Dell Laptop wil niet meer draadloos -> schakelt continu wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:48
Ik zit met iets lastigs en ik kom er niet uit. De Win10-laptop van mijn dochter wil van de één op andere dag niet meer verbinden via Wifi. De adapter is uitgeschakeld en na inschakelen schakelt hij zichzelf weer uit.
Geen wijzigingen toegebracht of - bewust - updates uitgevoerd die hiertoe zouden kunnen leiden.

Zie hier:
https://youtu.be/W8HioCkHkzk

Heb uiteraard al diverse acties uitgevoerd, maar geen resultaat tot nu toe:

- drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd
- Netwerk-instellingen gereset
- een aantal keer het schakelaartje aan de zijkant omgezet
- probleemoplosser laten lopen (zegt alleen dat de netwerkadapter moet worden ingeschakeld, maar dat werkt dus niet)
- heel hard gehuild

Maar niets helpt tot nu toe. Zie hieronder met wat oldschool-schermfotootjes.

Heeft het zin om een usb-netwerkadaptertje te kopen om dat te proberen of zit het niet in de adapter maar in Windows 10? Is er iets anders te doen dan formatteren en opnieuw beginnen met een schone installatie?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Hxcy4VPq/DSC03352.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MGrBQyt0/DSC03347.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tTKVrpKY/DSC03353.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35

Detmer

Professioneel prutser

Heeft de laptop een fysieke knop om wifi uit te schakelen toevallig?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Yep, zie opmerking in mijn post over het omzetten van het schakelaartje. Die zit er dus, maar omzetten heeft geen enkel effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:29
Is er nog een bepaalde toetsencombinatie voor het in/uitschakelen van de wifi?
Zoals Fn + Prt Scr op mijn Dell E7450. Op de Prt Scr toets staat hier een klein afbeelding van een antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-06 09:31
Als de toetsencombinatie niet werkt. Maak dan even een linux mint bootable usb. Staat wel op youtube hoe dat moet. Start de laptop vanaf de usb en kijk of je wifi kan verbinden. Als dit werkt dan weet je dat je probleem in windows zit en dan zal je die opnieuw moeten installeren. Of linux mint natuurlijk volledig eropzetten😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Masimo schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:16:
Is er nog een bepaalde toetsencombinatie voor het in/uitschakelen van de wifi?
Zoals Fn + Prt Scr op mijn Dell E7450. Op de Prt Scr toets staat hier een klein afbeelding van een antenne.
Neen, kan ik niet vinden, had met de FN-toets ook al alle functieknoppen etc geprobeerd (ik heb een E6330 overigens)
JDV808 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:27:
Als de toetsencombinatie niet werkt. Maak dan even een linux mint bootable usb. Staat wel op youtube hoe dat moet. Start de laptop vanaf de usb en kijk of je wifi kan verbinden. Als dit werkt dan weet je dat je probleem in windows zit en dan zal je die opnieuw moeten installeren. Of linux mint natuurlijk volledig eropzetten😉
Goede tip, ga ik eens proberen! Denk niet dat ik dochterlief (13) aan de Linux krijg, met het Office365 pakketje dat ze voor schoolgebruik nodig heeft is dat ook wat lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-06 09:31
Ben benieuwd of hij dan weer verbinding maakt. Ik denk het wel dus dan word het een clean install doen en dan zou alles weer moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Het zou misschien ook aan de batterij besparing kunnen liggen. Ik lees namelijk niet terug of de laptop is aangesloten op het lichtnet tijdens de testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Stonehawk schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:14:
Het zou misschien ook aan de batterij besparing kunnen liggen. Ik lees namelijk niet terug of de laptop is aangesloten op het lichtnet tijdens de testen.
Heb sowieso al bij de eigenschappen van de adapter uitgezet dat energiebeheer invloed zou mogen uitoefenen, maar ook als de laptop aan de prik hangt werkt het niet. Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Schakel de "Vliegtuigstand" van Windows maar eens een keer in én daarna weer uit :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
wimmel_1 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:23:
Schakel de "Vliegtuigstand" van Windows maar eens een keer in én daarna weer uit :P
Zou het echt....? Kan het nu niet testen want op 't werk, ik ga vanavond eens zien of dit de oplossing zou kunnen zijn. Zo niet, dan staat Linux Mint al klaar om op een usb-tje te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:33
Haal anders een keertje het wifi kaartje los en plaats hem opnieuw in het PCI slotje. Zo heb ik een heleboel E6420, E6520, E6430 en E6530 opgelost. De E6330 is ook zo'n serie laptop, je kunt het zeker even proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Helaas...

- Vliegtuigstand: kan ik niet inschakelen (uitgegrijsd) en dus ook niet uitschakelen

- Wifi-kaartje eruit...en er weer in...en geen effect.

Ga nu linux-usb stick in orde maken....tot later!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Later is nu al...p**p, ook Linux herkent de wifi niet..."Unavailable". Morgen dan maar een ritje naar de MM om een Netgear usb wifi-adaptertje te scoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Helaas, ook de nieuwe wifi-adapter helpt niet...Geen idee of Win10 opnieuw installeren helpt (gezien het feit dat Linux ook niet werkte), maar ik ga het maar proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mikekiwi schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:46:
Helaas, ook de nieuwe wifi-adapter helpt niet...Geen idee of Win10 opnieuw installeren helpt (gezien het feit dat Linux ook niet werkte), maar ik ga het maar proberen...
Je probleem zit écht in de manier waarop je OS de WiFI kaart aan het aansturen wil gaan in combinatie met die fysieke schakelaar. Die schakelaar is in het BIOS te manipuleren en daarbij kun je ook aangeven dat 't ding NIETS mag doen (normaliter schakelt 't ding per default tussen WiFi en WWAN (UMTS).....

Zet 't spel in het BIOS eens op "niks doen" en verwijder vervolgens de WiFI adapter + driver eens middels het control panel in Windows (compmgmt.msc). Daarna de WiFI adapter opnieuw laten detecteren en voorzien van de laatste (intel?) driver voor dat kaartje.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Hoe graag ik het ook anders zou willen vertellen, maar ook dit werkt niet. Schakelaar uitgezet (dus alle WWan, Wifi en BT functies uitgevinkt. en opnieuw opgestart. Netwerkadapter verwijderen en weer opnieuw opgestart.
Adapter werd alweer herkend, nog even de laatste driverupdate file laten lopen, maar ook dan helaas geen soelaas.
Daarna in BIOS de hele interne netwerkkaart gedisabled, usb-wifistick erin, ook geen verandering. Blijft het niet doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Aaaargghhhhh...

Verse Win10 installatie gedaan en na de eerste start...YES, wifi doet het. Chrome gedownload, Autodesk Sketchbook eropgezet, paardenspelletje van dochterlief eropgezet...daarna Windows Essentials gestart om Moviemaker erop te krijgen. Kan niet starten, eerst computer opstarten.

Prima, computer opnieuw opgestart....jahoor, geen Wifi meer, zelfde probleem als voor de herinstallatie. Om gek van te worden....

Edit: nog een keer opnieuw geinstalleerd en dit keer geen andere programma's geinstalleerd en gelijk opnieuw opgestart. Voor herstart wel Wifi, na herstart geen Wifi meer.

Wifi-adapter werkt dus wel, maar niet goed meer na herstart. Ook hier weer geen soelaas als ik later de wifi-adapter uitschakel en de usb-wifi-stick installeer...

[ Voor 28% gewijzigd door mikekiwi op 30-03-2019 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-06 09:38
We're no longer offering the Windows Essentials 2012 suite for download, but if you already have it installed, it will continue to work as it does today. It reached end of support on January 10, 2017, and it isn't available in Windows 10.

Note

Any websites offering free downloads of Windows Movie Maker are not offering sanctioned Microsoft products. Be cautious as these products may contain viruses or hidden costs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Dank je, maar zie laatste Edit in mijn vorige post, dit is echt het probleem niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
OK. Vreemd. Heel vreemd.
Heb je al in je bios gekeken of daar iets niet goed staat van netwerk/wifi/usb
En hoe oud is hij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Alles in BIOS al gechecked. Bios ook opnieuw geinstalleerd, heeft ook geen effect. Het enige dat nu anders is dat hij aangeeft dat hij in de vliegtuigstand staat ("Wifi is uitgeschakeld omdat de vliegtuigstand is ingeschakeld op uw pc").
Probleem is dat die met geen mogelijkheid uit te schakelen is. Zijn zat pagina's op het web mee volgeschreven en ben al de hele dag bezig om alle genoemde opties uit te proberen, maar niets helpt.

Denk dat hij een enkeltje richting het apparaten-archief op zolder krijgt (zodat ik later het geheugen of ssd nog eens kan herbruiken) en dat ik op zoek ga naar wat anders...ben het een beetje beu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Nadat je windows hebt geïnstalleerd, moet je wel de drivers van de website van de fabrikant downloaden en installeren, natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
bios up2date? en verder kan je volgens mij de switch enable/disableen in de bios ?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
zetje01 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 21:54:
Nadat je windows hebt geïnstalleerd, moet je wel de drivers van de website van de fabrikant downloaden en installeren, natuurlijk
Zeker, heb ik gedaan, geen verschil . Bizar ook dat wifi wel gewoon werkt na verse installatie, maar na herstarten niet meer
SMSfreakie schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 22:07:
bios up2date? en verder kan je volgens mij de switch enable/disableen in de bios ?
Bios = geupdate en de switch heb ik al diverse keren in bios in- en uitgeschakeld. Staat in bios overigens bij dat vanaf Win8 de bios-setting niet werkt, maar dat in het OS wordt geregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
apart, maar goed met een usb adapter heb je niks met die schakelaar etc te maken.... dus dan zou het puur in W10 mis lopen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
SMSfreakie schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 22:53:
apart, maar goed met een usb adapter heb je niks met die schakelaar etc te maken.... dus dan zou het puur in W10 mis lopen...
Precies, en dat is nu het - voor mij - onbegrijpelijke. Verse installatie: herkent wifi adapter en werkt. Na herstart, herkent nog steeds adapter, maar wifi werkt niet. Wat gaat er in die stap mis?
En waarom nu en heeft het de afgelopen maanden goed gewerkt. En waarom gaat het ook mis bij de USB-adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ben je al eens in veilige modus met netwerk ondersteuning geweest?
Misschien laat dat wat zien. Als het dan wel werkt weet je dat het iets in Windows 10 is...
Voordat Windows zelf start op F8 drukken tijdens opstarten om er te komen. Ook kun je dan eventuele Windows updates verwijderen.

Welke herinstallatie van Windows 10 doe je trouwens? Maak eens met de Media Creation Toolkit een bootable usb stick zodat je zeker weet dat je de nieuwste versie van Windows 10 installeert.

Edit:
Overigens werkt de web variant van Office(365) "gewoon" op Linux. ;)

[ Voor 61% gewijzigd door CH4OS op 31-03-2019 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
CH4OS schreef op zondag 31 maart 2019 @ 10:37:
Ben je al eens in veilige modus met netwerk ondersteuning geweest?
Misschien laat dat wat zien. Als het dan wel werkt weet je dat het iets in Windows 10 is...
Voordat Windows zelf start op F8 drukken tijdens opstarten om er te komen. Ook kun je dan eventuele Windows updates verwijderen.

Welke herinstallatie van Windows 10 doe je trouwens? Maak eens met de Media Creation Toolkit een bootable usb stick zodat je zeker weet dat je de nieuwste versie van Windows 10 installeert.

Edit:
Overigens werkt de web variant van Office(365) "gewoon" op Linux. ;)
Net opgestart in veilige modus en ook dan "gewoon" dezelfde problemen. Ik heb nu Build 17763.rs5_release.180914-1434 draaien zie ik in de veilige modus.

Bij de eerste start in de USB-versie van Linux mint (zie een aantal posts terug) deed de adapter het ook niet.

Het zit dus niet in het OS, het zit niet in hardware (want bij herinstallatie windows werkt het gewoon goed). Bios is de nieuwste versie, daar is geen verandering geweest tussen toen het nog wel werkt en toen het niet werkte (een aantal weken terug). Er is dus iets anders dat de werking van wifi belemmert, oftewel het aanzetten van de vliegtuigstand forceert

[ Voor 22% gewijzigd door mikekiwi op 31-03-2019 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Heb je echt wel de chipsetdrivers geïnstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
Jazeker!

En ondertussen denk ik dat ik een oplossing heb.
Bij apparaatbeheer staan onder het kopje HID twee opties die met de vliegtuugstand te maken hebben. (1x standaard en 1x Collection). Heb nu de standaardvariant weggegooid en ook driver verwijderd. Nu blijft hij het doen na opnieuw opstarten!

Ik blijf argwanend, even zien of het zo blijft en of ik iets kan doen om te voorkomen dat ze terugkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
als het terug komt.. kan je het dan ipv verwijderen niet gewoon "uitschakelen"?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecla
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-01-2023
Hallo,

ik zit sinds vandaag, 31 augustus 2019, met hetzelfde probleem.

Ga nu dus eerst de oplossing van het verwijderen van de vliegtuigstand proberen.

Ik heb een 2,4 GHz én 5 GHz. Die laatste is via een usbstickje en beide werken niet. |:( |:( |:(

EDIT
Deze oplossing werkt bij mij ook *O* *O* *O*

[ Voor 10% gewijzigd door Thecla op 31-08-2019 21:20 . Reden: om te laten weten dat het werkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ja merk wel dat w10 lang zo lief niet is met wifi...
Inmiddels al een aantal keer gehad dat. Zelfs met een uitgeschakelde wifi adapter (en vliegtuigstand etc) hij blijft denken dat die verbonden is.. En dan ook gewoon niets anders meer wil... Alleen een reboot helpt dan nog

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludo Corijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-08-2020
Maar wie/wat bepaalt of de driver versus wifi adapter inactief wordt ?
Is dat niet de cruciale vraag ?
(Heb zoiets aan de hand met verbinding win10-TelenetWiFree, pas nà x-tijd. Niet Telenet verbrak de connectie maar de driver of de hardware werd plots verbroken....)
Pagina: 1