CV opnieuw aanleggen in huis (verduurzamen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
We hebben een CV (nefit 2015 CW4 HR ketel)
& ik heb het CV tunetopic gelezen (en deels toegepast)
Nu kan je niet koelen met een CV maar dat is geen issue voorlopig (het is fijn als het tzt kan)
Het huis is al grotendeels geisoleerd en nog maar een paar stappen zijn nodig.

De ijzeren verwarming(en) gaan we vervangen door vloerverwarming en Lage Temperatuur verwarming zodat we kunnen koelen/verwarmen op een lage temperatuur, dit is de doelstelling.

Op dit moment wil ik alle dikwandige ijzeren leidingen vervangen door PEX (of gelijkwaardig iets) al dan niet geisoleerd. Nu is mijn vraag hoe kan ik dit het beste aanpakken ?

De situatie
- op zolder "splitst" de cv naar voor & achter.
- en onderweg naar de begane grond vertakt deze op bepaalde punten naar de kamers/gang
- op de 1ste verdieping blijven radiatoren
- zolder en begane grond krijgen vloerverwarming tzt.
- er is plek vrij voor boilervat(ten)

Nu is het plan om een CV verdeel blok(ken) te monteren op zolder en deze ipv de splitsing te gebruiken.

Maar mijn vraag (gezocht advies) wat is nu handig in de overgangs situatie, immers de verwarmings radiatoren begane grond zullen nog 1 tot 4 jaar blijven zitten waar ze zitten. hoe kan ik deze het beste doorlussen / aansluiten. Voor de vloerverwarming trek ik een 20 of 22mm loze leiding alvast.
- ps mij lijkt het makkelijkst om af te takken van de 1ste verdieping naar begane grond en deze later af te doppen en restant leiding te verwijderen als de tijd rijp is.

Waar moet ik rekening houden met WP / boilervatten .. volgens mij een 4 of 5 aderpaar ? zelfde aansluiting als een inductie plaat ? en waar maak ik het me erg gemakkelijk bij het plaatsen van boilervaten ..

ps mocht je het afvragen.
- De reden van veranderen van buizen is verbeteren v.d prestatie / mogelijk maken van LTV al zou ik bv tijdelijk op de begane grond een paar 2de hands moeten scoren om naar LTV te kunnen schakelen.
- De andere reden is dat ik zolder/1ste verdieping bijna compleet kan afwerken en me kan richten op begane grond.
- WP / pellet kachel met CV ondersteuning staat op de wensenlijst.

Ik denk nu de meeste winst te behalen met nieuw leidingwerk, en strategisch radiatoren te vervangen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-06 15:23
Je gaat ijzeren leidingen vervangen omdat je verwacht dat je met PEX leidingen minder warmte verliest?
Ik kan me voorstellen dat je er iets mee wint, maar om daar nou je hele CV systeem voor te laten vervangen.

Als je overgaat op LTV, is het verlies imho nog minder...

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:03
Ik snap niet zo goed waarom je de leidingen wilt vervangen? Is dat om warmteverlies? Dat zou denk ik erg minimaal zijn.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Possible & @YaaD het is nu dikwandig CV (ongeisoleerd) vervangen door Pex geisoleerd lijkt mij een betere distributie van de warmte, momenteel verlies ik redelijk wat warmte op zolder/1ste verdieping omdat ik daar minder tot niet stook. ook verwacht ik een betere flow van de installatie.

Dikwandig is daarnaast lastig aan te passen (niet of vrij duur) en de verdeling(tuning) is momenteel ook niet optimaal

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:11
Eeuwig zonde. Niets zo mooi als een dikwandige installatie. Tenzij je echt helemaal naar vloerverwarming gaat, lekker laten zitten. Isoleren en goede dubbel instelbare kranen op de radiatoren, klaar ben je.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
vso schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:02:
@Possible & @YaaD het is nu dikwandig CV (ongeisoleerd) vervangen door Pex geisoleerd lijkt mij een betere distributie van de warmte, momenteel verlies ik redelijk wat warmte op zolder/1ste verdieping omdat ik daar minder tot niet stook. ook verwacht ik een betere flow van de installatie.

Dikwandig is daarnaast lastig aan te passen (niet of vrij duur) en de verdeling(tuning) is momenteel ook niet optimaal
Wat is je verlies dan? Geven je leidingen zoveel warmte af dat je tijdens transport veel verliest? Krijg je het in huis niet meer warm door dit probleem? Isolatieschuim erom heen en je bent klaar.

Ik zou echt nooit mijn complete systeem vervangen voor die reden alleen.

Als het al vervangen moet worden ok.

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:34
Naar je vloerverwarming verdeler kan je het beste een 28mm leiding gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:51:
Naar je vloerverwarming verdeler kan je het beste een 28mm leiding gaan maken.
Is dat nog ergens te "berekenen" ? (70m2 vloer oppervlak dit is brutto, netto zal uiterraard minder zijn) maar ik zoek meer de hoe/waarom in dit geval.

Kan ik trouwens met 1 pomp af of is het beter op zolder/begane grond ieder een aparte pomp te hebben ?
Ik verwacht zolder met andere intervallen te verwarmen/koelen. De temperatuur blijft redelijk constant en in de zomer is dit een steigende lijn. (met isolatie minder maar toch)

@YaaD ik denk zeker dat ik de investering er wel uit haal, met of zonder LTV verwarming puur door isolatie en de betere flowrate met de leiding zelf. Hoe groter de Delta T(emp) tussen in en uitvoer van de CV hoe meer stookkosten er zal zijn.
Daarnaast de dik wandige cv leiding heeft roest/slib en is verouderd, het vervangen verhoogt de efficientie van de buizen naar optimaal. (ook weer de flowrate dus)

Het grootste "probleem" is dat we beneden stoken, omdat we daar nu leven, misschien is het zelfs handig zone verwarming toe te passen (per verdieping 1 temp)
De 1ste verdieping = hoeft niet extra verwarmt te worden maar moet ook niet afgesloten worden zodat we kunnen bijverwarmen / koelen wanneer de buiten temp te extreem is.

Voor nu is het denk ik het makkelijkst om een manier te vinden dat de 1ste verdieping minder verwarmt word zonder dat begane grond daar last van heeft. Op het moment dat de Begane grond vloer verwarming ligt moet ik eigenlijk overschakelen naar "zone" verwarming zodat het relatief stille water geen bezinking heeft.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
vso schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:01:
[...]

Is dat nog ergens te "berekenen" ? (70m2 vloer oppervlak dit is brutto, netto zal uiterraard minder zijn) maar ik zoek meer de hoe/waarom in dit geval.

Kan ik trouwens met 1 pomp af of is het beter op zolder/begane grond ieder een aparte pomp te hebben ?
Ik verwacht zolder met andere intervallen te verwarmen/koelen. De temperatuur blijft redelijk constant en in de zomer is dit een steigende lijn. (met isolatie minder maar toch)

@YaaD ik denk zeker dat ik de investering er wel uit haal, met of zonder LTV verwarming puur door isolatie en de betere flowrate met de leiding zelf. Hoe groter de Delta T(emp) tussen in en uitvoer van de CV hoe meer stookkosten er zal zijn.
Daarnaast de dik wandige cv leiding heeft roest/slib en is verouderd, het vervangen verhoogt de efficientie van de buizen naar optimaal. (ook weer de flowrate dus)

Het grootste "probleem" is dat we beneden stoken, omdat we daar nu leven, misschien is het zelfs handig zone verwarming toe te passen (per verdieping 1 temp)
De 1ste verdieping = hoeft niet extra verwarmt te worden maar moet ook niet afgesloten worden zodat we kunnen bijverwarmen / koelen wanneer de buiten temp te extreem is.

Voor nu is het denk ik het makkelijkst om een manier te vinden dat de 1ste verdieping minder verwarmt word zonder dat begane grond daar last van heeft. Op het moment dat de Begane grond vloer verwarming ligt moet ik eigenlijk overschakelen naar "zone" verwarming zodat het relatief stille water geen bezinking heeft.
Met vloerverwarming ben ik van mening dat je het water zo lang mogelijk in je systeem wil houden zodat de afgifte naar de vloer afdoende is. Ik heb er destijds voor gekozen om niet met een pomp te werken en de CV het werk te laten doen. tot op heden nog geen spijt van gehad.

Maar ga je op basis van je gevoel uit en "denk" je dat je de investering eruit haalt of is dat ook ergens op gebaseerd? Daarnaast had ik ook dikwandige leidingen in huis liggen, en die liggen er ook al ruim 50 jaar, maar ik heb daar geen slib in gezien. Ja ze zijn vies van binnen, maar niet zo ernstig dat er geen warm water meer door stroomt. Ik ben er dus nog steeds niet erg van overtuigt dat je winst gaat behalen, laat staan je investering terug zien in euro's.

Daarnaast begrijp ik niet waarom je nu al bezig bent met het leggen van leidingen als je pas besluit om ze over 1-4 jaar te gebruiken.

En het "probleem" wat jij schets heeft toch heel NL? Iedereen wil het graag behagelijk in de woonkamer hebben en de restant ruimtes genieten van restwarmte.Als je heel plaatselijk wil kunnen verwarmen heb je wellicht meer aan een haard of kachel.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
YaaD schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 07:46:
Met vloerverwarming ben ik van mening dat je het water zo lang mogelijk in je systeem wil houden zodat de afgifte naar de vloer afdoende is. Ik heb er destijds voor gekozen om niet met een pomp te werken en de CV het werk te laten doen. tot op heden nog geen spijt van gehad.
+1 dat is handige informatie, ik wist niet dat dat ook kon :)
Maar ga je op basis van je gevoel uit en "denk" je dat je de investering eruit haalt of is dat ook ergens op gebaseerd? Daarnaast had ik ook dikwandige leidingen in huis liggen, en die liggen er ook al ruim 50 jaar, maar ik heb daar geen slib in gezien. Ja ze zijn vies van binnen, maar niet zo ernstig dat er geen warm water meer door stroomt. Ik ben er dus nog steeds niet erg van overtuigt dat je winst gaat behalen, laat staan je investering terug zien in euro's.
De winst zit hem meer in, dat de warmte verspreiding beter afgesteld kan worden.

Tijdens het tunen van mijn CV installatie kwam ik erachter dat niet alle verwarmingen optimaal werken en ik dus best veel moet stoken wil mijn huis warm worden. de enige verwarming die echt optimaal werkt is een convector put, welke in een directe lijn ligt met de CV de rest van de installatie is veel warmte kwijt doordat het via een omweg loopt.

Een tekening zou handig zijn, maar
- cv --> splits voor + achter
- achter --> naar convector + splitsing (2 slaapkamers(1ste verdieping) --> woonkamer convector)
--- 1 slaapkamer(achter) splits weer naar beneden radiator
- voor --> verwarming zolder + splitsing --> badkamer(1ste verdieping) + splitsing naar (voor)slaapkamer(1ste verdieping) en keuken
- (voor)slaapkamer(1ste verdieping) --> berging --> gang

Er is geen enkele debiet regeling, anders dan de kraan op de radiatoren. en er zijn 2 diameters in de CV kring, dat de convector put het beste verwarmt is ook niet geheel onlogisch.
Dit zou ik kunnen opvangen met een verdeler, alleen dikwandig gooit best wel wat roet in het eten. (maakt het prijzig)

bv Het is niet goedkoop op nu de boilervat te verplaatsen, materiaal kosten nog geen 100,- echter het laten doen kost me 600,- (halve dag werk) voor een cv man.

Ons huis heeft 6 jaar te koop gestaan, en we hebben gemerkt bij elk onderhoud dat we plegen dat de leefcomfort met sprongen vooruit springt. Dus in die lijn is CV installatie ook te verwachten.

Als ik bv 10 euro per meter moet investeren om nieuwe leidingen (DIY) aan te legen, die vervolgens door een CV man netjes afgemonteerd word. lijkt me dat geen onverstandige zet.

Als resultaat verwacht ik minder gas te verbruiken, maar belangrijker is een behagenlijker gevoel
Daarnaast begrijp ik niet waarom je nu al bezig bent met het leggen van leidingen als je pas besluit om ze over 1-4 jaar te gebruiken.
ik werk kamer voor kamer en van zolder naar de voordeur toe. de loze leiding voor de begane grond vloerverwarming (toe en afvoer) loopt door een kamer heen die dan af moet zijn. dus ik wil er later niet nog gaan aanpassen.

in de nieuwe "schema" (tekening zou wederom handig zijn)
- cv ---> verdeelblok
-- verdeelblok --> zolder(vloerverwarming)
-- verdeelblok --> 1ste verdieping voor (tijdelijk de extra verwarmingen begane grond ?)
-- verdeelblok --> 1ste verdieping achter (tijdelijk de extra verwarmingen begane grond ?)
-- verdeelblok --> vloerverwarming begane grond (tijdelijk convector put ?)

ik kan voor & achter niet combineren (te veel in het zicht) maar kan wel de loze leiding voor de vloerverwarming "misbruiken" voor een apart circuit voor de voorkant, dat zou wel extra leidingwerk zijn.
de achterkant radiator zou ik in de huidige situatie kunnen laten, totdat de vloerverwarming er ligt.
En het "probleem" wat jij schets heeft toch heel NL? Iedereen wil het graag behagelijk in de woonkamer hebben en de restant ruimtes genieten van restwarmte.Als je heel plaatselijk wil kunnen verwarmen heb je wellicht meer aan een haard of kachel.
:) de haardcv /pelletcv ondersteuning is iets wat ik ook "loos" aanleg maar dat komt meer omdat we die optie al hebben. maar heeft niks met deze vraag te maken.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:34
vso schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:01:
[...]

Alles kan je berekenen :)
Maar ik bebrijp dat je in de toekomst wil gaan koelen ( warmtepomp ? ) dan is het fijn om de aanvoer en retour leiding van 28mm hebben naar je vloerverwarmings verdeler.

In de huidige situatie waar je nog gebruikt maakt van radiatoren zou je een vloerverwarmings verdeler moeten gebruiken met pomp.
Pagina: 1