TV zonder motion judder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
Ik zoek een vervanger voor mijn huidige TV Philips 43PUS6703. Ik ervaar motion judder en kan niet naar series of films kijken zonder dat het mij stoort. Ik heb alle instellingen geprobeerd maar daar wordt het niet beter op. Ik zoek dus een TV zonder enige vorm van motion judder als dat mogelijk is. Of dat nou 100Hz, 120Hz of 60Hz is dat maakt mij niet zoveel uit. Zonder motion judder is mijn voornaamste eis.

Na aanvang van dit topic ben ik door een hele behulpzame Tweaker hiernaartoe gestuurd: Dimens in "Philips TV choppy playback / framedrops"

Ik zoek een?
Televisie. Zonder motion judder. Het liefst rond de 43". Dat model heb ik nu en vind ik groot genoeg. Maar als ik naar verschillende websites kijk lijkt het erop dat ik groter moet. Als jullie een TV vinden met 43" zonder motion judder ben ik tevreden maar ik wil best ook kijken naar een 49".

Wat is je budget?
Het liefst zo goedkoop mogelijk, maar ik kan me voorstellen dat ik wat meer moet betalen. Ik wil maximaal 700 euro uitgeven. Maar liever rond 400 euro als het even kan. Zoveel heeft mijn huidige televisie ook gekost.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil voornamelijk films en sport kijken. En af en toe ook erop gamen. Geen eisen aan software, ik wil voornamelijk een TV hebben waar ik geen motion judder ervaar. De TV die ik nu heb vertoont dat en het stoort mij mateloos.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb nu een Philips Ambilight, de 43PUS6703. Deze vertoont dermate motion judder dat ik niet relax naar de TV kan kijken als ik een film afspeel. Ik ga er eigenlijk volledig blanco in. Ik heb al wat gekeken naar televisies met 120Hz. Op de Coolblue site kan ik er geen een vinden, ik heb daar mijn huidige TV gekocht, het zou handig zijn als ik mijn TV zou kunnen omruilen, anders geld terug vragen is ook een optie. ]

Ik heb deze gevonden: pricewatch: Samsung UE49NU8070 Zwart pricewatch: LG 49SK8500PLA Zwart Voornamelijk gezocht op refreshrate en schermgrootte.

Deze heb ik op de RTings website gevonden: pricewatch: Samsung UE49NU8000 Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb deze website gekregen: https://www.rtings.com/tv/tests/motion/24p Alleen het lijkt erop dat de 43" bijna niet wordt verkocht, het is allemaal heel groot. Ik hoop hier een goede prijs/kwaliteit te krijgen, want om aan mijn eisen te voldoen schiet het allemaal zo ver de prijs in. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Indien ik nog meer informatie moet aanleveren, hoor ik dat graag!

[ Voor 34% gewijzigd door sassymousasi op 27-03-2019 17:27 ]

Beste antwoord (via sassymousasi op 28-03-2019 09:54)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:40
De Samsung NU8xx serie beschikt over een native 100/ 120Hz paneel vanaf 55'' en hoger de 49NU8070 heeft dus een 50/ 60Hz paneel. De LG uit jouw OP heeft een IPS paneel, dit type paneel heeft een veel lager contrast vergeleken met een VA paneel. IPS= betere kijkhoeken, VA= betere contrast.

Van alle tv fabrikanten heeft Sony motionhandling het beste onder de knie. De goedkoopste optie die al jouw eisen vervult is de: pricewatch: Sony KD-43XF8505 Zwart (heeft een IPS paneel)

Voor ongeveer hetzelfde bedrag kun je een maatje groter nemen: pricewatch: Sony KD-49XF8505 Zwart (heeft een VA paneel)

PS De Sony 49XF8599 is nu in de aanbieding bij Smits, het enige verschil tussen de XF8505 en de Xf8599 is dat de Xf8599 een hogere Motionflow heeft, maar dit is niet noemenswaardig.
https://www.smitsarnhem.nl/televisies/led/kd-49xf8505-5204

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De Samsung NU8xx serie beschikt over een native 100/ 120Hz paneel vanaf 55'' en hoger de 49NU8070 heeft dus een 50/ 60Hz paneel. De LG uit jouw OP heeft een IPS paneel, dit type paneel heeft een veel lager contrast vergeleken met een VA paneel. IPS= betere kijkhoeken, VA= betere contrast.

Van alle tv fabrikanten heeft Sony motionhandling het beste onder de knie. De goedkoopste optie die al jouw eisen vervult is de: pricewatch: Sony KD-43XF8505 Zwart (heeft een IPS paneel)

Voor ongeveer hetzelfde bedrag kun je een maatje groter nemen: pricewatch: Sony KD-49XF8505 Zwart (heeft een VA paneel)

PS De Sony 49XF8599 is nu in de aanbieding bij Smits, het enige verschil tussen de XF8505 en de Xf8599 is dat de Xf8599 een hogere Motionflow heeft, maar dit is niet noemenswaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sassymousasi
Freshouttheoven schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:42:

Thanks. Ik lees op Rtings dat de Samsung een betere keus is: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x850f

Wat is jouw mening hierover? Zij geven aan dat de Samsung een betere response time en lagere input lag heeft. Dit lijkt me voor gamen dan weer belangrijk? En de contrast is ook beter geven zij aan. Hoe kijk jij hier tegenaan? Of kan de Samsung echt niet tippen qua motion aan de Sony?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
sassymousasi schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:34:
[...]

Thanks. Ik lees op Rtings dat de Samsung een betere keus is: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x850f

Wat is jouw mening hierover? Zij geven aan dat de Samsung een betere response time en lagere input lag heeft. Dit lijkt me voor gamen dan weer belangrijk? En de contrast is ook beter geven zij aan. Hoe kijk jij hier tegenaan? Of kan de Samsung echt niet tippen qua motion aan de Sony?
De Samsung heeft een lagere inputlag, maar alsnog geven ze de Sony 'thumbs up' for de inputlag... zoals ik het interpreteer is het dus "goed" voor de Sony en "goed+" voor de Samsung. ;) Met de 'motionhandeling' is het weer exact andersom... Maar wat de Samsung boven de Sony heeft en voor mij persoonlijk toch wel doorslaggevend is: de beeldkwaliteit en dan vooral het contrast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
sassymousasi schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:34:
[...]

Waarom de Samsung NU8 beter uit de review komt bij Rtings heeft ermee te maken dat de geteste Sony XF85 een IPS paneel heeft. Sony maakt gebruik van IPS panelen bij de XF85 serie, de 49” en 85” variant zijn hier een uitzondering op en beschikken dus over een VA paneel. Hierdoor is het verschil qua contrast vergelijkbaar met de Samsung NU8 serie. Houdt er ook mee rekening dat ze bij Rtings de 55” versie hebben getest dus met een nagive 100/ 120Hz paneel, de 49” variant van de NU8 serie heeft een 50/ 60Hz.

Qua imputlag zou ik me niet teveel zorgen maken, het verschil van rond de 10ms is verwaarloosbaar.

Qua Motionhandling doet Samsung het de laatste paar jaar beter. Een vriend van me heeft een 55NU8, hierbij valt het een en ander op in negatieve zin qua motionhandling wat ik op mijn eigen tv niet opmerk.

Je zou een USB stick met eigen content mee kunnen nemen naar een winkel, de situatie uitleggen en vriendelijk vragen of je de tv’s mag testen. Zo kom je er welke van de 2 tv’s voor jou de beste keus is qua motion handling. Vergeet dan ook niet om even met de beeldinstellingen te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sassymousasi
MicGlou schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:43:
[...]

De Samsung heeft een lagere inputlag, maar alsnog geven ze de Sony 'thumbs up' for de inputlag... zoals ik het interpreteer is het dus "goed" voor de Sony en "goed+" voor de Samsung. ;) Met de 'motionhandeling' is het weer exact andersom... Maar wat de Samsung boven de Sony heeft en voor mij persoonlijk toch wel doorslaggevend is: de beeldkwaliteit en dan vooral het contrast.
Ah thanks. De poster onder je geeft weer aan dat dat voordeel wegvalt qua contrast en beeldkwaliteit door het gebruik van een VA paneel in de 49" versie. Mijn main issue is motion handling dus dan gaat mijn voorkeur toch uit naar de Sony. Bedankt voor je bijdrage!
Freshouttheoven schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:09:
[...]

Waarom de Samsung NU8 beter uit de review komt bij Rtings heeft ermee te maken dat de geteste Sony XF85 een IPS paneel heeft. Sony maakt gebruik van IPS panelen bij de XF85 serie, de 49” en 85” variant zijn hier een uitzondering op en beschikken dus over een VA paneel. Hierdoor is het verschil qua contrast vergelijkbaar met de Samsung NU8 serie. Houdt er ook mee rekening dat ze bij Rtings de 55” versie hebben getest dus met een nagive 100/ 120Hz paneel, de 49” variant van de NU8 serie heeft een 50/ 60Hz.

Qua imputlag zou ik me niet teveel zorgen maken, het verschil van rond de 10ms is verwaarloosbaar.

Qua Motionhandling doet Samsung het de laatste paar jaar beter. Een vriend van me heeft een 55NU8, hierbij valt het een en ander op in negatieve zin qua motionhandling wat ik op mijn eigen tv niet opmerk.

Je zou een USB stick met eigen content mee kunnen nemen naar een winkel, de situatie uitleggen en vriendelijk vragen of je de tv’s mag testen. Zo kom je er welke van de 2 tv’s voor jou de beste keus is qua motion handling. Vergeet dan ook niet om even met de beeldinstellingen te spelen.
Bedoel je in het vetgedrukte niet Sony?

Ik ga dan maar toch voor jou expertise en ga de Sony bestellen. De inputlag is verwaarloosbaar en omdat het een VA paneel betreft in de 49" versie zou het gelijk moeten liggen qua contrast en beeldkwaliteit. Motion handling is voor mij de main issue, dus als dat bij Sony een stuk beter ligt zoals jij en de user boven jou al aangeeft ga ik toch voor de Sony. Bedankt voor je input, zeker op prijs gesteld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Ik bedoel dat Samsung de laatste paar jaar hun motionhandling aardig hebben verbeterd, echter nog steeds een stuk onder het niveau van Sony. Sony is heer en meester op dat gebied.

Er zijn natuurlijk ook onderling verschillen qua VA panelen, maar het contrast van VA panelen ligt over het algemeen dicht bij elkaar (er zou ongeveer 10% verschil kunnen zijn).

Er zijn nog twee andere verschillen, de brightnes van de NU8 kan hoger. Upscaling heeft de Sony beter onder de knie.

Nog een aandachtspunt is dat de Sony Flicker-Free is in tegenstelling tot de NU8, sommige mensen zijn hier ook gevoelig voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sassymousasi
Freshouttheoven schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:47:
Ik bedoel dat Samsung de laatste paar jaar hun motionhandling aardig hebben verbeterd, echter nog steeds een stuk onder het niveau van Sony. Sony is heer en meester op dat gebied.

Er zijn natuurlijk ook onderling verschillen qua VA panelen, maar het contrast van VA panelen ligt over het algemeen dicht bij elkaar (er zou ongeveer 10% verschil kunnen zijn).

Er zijn nog twee andere verschillen, de brightnes van de NU8 kan hoger. Upscaling heeft de Sony beter onder de knie.

Nog een aandachtspunt is dat de Sony Flicker-Free is in tegenstelling tot de NU8, sommige mensen zijn hier ook gevoelig voor.
OK, ja het is voornamelijk dat de motion bij mij goed is, dus dan ga ik toch echt voor de Sony. Eventuele flickeringen zullen mij misschien ook storen dus dat is mooi meegenomen. Wat betreft kleur en beeldkwaliteit ben ik volgens mij niet zo moeilijk. Ik denk dat het gamen op 144Hz mij toch wat attenter heeft gemaakt op eventuele motion judders.

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden en verduidelijkingen, heel erg bedankt! Hopelijk kan ik nu wel van mijn TV genieten, maar als ik jouw antwoorden hoor en de verschillende tests op internet zie moeten mijn ergernissen verleden tijd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:01
Ik heb sinds een week de KD-55XF8599 van Sony en kan je vertellen dat judder wel degelijk aanwezig is. Vooral bij veel RTL-programma's als Housevision en Eigen huis is dit zichtbaar. Stotterend beeld bij het pannen van de camera. Heb al heel veel instellingen geprobeerd bij Motionflow, maar krijg het niet weg. Gek word ik ervan. En flicker-free is ie op de interne DVB-C tuner ook niet op de NPO-zenders. Bij lichte beelden heb ik altijd wel wat trillend beeldruis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sassymousasi
rowicom schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:32:
Ik heb sinds een week de KD-55XF8599 van Sony en kan je vertellen dat judder wel degelijk aanwezig is. Vooral bij veel RTL-programma's als Housevision en Eigen huis is dit zichtbaar. Stotterend beeld bij het pannen van de camera. Heb al heel veel instellingen geprobeerd bij Motionflow, maar krijg het niet weg. Gek word ik ervan. En flicker-free is ie op de interne DVB-C tuner ook niet op de NPO-zenders. Bij lichte beelden heb ik altijd wel wat trillend beeldruis....
Dat is een bummer. Ik heb zelf geen Digitale TV dus ik weet niet of het voor mij opgaat. Maar ik ben benieuwd of het bij mij ook optreedt. Ik krijg de TV deze week binnen, zal dus wel een update plaatsen.

Zou wel zuur zijn overigens.

Overigens dacht ik dat alle beelden voor de kabel/TV waren aangepast zodat het er op elke TV goed uitziet. Vandaar dat ik judder nog nooit heb ervaren op de kabel, ook met mijn huidige TV niet die dat wel heeft bij Films en series.

[ Voor 12% gewijzigd door sassymousasi op 01-04-2019 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
rowicom schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:32:
Flicker free duidt op de werking van de backlight dimming en die is wel degelijk pwm vrij op de XF85.
Mogelijk is dit een oplossing voor wat je ziet apis29 in "[LCD/OLED] Sony 2017 line-up"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
apis29 schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:05:
[...]

Flicker free duidt op de werking van de backlight dimming en die is wel degelijk pwm vrij op de XF85.
Mogelijk is dit een oplossing voor wat je ziet apis29 in "[LCD/OLED] Sony 2017 line-up"
Dank voor de tip, maar de oplossing die in jouw link geboden wordt, gaat over het frame drop/frame back issue. Wat ik ervaar met mijn 55XF8599 is 'stutter'. In een scene beweegt (panning) de camera van links naar rechts of andersom en de achtergrond zie je als een soort van snel afgespeelde diashow voorbijkomen. Het lijkt te stotteren.

Heb nog niet echt een instelling gevonden die dat elimineert. Ik probeer bij Motionflow nu de instelling Smooth 1 en Clearness 0. Lijkt het wel redelijk te verbeteren, maar het is er nog wel. Cinema Mode staatdan op High.
Iemand die mij een goede tip hierin kan geven? Heb zelf al heel wat sites doorgeakkerd hoor...
En ja, weet je wat het is? Wij kijken voornamelijk 'gewoon' tv van Ziggo met een CI-module. De NPO-zenders en af en toe een RTL'etje...

[ Voor 6% gewijzigd door rowicom op 01-04-2019 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
rowicom schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:41:
[...]

Dank voor de tip, maar de oplossing die in jouw link geboden wordt, gaat over het frame drop/frame back issue. Wat ik ervaar met mijn 55XF8599 is 'stutter'. In een scene beweegt (panning) de camera van links naar rechts of andersom en de achtergrond zie je als een soort van snel afgespeelde diashow voorbijkomen. Het lijkt te stotteren.

Heb nog niet echt een instelling gevonden die dat elimineert. Ik probeer bij Motionflow nu de instelling Smooth 1 en Clearness 0. Lijkt het wel redelijk te verbeteren, maar het is er nog wel. Cinema Mode staatdan op High.
Iemand die mij een goede tip hierin kan geven? Heb zelf al heel wat sites doorgeakkerd hoor...
En ja, weet je wat het is? Wij kijken voornamelijk 'gewoon' tv van Ziggo met een CI-module. De NPO-zenders en af en toe een RTL'etje...
Heb je al eens Cinema Mode veranderd? Zou die eerst op Uit of Laag zetten en dan met Smoothness spelen ... (op High icm Smoothness krijg je juist dat Soap Opera effect)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
apis29 schreef op maandag 1 april 2019 @ 22:06:
[...]

Heb je al eens Cinema Mode veranderd? Zou die eerst op Uit of Laag zetten en dan met Smoothness spelen ... (op High icm Smoothness krijg je juist dat Soap Opera effect)
ok, ga ik dat eens proberen. Maar ben er nog niet precies achter wat ze nou met Soap Opera Effect (liefkozend: soe, haha) bedoelen? Is het dat gezichten en zo onnatuurlijk worden? Of is dat waar ik last van heb... dat bij trage panshots de achtergrond stottert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sassymousasi
rowicom schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:41:
[...]

Op RTings.com staat het volgende:
The X850F has a 120 Hz panel and can interpolate lower frame rate content up to 120 fps. This high frame rate greatly improves motion but can appear strange to some (the 'soap opera effect'), and sometimes adds unwanted artifacts during fast motion. Interpolation is activated by setting 'Motionflow' to 'Custom', increasing the 'Smoothness' slider, and setting 'Cinemotion' to 'High'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
Mijn tv is de XF8599. Is de X850F niet een andere serie?
Wat refreshrate betreft tast ik een beetje in het duister. Zowel Tweakers als Sony melden 100 hz. Maar hier wordt dan weer 120 gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sassymousasi
rowicom schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 13:11:
Mijn tv is de XF8599. Is de X850F niet een andere serie?
Wat refreshrate betreft tast ik een beetje in het duister. Zowel Tweakers als Sony melden 100 hz. Maar hier wordt dan weer 120 gezegd.
Naar mijn weten valt het in dezelfde serie maar is het een update? (Correct me if i'm wrong)

Ja dat zie ik wel vaker, dat de een 100Hz zegt maar de ander 120Hz. Misschien moet je eens proberen of die instellingen helpen bij je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
X850F is de amerikaanse modelnaam voor de XF8505 (in Azië X8500F).
'100Hz' wordt hier in de marketing gebruikt vanwege het verleden, feitelijk is het een 120hz paneel met ook 100Hz ondersteuning.
Pagina: 1