Switch+2x AP: TP-Link of Ubiquiti?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ter uitbereiding en vervanging van mijn bestaande netwerk wil ik een PoE switch met een tweetal Access Points aanschaffen.

Nu twijfel ik over de volgende 2 configuraties:

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 109,95€ 109,95
2Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 78,-€ 156,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 265,95

en

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-SG108PE€ 59,90€ 59,90
2TP-Link EAP245 AC1750 v3€ 77,98€ 155,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 215,86

Het verschil lijkt “op papier” in het voordeel van TP-Link:

+ Iets hogere theoretische maximale WIFI snelheden
+ Extra RJ45 uitgang op het AP
+ Goedkoper (50 euro verschil)
- Hoger verbruik 12.3W vs 6.5W

Qua beheer met controller software en/of app lijken ze elkaar niet heel veel te ontlopen. Beiden voldoen naar verwachting ruimschoots aan mijn wensen (stabiel/gastnetwerk/VLAN).

Heeft iemand nog advies waarom voor een van beiden te kiezen, of wellicht wat anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:12

lier

MikroTik nerd

+ Extra RJ45 uitgang op het AP
Ben je van plan om de accesspoints aan het plafond te hangen?

Ik maak zelf gebruik van Unifi, prima spul en een superactieve community. Met name dat laatste is een pluspunt van Unifi, kan niet inschatten hoe dat bij TP-Link is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik zou gaan voor de Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) en de AP's gaan dan kan je direct je AP's in de switch duwen en heb je de POE adapters niet nodig (Scheelt weer een stopcontact) en kan je gelijk je AP's en Switch beheren vanuit de ubnt software.

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 27-03-2019 16:11 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
lier schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:06:
[...]

Ben je van plan om de accesspoints aan het plafond te hangen?

Ik maak zelf gebruik van Unifi, prima spul en een superactieve community. Met name dat laatste is een pluspunt van Unifi, kan niet inschatten hoe dat bij TP-Link is.
Niet aan het plafond: een komt beneden onder de trap (zo hoog mogelijk), de ander op zolder tegen houten schot.

Dat Ubiquiti een actieve gebruikersgroep heeft is zeker een pluspunt. Daarentegen heeft TP-link een "vertegenwoordiger" die actief is hier op Tweakers: @TP-Link met een goede link naar de technische helpdesk.
HKLM_ schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:10:
Ik zou gaan voor de Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) en de AP's gaan dan kan je direct je AP's in de switch duwen en heb je de POE adapters niet nodig (Scheelt weer een stopcontact) en kan je gelijk je AP's en Switch beheren vanuit de ubnt software.
Precies datzelfde kan ook met de TP-Link AP's, zowel de AP's via PoE, als beheren via SW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het prijsverschil zit in de switches. Ik zou de TP-link switch nemen omdat die levenslange garantie heeft, en daarna een keuze maken voor een AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

tollo71 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:14:
Niet aan het plafond: een komt beneden onder de trap (zo hoog mogelijk), de ander op zolder tegen houten schot.
Let dan goed op het afstraal gedrag van de accesspoint. Een optimale plaatsing zorgt voor het beste (dekkings)resultaat.
Dat Ubiquiti een actieve gebruikersgroep heeft is zeker een pluspunt. Daarentegen heeft TP-link een "vertegenwoordiger" die actief is hier op Tweakers: @TP-Link met een goede link naar de technische helpdesk.
Niks ten nadele van de "vertegenwoordiger", ik heb de community van Unifi behoorlijk hoog zitten.

Tot slot: Unifi heeft een controller nodig om alles te configureren. Hierin stel je je switch, accesspoint(s) en eventueel je USG in. Ideaal om alles centraal in te stellen. Wederom, geen idee hoe dat in de TP-Link wereld werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51
Het is beide prima :) ontloopt elkaar niet zoveel geloof ik
Persoonlijk (net als vele andere tweakers) ben ik meer fan van unifi. Is echter gebaseerd op het consumenten spul van tplink (vond ik echt meh!) en geen ervaring met de enterprise setup.
Lees beide topics door zou ik zeggen!

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

@tollo71 Wij zijn zeker actief op Tweakers dus mocht je vragen hebben dan beantwoorden we die graag.
lier schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:33:
Tot slot: Unifi heeft een controller nodig om alles te configureren. Hierin stel je je switch, accesspoint(s) en eventueel je USG in. Ideaal om alles centraal in te stellen. Wederom, geen idee hoe dat in de TP-Link wereld werkt.
Onze access points zijn zowel stand alone te configureren als via onze Omada cloud controller software, deze software is gratis en geeft een aantal extra mogelijkheden op het gebied van remote management, fast roaming etc. wanneer deze draait. De software draait op Windows en op Linux en kan bijvoorbeeld ook draaien op een Raspberry Pi of Virtual Machine. Een alternatief is de OC200 cloud controller, dat is een dedicated controller die je aan je netwerk toe kan voegen en via POE kan worden gevoed. Het beheer verloopt via webinterface of via de Omada App voor Android en IOS. Zoals @GlowMouse al aangaf hebben bijna alle producten uit onze enterprise lijn levenslange garantie, zo ook de access points.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanvB17
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 12:21
Ik draai op TP-Link Omada software controler en een EAP245 werkt fantastisch, maar wil langzaam mijn netwerk uitbreiden met een router een POE switch en extra AP, heb nu voor in de woonkamer een dacht ik compatible kleine easy smart switch gekocht (TL-SG105E) nergens op de TP-link site te vinden dat deze niet compatibel is met de Omaha controler software, dus niet zou mooier zijn net als bij Ubiquite dat je dat direct weet.
SWitch gaat terug en denk dat ik de overstap ga maken naar Ubiquiti mede dat deze nu ook 5 Poorts unifi switches op de markt hebben gebracht.
Wat betreft de EAP245 zeer tevreden over dit AP, zal ik zeker nog houden, maar TP-Link moet nog veel aan de weg timmeren willen ze ubiquiti evenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Je weet dat je bijvoorbeeld de EdgeRouters niet kan bedienen met de Unifi software (om maar een voorbeeld te geven)? Staat namelijk niet op de site...

Je moet je afvragen of de toegevoegde waarde van centraal beheersysteem opweegt tegen de investering. En vergis je niet...ook Unifi is niet zaligmakend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanvB17
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 12:21
lier schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:05:
Je weet dat je bijvoorbeeld de EdgeRouters niet kan bedienen met de Unifi software (om maar een voorbeeld te geven)? Staat namelijk niet op de site...

Je moet je afvragen of de toegevoegde waarde van centraal beheersysteem opweegt tegen de investering. En vergis je niet...ook Unifi is niet zaligmakend.
Daar heb je gelijk in. Alllen staat er bij de producten van Ubiquiti duidelijke of het om een Unifi product gaat. Bij de switch van Tp-link was het de reclame baner boven aan de product pagina die me het gevoel gaf dat deze geschikt zou zijn voor De Omada controleren. De controler software draai ik in een docker op mijn Nas. Doel is om een privé en guest netwerk op te zetten. Dus ik heb wel een switch nodig met VLAN functie. En leek me handig dat in 1 software omgeving te doen zoals in de omada controler omgeving te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixter388
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-05-2022
Zoals @GlowMouse al aangaf hebben bijna alle producten uit onze enterprise lijn levenslange garantie, zo ook de access points.
Hi TP-link, goed om een vertegenwoordiger hier te tegen te komen. Vraag 1 "bijna alle... levenslange garantie". Ik had gister een reseller aan de telefoon die zei dat er een jaar garantie vanuit de producent is en dat zij daar nog is een extra jaar bij zouden doen.

Verder valt mij op dat op de TP-link website voor alle voorbeelden van jullie controller, schermen worden gebruikt van macbook, imac, ipad, Apple schermen dus. Nou zijn het natuurlijk mooi ogende schermen daar ben ik het helemaal mee eens maar die controller is er niet voor MacOs. Waarom eigenlijk niet? Natuurlijk, er is me verteld dat ik die via een OC200 en een webinterface ook op Mac kan draaien maar bij het eerst zien van die schermen en een latere constatering dat er geen Mac software is had ik wel even een bedenking.

groet T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seabird1974
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-02-2021
Ik zit met een soortgelijk dilemma. Ik heb echter al een POe switch hangen van netgeqr en wil die eigenlijk niet vervangen. Kan ik dan die ubiquiti wel instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-06 16:15
Dat kan in principe wel maar je beheert wel beide met hun eigen software i.p.v alles onder 1 controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seabird1974
Arthion-nl schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:18:
Dat kan in principe wel maar je beheert wel beide met hun eigen software i.p.v alles onder 1 controller.
ok, zo doe iknhet nu ook met 2 routers in bridge mode. Maar praten die AP's dan wel met elkaar om het switchen probleemloos te laten verlopen? Daar zit nu zegmaar de bottleneck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
seabird1974 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:21:
[...]
ok, zo doe iknhet nu ook met 2 routers in bridge mode. Maar praten die AP's dan wel met elkaar om het switchen probleemloos te laten verlopen? Daar zit nu zegmaar de bottleneck
ja dat doen zo lang je alles maar goed afstelt, Ubiquiti AP werken altijd met andere merken en het zit hem vaak alleen dat Ubiquiti Unifi lijn het voordeel heeft dat alles onder 1 dak is met 1 controller.
Verder zou er geen issues mogen zijn als je dit combineert met andere merken.
Kijk wel ff naar de poe protocollen of de netgear wel de juiste stroom geeft aan de Ubiquiti AP.

[ Voor 18% gewijzigd door Arthion-nl op 22-01-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seabird1974
Dank voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:58
Die tp-link EAP245 is een 3x3 mu-mimo en die Ubiquiti Ac-lite is en 2x2 mu-mimo.

Voor het verschil lees dit:
https://www.tanaza.com/blog/mu-mimo-technology-explained/

[ Voor 40% gewijzigd door Ben(V) op 22-01-2021 14:30 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-07 20:50
Ik zelf heb op mijn sportclub de ubiquiti ap’s met de tp-link switch die je overweegt.

Werkt prima. Voor andere netwerken ben ik ubiquiti only gegaan. Dat heeft puur met het beheer op afstand te maken. Maar ik weet niet hoevaak je setting van je switch wil aanpassen. Mijn ervaring ismdat het tegen valt hoevaak je dat doet. Moet je goed afvragen of dat het geld waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seabird1974
Arthion-nl schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:23:
[...]

ja dat doen zo lang je alles maar goed afstelt, Ubiquiti AP werken altijd met andere merken en het zit hem vaak alleen dat Ubiquiti Unifi lijn het voordeel heeft dat alles onder 1 dak is met 1 controller.
Verder zou er geen issues mogen zijn als je dit combineert met andere merken.

[...]

Kijk wel ff naar de poe protocollen of de netgear wel de juiste stroom geeft aan de Ubiquiti AP.
ok, beide punten aangesloten in huis. Beide zelfee SSID naam en ging ervanuit dat switches soepeler zou verlopen. Dekking is wel beter. Moet ik net als voorheen de channels gelijk zetten? Dacht dat die punten met elkaar zouden communiceren. Of is daarvoor een unify switch nodig?

Merk nu ook dat ik geen gast netwerk meer kan aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
seabird1974 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:04:
[...]

ok, beide punten aangesloten in huis. Beide zelfee SSID naam en ging ervanuit dat switches soepeler zou verlopen. Dekking is wel beter. Moet ik net als voorheen de channels gelijk zetten? Dacht dat die punten met elkaar zouden communiceren. Of is daarvoor een unify switch nodig?

Merk nu ook dat ik geen gast netwerk meer kan aanmaken.
Als je meerdere AP heb met zul je deze wel op verschillende kanalen moeten zetten. Om een gastennetwerk op te zetten dacht ik moet je een actieve controller hebben.
Een switch van unifi voegt hier niks aan toe tegenover je netgear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seabird1974
Arthion-nl schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:16:
[...]

Als je meerdere AP heb met zul je deze wel op verschillende kanalen moeten zetten. Om een gastennetwerk op te zetten dacht ik moet je een actieve controller hebben.
Een switch van unifi voegt hier niks aan toe tegenover je netgear.
goedkoopste optie (buiten zelf op server installeren) cloudkey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Ik heb gekozen voor TP-Link; zowel voor switches (2x) en accesspoints (2x, moet nog 3x worden :)). Ik heb even support nodig gehad, en dat ging goed :)

De switches bevallen goed, enige minpuntje (voor thuis niet zo relevant); het gebrek aan SNMP. De accesspoints ondersteunen dit wel. Ik moet erbij zeggen dat SNMP niet op mijn shortlist stond voor thuis.

Dus nu bijna overal goede wifi, zaken gescheiden met aparte SSID's/vlans, heb alleen wel voor een Edgerouter-X gekozen; het dingetje draait Linux, en sluit (op papier iig) net iets beter aan bij mijn wensen. Met een TP-Link router/firewall nog niet getest.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
seabird1974 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:19:
[...]
goedkoopste optie (buiten zelf op server installeren) cloudkey?
Cloudkey 1 is inprincipe voldoende ja of een raspberry pi kan ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seabird1974
Arthion-nl schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:57:
[...]

Cloudkey 1 is inprincipe voldoende ja of een raspberry pi kan ook
goed, heb al een debian server draaien dus voorlopig draai ik het daar even op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thylacine
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-04 12:53
maar die controller is er niet voor MacOs. Waarom eigenlijk niet?
Nadat ik een EAP615-Wall heb gekocht, opgehangen en probeer te te installeren... kom ik er ook achter. |:(

Zucht. Alleen Mac hier. Hopelijk kan 'ie nog terug. Dank je voor het delen!

[ Voor 4% gewijzigd door thylacine op 29-07-2022 11:12 ]

Pagina: 1