrijf (geen aandelen).

Ik hoop echter wel dat je je beseft dat 'een slimme jongen' iets anders dan 'een IT-er' is. Als iemand goede affiniteit met de beta-kant heeft, slim is en graag deze kant op wilt, maar om een of andere reden niet een IT studie gevolgd/afgemaakt heeft, dan is zoiets als bovenstaand traject een optie. Echter zijn die studies van 4~5 jaar meestal niet voor niets, dus 'zo even instromen' is er vaak niet bij.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiriLLu
EMP schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:16:
Er zijn wel trajecten waarin je omgeschoold wordt zoals bij dit bedrijf (geen aandelen).

Ik hoop echter wel dat je je beseft dat 'een slimme jongen' iets anders dan 'een IT-er' is. Als iemand goede affiniteit met de beta-kant heeft, slim is en graag deze kant op wilt, maar om een of andere reden niet een IT studie gevolgd/afgemaakt heeft, dan is zoiets als bovenstaand traject een optie. Echter zijn die studies van 4~5 jaar meestal niet voor niets, dus 'zo even instromen' is er vaak niet bij.
Bedankt voor je input en verwijzing :). Klopt ik heb zelf ook een 4/5 jarige opleiding in de IT gevolgd. Dit soort trajecten is voor mij een nog onbekende wereld maar ik weet wel dat ze er zijn.
Pagina: 1